wat is gradatie?Steven (Fiets) schreef:Je moet ff zoeken, er staat meestal een wazige code omheen, maar je moet gewoon ff naar dat getalletje zoeken.
Zo weet ik dat brega goedkope olie van de Brezan gradatie 2 is en kroon-oil gradatie 3.
De Elf-oil is geloof ik 5, maar kan ook 4 zijn.
Enneh ik hoop niet dat er weer zo'n uitgekauwde olie-discussie gaat ontstaan, is net zoiets als openluchtfilters. *zucht*
Aflaten he ... of maakt dat beetje wat er nog inzit nog uit als je er andere bij doet? Volgens mij niet ...Ben schreef:Dus hoe pak je zoiets aan als je eigenlijk bij de koop al niet weet wat voor een olie erin heeft gezeten?
Bedoel je niet Dope? Dopes zijn additieven die de werking van de olie optimaliseren/meehelpen/toevoegen.Abel schreef:die "gradatie" is de doop. Dat houd in hoe goed de reinigers zijn. Als je altijd 2 rijd en je gooit er dan opeens 5 in kun je je motor stuk draaien omdat er op eens een hele hoop troep vrij komt (sludge bv.)
BTw je kunt volgens mijn niet strafeloos synthetish in de auto gooien. met het oog op minerale olie wat er eerst inzat.
Right!!Riël schreef:Bedoel je niet Dope? Dopes zijn additieven die de werking van de olie optimaliseren/meehelpen/toevoegen.Abel schreef:die "gradatie" is de doop. Dat houd in hoe goed de reinigers zijn. Als je altijd 2 rijd en je gooit er dan opeens 5 in kun je je motor stuk draaien omdat er op eens een hele hoop troep vrij komt (sludge bv.)
BTw je kunt volgens mijn niet strafeloos synthetish in de auto gooien. met het oog op minerale olie wat er eerst inzat.
Am I right?
Zie topic Talk dirty, talk smeermiddelen...http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 20#1157220speedline schreef:Voor de Super 5GTT werd een Elf 5W/40 aangeraden af fabriek. Maar aangezien deze niet meer leverbaar is in een hoog presterende variant is Elf ST of STi Competition 10W/40 de beste keus.