Wie kan mij vertellen welke olie het beste is voor de 5 gtturbo PII. Tevens moet ook de transmissie olie worden vervangen. Welke motor en welke bak olie ?
Hoi,
Ik gebruikte altijd ELF semi-synthetische olie voor de motor. Ik geloof 10W40 maar dat moet ik ff nakijken. Voor de bak moet je speciale Elf bakolie gebruiken. Je moet er geen normale versnellingsbakolie in doen ivm de hogere temperaturen. (gebruik Tranself TRX 80W140). Deze olie is wel duur; reken op ongeveer 80 piek voor 3 liter. En probeer deze olie ergens anders te krijgen dan bij de dealer want daar is het nog duurder.
Ik gebruikte altijd ELF semi-synthetische olie voor de motor. Ik geloof 10W40 maar dat moet ik ff nakijken. Voor de bak moet je speciale Elf bakolie gebruiken. Je moet er geen normale versnellingsbakolie in doen ivm de hogere temperaturen. (gebruik Tranself TRX 80W140). Deze olie is wel duur; reken op ongeveer 80 piek voor 3 liter. En probeer deze olie ergens anders te krijgen dan bij de dealer want daar is het nog duurder.
Is er nog een aparte manier om de olie te vervangen ?.Mij hebben ze gezegd dat nadat je de olie hebt vernieuwd je de startmotor een tijdje moet laten draaien zonder de motor te starten, zodat alle olie door de motor is heengelopen. Waar?
Nou,toevallig ben ik vandaag fff naar de renault dealer geweest en bij Transmissieolie 80W140 staan ze te kijken of ze vuur zien branden.
Bij http://www.gtturbo.org geven ze trouwens 75W90 op.
Voor de motor hebben ze Elf-performance oil 10W40, is dat de goeie?
Bij http://www.gtturbo.org geven ze trouwens 75W90 op.
Voor de motor hebben ze Elf-performance oil 10W40, is dat de goeie?
Hoi,
In de vraagbaak geeft men toch echt die bakolie op. Ik heb op de oude fles gekeken, die ik nog had, en daar stond toch echt op wat ik op heb gegeven. Wanneer je niet vanaf het begin synthetische motorolie hebt gebruikt, kun je beter semi-synthetische gebruiken. Dit omdat de pakkingen en keerringen anders kunnen gaan lekken.
In de vraagbaak geeft men toch echt die bakolie op. Ik heb op de oude fles gekeken, die ik nog had, en daar stond toch echt op wat ik op heb gegeven. Wanneer je niet vanaf het begin synthetische motorolie hebt gebruikt, kun je beter semi-synthetische gebruiken. Dit omdat de pakkingen en keerringen anders kunnen gaan lekken.
Gisteren de olie vervangen Elf Performance half synthetisch 10W40. En hij loopt weer als een zonnetje, broem. De bakolie doe ik een andere x dat was iets te veel werk. Een dag voor de keuring
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 8 mar 2001 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ik gebruik altijd volsyntheet. Duurder, maar wel beter voor je turbo'tje.
Ik heb trouwens in Olyslager opgezocht en die geeft aan motorolie: synthetisch 10W40-50 en bakolie: spirax 80W.
Ik heb trouwens in Olyslager opgezocht en die geeft aan motorolie: synthetisch 10W40-50 en bakolie: spirax 80W.
Ja inderdaad duurder, maar de meeste 2e hands 5 GT Turbo's hebben op halfsynthetische olie gereden, ga je dan volsynthetische olie gebruiken gaat je motor er aan.
10W40 is volgens mij halfsynthetisch
10W40 is volgens mij halfsynthetisch
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 22 mar 2001 8:34, 1 keer totaal gewijzigd.
10W40 is inderdaad halfsynthetisch, maar als je je hele systeem ververst (olie + oliefilter) , kan het geen kwaad om van halfsyntheet naar volsyntheet te gaan. Tenminste, ik heb het bij al mijn gttturbo' tjes gedaan.
OK, maar ik hou me liever aan de voorgeschreven richtlijnen van renault.
Maar het zal best kunnen.
Je kan ook op ongelode benzine rijden, maar ja voor hoelang........
Maar het zal best kunnen.
Je kan ook op ongelode benzine rijden, maar ja voor hoelang........
Hé Tackinardi,
ff van de olie naar de benzine.........
Enige tijd geleden was er op gtturbo.org al een dicussie over het gebruik van benzine.
Zelf gebruik ik Super Plus, octaan 98, maar toch ongelood.
Toch beter Super tanken??
ff van de olie naar de benzine.........
Enige tijd geleden was er op gtturbo.org al een dicussie over het gebruik van benzine.
Zelf gebruik ik Super Plus, octaan 98, maar toch ongelood.
Toch beter Super tanken??
Hallo,
Ik zou ook super plus gebruiken; minder kans op detonatie door het hogere octaangehalte. Over de olie: ik zou mooi semi-synthetische olie gebruiken. Ik heb wel eens van iemand gehoord die van semi overging op volsynthetisch. De olie liep er toen bij ongeveer elke keerring uit.
Ik zou ook super plus gebruiken; minder kans op detonatie door het hogere octaangehalte. Over de olie: ik zou mooi semi-synthetische olie gebruiken. Ik heb wel eens van iemand gehoord die van semi overging op volsynthetisch. De olie liep er toen bij ongeveer elke keerring uit.
Ja, Seker gelode benzine gebruiken, zelf gooi er er dan ook nog wel eens octane booster van bardahl bij. Dat is echt superspul. Gaat vooral detonatie tegen.
Het is natuurlijk niet erg om er eens euro ongelood in te gooien, hij gaat er niet dood aan.Maar gelode benzine blijft het beste voor je 5ie.
Het is natuurlijk niet erg om er eens euro ongelood in te gooien, hij gaat er niet dood aan.Maar gelode benzine blijft het beste voor je 5ie.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Hmmz
Ik kreeg laatst -bij de dealer- Texaco 10W40 blabla mee - ik zal t even nakijken. In de motorruimte zit toch wel een sticker "Renault preconise Elf" (Renault beveelt Elf aan)
Ik kreeg laatst -bij de dealer- Texaco 10W40 blabla mee - ik zal t even nakijken. In de motorruimte zit toch wel een sticker "Renault preconise Elf" (Renault beveelt Elf aan)

Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
olio for my bungGTholio
Voor de Super 5GTT werd een Elf 5W/40 aangeraden af fabriek. Maar aangezien deze niet meer leverbaar is in een hoog presterende variant is Elf ST of STi Competition 10W/40 de beste keus.
onderhoud
Super 5GTT
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen
luchtfilter schoonmaken
accuzuurpeil controleren en afvullen indien mogelijk
Clio 16v/ Williams
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen (EVENTUEEL)
luchtfilter schoonmaken
transmissie
Voor de JB3 bak TransElf TRX 75/80W gebruiken. Ook hier kan regelmatig verversen geen kwaad ! Bij zwaarbelaste exemplaren is 10 tot 20k km geen overbodige luxe. Ga maar na: in de racerij na elke race !!!
koelsysteem
Gebruik een originele CoolElf Classic koelvloeistof i.v.m. elektrochemische corrosie in het koelsysteem en de levensduur van de waterpomp. Koelvloeistofpeil elke keer checken dat de kap open gaat lijkt mij niet te veel moeite want slechts kijken
brandstofblahblahyadahyadah
95 Octaan tanken met een GT getuigt van technisch onbenul en vragen om motorschade. Je bent simpelweg een ongelooflijke dr*pl*l :-* Bij een gechiptunede Clio hetzelfde verhaal
Octaan booster is weggegooid geld want je moet om hier gebruik van te maken het onstekingstijdstip vervroegen, de laaddruk verhogen, en de sproeierbezetting v.d. carb. wijzigen. Dit tot de motor tegen de detonatiegrens van het gewijzigde brandstofmengsel zit. De motor gebruikt standaard nog niet het potentieel van octaan 98 dus waarom octaanbooster ?
lood
De loodtoevoegingen zorgen voor een beschermend laagje op de klepzittingen. Als je ongelode brandstof gebruikt heb je risico op voortijdig inslaan van de zittingen. En dan moet je kop gereviseerd worden. Dit kost meer dan het evt. prijsvoordeel van ongelode branstof. Een enkele keer ongelood tanken maakt niet zoveel uit. Maar houd het op noodgevallen. En ga dan niet het bovenste toerengebied verkennen icm meximaal belasten !
* Nu MLV niet meer leverbaar is moet je toch loodvervanger bij je hebben en MOET je aan de 98 ongelood.
pingelen en andere hartkloppingen
Voor de levensduur van je (getunede) motor is het trouwens aan te raden een pingelsensor te monteren (indien niet aanwezig!). Bij gechiptunede ClioŽs is dit de voornaamste reden om verplicht 98 te stoken
Voor de Super 5GTT werd een Elf 5W/40 aangeraden af fabriek. Maar aangezien deze niet meer leverbaar is in een hoog presterende variant is Elf ST of STi Competition 10W/40 de beste keus.
onderhoud
Super 5GTT
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen
luchtfilter schoonmaken
Clio 16v/ Williams
* 5000km
olie verversen
oliefilter vervangen (EVENTUEEL)
luchtfilter schoonmaken
transmissie
Voor de JB3 bak TransElf TRX 75/80W gebruiken. Ook hier kan regelmatig verversen geen kwaad ! Bij zwaarbelaste exemplaren is 10 tot 20k km geen overbodige luxe. Ga maar na: in de racerij na elke race !!!
koelsysteem
Gebruik een originele CoolElf Classic koelvloeistof i.v.m. elektrochemische corrosie in het koelsysteem en de levensduur van de waterpomp. Koelvloeistofpeil elke keer checken dat de kap open gaat lijkt mij niet te veel moeite want slechts kijken

brandstofblahblahyadahyadah
95 Octaan tanken met een GT getuigt van technisch onbenul en vragen om motorschade. Je bent simpelweg een ongelooflijke dr*pl*l :-* Bij een gechiptunede Clio hetzelfde verhaal

Octaan booster is weggegooid geld want je moet om hier gebruik van te maken het onstekingstijdstip vervroegen, de laaddruk verhogen, en de sproeierbezetting v.d. carb. wijzigen. Dit tot de motor tegen de detonatiegrens van het gewijzigde brandstofmengsel zit. De motor gebruikt standaard nog niet het potentieel van octaan 98 dus waarom octaanbooster ?
lood
De loodtoevoegingen zorgen voor een beschermend laagje op de klepzittingen. Als je ongelode brandstof gebruikt heb je risico op voortijdig inslaan van de zittingen. En dan moet je kop gereviseerd worden. Dit kost meer dan het evt. prijsvoordeel van ongelode branstof. Een enkele keer ongelood tanken maakt niet zoveel uit. Maar houd het op noodgevallen. En ga dan niet het bovenste toerengebied verkennen icm meximaal belasten !
* Nu MLV niet meer leverbaar is moet je toch loodvervanger bij je hebben en MOET je aan de 98 ongelood.
pingelen en andere hartkloppingen
Voor de levensduur van je (getunede) motor is het trouwens aan te raden een pingelsensor te monteren (indien niet aanwezig!). Bij gechiptunede ClioŽs is dit de voornaamste reden om verplicht 98 te stoken

Laatst gewijzigd door speedline op vr 20 sep 2002 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Klinkt misschien raar, maar Coolant van de Shell is beter.On 2001-11-20 20:10, speedline
wrote:
Gebruik ook een originele CoolElf koelvloeistof i.v.m. elektrochemische corrosie in het koelsysteem en de levensduur van de waterpomp.
Ik gebruik voor de motor ook ELF competition en voor de bak ELF HTX
Castrol heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel goede geluiden van gehoord...
Castrol heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel goede geluiden van gehoord...
-
Toen de motor van de 5 gtt uit bouwjaar '91 werd overgezet in m'n twingo, is de oliefilter vervangen, en er zit nu vol synthetische motorolie in. Verder rijd ik sinds die tijd (n half jaar) op superplus 98 ongelood. Maar kan t dan echt zoveel kwaad voor je blokkie als je dat tankt? En is t erg om dan weer over te stappen op super gelood en semi-synthetische olie als dat beter schijnt te zijn? alvast bedankt.
Ik denk dat ik een proefrit moet maken om dat te beoordelen 
-
hehe, ik vind t okay
Twingo met gtturbo motor, dat is nou echt mijn droomauto....
(ik heb een witte twingo, maar nooit de centen gehad om de motor om te bouwen...)
Lijkt me super.
Ik denk dat omschakelen niet zoveel kwaad kan als je even een grondige oliewisselling doet trouwens... nieuw oliefilter erin, even een keertje doorspoelen met dunne olie en dan ELF competition er in....
Overschakelen op MLV lijkt me ook geen punt... als ik zonder peut sta en er is alleen een shell in de buurt gooi ik er ook een paar litertjes 98 ongelood in.....
(ik heb een witte twingo, maar nooit de centen gehad om de motor om te bouwen...)
Lijkt me super.
Ik denk dat omschakelen niet zoveel kwaad kan als je even een grondige oliewisselling doet trouwens... nieuw oliefilter erin, even een keertje doorspoelen met dunne olie en dan ELF competition er in....
Overschakelen op MLV lijkt me ook geen punt... als ik zonder peut sta en er is alleen een shell in de buurt gooi ik er ook een paar litertjes 98 ongelood in.....
niet zo'n heel groot punt nee, alleen dat je klepzittingen niet meer worden beschermd door de loodvervanger. Slijten daardoor wat harder. Een keer geen loodvervanger is dan ook geen ramp.
Nooit loodvervanger betekent wel vaak kleppen stellen en op den duur nieuwe klepzittingen (die van een materiaal zijn gemaakt dat niet meer hoeft te worden beschermd door lood)...
Nooit loodvervanger betekent wel vaak kleppen stellen en op den duur nieuwe klepzittingen (die van een materiaal zijn gemaakt dat niet meer hoeft te worden beschermd door lood)...

-
tja ik heb tot nu toe geen problemen gehad met superplus 98 (laat ik t niet te hard zeggen). Maar de een zegt super gelood en de ander weer superplus, ik denk dat ik effe langs de renault garage rijd want ik begin nu toch te twijfelen.
-
ik heb ook geen idee of de vorige eigenaar er nieuwe kleppen in heeft gezet. maar ik kan uit jou verhaal opmaken dat ik nu beter op super gelood kan overstappen, zonder dat dit gevolgen heeft?
Ik zou het toch niet doen.On 2001-03-22 12:53, Pieter
wrote:
10W40 is inderdaad halfsynthetisch, maar als je je hele systeem ververst (olie + oliefilter) , kan het geen kwaad om van halfsyntheet naar volsyntheet te gaan. Tenminste, ik heb het bij al mijn gttturbo' tjes gedaan.
Want vol synt... olie heeft een sterkere reiniging dan de halve.
Als je dan ergens een beetje aanslag hebt, maakt die olie dat los en kunnen er kanalen verstoppen.
Ik denk niet dat iemand dat wil.
Mijn R19 met een C3J motor is technisch hetzelfde als een GT Turbo blok en ik draai probleemloos op ongelode benzine Euro95 en superplus98.
Ik moet wel ongelood tanken anders gaar mijn katalysator naar de knoppen.
Vergeleken met euro95 krijg je met superplus98 te maken met een hogere verbrandingstemperatuur. Zolang je motor in goede conditie is, is het gewoon veel beter om Superplus98 te tanken, omdat je daardoor de koolaanslag in je verbrandingsruimte beter wegbrand.
Enne, als ik superplus tank, loopt 'ie 1 km/l zuiniger....
Ik moet wel ongelood tanken anders gaar mijn katalysator naar de knoppen.
Vergeleken met euro95 krijg je met superplus98 te maken met een hogere verbrandingstemperatuur. Zolang je motor in goede conditie is, is het gewoon veel beter om Superplus98 te tanken, omdat je daardoor de koolaanslag in je verbrandingsruimte beter wegbrand.
Enne, als ik superplus tank, loopt 'ie 1 km/l zuiniger....
-
Ik tank ALTIJD 98....dit moet je gewoon doen als liefhebber van je auto, zonden om hem met 95 in de soep te draaien.
Repatatiekosten dekken dat voordeel niet dat behaald wordt door goedkoper 95 te tanken.
Repatatiekosten dekken dat voordeel niet dat behaald wordt door goedkoper 95 te tanken.
-
Ohowh
wat ik nu lees
er moet dus nodig nieuwe olie in en ik moet dus overstappen op RON '98? Of in ieder geval peut met loodvervanger ipv mijn Euro '95..?!?! Als ik het goed begrijp..
Hey, misschien start ie daarna ook wel weer soepeler
*goeie hoop is nooit verkeerd*
advies?

Hey, misschien start ie daarna ook wel weer soepeler

advies?
-
ik rijd al n half jaar op superplus 98 ongelood, dus proberen.