Opeldash oude topic --> Foto's van mijn dash

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heeft iemand een schema of lijst van de spanning die de tellers van de gtt gebruiken om te 'bewegen', dus welke spanning op de kabels staan van de km- cq. toerenteller, oliedruk, oliepeil, temp en benzinepijl? Bij verschillende waardes dus. (xVolt bij 20km/u yVolt bij 100km/u etc)

Is zo nix van te vinden, misschien heeft iemand het in een boekje.
Laatst gewijzigd door Riël op di 15 jul 2003 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Volgens mij telt hij pulsjes. De opnemmer zit in de versnellings bak, en die meet het aantal omwentelingen van en as daar. Dacht ik :)

S :D nder
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
Dus ik denk niet dat je zomaar een antwoord vind op jou vraag.

Waarvoor wil je het weten???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zal wel met een soort van "tandwiel" zijn (met tandjes of bepaalde vlakjes) in combinatie met een opto coupler achtig component. op deze manier kun je goed omwentelingen meten in de meeste gevallen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
Dus ik denk niet dat je zomaar een antwoord vind op jou vraag.

Waarvoor wil je het weten???
GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Riël schreef:
Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
Dus ik denk niet dat je zomaar een antwoord vind op jou vraag.

Waarvoor wil je het weten???
GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.
Ik was aan het denken om zo'n electronica 'goeroe' te zoeken en vragen of hij met de nodige led's zo geen dashordje kan maken...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een gewonen ouderwetse analoge klokkenwinkel is toch veel mooier
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Riël schreef:
Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
Dus ik denk niet dat je zomaar een antwoord vind op jou vraag.

Waarvoor wil je het weten???
GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.
Ik heb nog wel een digitaal dash van een renault 21 Turbo. Ik heb hem al aangesloten gehad en alles deed het behalve de kilometer teller :(. Zit ook inderdaad met die pulsjes. Op die van de 21 zit ook een kabel. Maar ik kan helaas geen kabel kwijt in mijn GT versnellingsbak. Iemand nog een idee???
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tom --> Ik vind die van de kadett dus wel sjiek hoor en is wel apart in een 5je.

Verder over die kabel: Als het dashboard NA de ingang van de kabel zelf pulsen genereerd om de digitale nrs aan te sturen, kan ik de kabel van de gtt daar aansluiten (dus dash uitmekaar) dat is niet zo'n probleem, enige is kijken voor hoeverre de gegenereerde pulsen overeenkomen. Nog ff wat research doen dus. Anders een GTE bak erop ... hee wat een idee!! :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

het digitale dashboard van de Supra vindt ik dus nog iets mooier. Puur om het feit dat de Toerenteller uit echte leds bestaat en ongeveer over de hele klok loopt. Dus meer toeren is meer licht.
Maar dat van een GSI vind ik ook heel peppie
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Bak van een GTE is inderdaad een idee. Is die verder hetzelfde. Ik wil wel dat hij het vermogen wat aan kan. Dat over die kabel doorsolderen heb ik ook geprbeerd maar dat werkte helaas niet. Maar als die GTE bak de oplossing is zou wel mooi zijn. Kan iemand mij daar wat meer info over kunnen geven??

Bvd
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb het dash hier liggen, is volledig electronisch gestuurd ... nou ff de waarden vinden van de tellers... waar kan ik die nou weer vinden, internet is onbegonnen werk. Als iemand me kan helpen met die van de 5? En xedrah geen idee? Ik ga es wat vogelen, het staat in elk geval supervet (als de auto uit staat is da helemaal zwart, echt wel mooi)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Misschien heb je hier wat aan: http://fp.mikey.f9.co.uk/digidash.htm

Wij hebben destijds ook geprobeerd om het signaal te meten van een GT Turbo maar kwamen er niet uit. Zou graag willen dat je me op de hoogte houdt van de vorderingen. Vind het idd heel vet. Maar ik ben helaas gestrand. Dus als het jouw lukt :p
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Het signaal van de kilometerteller is bij de 5 (en clio ook denk ik) een beetje achterlijk :D . Daarmee is het mogelijk om niet alleen snelheid/afstand maar ook vooruit/achteruit te meten. Een complete cyclus bestaat uit 4 pulsen, 1 pulsduur pauze, 3 pulsen, 2 pulduren pauze. (samen 10 pulsen waarvan 3 onderdrukt worden).
Een andere teller monteren zal dan ook wel niet werken, tenzij er meer merken zo'n achterlijk signaal hebben.
Het toerenteller signaal heeft een frequentie van 2x rpm, wat wel normaal is
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik heb een renault digitaal dash. Die zal waarschijnlijk met dezelfde achterlijke pulsen werken. Maar hoe je dat dan aansluit?? Het lijkt heel simpel. Maar hij deed niets...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

mmm bij die site zetten ze een dash van de gsi in een gte geloof ik .. (opel dan) dus daar heb ik nog niet zoveel aan! Toch bedankt!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is het niet makkelijker om meteen alle "opnemers" van het nieuwe dash te bebruiken. Kan me voorstellen dat sommige lasten te "maken" zijn, maar dan heb je wel een dash en bekabeling die ook op elkaar afgestemd zijn. Scheelt mischien een hele hoop calibreer werk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hier is ook heel veel info, job:

http://www.vauxnova.co.uk/digidash/digidash.htm
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Moet de pulsen van de 5 omzetten naar de pulsen van de gsi ... moet ik weten waar de gsi op reageerd. Eerst een kijken wat ie doet als ik 'm aan ga sluiten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tom schreef:is het niet makkelijker om meteen alle "opnemers" van het nieuwe dash te bebruiken. Kan me voorstellen dat sommige lasten te "maken" zijn, maar dan heb je wel een dash en bekabeling die ook op elkaar afgestemd zijn. Scheelt mischien een hele hoop calibreer werk
Ja, ik moet eens kijken wat de r5dash opnemer doet met het signaal ... Ach het is wat spelewerk, heb hier nu een gtt en een gsi dash liggen, moet eigenlijk een pulsgeneratortje ofzoiets hebben...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Het signaal van de km teller komt uit de bak, de opnemer werkt zover ik kan zien hetzelfde als die van de ontsteking, en dat betekent dat het tandwiel waarboven de opnemer is geplaatst dus een aantal tanden mist(net als die van de ontsteking) om de pauzes in het signaal te maken. Een andere opnemer heeft dan ook geen zin...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ander tandwiel misschien ... eerst es de specs van de gsi daarover bijmekaar schrapen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Heb je een KM teller nodig voor de APK?
Want ik rij al 3 maanden zonder. :)

Toeren teller is toch alles wat je nodig hebt....
Drive it like you stole it
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

ja, km teller is verplicht voor de APK....
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Martijnberk schreef:ja, km teller is verplicht voor de APK....
Mmm dat toch maar eens maken (ik heb vast te veel The Fast and the Furious gezien).

Ach met m'n project gaat er toch een nieuwe kabel boom in....
Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Geen los contact aan het kabeltje? Had ik ook last van.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nog een vraagje... de sensor van de km teller gaat boven de aandrijfas de versnellingsbak in ... weet iemand op wat voor verhouding deze draait t.o.v. de aandrijfas? En hoe hij daar aangedreven wordt? Is dat een magnetische sensor, of zit daar een tandwieltje?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Als je standaard velgen/banden hebt komt er (mits geen pauze in het signaal) om de 14cm een puls
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dus het komt erop neer dat ik een x aantal pulsen heb bij 1 omwenteling van de aandrijfas. Welke pulsspanning is er? En waar zitten die pauzes? Werkt het dash ook nog zonder die pauzes? Is dat een tandwiel wat erin zit?

Ik moet gewoon de complete technische lijst hebben van hoe het werkt, dan kan ik die van het gsi dash daarop aanpassen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Zo ziet het er uit (helaas krom door gelijkspanning ontkoppeling)

[img]
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo.jpg
[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Thanx man daar kan ik wat mee! Ik kan in principe de 2 pieken eruit filteren! Dan heb ik een wat universeler signaal. Dacht dat elke puls dezelfde spanning had, dit maakt het wat makkelijker.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Ho ho, het signaal is dus in het echt NIET krom! Er zijn dus maar twee spanningsniveau's!
De spanning uit de opnemer ziet er ongeveer zo uit:
[img]
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo2.jpg
[/img]
Het onderste signaal komt overeen met het signaal in speedo.jpg hierboven met de gelijkspannings component er nog in. Het bovenste signaal komt uit de opnemer. Filteren is ondoenlijk. Wat je zou kunnen doen is het opnemer signaal versterken, door een microcontroler laten bewerken, en dat aansluiten op de andere teller. Het is echter het beste om eerst eens te achterhalen wat voor signaal er normaal op de andere teller staat. Het makkelijkst gaat dat door een draagbare oscilloscoop aan te sluiten op een werkende teller (yeah right!) of doe wat ik deed: sluit een minidisc recorder/cassette recorder aan op het opnemer signaal en rijd een rondje, speel dit signaal af in de computer (cooledit ofzo) en je ziet precies hoe het in elkaar zit. Misschien is het signaal in de R5 wel hetzelfde als in andere merken auto's, you never know![/quote]
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Ik heb uit de vraagbaak van de Kadett wel een schema van de dash. Meel me maar even als je hem wilt hebben, dan scan en plaats ik em hier wel effe.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Thanx alvast, de interessante informatie begint te komen!!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Hier is tie dan. Beetje groot, maar wel duidelijk. Alles wat je nodig hebt staat er volgens mij op.

Succes!

[img]http://httpd.chello.nl/h.postma2/gsi/ro ... emaGSI.JPG[/img]
Plaats reactie