Opeldash oude topic --> Foto's van mijn dash
Heeft iemand een schema of lijst van de spanning die de tellers van de gtt gebruiken om te 'bewegen', dus welke spanning op de kabels staan van de km- cq. toerenteller, oliedruk, oliepeil, temp en benzinepijl? Bij verschillende waardes dus. (xVolt bij 20km/u yVolt bij 100km/u etc)
Is zo nix van te vinden, misschien heeft iemand het in een boekje.
Is zo nix van te vinden, misschien heeft iemand het in een boekje.
Laatst gewijzigd door Riël op di 15 jul 2003 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij telt hij pulsjes. De opnemmer zit in de versnellings bak, en die meet het aantal omwentelingen van en as daar. Dacht ik
S
nder

S

zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
Dus ik denk niet dat je zomaar een antwoord vind op jou vraag.
Waarvoor wil je het weten???
De toerenteller werkt ook met pulsen. De rest werkt met een logisch signaal. Zo is de oliedruk meter gewoon een (oliedruk variable)weerstand.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Moderator
- Car: MB
zal wel met een soort van "tandwiel" zijn (met tandjes of bepaalde vlakjes) in combinatie met een opto coupler achtig component. op deze manier kun je goed omwentelingen meten in de meeste gevallen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
-
- Contacteer:
Ik was aan het denken om zo'n electronica 'goeroe' te zoeken en vragen of hij met de nodige led's zo geen dashordje kan maken...Riël schreef:GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.
Ik heb nog wel een digitaal dash van een renault 21 Turbo. Ik heb hem al aangesloten gehad en alles deed het behalve de kilometer tellerRiël schreef:GSI-dashbord ... dat digitale ... ja 'k weet het opel, maar ik vind het mooi. GSi gaat wel een kabel in, maar ik geloof dat dat ook met pulsjes gaat. Dus moet hem daarna ergens aansluiten. Eerst wat research, kijken in hoeverre het overeenkomt met elkaar en dan kijken of het uberhaupt mogelijk is.Michel S. schreef:zijn inderdaad pulsjes bij de versnellingsbak.

Tom --> Ik vind die van de kadett dus wel sjiek hoor en is wel apart in een 5je.
Verder over die kabel: Als het dashboard NA de ingang van de kabel zelf pulsen genereerd om de digitale nrs aan te sturen, kan ik de kabel van de gtt daar aansluiten (dus dash uitmekaar) dat is niet zo'n probleem, enige is kijken voor hoeverre de gegenereerde pulsen overeenkomen. Nog ff wat research doen dus. Anders een GTE bak erop ... hee wat een idee!!
Verder over die kabel: Als het dashboard NA de ingang van de kabel zelf pulsen genereerd om de digitale nrs aan te sturen, kan ik de kabel van de gtt daar aansluiten (dus dash uitmekaar) dat is niet zo'n probleem, enige is kijken voor hoeverre de gegenereerde pulsen overeenkomen. Nog ff wat research doen dus. Anders een GTE bak erop ... hee wat een idee!!

het digitale dashboard van de Supra vindt ik dus nog iets mooier. Puur om het feit dat de Toerenteller uit echte leds bestaat en ongeveer over de hele klok loopt. Dus meer toeren is meer licht.
Maar dat van een GSI vind ik ook heel peppie
Maar dat van een GSI vind ik ook heel peppie
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Bak van een GTE is inderdaad een idee. Is die verder hetzelfde. Ik wil wel dat hij het vermogen wat aan kan. Dat over die kabel doorsolderen heb ik ook geprbeerd maar dat werkte helaas niet. Maar als die GTE bak de oplossing is zou wel mooi zijn. Kan iemand mij daar wat meer info over kunnen geven??
Bvd
Bvd
Heb het dash hier liggen, is volledig electronisch gestuurd ... nou ff de waarden vinden van de tellers... waar kan ik die nou weer vinden, internet is onbegonnen werk. Als iemand me kan helpen met die van de 5? En xedrah geen idee? Ik ga es wat vogelen, het staat in elk geval supervet (als de auto uit staat is da helemaal zwart, echt wel mooi)
Misschien heb je hier wat aan: http://fp.mikey.f9.co.uk/digidash.htm
Wij hebben destijds ook geprobeerd om het signaal te meten van een GT Turbo maar kwamen er niet uit. Zou graag willen dat je me op de hoogte houdt van de vorderingen. Vind het idd heel vet. Maar ik ben helaas gestrand. Dus als het jouw lukt
Wij hebben destijds ook geprobeerd om het signaal te meten van een GT Turbo maar kwamen er niet uit. Zou graag willen dat je me op de hoogte houdt van de vorderingen. Vind het idd heel vet. Maar ik ben helaas gestrand. Dus als het jouw lukt

Het signaal van de kilometerteller is bij de 5 (en clio ook denk ik) een beetje achterlijk
. Daarmee is het mogelijk om niet alleen snelheid/afstand maar ook vooruit/achteruit te meten. Een complete cyclus bestaat uit 4 pulsen, 1 pulsduur pauze, 3 pulsen, 2 pulduren pauze. (samen 10 pulsen waarvan 3 onderdrukt worden).
Een andere teller monteren zal dan ook wel niet werken, tenzij er meer merken zo'n achterlijk signaal hebben.
Het toerenteller signaal heeft een frequentie van 2x rpm, wat wel normaal is

Een andere teller monteren zal dan ook wel niet werken, tenzij er meer merken zo'n achterlijk signaal hebben.
Het toerenteller signaal heeft een frequentie van 2x rpm, wat wel normaal is
Ik heb een renault digitaal dash. Die zal waarschijnlijk met dezelfde achterlijke pulsen werken. Maar hoe je dat dan aansluit?? Het lijkt heel simpel. Maar hij deed niets...
mmm bij die site zetten ze een dash van de gsi in een gte geloof ik .. (opel dan) dus daar heb ik nog niet zoveel aan! Toch bedankt!
-
- Moderator
- Car: MB
is het niet makkelijker om meteen alle "opnemers" van het nieuwe dash te bebruiken. Kan me voorstellen dat sommige lasten te "maken" zijn, maar dan heb je wel een dash en bekabeling die ook op elkaar afgestemd zijn. Scheelt mischien een hele hoop calibreer werk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Moet de pulsen van de 5 omzetten naar de pulsen van de gsi ... moet ik weten waar de gsi op reageerd. Eerst een kijken wat ie doet als ik 'm aan ga sluiten.
Ja, ik moet eens kijken wat de r5dash opnemer doet met het signaal ... Ach het is wat spelewerk, heb hier nu een gtt en een gsi dash liggen, moet eigenlijk een pulsgeneratortje ofzoiets hebben...Tom schreef:is het niet makkelijker om meteen alle "opnemers" van het nieuwe dash te bebruiken. Kan me voorstellen dat sommige lasten te "maken" zijn, maar dan heb je wel een dash en bekabeling die ook op elkaar afgestemd zijn. Scheelt mischien een hele hoop calibreer werk
Het signaal van de km teller komt uit de bak, de opnemer werkt zover ik kan zien hetzelfde als die van de ontsteking, en dat betekent dat het tandwiel waarboven de opnemer is geplaatst dus een aantal tanden mist(net als die van de ontsteking) om de pauzes in het signaal te maken. Een andere opnemer heeft dan ook geen zin...
Ander tandwiel misschien ... eerst es de specs van de gsi daarover bijmekaar schrapen.
-
- Contacteer:
Heb je een KM teller nodig voor de APK?
Want ik rij al 3 maanden zonder.
Toeren teller is toch alles wat je nodig hebt....
Want ik rij al 3 maanden zonder.

Toeren teller is toch alles wat je nodig hebt....
Drive it like you stole it
-
- Contacteer:
ja, km teller is verplicht voor de APK....
-
- Contacteer:
Mmm dat toch maar eens maken (ik heb vast te veel The Fast and the Furious gezien).Martijnberk schreef:ja, km teller is verplicht voor de APK....
Ach met m'n project gaat er toch een nieuwe kabel boom in....
Drive it like you stole it
Geen los contact aan het kabeltje? Had ik ook last van.
Nog een vraagje... de sensor van de km teller gaat boven de aandrijfas de versnellingsbak in ... weet iemand op wat voor verhouding deze draait t.o.v. de aandrijfas? En hoe hij daar aangedreven wordt? Is dat een magnetische sensor, of zit daar een tandwieltje?
Dus het komt erop neer dat ik een x aantal pulsen heb bij 1 omwenteling van de aandrijfas. Welke pulsspanning is er? En waar zitten die pauzes? Werkt het dash ook nog zonder die pauzes? Is dat een tandwiel wat erin zit?
Ik moet gewoon de complete technische lijst hebben van hoe het werkt, dan kan ik die van het gsi dash daarop aanpassen.
Ik moet gewoon de complete technische lijst hebben van hoe het werkt, dan kan ik die van het gsi dash daarop aanpassen.
Zo ziet het er uit (helaas krom door gelijkspanning ontkoppeling)
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo.jpg
[/img]
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo.jpg
[/img]
Thanx man daar kan ik wat mee! Ik kan in principe de 2 pieken eruit filteren! Dan heb ik een wat universeler signaal. Dacht dat elke puls dezelfde spanning had, dit maakt het wat makkelijker.
Ho ho, het signaal is dus in het echt NIET krom! Er zijn dus maar twee spanningsniveau's!
De spanning uit de opnemer ziet er ongeveer zo uit:
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo2.jpg
[/img]
Het onderste signaal komt overeen met het signaal in speedo.jpg hierboven met de gelijkspannings component er nog in. Het bovenste signaal komt uit de opnemer. Filteren is ondoenlijk. Wat je zou kunnen doen is het opnemer signaal versterken, door een microcontroler laten bewerken, en dat aansluiten op de andere teller. Het is echter het beste om eerst eens te achterhalen wat voor signaal er normaal op de andere teller staat. Het makkelijkst gaat dat door een draagbare oscilloscoop aan te sluiten op een werkende teller (yeah right!) of doe wat ik deed: sluit een minidisc recorder/cassette recorder aan op het opnemer signaal en rijd een rondje, speel dit signaal af in de computer (cooledit ofzo) en je ziet precies hoe het in elkaar zit. Misschien is het signaal in de R5 wel hetzelfde als in andere merken auto's, you never know![/quote]
De spanning uit de opnemer ziet er ongeveer zo uit:
http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/speedo2.jpg
[/img]
Het onderste signaal komt overeen met het signaal in speedo.jpg hierboven met de gelijkspannings component er nog in. Het bovenste signaal komt uit de opnemer. Filteren is ondoenlijk. Wat je zou kunnen doen is het opnemer signaal versterken, door een microcontroler laten bewerken, en dat aansluiten op de andere teller. Het is echter het beste om eerst eens te achterhalen wat voor signaal er normaal op de andere teller staat. Het makkelijkst gaat dat door een draagbare oscilloscoop aan te sluiten op een werkende teller (yeah right!) of doe wat ik deed: sluit een minidisc recorder/cassette recorder aan op het opnemer signaal en rijd een rondje, speel dit signaal af in de computer (cooledit ofzo) en je ziet precies hoe het in elkaar zit. Misschien is het signaal in de R5 wel hetzelfde als in andere merken auto's, you never know![/quote]
Thanx alvast, de interessante informatie begint te komen!!
Hier is tie dan. Beetje groot, maar wel duidelijk. Alles wat je nodig hebt staat er volgens mij op.
Succes!
[img]http://httpd.chello.nl/h.postma2/gsi/ro ... emaGSI.JPG[/img]
Succes!
[img]http://httpd.chello.nl/h.postma2/gsi/ro ... emaGSI.JPG[/img]