[electronica] alarm koppelen aan CV met remote

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Op mijn auto zit een alarminstallatie, maar die is alleen nog maar handmatig in te schakelen.
Dat gebeurt met een knop die in de linkse stand het alarm van stroom voorziet en gelijkertijd het 12v van het startcircuit afsluit (soort startonderbreker), en in de rechtse stand dit net andersom doet: alarm uit, 12v startcircuit aan. Het 12v startcircuit is het circuit dat door het contactslot van spanning voorzien wordt.
Nu wil ik dat alarm eigenlijk koppelen aan de centrale vergrendeling met afstandsbediening.

De kontaktpunten van de tuimelschakelaar van het alarm zien er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

linkerstand:
alarm
| |
o o o
o o o
  | |
  12v startcircuit
  rechterstand
Nu zijn er ook relais te krijgen die deze functie uitoefenen, dus tot zover geen probleem.

Nu komt het lastige: van de centrale vergrendeling komen alleen pulssignalen (en "open"-signaal en een "sluit"-signaal), en met die signalen kan ik zo'n relais (wat ik zojuist aanhaalde) niet aansturen, immers, zo'n relais schakelt alleen bij continue spanning:

Code: Selecteer alles

linkerstand:
12v
| |
o o o
o o o
  | |
  0v
  rechterstand
Wat ik moet hebben is dat het relais in de nulstand (0v) het alarm inschakeld en bij 12v continue het startcircuit inschakeld. Oftewel: bij het signaal "open" moet dit relais ook open BLIJVEN en bij signaal "sluiten" moet dit relais dicht BLIJVEN.

Hoe kan ik dat doen zonder al te veel kosten (anders kan ik net zo goed een nieuw alarm kopen), zijn er relais te krijgen die ik hiervoor kan gebruiken? Of misschien een andere simpele oplossing

edit: zou ik zoiets moeten hebben?
KACO-RELAIS 12V

Producteigenschappen:
"Volt 12 V=
Spoelweerstand 105 W"

Staand printplaatrelais met 2 omschakelcontacten en 2 spoelwikkelingen. Bijzonderheid: aanduiding van de schakelstand. De omschakeling kan ook met de hand worden uitgevoerd.Technische spec.: 2 omschakelcontacten die ieder met 10 A bij 230 V kunnen worden belast # 2 spoelwikkelingen # Contacten zilver-cadmiumoxyde # Spanningsbestendigheid spoelcontacten 4 kV # VDE 0110 # Afm. (lxbxh) 13 x 37,6 x 25,5 mm.
2 spoelwikkelingen, één om héén te schakelen, één om terúg te schakelen.
Deze klinkt wel erg interessant omdat ie ook handmatig te schakelen is, zodat ik bij een storing o.i.d. het alarm ook nog handmatig kan aan of uitzetten.

:?
Stefijn

Thanx, maar ik ben dr al uit: ik moet een bi-stabiel relais hebben :)
Stefijn

Hmm....hoeveel Ampere gaat er zo doorgaans over het startcircuit van zo'n GTT?
En gaat dat allemaal rechtstreeks door het contactslot? Of wordt dat gestuurd via een relais, zodat het contactslot niet zoveel te verduren krijgt. D'r zitten wel dikke kabels op dat slot (3mm?)

Ik bedoel dus in een standaard GTT zonder allerlei extra's aan het startcircuit
RonaldClio16v
Contacteer:

Repo schreef:Startmotor wordt via een relais gestuurd. Dit relais is geintegreerd in de startmotor (kleine cylinder bovenop startmotor waar dunne draad aan zit).
Dit relais wordt idd via je contactslot gestuurd. Hoeveel ampere weet ik niet, maar er komt maar een dun (wit?) draadje bij dat relais aan dus zal niet veel zijn. Die kun je gebruiken voor je startonderbreker als je dat bedoelde.
ps is zo'n bi stabiel relais duur? Had er nog niet van gehoord, wel handig.....
Sorry hoor, maar mijn gt (die nu weg is) had echt geen dikke draad tussen het relais en het kontaktslot noem 0.3 mm2 maar dik. Je kan dat pulsje van de cv toch gebruiken om een relais in te schakellen en met een zogenaamd overneem kontokt blijft een relais gewoon ingeschakeld. Voor het uitschakelen pak je nog een relais die je tussen het overneem kontakt plaatst zodat je het singnaal van de cv om te sluiten gebruikt om het eerste relais uit te schakkelen. Dit hoeven helemaal geen joekels van relais te zijn zoals overal zitten, je kunt gewoon twee kleine printplaat relais nemen.
Amen! :lol:
AT YOUR SERVICE
Tom
Moderator
Car: MB

Stefijn schreef:Hmm....hoeveel Ampere gaat er zo doorgaans over het startcircuit van zo'n GTT?

Shit, dat ben ik vergeten. Heb het laatst gemeten toen ik zelf bezig was, maar het valt best mee. Anders even meten, is een makkie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator

Stefijn schreef:Thanx, maar ik ben dr al uit: ik moet een bi-stabiel relais hebben :)
dat zei ik je toch :wink:
Stefijn

Bistabiele relais kosten volgens de bedrijven die ik gebeld heb iets rond de 10 euro.
Je hebt - als het goed is - ook bistabiel relais die óók nog handmatig te bedienen zijn. Die moet ik eigenlijk één hebben :) , want als ik mijn alarm schakel aan de CV wil ik nog wel de mogelijkheid hebben het alarm uit te schakelen mocht er iets niet werken om wat voor reden dan ook.

En ik ga niet eikelen met allerlei relais en overneemkontakten als het met 1 enkel relais ook kan.

Vanmiddag ga ik idd even meten hoeveel ampere over dat contactslot loopt, dan weet ik het zeker.
Maar goed, het kan inderdaad nooit zo heel veel zijn, want het kastje van mijn alarm zit vóór het contactslot op de continue spanning en dat lijkt me niet een ding dat 30 ampere kan verwerken.
Wel het echter wel zeker weten zodat me straks nieuwe relais van 10 euro niet gelijk doorfikt.
Tom
Moderator

die dingen kunnen toch best veel ampere's verwerken hoor. Daar verkijk je je op.

Heb even in de display catalogus gekeken en een prijs van rond de 10€ is netjes.
Stefijn

Vandaag gemeten:

maximaal ongeveer 20 ampere, op het moment dat de ramen dicht of open zijn en de knop toch nog ingedrukt wordt.
Bij starten is het even ongeveer 8 ampere.

Dit is zonder radio, dus ik mag wel uitgaan van een 25 ampere die daar maximaal overheen gaat. Misschien is 30 wel een veiliger iets. Dat is dan toch behoorlijk als je het mij vraagt.

Andere optie is dan natuurlijk om niet het contactslot uit te schakelen met het relais, maar de aansturing van startmotor

Of misschien de bobine?
Tom
Moderator

er zijn toch zat relaitjes die makkelijk 30A kunnen hebben
Stefijn

dat hoop ik :)

heb ze tot nu toe alleen gezien in 10 ampere of zoiets

Tom, is dit nou zo'n relais?
KACO-RELAIS 12V

Producteigenschappen:
"Volt 12 V=
Spoelweerstand 105 W"

Staand printplaatrelais met 2 omschakelcontacten en 2 spoelwikkelingen. Bijzonderheid: aanduiding van de schakelstand. De omschakeling kan ook met de hand worden uitgevoerd.Technische spec.: 2 omschakelcontacten die ieder met 10 A bij 230 V kunnen worden belast # 2 spoelwikkelingen # Contacten zilver-cadmiumoxyde # Spanningsbestendigheid spoelcontacten 4 kV # VDE 0110 # Afm. (lxbxh) 13 x 37,6 x 25,5 mm.
Maar 10A bij 230 volt, is dat goed?
Tom
Moderator

vind het idd een beetje vreemd dat er 10A bij 230V staat, want daarboven staat toch duidelijk 12V. Ik denk dat deze relas dus gewoon max. 230V mogen hebben.

Maar dan nog iets, ik kan uit dit stukje tekst niet halen dat het een bi-stabiele versie is. Als ik dit zo zie dan denk ik dus dat deze contacten bekrachtigd moeten blijven omdat ze anders afvallen.

<< Als ik je een tip mag geven. Koop dit NIET via postorder maar ga even langs bij een GOEDE!!! elektronika/componenten zaak (display bijv. http://www.display.nl.) leg dan ter plekke uit wat je zoekt en zij zullen je wijzen op een eventuele miskoop. Zou ik iig wel doen>>
Stefijn

Jamaar jamaar jamaar ik heb al 14 zaken in Tilburg en Eindhoven afgebeld (waaronder Display) en die hebben niet eens bistabiele relais liggen! Laat staan handbediende versies (MOET ik hebben omdat ik natuurlijk bij 1 of andere storing het geheel wel moet kunnen uitzetten)

Wel heb ik van Conrad 2 datasheets over 2 bistabiele relais, ik zou je dankbaar zijn als je daar even naar wil kijken (PDF) :)

KACO-Relais 12v
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... rp-12v.pdf
€10,50 bestnr 504840-89

HL-Relais bistabiel
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... stabil.pdf
€ 9,50 best 503231-89
Tom
Moderator

kom net thuis en zal morgen even voor je kijken (voor zover ik er iets over kan zeggen :wink: :wink: , en andere mogen natuurlijk ook kijken). Display levert overigens zeker te weten vele soorten bi-stabiele relais en is over het algemeen niet te duur.

En dat handgeschakeld lijkt mij niet perse nodig (niet op het relais zelf). Je kunt natuurlijk ook op een andere manier een puls geven dan via de CV!!!!!! Je kunt dus met een ander schakelingetje eenzelfde puls geven als die van de CV. Op deze manier heb je geen relais met handgeschakelde functie nodig en heb je meer speling in de inbouwplaats. Anders moet namelijk HET HELE RELAIS ONDER HANDBEREIK ZITTEN !!!!! lijkt mij niet echt handig dus.
Stefijn

hmm, ja dat kan ook...moet ik effe over nadenken. Maar goed, als je tijd hebt :) en even naar die 2 ex. van Conrad kunt kijken, als ik er zo één kan gebruiken ben ik ineens klaar. Zijn ook niet zo groot dus met dat inbouwen valt wel mee op zich.

Btw, ik kan dus iig niet het startcircuit schakelen want dat gaat tot 30 ampere. Nu kan ik de startmotor schakelen, maar liever nog schakel ik de bobine (kun je die UBERHAUPT schakelen?) omdat dan de auto wel start maar niet aanslaat (dit om de minder snuggere dief op de verkeerde poot te zetten)
Tom
Moderator

Ik kan die PDF files wel geopend krijgen, maar dan is er zo goed als niks meer te lezen :(
Stefijn

Nie? Ik heb ze hier netjes geprint liggen...Als je inzoomt moet je het toch wel kunnen lezen?

(t zijn gescande kopien)
Stefijn

Weeeee :D Eindelijk zit het erop, alarm werkt nu i.c.m. de centrale vergrendeling :D

Nu nog effe een punt vinden voor de startonderbreking (ander topic ;) ) en dan zit alles op zijn plek :)

Overigens, ik heb het Kaco relais gebruikt dat hierboven beschreven staat (Conrad)
Chrisv

Ik vraag het in dit topic maar even omdat ik het niet de moeite waard vond om er een nieuw topic voor te maken.

Bij mn gtt gaat het knopje aan de passagierskant 9 van de 10 keer, misschien wel vaker, niet helemaal naar beneden, hij blijft op de helft ergens steken.
Dus de passagiersdeur blijft open wanneer ik hem afsluit met de afstandsbediening.

Waaraan kan dit liggen, heeft iemand dit ook gehad toevallig?
some people are alive only because it's illegal to kill them
ed_pret

motortje van je cv is aan het einde van z'n dagen..

heeeeel kleine kans dat ie slecht kontakt maakt maar misschien even testen voor een andere. Of ff hele slot eruit halen en goed schoonmaken en inspuiten met wd40(gewoon druipend nat maken die handel :lol: )

JL tuning heeft een hoop goeie liggen dus ff pm sturen naar jeroen lubking
Laatst gewijzigd door ed_pret op wo 5 feb 2003 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

ik heb dit ook gehad, spuit eens wat WD-40 in dat gaatje en doe hem eens een paar keer open en dicht. Bij mij was alles toen op gelost. Doet het nu weer perfect !!!!
Chrisv

Tom schreef:ik heb dit ook gehad, spuit eens wat WD-40 in dat gaatje en doe hem eens een paar keer open en dicht. Bij mij was alles toen op gelost. Doet het nu weer perfect !!!!
ok thnx voor de info, ga ik meteen even proberen.
Roy
Moderator

Idd een beetje wd40 in je sleutelgat spuiten en een paar keer open en dicht doen.
Werkte bij mij ook :)
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator

je kunt hem dan beter open en dicht maken met de knop in de middenconsole. Die trekt hem net even wat verder dicht zodat ie nog wat beter gesmeerd word. (bij mij iig)
Chrisv

Nee t heeft niet geholpen, dan maar even op zoek naar een ander motortje.

Zijn deze makkelijk te vervangen?
Tom
Moderator

ik zou het niet weten, nooit gedaan
-Ray-
Contacteer:

2 schroeven en een stekkertje volgens mij...
Immer wieder die verdammte Holländer
Roy
Moderator

Gaat heel aardig. Het meeste werk is het openmaken van je deur. En als je een beetje kleine handen kom je er makkelijk tussen. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator

dit lukt zeker niet via je speaker gat??
-Ray-
Contacteer:

nee ze zitten recht onder je slot.
Immer wieder die verdammte Holländer
Chrisv

Ok, zal t eens gaan proberen zodra ik een nieuw motortje heb.
Plaats reactie