Tikken (hammer?) in de motor (foto update)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hoi,

een tijdje terug had ik al eens gepost in dit forum over kleppen stellen.

Het verhaal zit namelijk zo. Wij hebben een renaultje 5 TS en de koppakking was eruit geknalt door een lek in het koelsysteem. Doordat we geen garage geld hebben heb ik besloten om zelf de koppakking te vervangen.

De cilinderkop is gevlakt en voorzover ik weet is alles met het vervangen op de goede manier gedaan.

De motor is klaar, hij loopt en de auto rijdt zelfs weer :) Maar er komt een rare en redelijk harde tik uit de motor. In het begin dachten we dat het niet goed afgestelde kleppen waren. Maar later bleek dat het om de vierde cilinder ging.

Ik heb de stoterstang (de motor heeft een onderliggende nokkenas) van de inlaatport er tussenuit gehaald en het tikken was WEG.

Met een koude motor de bougie kabel eruit getrokken en het tikken was weg. Maar met een warme motor blijft hij tikken.

Ik heb de motor warm laten lopen en de bougie kabel eruit getrokken (het tikken is er dan nog steeds). En toen maar de inlaat tuimelaar zo strak aangedraaid dat de klep 1/0.5 mm open blijft staan. Het tikken is weg. Zit de tuimelaar strak tegen de klep is het tikken er weer.

We zijn net bij een renault garage geweest (met de auto) die zeggen dat de kop niet gevlakt had mogen worden en dat de zuiger van de vierde cilinder stuk is. Persoonlijk denk ik dat het probleem toch ergens anders ligt. De motor heeft nu al ongeveer 50 km gelopen met die tik.

Iemand die me kan helpen? Anders moet de auto naar de sloop :(
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 9 sep 2002 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

dat de kop niet gevlakt had mogen worden is Crap.

Ik denk dat je zitting scheef is.
Hoezo. Je koppakking is eruit geknald. Waarschijnlijk is de kop gewoon te heet geworden. Daardoor trekt die ietsie pietsie krom. Als je kop krom trekt kan het best zijn dat je klepzitting ook scheef gaat zitten.

Ik denk namelijk dat die GTT hier hetzelfde probleem heeft. kromme klepzitting.

Remedie:

Andere goede kop monteren
of je kop eraf halen en de klepzittingen opnieuw laten slijpen net als je kleppen.

groetjes en succes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Anonymous

Thnx!

In hoeverre is het gevaarlijk, mocht het de klepzitting dus zijn (Wat mij erg logisch lijkt btw) om met de auto rond te rijden.

En zou het misschien toch de cilinder kunnen zijn of is dat ook crap?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Alex214 schreef:Thnx!

In hoeverre is het gevaarlijk, mocht het de klepzitting dus zijn (Wat mij erg logisch lijkt btw) om met de auto rond te rijden.

En zou het misschien toch de cilinder kunnen zijn of is dat ook crap?
enigste wat het anders zou kunnen zijn is eventueel een kantelende zuiger. Maar daar geloof ik niet aan.

Hoe erg het is. Ligt een beetje aan de staat. Deze GTT heeft al 15.000 gelopen met de slechte kop. Deze week komt er een andere kop erop.
Maar ja, het beinvloed de compressie toch best wel bij deze GTT en hij loopt een beetje ongehoebeld.

Maar hij weet met standard druk, 2 man en een hoop materiaal toch een tijd van 7.5 sec naar de 100 neer te zetten.
Dus ja, hoeft niet altijd even negatief te zijn.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Anonymous

Wat is een kantelende zuiger?? Zoveel verstand heb ik er namelijk niet van :(

Hier wat plaatjes toen ik voor het eerst de kop eraf had gehaald:

[img]http://mrviper.student.utwente.nl/mrvip ... 300010.JPG[/img]
[img]http://mrviper.student.utwente.nl/mrvip ... 300012.JPG[/img]
[img]http://mrviper.student.utwente.nl/mrvip ... 300014.JPG[/img]

Dit is de klep waar het om gaat (de middelste op de foto):
[img]http://mrviper.student.utwente.nl/mrvip ... 300017.JPG[/img]

Hier zie je ze allemaal, de gene waar het om gaat is de 2e van rechts.
[img]http://mrviper.student.utwente.nl/mrvip ... 300020.JPG[/img]
Anonymous

Wat trouwens wel zo is, met optrekken enzo is het tikken harder dan stationair. Lijkt dus met druk te maken te hebben. Maar bij een bepaald toerental is het weg/niet echt meer te horen.

Ik hoop zo dat het alleen die klep is en niet het zuigergezeik.

Grtz
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Geen lager?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Riël schreef:Geen lager?
Hoe bedoel je ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kapot kruk/drijfstang lager??
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Riël schreef:Kapot kruk/drijfstang lager??
Kan dat dat harde tikken veroorzaken dan?
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Op de foto's zelf zie ik niet echt iets verkeerd.
Integendeel... ziet er allemaal redelijk clean uit hé...

Die pistons komen me niet bekend voor. Alle blokskes die ik al gezien had, hebben niet zulke vlake kop.
Misschien ooit al eens vervangen geweest?
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Opes... 5 TS
niet een Turbo, daarom vermoedelijk andere piston :p
Anonymous

Ik ben bang dat het je drijfstanglager is van de vierde cilinder. Dit kan ik afleiden uit je verhaal. Want als je bougiekabel eraftrekt, dan heb je geen arbeidsslag meer. Hierdoor heb je ook geen druk op je zuiger, waardoor die niet belast word en ook je lager niet. Je kan het ook controleren door je carterpan eraf te schroeven en de speling van drijfstanglager te controleren, Als je die op en neer kan bewegen dan is het inderdaad het lager. Je kan dan als er niets aan je krukas of drijfstang beschadigd is alleen je lagerschaaltjes vervangen.
Anonymous

idd je had beter je carterpan losgevezen ipv de kop. kan je sneeler de staat van je motot ctrl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Alex214 schreef:
Riël schreef:Kapot kruk/drijfstang lager??
Kan dat dat harde tikken veroorzaken dan?
Jazeker!

Normaal tikt dat bij een bepaalde toerentalbereik. Echte goeie tikken, lekkere rammels, vroeoeoeoe toktoktoktoktoktok oeoeooeoeonnnjjnjjj

snappie ? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Die symptomen van jullie drijfstanglager komen ook voor bij een scheve klepzitting.

Geen vonk, geen hoge druk, klep krijg geen optater, bijna geen tik.
net als bij een drijfstanglager probleem.

Echter 1 verschil. Als je de koppakking eruit blaast(waarschijnlijk door te warm worden), en van te voren liep die goed, is het natuurlijk vrijwel onmogelijk om je drijfstang lager te mollen.
Daarom is de kop theorie den kik een stuk aannemelijker.

want ja, de kop ziet er wel schoon en netjes uit. Maar als jij van die tekening kunt afleiden dat de zittingen enzo goed zijn, dan moet je me bellen. Gaan we een revisie bedrijf beginnen :)
Je kunt het daaruit helaas niet opmaken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Anonymous

Ik hou het bij een drijfstanglager. Ik bedoel als dat bedrijf waar die kop gevlakt is nog niet eens ziet dat de kleppen niet goed sluiten of dat een klepzitting scheef zit, dan is het echt een ballen bedrijf. Het kan zo zijn dat de vierde cilinder vol koelvloeistof is komen te staan en je weet wat er dan gebeurt.... Misschien zelfs een lichtelijke kromme drijfstang. Ik heb in ieder geval nog nooit een scheve klepzitting tegen gekomen en heb toch al heel wat cilinderkoppen gedemonteerd.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Scooter schreef:Ik hou het bij een drijfstanglager. Ik bedoel als dat bedrijf waar die kop gevlakt is nog niet eens ziet dat de kleppen niet goed sluiten of dat een klepzitting scheef zit, dan is het echt een ballen bedrijf. Het kan zo zijn dat de vierde cilinder vol koelvloeistof is komen te staan en je weet wat er dan gebeurt.... Misschien zelfs een lichtelijke kromme drijfstang. Ik heb in ieder geval nog nooit een scheve klepzitting tegen gekomen en heb toch al heel wat cilinderkoppen gedemonteerd.
ik rij toch met een kapotte kop rond. Zitting scheef door een kapotte koppakking. Lagers zijn reeds vervangen en alles opgemeten. Kleppen blijken voor geen meter af te sluiten. Meeste bedrijven kijken daar gewoon niet naar en doen gewoon effe vlakken en dan klaar. geld in het laatje.

Bij het revisie bedrijf wat ik nu heb heb ik ook een kop gebracht. Ik zeg wil je me die vlakken. Kleppen doe ik zelf wel effe met pasta. zegt die is de koppakking doorgeweest. Ik zeg ja. Dan zal ik je de zittingen enzo maar effe controleren, want vaak zijn ze scheef en dat zie je niet zonder de juiste apparatski
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat is wat ik ook dacht, water genomen. Een klep geeft normaal een goeie TIK maar hij onschrijft het als een hamer ... en kan nog herinneren hoe mijn drijfstanglagers klonken ... Kan zeker wat je zegt, misschien is het een combinatie :)

Dat ie 't ff uitzoekt he! Dan weten we 't allemaal.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Ok twee mogelijkheden,

maar het gekke is wel dat het tikken er met een warme motor wel is als ik de bougiekabel van die cilinder eruit trek en de motor op 3 cilinders laat lopen.

Haal ik de stoterstang van de inlaatklep weg is het tikken helemaal verdwenenen.

Compressie in de cilinder moet naar mijn idee bij de bovengenoemde situaties even groot zijn. Er vind verder ook geen ontbranding plaats. Als je die dingen samen neemt dan moet het toch wel met de klepzitting te maken hebben?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja .. dan lijkt het idd meer op een klep.

Als de bougie weg is heeft de drijfstang ook veeel meer speling (wordt niet meer op 't lager gedrukt door de druk) dus dan kan ie ook weer gaan tikken! Maar met die stoterstang, that makes sense. Laat wat weten als je 't zeker weet!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Riël schreef:Ja .. dan lijkt het idd meer op een klep.

Als de bougie weg is heeft de drijfstang ook veeel meer speling (wordt niet meer op 't lager gedrukt door de druk) dus dan kan ie ook weer gaan tikken! Maar met die stoterstang, that makes sense. Laat wat weten als je 't zeker weet!
Tja probleem is dat ik niet weet hoe ik erachter moet komen wat het precies is :( De kop zou er denk ik weer afmoeten. Binnenkort gaan we met hem van Arnhem naar Enschede rijden en dan blijft ie hier (in enschede) een tijdje staan. :) Hopelijk overleeft hij de tocht :)

Als het die ene klep toch alleen is weet iemand wat dat ongeveer kost om dat te repareren?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niet zo heel veel ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Ok thnx :)
Zodra ik meer weet post ik het natuurlijk :)
Anonymous

ALs je een lektest doe dan weet je het zeker. Maar als de motot koud is dan is de olie dikker en dan is het zo dat er minder speling is op je drijfstanglager.Maar mijn advies doe eerst een lektest en dan weet je het zeker.
Anonymous

Scooter schreef:ALs je een lektest doe dan weet je het zeker. Maar als de motot koud is dan is de olie dikker en dan is het zo dat er minder speling is op je drijfstanglager.Maar mijn advies doe eerst een lektest en dan weet je het zeker.
Thnx, maar wat voor test is dat precies?
Anonymous

Hier heb je een speciale lektestmeter voor nodig.
Maar het gaat als volgt. Je draait eerst alle vier de bougies eruit. Daar draai je dan een slang met een soort adapter in. Aan die slang zit een drukmeter. Je zet als het ware druk in je cilinder. Hij mag ongeveer 20 procent lek zijn. Als hij nu meer lek is kun je dat horen. Kan namelijk maar op drie plaatsen. Via inlaatklep, hoor je lucht blazen door je gasklephuis. Via uitlaatklep, hoor je lucht blazen via de uitlaat. Of via de zuiger, dan hoor ke luchtblazen via de oliepeilstok. Wel moet je ervoor zorgen dat de kleppen op tuimelen staan en je desbtreffende zuiger op bovenste dooie punt.
Plaats reactie