Handmatig fan inschakelen met eigengemaakte schakelaar
-
Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
Deze fan zou bij een bepaalde temperatuur aanslaan en met zo'n zelfgemaakte schakelaar kun je hem wanneer je maar wil inschakelen om je motor extra te koelen.
Wie heeft dit in zijn gtt-tje?
Niet dat ik het zelf nodig heb ofzo, maar ben gewoon geïnteresseerd naar hoe je dit maakt.
En de voordelen/nadelen.
Deze fan zou bij een bepaalde temperatuur aanslaan en met zo'n zelfgemaakte schakelaar kun je hem wanneer je maar wil inschakelen om je motor extra te koelen.
Niet dat ik het zelf nodig heb ofzo, maar ben gewoon geïnteresseerd naar hoe je dit maakt.
En de voordelen/nadelen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
doen!
is handig.
potje racen? -> fan aan.
kom je in de drukke file achter dat je schakelaar kapot is -> hupsa aan.
mijn schakelaar gaat altijd per definitie kapot in een file op de peage in zuidfrankrijk. Laatste keer in de tunnel in lyon. Dan ben je blij met je schakelaartje. tis een stekkertje bij mij, maar toch..
is handig.
potje racen? -> fan aan.
kom je in de drukke file achter dat je schakelaar kapot is -> hupsa aan.
mijn schakelaar gaat altijd per definitie kapot in een file op de peage in zuidfrankrijk. Laatste keer in de tunnel in lyon. Dan ben je blij met je schakelaartje. tis een stekkertje bij mij, maar toch..
Als je wil weten hoe je dit moet doen, moet je ff een search doen naar Handgeschakelde fan. of ff bij mijn postings kijken. Daar wordt het vrij goed uitgelegd hoe je dat moet doen.
Ik ben dit dus ook nog steeds van plan te doen.
Ik ben dit dus ook nog steeds van plan te doen.
-
- Contacteer:
Ja is zeker handig gewoon doen. Gewoon Prik van het contaktslot pakken schakelaar ertussen en relais van fan aanstuuren. Kan je hem ook niet vergeeten uit te zetten heb ik een keer gehad was volgende morgen mijn accu leeg.
AT YOUR SERVICE
schakelaar met lampje nemen,kan je da nooit vergeten uit te zetten.
simpel kabeltjes van fan onderbreken, plus draad en min aanzetten die naar binnen trekken en schakelaar op aan klaar is kees,blijft je fan zelf ook aanslaan op temperatuur (moest je het toch vergeten)en kun je in file schakelaartje toch ook gebruiken.
simpel kabeltjes van fan onderbreken, plus draad en min aanzetten die naar binnen trekken en schakelaar op aan klaar is kees,blijft je fan zelf ook aanslaan op temperatuur (moest je het toch vergeten)en kun je in file schakelaartje toch ook gebruiken.
Ik heb nog een lichtschakelaar over (die ter hoogte zitten met de simpele drukknop van de meterunit) en er zitten 4 draden aan...
- paars
- zwart (min?)
- bruin
- blauw
Welke hiervan is de plus?
Alvast bedankt..!
- paars
- zwart (min?)
- bruin
- blauw
Alvast bedankt..!

-
- Contacteer:
- paars :Floris schreef:Ik heb nog een lichtschakelaar over (die ter hoogte zitten met de simpele drukknop van de meterunit) en er zitten 4 draden aan...
- zwart : Vaste massa
- bruin :
- blauw : Verlichting van bedieningsknop
Als je verteld waar die knop van is of van was kan ik de anderen opzoekken.
AT YOUR SERVICE
Pffft er wordt gesproken alsof het vet veel werk is.
Je neemt een kabel, die leg je vanaf je tempschakelaar in je radiator (als je voor de auto staat links) je verbind die kabel met die 2 draadjes, je boort een gaatje in je schutbord.
Je kunt em naar de cabine trekken via de kabelboom die onder die plastic kap, naast je ventilator en onder je ruitenwissermotor zit.
Dan prop je em een stuk naar binnen en ga je bij je pedalen kijken of je em vind, dan trek je de 'fake-schakelaar' rechts naast je stuur eruit, je haalt van de sloop een oude mistlicht/ruitenwisser/achterruitverwarming/etc. schakelaar.
Je trekt de kabel met een ijzerdraadje van beneden naar boven, sluit de kabel op de 2 onderste (middelste niet gebruiken) pooltjes van de schakelaar.
En voila klaar is je hand-schakel-fan. (eitje dus)
Moet wel zeggen dat deze je relais aanstuurt die ook wel es kapot wil gaan, maar dan moet je daarop gewoon een tik geven. (tis 1 van de 2 bij je percolatiefan)
Voor gebruik moet je zelf maar ff kijken je kan em tot de 100 wel goed gebruiken, daarboven neemt je rijwind het wel over.
Je neemt een kabel, die leg je vanaf je tempschakelaar in je radiator (als je voor de auto staat links) je verbind die kabel met die 2 draadjes, je boort een gaatje in je schutbord.
Je kunt em naar de cabine trekken via de kabelboom die onder die plastic kap, naast je ventilator en onder je ruitenwissermotor zit.
Dan prop je em een stuk naar binnen en ga je bij je pedalen kijken of je em vind, dan trek je de 'fake-schakelaar' rechts naast je stuur eruit, je haalt van de sloop een oude mistlicht/ruitenwisser/achterruitverwarming/etc. schakelaar.
Je trekt de kabel met een ijzerdraadje van beneden naar boven, sluit de kabel op de 2 onderste (middelste niet gebruiken) pooltjes van de schakelaar.
Moet wel zeggen dat deze je relais aanstuurt die ook wel es kapot wil gaan, maar dan moet je daarop gewoon een tik geven. (tis 1 van de 2 bij je percolatiefan)
Voor gebruik moet je zelf maar ff kijken je kan em tot de 100 wel goed gebruiken, daarboven neemt je rijwind het wel over.
-
Ah hier snap ik ook meer vanSteven(ventieldopje) schreef:Pffft er wordt gesproken alsof het vet veel werk is.

Als ik 1 toevoeging mag doen aan het verhaal van Steven...
Die 2 blauwe draadjes van zo'n "wipschakelaar", (net als je ruitenwisser achter/mistlichten/ achter-ruitverw.) die zijn dus voor het lampje IN de schakelaar zelf. Wat heb ik nou gedaan:
Na veel klooien ben ik erachter gekomen dat alles op MASSA werkt bij die schakelaars.
Wat je dus eigenlijk doet met zo'n schakelaar is een "min" circuit volmaken, waardoor de stroom gaat.
Sluit je alleen de schakelaar aan, (op je thermocontact bijvoorbeeld, wat ik dus gedaan heb) werkt ie altijd, ook als je relais dus kapotgaat! Prima, werkt ie wanneer jij wilt én wanneer het thermocontact (in je radiateur) het stroompje door moet geven. De schakelaar óp je thermocontact aangesloten, maakt dus het circuit rond, zonder dat het thermocontact dat doet, schakelt hij er (bij) in, (wanneer de temp. berijkt is) maakt niet uit, want het stroompje wordt dan alsnog doorgegeven.
Dit is heel belangrijk, het is MASSA...dus geen plus stroom aan of uitzetten..!
Nu komt het:
Ik wilde een lampie hebben dat aan en uit ging mét het bedienen van de schakelaar. Erg handig om te weten of je fan aanstaat vanwege het thermocontact, of de schakelaar, weet je anders de volgende ochtend als je probeert te starten en je accu is leeg!
Ok, ik klooien en erachter gekomen, dat de draadjes van het lampje ín de schakelaar doorverbinden wel werkt, maar als je fan aangaat, geeft ie stroom door: ergo, je lampie gaat aan in je schakelaar op het moment dat je thermocontact aanslaat!
Ja en dan weet je nog niet of je zelf de schakelaar hebt bediend of niet; kom je weer achter de volgende ochtend!
Dit is zo op te lossen: trek een plus naar de zekeringskast, van bijvoorbeeld de sigarettenaansteker, of je trekt een directe plus van de accu af...sluit deze aan op 1 van de blauwe draden en voila, massa heb je al, zit in de schakelaar, die kan je dus zo doorverbinden aan 1 van de draden die van het thermocontact afkomt, die je daarstraks hebt aangesloten !
Ok, je zet je schakelaar aan, je lampie krijgt een min en hij gaat aan op je schakelaar!
Mh ik heb weer es een boekwerk geschreven geloof ik, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is...ahum..
Vragen? mail of pm me maar
Die 2 blauwe draadjes van zo'n "wipschakelaar", (net als je ruitenwisser achter/mistlichten/ achter-ruitverw.) die zijn dus voor het lampje IN de schakelaar zelf. Wat heb ik nou gedaan:
Na veel klooien ben ik erachter gekomen dat alles op MASSA werkt bij die schakelaars.
Wat je dus eigenlijk doet met zo'n schakelaar is een "min" circuit volmaken, waardoor de stroom gaat.
Sluit je alleen de schakelaar aan, (op je thermocontact bijvoorbeeld, wat ik dus gedaan heb) werkt ie altijd, ook als je relais dus kapotgaat! Prima, werkt ie wanneer jij wilt én wanneer het thermocontact (in je radiateur) het stroompje door moet geven. De schakelaar óp je thermocontact aangesloten, maakt dus het circuit rond, zonder dat het thermocontact dat doet, schakelt hij er (bij) in, (wanneer de temp. berijkt is) maakt niet uit, want het stroompje wordt dan alsnog doorgegeven.
Dit is heel belangrijk, het is MASSA...dus geen plus stroom aan of uitzetten..!
Nu komt het:
Ik wilde een lampie hebben dat aan en uit ging mét het bedienen van de schakelaar. Erg handig om te weten of je fan aanstaat vanwege het thermocontact, of de schakelaar, weet je anders de volgende ochtend als je probeert te starten en je accu is leeg!
Ok, ik klooien en erachter gekomen, dat de draadjes van het lampje ín de schakelaar doorverbinden wel werkt, maar als je fan aangaat, geeft ie stroom door: ergo, je lampie gaat aan in je schakelaar op het moment dat je thermocontact aanslaat!
Ja en dan weet je nog niet of je zelf de schakelaar hebt bediend of niet; kom je weer achter de volgende ochtend!

Dit is zo op te lossen: trek een plus naar de zekeringskast, van bijvoorbeeld de sigarettenaansteker, of je trekt een directe plus van de accu af...sluit deze aan op 1 van de blauwe draden en voila, massa heb je al, zit in de schakelaar, die kan je dus zo doorverbinden aan 1 van de draden die van het thermocontact afkomt, die je daarstraks hebt aangesloten !
Ok, je zet je schakelaar aan, je lampie krijgt een min en hij gaat aan op je schakelaar!
Mh ik heb weer es een boekwerk geschreven geloof ik, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is...ahum..

Vragen? mail of pm me maar
Renault, créateur de GTT !!!
kermit heeft gezegd. punt. 

Immer wieder die verdammte Holländer
omdat ehh nou ehh ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen maar ehh.... misshien dat steven er meer van weet!Goose schreef:Mh, waarom noem je mij kermit?
Moet ik binnen de Rtc door het leven gaan als een klein groen kikkertje?
Dan ken ik nog wel iemand die kermit genoemd kan worden...

Immer wieder die verdammte Holländer
Je hoeft maar 1 draad te trekken Steven. Je hoeft alleen je + schakelen omdat je min op je fan niet geschakeld is.
En wat Kermit zegt is ook waar. Heel je dash is min geschakeld. Problemen met het lampje dus.
Ik heb in het dashbord zelf een lampje aangesloten die loos was. Zit rechts naast je toerenteller en er staat een fan op.
En wat Kermit zegt is ook waar. Heel je dash is min geschakeld. Problemen met het lampje dus.
Ik heb in het dashbord zelf een lampje aangesloten die loos was. Zit rechts naast je toerenteller en er staat een fan op.

5 GT Turbo '88 GT5
wil een van jullie daar een schematje van tekenen ofzo. Ik ben nooit zo goed in verhaaltjes lezen????
Ghe, dat lampie op mijn dashboard heb ik ook eerst gehad, maar als ik mijn licht aanzette, ging mijn fan aan en het lampje ook; dashboard is ook min geschakeld, je moet hem dus ook een eigen plus geven, maar als ik het goed begrijp, Roy, heb jij dat dus wel goed gedaan!Roy (Signaalkabel) schreef:Je hoeft maar 1 draad te trekken Steven. Je hoeft alleen je + schakelen omdat je min op je fan niet geschakeld is.
Ik ben voor het lampje ín de schakelaar gegaan, komt op hetzelfde neer, net wat Roy hier zegt..
Uhh... ik weet van nix hoorRay (Zonnebril) schreef:omdat ehh nou ehh ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen maar ehh.... misshien dat steven er meer van weet!Goose schreef:Mh, waarom noem je mij kermit?
Moet ik binnen de Rtc door het leven gaan als een klein groen kikkertje?
Dan ken ik nog wel iemand die kermit genoemd kan worden...

Misschien weet Kermit zelf wel waar ie die naam aan te danken heeft....
Hmm
Als we het toch over die fan hebben..
Bij mij zuigt de ventilator van achter de radiator lucht de motorruimte in...
Is het niet effectiever als je hem tegen de radiator laat blazen? Of maakt dat niet uit..
Gr Djeedub
Als we het toch over die fan hebben..
Bij mij zuigt de ventilator van achter de radiator lucht de motorruimte in...
Is het niet effectiever als je hem tegen de radiator laat blazen? Of maakt dat niet uit..
Gr Djeedub
Loves flying....
Nee dat is niet beter. Dan zou je de warme lucht wat van de motor komt tegen de radiateur blazen. En wat dacht je er van als je ging rijden. Dan doet die fan niet veel meer. Die moet dan zo hard draaien dat hij best nog wel kon verbranden en op de duur zal door de rijwind je fan niet eens meer draaien. Als je de fan wilt laten blazen dan moet je hem voor de radiateur plaatsen i.p.v. achter de radiateur.
There will be plenty of time to rest when your dead
1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.
2 Het kan alleen maar nadeliger zijn, want je blaast er warme lucht doorheen (kan minder warmte opnemen) en als je iets van 50 rijd kan je fan het niet meer bijhouden en is er dus helemaal gene koeling.
Lekker zo laten dus.
2 Het kan alleen maar nadeliger zijn, want je blaast er warme lucht doorheen (kan minder warmte opnemen) en als je iets van 50 rijd kan je fan het niet meer bijhouden en is er dus helemaal gene koeling.
Lekker zo laten dus.
Maakt dus wel uit..! Catrinus heeft gelijk, warme lucht die van de motor komt aanzuigen is niet geweldig..! Je wilt koude lucht voor koeling.Steven(ventieldopje) schreef:1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.
En als je fan tegen de rijwind in moet gaan draaien, kan ie inderdaad doorbranden..!
-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
'k zou zeggen check http://www.geocities.com/tinoklijChrisv (pookie) schreef:Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
En de voordelen/nadelen.
Daar staan ook de voordelen.
.:: TurboPowerr ::.
-
Tino schreef:'k zou zeggen check http://www.geocities.com/tinoklijChrisv (pookie) schreef:Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
En de voordelen/nadelen.
heb t al uitgeprint, ga het binnenkort maken denk ik
Daar staan ook de voordelen.
Goed lezen wat ik bij 2 neerzetGoose schreef:Maakt dus wel uit..! Catrinus heeft gelijk, warme lucht die van de motor komt aanzuigen is niet geweldig..! Je wilt koude lucht voor koeling.Steven(ventieldopje) schreef:1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.
En als je fan tegen de rijwind in moet gaan draaien, kan ie inderdaad doorbranden..!

-
Hoe bedoel je die hebben ook een lampje?Tom schreef:je zou een originele dashboar schak. kunnen gebruiken. Die hebben ook een lampje in de meeste gevallen
Lampje in de schakelaar zelf?
-
- Contacteer:
Het is wel slim om een zekeringetje in het circuit op te nemen als je de fan handgeschakeld maakt.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
heb inmiddels de kabel al door de auto gelegd, nu alleen nog aansluiten.
Alleen waar.
Kheb even fototje gemaakt onder de kap...
Welke moet ik hebben?
web.onetelnet.nl/~chrisvollenberg/fan.jpg
btw waarom werkt het bij mij niet als ik doe ?
Alleen waar.
Kheb even fototje gemaakt onder de kap...
Welke moet ik hebben?
web.onetelnet.nl/~chrisvollenberg/fan.jpg
-
vergeet de "http://" niet.Chrisv schreef: [img]http://web.onetelnet.nl/~chrisvollenberg/fan.jpg[/img]
En je focus

Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.