Handmatig fan inschakelen met eigengemaakte schakelaar

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
Deze fan zou bij een bepaalde temperatuur aanslaan en met zo'n zelfgemaakte schakelaar kun je hem wanneer je maar wil inschakelen om je motor extra te koelen.

Wie heeft dit in zijn gtt-tje?
Niet dat ik het zelf nodig heb ofzo, maar ben gewoon geïnteresseerd naar hoe je dit maakt.
En de voordelen/nadelen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

doen!
is handig.
potje racen? -> fan aan.
kom je in de drukke file achter dat je schakelaar kapot is -> hupsa aan.

mijn schakelaar gaat altijd per definitie kapot in een file op de peage in zuidfrankrijk. Laatste keer in de tunnel in lyon. Dan ben je blij met je schakelaartje. tis een stekkertje bij mij, maar toch..
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Hmm is iets om in de vakantie te gaan maken dan... :)

Maar wat heb ik er allemaal voor nodig?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Als je wil weten hoe je dit moet doen, moet je ff een search doen naar Handgeschakelde fan. of ff bij mijn postings kijken. Daar wordt het vrij goed uitgelegd hoe je dat moet doen.

Ik ben dit dus ook nog steeds van plan te doen.
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Ja is zeker handig gewoon doen. Gewoon Prik van het contaktslot pakken schakelaar ertussen en relais van fan aanstuuren. Kan je hem ook niet vergeeten uit te zetten heb ik een keer gehad was volgende morgen mijn accu leeg.
AT YOUR SERVICE
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

schakelaar met lampje nemen,kan je da nooit vergeten uit te zetten.
simpel kabeltjes van fan onderbreken, plus draad en min aanzetten die naar binnen trekken en schakelaar op aan klaar is kees,blijft je fan zelf ook aanslaan op temperatuur (moest je het toch vergeten)en kun je in file schakelaartje toch ook gebruiken.
Troj
Berichten: 230
Lid geworden op: di 11 jun 2002 10:38
Locatie: Oostvoorne

Kan het idd alleen maar beamen om te doen. File = bij mij schakelaar aan. En nooit meer problemen. Lampje is idd handig, ik heb al wel eens met een lege accu gestaan :lol:
Life is too short to not enjoy :)
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik heb nog een lichtschakelaar over (die ter hoogte zitten met de simpele drukknop van de meterunit) en er zitten 4 draden aan...

- paars
- zwart (min?)
- bruin
- blauw

Welke hiervan is de plus?

Alvast bedankt..! :)
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Floris schreef:Ik heb nog een lichtschakelaar over (die ter hoogte zitten met de simpele drukknop van de meterunit) en er zitten 4 draden aan...
Welke hiervan is de plus?
:)
- paars :
- zwart : Vaste massa
- bruin :
- blauw : Verlichting van bedieningsknop



Als je verteld waar die knop van is of van was kan ik de anderen opzoekken.
AT YOUR SERVICE
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Pffft er wordt gesproken alsof het vet veel werk is.

Je neemt een kabel, die leg je vanaf je tempschakelaar in je radiator (als je voor de auto staat links) je verbind die kabel met die 2 draadjes, je boort een gaatje in je schutbord.
Je kunt em naar de cabine trekken via de kabelboom die onder die plastic kap, naast je ventilator en onder je ruitenwissermotor zit.

Dan prop je em een stuk naar binnen en ga je bij je pedalen kijken of je em vind, dan trek je de 'fake-schakelaar' rechts naast je stuur eruit, je haalt van de sloop een oude mistlicht/ruitenwisser/achterruitverwarming/etc. schakelaar.
Je trekt de kabel met een ijzerdraadje van beneden naar boven, sluit de kabel op de 2 onderste (middelste niet gebruiken) pooltjes van de schakelaar.

En voila klaar is je hand-schakel-fan. (eitje dus)

Moet wel zeggen dat deze je relais aanstuurt die ook wel es kapot wil gaan, maar dan moet je daarop gewoon een tik geven. (tis 1 van de 2 bij je percolatiefan)

Voor gebruik moet je zelf maar ff kijken je kan em tot de 100 wel goed gebruiken, daarboven neemt je rijwind het wel over.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Steven(ventieldopje) schreef:Pffft er wordt gesproken alsof het vet veel werk is.

Je neemt een kabel, die leg je vanaf je tempschakelaar in je radiator (als je voor de auto staat links) je verbind die kabel met die 2 draadjes, je boort een gaatje in je schutbord.
Je kunt em naar de cabine trekken via de kabelboom die onder die plastic kap, naast je ventilator en onder je ruitenwissermotor zit.

Dan prop je em een stuk naar binnen en ga je bij je pedalen kijken of je em vind, dan trek je de 'fake-schakelaar' rechts naast je stuur eruit, je haalt van de sloop een oude mistlicht/ruitenwisser/achterruitverwarming/etc. schakelaar.
Je trekt de kabel met een ijzerdraadje van beneden naar boven, sluit de kabel op de 2 onderste (middelste niet gebruiken) pooltjes van de schakelaar.

En voila klaar is je hand-schakel-fan. (eitje dus)

Moet wel zeggen dat deze je relais aanstuurt die ook wel es kapot wil gaan, maar dan moet je daarop gewoon een tik geven. (tis 1 van de 2 bij je percolatiefan)

Voor gebruik moet je zelf maar ff kijken je kan em tot de 100 wel goed gebruiken, daarboven neemt je rijwind het wel over.
Ah hier snap ik ook meer van :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Als ik 1 toevoeging mag doen aan het verhaal van Steven...

Die 2 blauwe draadjes van zo'n "wipschakelaar", (net als je ruitenwisser achter/mistlichten/ achter-ruitverw.) die zijn dus voor het lampje IN de schakelaar zelf. Wat heb ik nou gedaan:

Na veel klooien ben ik erachter gekomen dat alles op MASSA werkt bij die schakelaars.
Wat je dus eigenlijk doet met zo'n schakelaar is een "min" circuit volmaken, waardoor de stroom gaat.
Sluit je alleen de schakelaar aan, (op je thermocontact bijvoorbeeld, wat ik dus gedaan heb) werkt ie altijd, ook als je relais dus kapotgaat! Prima, werkt ie wanneer jij wilt én wanneer het thermocontact (in je radiateur) het stroompje door moet geven. De schakelaar óp je thermocontact aangesloten, maakt dus het circuit rond, zonder dat het thermocontact dat doet, schakelt hij er (bij) in, (wanneer de temp. berijkt is) maakt niet uit, want het stroompje wordt dan alsnog doorgegeven.

Dit is heel belangrijk, het is MASSA...dus geen plus stroom aan of uitzetten..!

Nu komt het:
Ik wilde een lampie hebben dat aan en uit ging mét het bedienen van de schakelaar. Erg handig om te weten of je fan aanstaat vanwege het thermocontact, of de schakelaar, weet je anders de volgende ochtend als je probeert te starten en je accu is leeg!

Ok, ik klooien en erachter gekomen, dat de draadjes van het lampje ín de schakelaar doorverbinden wel werkt, maar als je fan aangaat, geeft ie stroom door: ergo, je lampie gaat aan in je schakelaar op het moment dat je thermocontact aanslaat!
Ja en dan weet je nog niet of je zelf de schakelaar hebt bediend of niet; kom je weer achter de volgende ochtend! :lol:

Dit is zo op te lossen: trek een plus naar de zekeringskast, van bijvoorbeeld de sigarettenaansteker, of je trekt een directe plus van de accu af...sluit deze aan op 1 van de blauwe draden en voila, massa heb je al, zit in de schakelaar, die kan je dus zo doorverbinden aan 1 van de draden die van het thermocontact afkomt, die je daarstraks hebt aangesloten !
Ok, je zet je schakelaar aan, je lampie krijgt een min en hij gaat aan op je schakelaar!

Mh ik heb weer es een boekwerk geschreven geloof ik, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is...ahum.. :D

Vragen? mail of pm me maar
Renault, créateur de GTT !!!
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kermit heeft gezegd. punt. :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Mh, waarom noem je mij kermit?
Moet ik binnen de Rtc door het leven gaan als een klein groen kikkertje?
Dan ken ik nog wel iemand die kermit genoemd kan worden... :D
Renault, créateur de GTT !!!
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Goose schreef:Mh, waarom noem je mij kermit?
Moet ik binnen de Rtc door het leven gaan als een klein groen kikkertje?
Dan ken ik nog wel iemand die kermit genoemd kan worden... :D
omdat ehh nou ehh ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen maar ehh.... misshien dat steven er meer van weet! ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Je hoeft maar 1 draad te trekken Steven. Je hoeft alleen je + schakelen omdat je min op je fan niet geschakeld is.

En wat Kermit zegt is ook waar. Heel je dash is min geschakeld. Problemen met het lampje dus.

Ik heb in het dashbord zelf een lampje aangesloten die loos was. Zit rechts naast je toerenteller en er staat een fan op. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Koen
Berichten: 59
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: Marienberg
Contacteer:

wil een van jullie daar een schematje van tekenen ofzo. Ik ben nooit zo goed in verhaaltjes lezen????
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Roy (Signaalkabel) schreef:Je hoeft maar 1 draad te trekken Steven. Je hoeft alleen je + schakelen omdat je min op je fan niet geschakeld is.

En wat Kermit zegt is ook waar. Heel je dash is min geschakeld. Problemen met het lampje dus.

Ik heb in het dashbord zelf een lampje aangesloten die loos was. Zit rechts naast je toerenteller en er staat een fan op. :)
Ghe, dat lampie op mijn dashboard heb ik ook eerst gehad, maar als ik mijn licht aanzette, ging mijn fan aan en het lampje ook; dashboard is ook min geschakeld, je moet hem dus ook een eigen plus geven, maar als ik het goed begrijp, Roy, heb jij dat dus wel goed gedaan!
Ik ben voor het lampje ín de schakelaar gegaan, komt op hetzelfde neer, net wat Roy hier zegt..
Renault, créateur de GTT !!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ray (Zonnebril) schreef:
Goose schreef:Mh, waarom noem je mij kermit?
Moet ik binnen de Rtc door het leven gaan als een klein groen kikkertje?
Dan ken ik nog wel iemand die kermit genoemd kan worden... :D
omdat ehh nou ehh ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen maar ehh.... misshien dat steven er meer van weet! ;)
Uhh... ik weet van nix hoor :lol: :p

Misschien weet Kermit zelf wel waar ie die naam aan te danken heeft....
Djeedub
Berichten: 47
Lid geworden op: za 25 mei 2002 0:55

Hmm
Als we het toch over die fan hebben..

Bij mij zuigt de ventilator van achter de radiator lucht de motorruimte in...
Is het niet effectiever als je hem tegen de radiator laat blazen? Of maakt dat niet uit..

Gr Djeedub
Loves flying....
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Nee dat is niet beter. Dan zou je de warme lucht wat van de motor komt tegen de radiateur blazen. En wat dacht je er van als je ging rijden. Dan doet die fan niet veel meer. Die moet dan zo hard draaien dat hij best nog wel kon verbranden en op de duur zal door de rijwind je fan niet eens meer draaien. Als je de fan wilt laten blazen dan moet je hem voor de radiateur plaatsen i.p.v. achter de radiateur.
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.

2 Het kan alleen maar nadeliger zijn, want je blaast er warme lucht doorheen (kan minder warmte opnemen) en als je iets van 50 rijd kan je fan het niet meer bijhouden en is er dus helemaal gene koeling.

Lekker zo laten dus.
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Steven(ventieldopje) schreef:1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.
Maakt dus wel uit..! Catrinus heeft gelijk, warme lucht die van de motor komt aanzuigen is niet geweldig..! Je wilt koude lucht voor koeling.
En als je fan tegen de rijwind in moet gaan draaien, kan ie inderdaad doorbranden..!
Renault, créateur de GTT !!!
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Uhh... ik weet van nix hoor :lol: :p

Misschien weet Kermit zelf wel waar ie die naam aan te danken heeft....
Nou ik weet het dus echt niet...
Renault, créateur de GTT !!!
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Chrisv (pookie) schreef:Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
Deze fan zou bij een bepaalde temperatuur aanslaan en met zo'n zelfgemaakte schakelaar kun je hem wanneer je maar wil inschakelen om je motor extra te koelen.

Wie heeft dit in zijn gtt-tje?
Niet dat ik het zelf nodig heb ofzo, maar ben gewoon geïnteresseerd naar hoe je dit maakt.
En de voordelen/nadelen.
'k zou zeggen check http://www.geocities.com/tinoklij
Daar staan ook de voordelen.
.:: TurboPowerr ::.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Tino schreef:
Chrisv (pookie) schreef:Ik hoorde van een kennis en las ook op het internet over een schakelaar zodat je een of andere fan aan kunt zetten die er eigenlijk voor is om de motor te koelen wanneer hij echt extreem heet is.
Deze fan zou bij een bepaalde temperatuur aanslaan en met zo'n zelfgemaakte schakelaar kun je hem wanneer je maar wil inschakelen om je motor extra te koelen.

Wie heeft dit in zijn gtt-tje?
Niet dat ik het zelf nodig heb ofzo, maar ben gewoon geïnteresseerd naar hoe je dit maakt.
En de voordelen/nadelen.
'k zou zeggen check http://www.geocities.com/tinoklij

heb t al uitgeprint, ga het binnenkort maken denk ik

Daar staan ook de voordelen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goose schreef:
Steven(ventieldopje) schreef:1 Maakt niet uit, het volumedebiet wat door de fan en dus ook de radiator gaat blijft hetzelfde.
Maakt dus wel uit..! Catrinus heeft gelijk, warme lucht die van de motor komt aanzuigen is niet geweldig..! Je wilt koude lucht voor koeling.
En als je fan tegen de rijwind in moet gaan draaien, kan ie inderdaad doorbranden..!
Goed lezen wat ik bij 2 neerzet :p
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Wat voor een schakelaar gebruiken jullie met een lampje erin?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je zou een originele dashboar schak. kunnen gebruiken. Die hebben ook een lampje in de meeste gevallen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Tom schreef:je zou een originele dashboar schak. kunnen gebruiken. Die hebben ook een lampje in de meeste gevallen
Hoe bedoel je die hebben ook een lampje?

Lampje in de schakelaar zelf?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

idd, die hebben er een lampje inzitten. Volgens mij zijn ze soms los aan te sturen (die lampjes) en andere keren schakelen ze mee met de geschakelde stroom.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Het is wel slim om een zekeringetje in het circuit op te nemen als je de fan handgeschakeld maakt.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ik heb ook een originele dashboardknop gebruikt, ziet het er beste uit. En het lampje dat daar in zit gaat branden als ik de fan inschakel :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

heb inmiddels de kabel al door de auto gelegd, nu alleen nog aansluiten.
Alleen waar.
Kheb even fototje gemaakt onder de kap...
Welke moet ik hebben?

web.onetelnet.nl/~chrisvollenberg/fan.jpg



btw waarom werkt het bij mij niet als ik doe ?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Chrisv schreef: [img]http://web.onetelnet.nl/~chrisvollenberg/fan.jpg[/img]
btw waarom werkt het bij mij niet als ik doe ?
vergeet de "http://" niet.

En je focus :lol:

Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Plaats reactie