[5GTTph1] GT loopt toch warm

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Goof

Mensen, mijn GT loopt niet te warm, maar m.i. wel warmer dan dat de bedoeling is.
Dat wil zeggen, ik rijd met een 75gr. thermostaat, en ben dan gewend dat met een constante snelheid van ong. 120 km/u dat ie tussen de 75gr.-80gr. blijft (midden).

Maar toch loopt ie (overdag, ong. 21gr. buiten) op de snelweg met een constante snelheid van ong. 110 km/u vrij snel tegen de 90gr. aan.
Als ik ook maar iets doorplank loopt ie over de 90gr.
Ook het "opwarmen" gaat tegenwoordig wel erg vlot. Ritje van nog geen 10 min. in de stad, --> 90gr.

Mag logisch zijn, maar als temperatuur lager is (bijv. 's-nachts) ziet het er iets beter uit, maar uiteindelijk loopt ie toch richting de 90gr. Ff doorknallen met 150 km/u en hij gaat er over heen.

- Radiator is 1,5 jaar oud
- Voldoende koelvloeistof (verlies niets) 6 mnd. geleden ververst
- Fan functioneerd
- Schakelaar voor fan aanwezig
- 75gr. thermostaat
- Watergekoelde turbo

Alles lijkt in orde;
Voldoende koelvloeistof, geen enkel verlies op wat voor manier.
Heb inmiddels toch maar gechecked of de thermostaat open slaat, gaat goed.
En of de radiator op alle plekken even warm wordt (althans, zover als je dat kan checken met je blote hand :) ).

Olietemp. kan ik helaas niet checken. Als er niets is aangepast lijken me het ook waardes die vrij normaal zijn, alleen gezien het feit ik rond rij met die lage temp. thermostaat en dus verwacht dat de temp. lager zou moeten zijn lijkt me dat er toch iets niet helemaal ok zit.

Wat heb ik nu weer aan me peilstok hangen dan, guys?? :)
Laatst gewijzigd door Goof op do 12 sep 2002 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Misschien zit er veel dikke drab in je koelvloeistof waardoor de doorstroming niet goed is ?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Hele stomme vraag natuurlij maar is je thermo koppel van je radiator wel in orde?? Dus slaat je fan wel aan, of doe je dit handmatig??

Heb met een kapotte thermokoppels de waterpomp en de koppakking van mŽn vorige auto (sl)opel. naar de haaien geholpen.

Gr. Frits
Tom
Moderator
Car: MB

Hoi Goof, Ik had ook last van een te warm lopende GTT. ook bij mij liep de snel op (na een klein stukkie al een hoge temp. dus).

Aangezien ik nog met mijn standaard radiator reed en met redelijk oude koelvloeistof, heb ik toen besloten om de radiator en koelvloeistof te vervangen. Tevens nog even het hele systeem gereinigd met een speciaal spulletje (met de oude radiator !!!!!!!!!!!).

Bij mij heeft dit een goed resultaat opgeleverd. Zelf bij lange tijd stevig doorrijden is er nog niets aan de hand. En blijft de temp rond het eerste streeepje van de koelvloeistof temp. meter (heb geen losse temp. meter dus kan ook die waarden niet geven).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ben

Misschien een rare theorie want ik ben stoned en dan begin je wel eens te denken maar dat gaat niet altijd even lekker :D bij mij was me ontsteking niet goed toen had ik dit ook. Mijn vebranding was niet goed. Nu blijft hij netjes op temp.
Riël
Über-Spammer

He jong ik vind dit niet echt abnormaal. Gaan met die banaan!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Goof,

Ik heb een identieke GTT als de jouwe, maar zonder 75 graden thermostaat en zo. Ik heb 3/4 jaar geleden mijn radiatir en koelvloeitstof laten vervangen, evenals mijn waterpomp. Bij mij loopt ie ook snel warm! Fan slaat netjes aan, maar toch loopt ie echt flink warm. Zeker in de stad, dan hoef ik maar 20 minuten te rijden en de fan slaat al aan.

Ik heb altijd begrepen dat dat redelijk normaal was, maar blijkbaar niet, als ik jou verhaal lees!
Tom
Moderator

In de stad is dat redelijk normaal Merijn. Aangezien ik nu een goede koeling heb (zoals het hoort) komt ie bij mij eigenlijk nooit ver boven het eerste streepje. Ga je dan echter stil staan, dan zul je zien dat de temp meter op loopt tot het tweede streepje. Wanneer hij daar is begint hij met koelen en stop weer wanneer de temp een stukje onder het tweede streepje is.

Wanneer je dus in de stad rijd en het is een beetje druk (lees, veel stoplichten dus stationair) dan is het in mijn ogen niet zo gek dat de temp wat op loopt en de fan wat vaker aan slaat
Merijn
Über-Spammer

Die 20 minuten moeten eerder 10 à 15 minuten zijn, overigens...
Tom
Moderator

aangezien je zei dat de radiateur al een keer is vervangen zou je mischien je koelvloeistof eens kunnen verversen en eventueel het systeem reinigen
Merijn
Über-Spammer

Bij het vervangen van de radiator en waterpomp is ook de koelvloeistof vervangen. Alles is er natuurlijk uitgeweest, dat begrijp je, dus ik neem aan (anders gezegd: ik hoop!) dat dat niet het probleem kan zijn. :)
Tom
Moderator

hoe lang is dat geleden?
Merijn
Über-Spammer

driekwart jaar geleden, schat ik... Zou ik na moeten kijken. Maar ongeveer zo lang. Niet langer iig!

De kleur van de vloeistof ik nog redelijk geel!
Tom
Moderator

dan zou dit idd niet het probleem mogen zijn. Maar hoe zit het op de snelweg? Bij constante snelheid krijg je namelijk een bete beeld van de koeling dan in de stad
gille
Contacteer:

Merijn schreef:driekwart jaar geleden, schat ik... Zou ik na moeten kijken. Maar ongeveer zo lang. Niet langer iig!

De kleur van de vloeistof ik nog redelijk geel!
is je termostaat wel op de juiste manier gemonteerd???????
Merijn
Über-Spammer

Tom,

Zoals je weet is het alweer maanden geleden dat ik op de snelweg ben geweest met de 5, dus dat weet ik niet meer. Zodra ik weer kan rijden zal ik dat eens checken.

Gille,

Dat heb ik niet gedaan en ik heb geen idee hoe ik dat kan checken! De fan slaat wel op het juiste moment aan, maar dat heeft meer met het thermocontact te maken, als ik me niet vergis.

Hoe kan ik checken of ie wel goed zit?
Riël
Über-Spammer

Tom schreef:dan zou dit idd niet het probleem mogen zijn. Maar hoe zit het op de snelweg? Bij constante snelheid krijg je namelijk een bete beeld van de koeling dan in de stad
Bij 150 wordt je blokje toch wel lekker warm hoor :) koeling is ok maar je warmteontwikkeling in de motor is ook ene stuk groter, je temp zal bij die snelheid ook zeker oplopen!
gille
Contacteer:

Merijn schreef:Tom,

Zoals je weet is het alweer maanden geleden dat ik op de snelweg ben geweest met de 5, dus dat weet ik niet meer. Zodra ik weer kan rijden zal ik dat eens checken.

Gille,

Dat heb ik niet gedaan en ik heb geen idee hoe ik dat kan checken! De fan slaat wel op het juiste moment aan, maar dat heeft meer met het thermocontact te maken, als ik me niet vergis.

tja zoals je zegt je hebt er een75 graden inzitten check eens dat die nie stuk is,kan gebeuren ook met een nieuwe,die zit op de slang van de waterpomp naar de..........help me eens Heren ik weet het nie meer.
Laatst gewijzigd door gille op wo 11 sep 2002 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

Zeker Riël, maar mijn koelvloeistof word nu bij 150-170 km/h minder warm als bij stationair
gille
Contacteer:

gille (mountainbike) schreef:

Gille,

tja zoals je zegt je hebt er een75 graden inzitten check eens dat die nie stuk is,kan gebeuren ook met een nieuwe,die zit op de slang van de waterpomp naar de..........help me eens Heren ik weet het nie meer.
sorry was ff mis jij hebt geen 75 graden dat was GOOF. dus zoals ik zeg steek er een 74 of 75 graden in, ontlucht alles goed en zie dan wat ie doet.wat ik je ook an aanraden is een andere radiator van en diesel en dan aparte oliekoeler,maar je hebt nog nie lang deze dus eerst andere termostaat en dan voortkijken wat ie nog doet.
Merijn
Über-Spammer

Gille,

Ik heb geen 75 graden thermostaat, die heeft Goof! :)
Ik heb die ook nooit vervangen, dus ik neem aan dat nog gewoon de originele is.

Ik zal 'm eens checken!
gille
Contacteer:

Merijn schreef:

Gille,

Dat heb ik niet gedaan en ik heb geen idee hoe ik dat kan checken! De fan slaat wel op het juiste moment aan, maar dat heeft meer met het thermocontact te maken, als ik me niet vergis.zou ik ook doen,en terwijl je die er toch uit hebt monteer eentje van een R4tje,die zou 74 graden moeten zijn.suc6

Ik heb geen 75 graden thermostaat, die heeft Goof! :)
Ik heb die ook nooit vervangen, dus ik neem aan dat nog gewoon de originele is.

Ik zal 'm eens checken!
ja doe dat ,en terwijl die er toch uit is monteer eentje van een R4tje die is 74 graden.suc6
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Dat doe ik liever niet! Ik heb van meerdere goede monteurs gehoord dat je dat beter niet kan doen, want ze hebben die thermostaat niet voor niets geleverd op een GTT.
gille
Contacteer:

Merijn schreef:Hmm... Dat doe ik liever niet! Ik heb van meerdere goede monteurs gehoord dat je dat beter niet kan doen, want ze hebben die thermostaat niet voor niets geleverd op een GTT.
awel met mijn komplimenten, zeg tegen die zogezegde monteurs dat ze er de shit van kennen.is toch beter een bedrijfswarme bak dan een kontinu hete bak zeker.laat je niks wijsmaken daarover. een 74 graden is beter voor je bakje.
Tom
Moderator

Geloof ik graag, maar bij mijn GTT is nu (met standaard componenten !!!!!!!) alles weer in orde en is de temp perfect. Gewoon standaard moet het dus ook kunnen!
Merijn
Über-Spammer

En ik zou een belg wel op zijn woord moeten geloven dan? :lol: Geintje, Gille :)

Ik hoor verschillende verhalen en dan vertrouw ik een monteur toch eerder dan 'liefhebbers', met alle respect.

Maar wie weet heb je gelijk! Het is natuurlijk het proberen waard. Wat kost zo'n dingske?
gille
Contacteer:

Tom schreef:Geloof ik graag, maar bij mijn GTT is nu (met standaard componenten !!!!!!!) alles weer in orde en is de temp perfect. Gewoon standaard moet het dus ook kunnen!
hangt gewoon af van de staat van je slangen, en zeker de motor.
hoe is die vanbinnen??? zitten die kanalen in de kop nie wat dicht?,enzo....dus is bij dat scenario een 74 graden welkom.
gille
Contacteer:

Merijn schreef:En ik zou een belg wel op zijn woord moeten geloven dan? :lol: Geintje, Gille :)

Ik hoor verschillende verhalen en dan vertrouw ik een monteur toch eerder dan 'liefhebbers', met alle respect.

Maar wie weet heb je gelijk! Het is natuurlijk het proberen waard. Wat kost zo'n dingske?
liefhebber??????mijn beste man er zijn weinige monteurs die weten wat de"liefhebbers" hier op 't forum weten,de meeste monteurs weten nog eens nie dat je een renault moet ontluchten,laat staan dat ze weten hoe warm en wat termostaat ze nodig hebben.
Merijn
Über-Spammer

Ik zal het eens proberen! Ik ga proberen vrijdag mijn lagers te laten vervangen en dan misschien ook maar meteen een 74 graden thermostaatje erin! :)

Kan nooit kwaad, volgens mij. Te koud zal 'ie in ieder geval niet worden, toch? ;)
Laatst gewijzigd door Merijn op wo 11 sep 2002 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
gille
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zal het eens proberen! Ik ga proberen vrijdag mijn lagers te laten vervangen en dan misschien ook maar meteen een 74 graden thermostaatje erin! :)

Kan nooit kwaad, volgens mij. Te koud dat zie in ieder geval niet worden, toch? ;)
zeker nie.suc6 ermee.
Merijn
Über-Spammer

Thanks... Ik zal mijn bevindingen hier eens plaatsen als het gebeurd is.
gille
Contacteer:

Merijn schreef:Thanks... Ik zal mijn bevindingen hier eens plaatsen als het gebeurd is.
zeker doen zo leert iedereen bij
greets MURDOCK 8)
Merijn
Über-Spammer

:lol:
Riël
Über-Spammer

gille (mountainbike) schreef:liefhebber??????mijn beste man er zijn weinige monteurs die weten wat de"liefhebbers" hier op 't forum weten,de meeste monteurs weten nog eens nie dat je een renault moet ontluchten,laat staan dat ze weten hoe warm en wat termostaat ze nodig hebben.
Zit wat in ...
Goof

Guys, de koelvloeistof is ok. Ziet er ook mooi helder uit.
9 maanden geleden is koppakking vervangen, dus ook koelvloeistof vervangen (Shell Coolant).
Maand geleden 2 koelslangen vervangen, alles ontlucht.
Ter controle, laatst (lees = 3 weken terug) nogmaals ontlucht.
Ter zekerheid, laatst (lees = 2 weken) nog maar 's laten doen door garage.

Koelvloeistof loopt door thermostaat (75gr.), gechecked.
Thermocontact is zo oud als de rad. en werkt ook uit zich zelf, en op schakelaar. Alleen, hoewel ook ik weet dat het normaal is dat de GT in de stad makkelijk warm wordt, heb ik de schakelaar wel heel regelamatig nodig de laatste tijd.
Radiator is 1,5 jaar oud, is een gereviseerde. Ook gecheked of ie netjes gelijk warm wordt. Nogmaals, met de hand lijkt dat allemaal ok.

Ben dus een beetje uit de mogelijke oorzaken aan het geraken. Ik weet het echt niet meer. :(
Plaats reactie