Coupe schokdempers onder een clio 16v

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Zijn de coupe schokdempers goed voor op openbare weg of gaat hij dan te veel stuiteren in verband met de stugheid van de schokdempers.
Anonymous

ja daar is echt niet meer mee te rijden.

Als ik jou was zou ik ze verkopen (ikke ikke !)
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Nu even serieus. :lol: :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ploegah, je hebt PM
rev it like a rental
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

wouter 16v schreef:Zijn de coupe schokdempers goed voor op openbare weg of gaat hij dan te veel stuiteren in verband met de stugheid van de schokdempers.
Ik heb op mijn Clio achterop ook cup schokdempers liggen, ze zijn wel lekker stug, maar met dat stuiteren valt het wel mee vind ik.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Op de achteras zijn coupe dempers een goede keus icm standaard veerpoten voor. Verlaagd of niet. Hierdoor is de demping achter harder en zal de auto sneller maar voorspelbaarder oversturen (uitbreken vd achterkant) bij gas los in bochten. De achterkant blijft onder last rustiger "liggen".

Voor een optimale upgrade combineren met Koni veerpoten. En uiteraard een 40mm verlaging. Met coupe dempers achter is het een goed idee om de dorpelhoogtes (ivm verlaging) voor en achter gelijk te houden. Hierdoor is de overstuurreactie voorspelbaarder en beter te controleren. Dit komt doordat er minder gewichtsoverdracht plaatsvindt van de achteras naar de vooras bij gas los.

Om de auto optimaal naar stuurbewegingen te laten luisteren en sneller te laten (in)sturen zet je de vooras op -3° camber en vergroot je het caster door de draagarmbussen verder te persen (wielbasis wordt langer en je krijgt meer "stuurgevoel").

Succes... >-)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Heb ze er vanmiddag onder gezet, coupe schokdempers voor en achter. Eerst in de dhz garage staan te klooien om de apex-veren over te zetten naar de coupe veerpoot. Daarna ging alles snel eronder. Is me wel een verschil zeg, nu die coupedempers, de wagen voelt nu een stuk stijver aan, kan nu goed hoeken. Ook met optrekken merk je dat de neus gelijk blijft, in de oude situatie trokje de wagen iets uit de veren waardoor de neus omhoog kwam.Hierdoor lijkt het of ik nu minder vermogen verlies tijdens het opschakelen. Wel een nadeeltje is het gehobbel, comfortabel kan ik de Clio niet meer noemen.Maar wel leuk op rotondes, ik hoef nu niet meer te remmen :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hmmm, klinkt goed.
Nog iemand interesse in een setje coupe voorpoten?
rev it like a rental
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Patrick L. schreef:...Maar wel leuk op rotondes, ik hoef nu niet meer te remmen :wink:
Verheerlijking is dat he!

Welkom bij de "snelle rotonde club" :D
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Menno schreef:hmmm, klinkt goed.
Nog iemand interesse in een setje coupe voorpoten?
Wat vraag je ervoor.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

100 euro
rev it like a rental
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Patrick L. schreef:.Maar wel leuk op rotondes, ik hoef nu niet meer te remmen :wink:
Dat willen we natuurlijk wel effe testen aanstaande donderdag?! :wink:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Menno schreef:100 euro
Ik heb alleen een vraagje ik ben bezig de ophanging te vervangen door eentje van een willams passen ze daar ook dan op.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

RO 16v schreef: Ik heb alleen een vraagje ik ben bezig de ophanging te vervangen door eentje van een willams passen ze daar ook dan op.
Volgens mij is een williams ophanging breder dan die van een cup.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

voor zover ik weet wel ja. is het niet zo dat een coupe, net als de williams, een vergrote spoorbreedte heeft?

Als dat niet zo is kan 't zijn dat je wielvlucht anders wordt. Maar als je toch zo fanatiek met je wielophanging bezig bent zou ik zowiezo sleufgaten in de voorpoten maken, zodat je je vlucht lekker negatief kan stellen.
rev it like a rental
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Menno schreef:voor zover ik weet wel ja. is het niet zo dat een coupe, net als de williams, een vergrote spoorbreedte heeft?

Als dat niet zo is kan 't zijn dat je wielvlucht anders wordt. Maar als je toch zo fanatiek met je wielophanging bezig bent zou ik zowiezo sleufgaten in de voorpoten maken, zodat je je vlucht lekker negatief kan stellen.
Dan ga ik het voor de zekerheid morgen even aan achterberg vragen. Alvast bedankt en dan hoor je het nog wel.
Anonymous

Coupe heeft zelfde spoorbreedte als williams. Moet passen.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Zeeuw schreef:Coupe heeft zelfde spoorbreedte als williams. Moet passen.
weer wat geleerd!
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Ollie schreef:
Patrick L. schreef:.Maar wel leuk op rotondes, ik hoef nu niet meer te remmen :wink:
Dat willen we natuurlijk wel effe testen aanstaande donderdag?! :wink:
als je een niergordel hebt, kun je wel ff bij me instappen :D :p
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Robert dB. schreef:
Patrick L. schreef:...Maar wel leuk op rotondes, ik hoef nu niet meer te remmen :wink:
Verheerlijking is dat he!

Welkom bij de "snelle rotonde club" :D
Jaha, ik schakel ff terug, kijk even of ik geen fietser op de rotonde zie, geef een peut gas bij en gaan met die Clio. Dat schiet tenminste op :)
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Menno schreef:voor zover ik weet wel ja. is het niet zo dat een coupe, net als de williams, een vergrote spoorbreedte heeft?

Als dat niet zo is kan 't zijn dat je wielvlucht anders wordt. Maar als je toch zo fanatiek met je wielophanging bezig bent zou ik zowiezo sleufgaten in de voorpoten maken, zodat je je vlucht lekker negatief kan stellen.
Het past alleen het camber wordt veranderd. Ik heb vandaag in een clio met coupe schokdempers gereden en ik vind het iets te stug. Aangezien mijn meisje er ook inrijdt ben ik bang dat mijn auto na de eerst bocht met een bobbeltje K.O. is. :(
Dus ik bedank.
Maarten Henderieckx
Berichten: 198
Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
Locatie: Zeeland
Contacteer:

jongens een originele renault stoel is niet goed.
probeer maar eens een kuip stoel van sabelt 175 euro nieuw en je zal veel confortabeler zitten met de cup ophanging.wij rijden met de R5 coupe ook zo en het is zalig van confort en wegligging
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

RO 16v schreef:
Menno schreef:voor zover ik weet wel ja. is het niet zo dat een coupe, net als de williams, een vergrote spoorbreedte heeft?

Als dat niet zo is kan 't zijn dat je wielvlucht anders wordt. Maar als je toch zo fanatiek met je wielophanging bezig bent zou ik zowiezo sleufgaten in de voorpoten maken, zodat je je vlucht lekker negatief kan stellen.
Het past alleen het camber wordt veranderd. Ik heb vandaag in een clio met coupe schokdempers gereden en ik vind het iets te stug. Aangezien mijn meisje er ook inrijdt ben ik bang dat mijn auto na de eerst bocht met een bobbeltje K.O. is. :(
Dus ik bedank.
Gewoon je meisje goed instructie geven dat ze voorzichtig moet zijn met bobbeltjes.
Tenminste als ze in de auto rijdt dan :D
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Aangezien mijn Clio ook behoorlijk hobbelde sinds ik de coupe schokdempers onder de wagen heb gezet, ben ik vanochtend gaan experimenteren met de bandenspanning. Normaal heb ik 2.1 of 2.2 bar, nu gezet op 1.9 bar voor en achter, scheelt een stuk, ik stuiter niet zo erg meer, rijd veel relaxter. Mijn auto staat trouwens op 195-50-15. Hier ben ik nu best tevreden over :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Wat erg goed helpt tegen stuiteren is een rolkooi, ik heb ook 195/50/15 en er zit 2,5 bar in.

Is lekker stug, maar stuitert aanzienlijk minder sinds de rolkooi erin zit.

Voor heb ik een schroefset van H&R en achter cup dempers en die dempers achter zijn minder stug als voor. En toch stuitert hij vrijwel niet, vind ik.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Ik heb er dus verlagingsveren opzitten van apex, 30-35mm. Die zitten nu behoorlijk ver ingedrukt omdat de coupeschokdemper korter is dan de originele.Ik denk dat daardoor het veergedeelte verminderd is. Ik hou het voorlopig even op deze bandenspanning. Mischien heeft iemand anders nog tips...
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Zeeuw schreef:Coupe heeft zelfde spoorbreedte als williams. Moet passen.


De coupe is een centimeter of 2 breder, heb het een zondag zelf gezien bij Maarten Hendrix.
Anonymous

wouter 16v schreef:
Zeeuw schreef:Coupe heeft zelfde spoorbreedte als williams. Moet passen.


De coupe is een centimeter of 2 breder, heb het een zondag zelf gezien bij Maarten Hendrix.
Klopt dat bedoel ik dus ook. :wink: De spoorbreedte van een williams en van een coupe zijn zelfde, de spoorbreedte van een gewone 16v is smaller.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Nee, de coupe is nog 2 cm breder als die van de williams.
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

speedline schreef:Op de achteras zijn coupe dempers een goede keus icm standaard veerpoten voor. Verlaagd of niet. Hierdoor is de demping achter harder en zal de auto sneller maar voorspelbaarder oversturen (uitbreken vd achterkant) bij gas los in bochten. De achterkant blijft onder last rustiger "liggen".

al een poosje terug maar nu heb ik nieuwe schokdempers achter nodig (i.v.m. roest) en het lijkt mij dan beter als ik coupe dempers achter er op zet of niet??? 't mag allemaal niet zoveel kosten want ik heb nog andere plannen met de Clio
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

Er rijden er zo te lezen toch een paar rond, wat is nou beter? ik ben niet van plan om overal rond te gaan stuiteren of was het het stukje van speedline al het antwoord? weet iemand ook toevallig prijzen/artik. nrs.?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

bel anders ff naar maarten
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

joeri_clio16V schreef:bel anders ff naar maarten
idd niet aan gedacht, nu nog ervaringen :p
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

zijn die coupe dempers nog gewoon nieuw leverbaar dan???
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

alles is leverbaar als je het juiste adres maar kan vinden
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Plaats reactie