alleen achter verlagen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

Hallo Fanaten,

ALs ik mijn clio RSi alleen aan de achterzijde wil verlagen met de torsiestaven (3 centimeter ofzo),
krijg ik dan een belabberde wegligging als ik aan de voorzijde niets verander??

BVD :) [/b]
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Christian (MrCool) schreef:WIE = WIE

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... &start=300
Volgens mij bedoelt Christian of je je in dat topic even voor wil stellen.

Als je hem alleen achter wil verlagen zou ik hem alleen netjes "recht" zetten.
En zeker niet lager, want dan zal je wegligging er absoluut minder van worden.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Hans schreef:
Christian (MrCool) schreef:WIE = WIE

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... &start=300
Volgens mij bedoelt Christian of je je in dat topic even voor wil stellen.

Als je hem alleen achter wil verlagen zou ik hem alleen netjes "recht" zetten.
En zeker niet lager, want dan zal je wegligging er absoluut minder van worden.
ja dat bedoel ik hans maar daar was i zelf toch ook wel achter gekomen als i er heen was gegaan 8)
Nick (germanstyle)
Berichten: 1898
Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00

Ehhhhh .... alleen achter verlagen, dat staat denk ik niet echt heel mooi. Is uit cosmetisch oogpunt niet echt wat.

als je het nu over alleen de voorkant hebt, dan kan het nog wel. Heb je een " keilformfahrwerk"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou als je em achter verlaagd zal hij een iets overstuurder effect krijgen. Nu is dat bij een voorwielaandrijver niet zo erg, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Maargoed het verschil tussne voor en achter is meestal maar 1-2 centimeter en helemaal recht is het beste voor je balans. (standaard zijn ze wat hoger achter voor meer onderstuur, wat iets veiliger is).
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Steven (Fiets) schreef:Nou als je em achter verlaagd zal hij een iets overstuurder effect krijgen. Nu is dat bij een voorwielaandrijver niet zo erg, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Maargoed het verschil tussne voor en achter is meestal maar 1-2 centimeter en helemaal recht is het beste voor je balans. (standaard zijn ze wat hoger achter voor meer onderstuur, wat iets veiliger is).
:( Helaas, is het precies andersom... Hoe hoger de achterzijde van de auto, hoe groter de verplaatsing van gewicht is naar de vooras door de massatraagheid. Als abrupt gas los gelaten wordt in de bocht terwijl ingestuurd wordt breekt de achterzijde van de auto harder uit naarmate de basisinstelling hoger is. De gewichtsverplaatsing is niet het enige wat hier mee te maken heeft. Ook de ontwikkelde spoorkracht aan de achterwielen (wieldruk), de stabilisatorstang dikte, de spoorbreedte en de demping hebben hier te maken. Maar ik zal het simpel houden.

Achter verlagen zorgt dus voor minder overstuur (uitbreken van de achterzijde). Bij een voorwielaandrijver als de Clio (in standaard uitvoering) moet dit geinduceerd worden door gas los te laten bij het naderen van de maximum bochtsnelheid :D

Achter verlagen = stabielere auto. Dat dit ten koste gaat van de Žwendbaarheid` en de watervlugheid is een ander verhaal. Doe er je voordeel mee ! :wink:

Succes...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dus toch wel! Ik had de wijsheid van achter laag = eerder uitbreken hiero van het forum opgestoken (was een topic waar oa jij en Tijn veel in gepost hebben)

Maar toen ik laatst het met een vriend van mij erover had, toen constateerde wij ook het omgekeerde. Het is ook logisch als je voor zou verlagen dat je voor meer grip kreeg, dus uiteindelijk meer overstuur

Goed misverstand, verkeerd gelezen ws. :) Maargoed hieruit blijkt dat wegligging niet zo simpel is.

Merci voor de uitleg :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

mmzzz zeer leerzaam die speedline :)

of te wel gelijk verlagen maar voor 1cm lager dan achter.. (denk ik dan)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Om voor en achter gelijk te krijgen bedoel je? Gelijk is wel het beste, das de mooie gulden middenweg.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Kan iemand mij vertellen of mijn gtt ( http://www.5gtturbo.tk ) verlaagd is?
Ik vind hem er voor lager uitzien als standaard.

ik weet niet of het goed te zien is op de foto, anders maak ik morgen wel even een betere.

btw hij ligt achter bij mij ook een stuk hoger.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee das niet te zien, moet je zelf ff uitzoeken. Kun je als het goed is gewoon aan de veren zien.

Maar hoezo?
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Steven (Fiets) schreef:Nee das niet te zien, moet je zelf ff uitzoeken. Kun je als het goed is gewoon aan de veren zien.

Maar hoezo?
Nee kvind dat ie voor lager ligt als origineel.

Er zitten volgensmij rode veren onder
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou dan issie zeer zeker verlaagd, zal wel niet veel zijn. mm of 35. Ligt de band ongeveer 1 cm vrij vanaf de spatbordrand voor? dan issie verlaagd.

Normaal kun je daar wel een vinger of 3/4/5 tussen steken.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Steven (Fiets) schreef:Nou dan issie zeer zeker verlaagd, zal wel niet veel zijn. mm of 35. Ligt de band ongeveer 1 cm vrij vanaf de spatbordrand voor? dan issie verlaagd.

Normaal kun je daar wel een vinger of 3/4/5 tussen steken.
precies.

maar het ligt ook aan de bandenmaat die je hebt maar zo te zien heb jij 195/50/13.. heb ik dit goed gezien?

verder staat hij wel netjes zoals ik dat ff kan zien op de foto :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Maik (WOOFER) schreef:
Steven (Fiets) schreef:Nou dan issie zeer zeker verlaagd, zal wel niet veel zijn. mm of 35. Ligt de band ongeveer 1 cm vrij vanaf de spatbordrand voor? dan issie verlaagd.

Normaal kun je daar wel een vinger of 3/4/5 tussen steken.
precies.

maar het ligt ook aan de bandenmaat die je hebt maar zo te zien heb jij 195/50/13.. heb ik dit goed gezien?

verder staat hij wel netjes zoals ik dat ff kan zien op de foto :)
Zal morgen mijn bandemaat ff checken...
Maar t staat goed, alleen achter wil ik m nog een keer iets lager denk ik
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Tuurlijk :)


maar gaat je dat laten doen. of doe je dat zelf ?
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik denk dat ik t laat doen, want zelf heb ik er de ballen verstand van.
En met die plaatjes enzo op t forum kom ik nog niet ver.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

okwee..
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Chrisv schreef:
Maik (WOOFER) schreef:
Steven (Fiets) schreef:Nou dan issie zeer zeker verlaagd, zal wel niet veel zijn. mm of 35. Ligt de band ongeveer 1 cm vrij vanaf de spatbordrand voor? dan issie verlaagd.

Normaal kun je daar wel een vinger of 3/4/5 tussen steken.
precies.

maar het ligt ook aan de bandenmaat die je hebt maar zo te zien heb jij 195/50/13.. heb ik dit goed gezien?


verder staat hij wel netjes zoals ik dat ff kan zien op de foto :)
Zal morgen mijn bandemaat ff checken...
Maar t staat goed, alleen achter wil ik m nog een keer iets lager denk ik
Heb net mijn bandenmaat gecheckt, achter ligt 185/60 r13 80h
voor ligt 195/55 r13 80t

is dit normaal voor en achter verschillend?
Wat zijn de standaard 5gtt maten?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

euh 13" denk ik 195/50/13
en 15"weet ik zeker 195/45/15
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

13 inch is 195/55 R13 (wielomtrek ongeveer 169 cm)

15 inch zal dan 195/45 R15 moeten zijn wil je een (vrijwel) identieke wielgrootte hebben. Scheelt 3 cm met de standaardmaat (zie boven)

Voor en achter verschillend is niet normaal, de 185 maat die jij achter hebt liggen wordt vaak gemonteerd door mensen die niet teveel willen betalen (krenten ;) )
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Als je nou gewoon zegt niet te betalen. :);)
Althans, orgineel Michelin MXV is echt nie leuk meer.
Maar in 195/55/13 was er reeds een alternatief van Uniroyal;

Uniroyal rallye 340
195/55 R13 80H
Prijs: EUR 94,00
Autobandenmarkt.nl: EUR 64,70

Maar ook Dunlop tegenwoordig;

Dunlop SP SPORT 2000
195/55 R13 80V
Prijs: EUR 145,00
Autobandenmarkt.nl: EUR 76,90
Plaats reactie