*Update motor project*

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Abel
Über-Spammer

Is goed bas... ;)

Mensen ik heb wat maten nodig.. en nog wat meer info.

1)Wat zijn de maten van een goede krukas en bij behorende lagers.

ik moet uit deze vraag 3 of 4 verschillende maten krijgen.

2)en wat zijn de maten van een gerefiseerde krukas

3)Wat moet de veer druk zijn van de overdruk ventiel (dat zuigertje wat je kunt indrukken) van de olie pomp. ik heb 2 olie pompen met elkaar vergeleken. en daar zat duidelijk verschil in.

Ik heb de 2 onderblokken al redelijk uit elkaar en zo te zien is het onderblok van riel redelijk gaar. er was een drijfstang lager droog gelopen van de cylinder aan de kant van de koppeling. ik heb daar een foto van gemaakt, maar die zit nog op het rolletje. m.a.w. komt nog.

Bas, de lagers van je onderblok (ik heb er 2 gezien tot nu) zijn nog gewoon perfect. scheelt weer. ik denk dat het grootste probleem is dat je het misschien te snel hebt willen doen. alle lagers die ik had gezien waren droog, niet nat van olie, dus zonder olie zit het zaakje echt klem. Dit zal wel de hoofd oorzaak zijn dat het niet wou, ik hou je iig op de hoogte.

4)Wat mag een krukas revisie kosten mensen en waar kan ik dat het beste laten doen.
RickGT TURBO
Contacteer:

Abel,

ik heb nu dus ook een 1.4 GTT blok in de garage liggen. Ik ga er van het weekend rustigjes aan beginnen.

Ik zal alle maten enzo die ik vind wel effe door sturen naar je. Zou je mij dan ook de dingen die jij hebt willen mailen?
Drive it like you stole it
Michel S.
Contacteer:

Abel schreef:Is goed bas... ;)

Mensen ik heb wat maten nodig.. en nog wat meer info.

1)Wat zijn de maten van een goede krukas en bij behorende lagers.

ik moet uit deze vraag 3 of 4 verschillende maten krijgen.

2)en wat zijn de maten van een gerefiseerde krukas

3)Wat moet de veer druk zijn van de overdruk ventiel (dat zuigertje wat je kunt indrukken) van de olie pomp. ik heb 2 olie pompen met elkaar vergeleken. en daar zat duidelijk verschil in.

Ik heb de 2 onderblokken al redelijk uit elkaar en zo te zien is het onderblok van riel redelijk gaar. er was een drijfstang lager droog gelopen van de cylinder aan de kant van de koppeling. ik heb daar een foto van gemaakt, maar die zit nog op het rolletje. m.a.w. komt nog.

Bas, de lagers van je onderblok (ik heb er 2 gezien tot nu) zijn nog gewoon perfect. scheelt weer. ik denk dat het grootste probleem is dat je het misschien te snel hebt willen doen. alle lagers die ik had gezien waren droog, niet nat van olie, dus zonder olie zit het zaakje echt klem. Dit zal wel de hoofd oorzaak zijn dat het niet wou, ik hou je iig op de hoogte.

4)Wat mag een krukas revisie kosten mensen en waar kan ik dat het beste laten doen.
Bij dat blok van bas heb ik toen misschien eigen handig het probleem gevonden. Ook al is het droog, dan draait het toch wel als je genoeg kracht erop zet.

Zet je zou de lager kappen verkeerd erop, dan zit het gewoon vast en krijg je er nimmer nooit beweging in.

Zet je verkeerde kappen erop. Dus je zet kap nr4 bij cyll 1, en 1 bij 3 enz enz
dan zit het zaakje ook vast.

Dus houdt de drijfstang met zijn bij behorende kap bij elkaar!!!!!!!

Verder: krukas slijpen kostte mij iets van 200 Gulden voor de hoofdlagers. De drijfstang lagers waren nog goed.

de maten van de drijf en hoofdtappen zal ik je zometeen wel effe posten.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Abel
Über-Spammer

Bij dat blok van bas heb ik toen misschien eigen handig het probleem gevonden. Ook al is het droog, dan draait het toch wel als je genoeg kracht erop zet.

Zet je zou de lager kappen verkeerd erop, dan zit het gewoon vast en krijg je er nimmer nooit beweging in.

Verder: krukas slijpen kostte mij iets van 200 Gulden voor de hoofdlagers. De drijfstang lagers waren nog goed.

groetjes
de olie pomp vind ik wel belangrijk. jij had ook al iets met die zuiger spray dat de druk omhoog moest. maar de pomp regelt zelf de druk, de druk is afhankelijk van de zuiger spanning van de pomp zelf. dit is met een veer geregeld. Ik heb er gelukkig 2 he.. dus daar pak ik de beste van.

de kappen heb ik nog niet gecheked. maar dat is niet zo moeilijk. nr's staan er op. bedankt voor de tip.

de maten zie ik wel verschijnen.
Michel S.
Contacteer:

Abel schreef:

groetjes
de olie pomp vind ik wel belangrijk. jij had ook al iets met die zuiger spray dat de druk omhoog moest. maar de pomp regelt zelf de druk, de druk is afhankelijk van de zuiger spanning van de pomp zelf. dit is met een veer geregeld. Ik heb er gelukkig 2 he.. dus daar pak ik de beste van.

de kappen heb ik nog niet gecheked. maar dat is niet zo moeilijk. nr's staan er op. bedankt voor de tip.

de maten zie ik wel verschijnen.
Ik moet niet zo nodig een hogere druk, ik moet alleen zorgen dat de druk niet te laag wordt. Daarvoor heb ik een zo goed als nieuwe olie pomp erin gezet.
Oliepompen hebben volgens het zeggen een behoorlijke over capaciteit en de druk regelen ze dus zelf met die veer, en dat zuigertje.

Dus met een beetje geluk regelt die druk druk vanzelf bij wanneer ik meer olie ga vragen. Dus ik zal een deel van de overcapaciteit aanspreken. Tevens komt er ook een kraantje op en een elektrische klep om het geheeld uit te schakelen zou de druk gewoon te laag worden.

Wat betreft die minimale 2 bar voor het opspinnen van een hybride turbo wat ik ergens had gelezen. Staat nergens wat van in het boekje, maar op dit blok komt zowiezo geen hybride turbo, maar een gewone olie gesmeerder, water gekoelde turbo. Een 5000 KM oude dan wel. Dus dat ding is zo goed als nieuw.

Wat betreft het langdurig blauwe 5 project. Het is een beetje mis gegaan door enorme tegen slagen met huiduitslag en slechte werkgevers, laat staan de kelote economie en de verekte euro. Dus het gaat gewoon nog langer duren dan normaal. Hier komt ook zuiger spray in, maar dan afgeleid van een orgineel systeem. En het zal dus ook compleet inwendig worden gemaakt. Maar dat is nog in ontwikkelings fase.

BB-performance tuning is zelf ook bezig met zuigerspray op de GTT te bouwen, maar 6 maanden geleden hadden ze het nog niet op de markt, en nu nog niet. Dus zo makelijk is het niet om een DIY-kit te maken wat elke hobby-bob zelf kan monteren.

Zodra ik meer info heb laat ik het jullie weten.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Jeroen V
Contacteer:

is een oliepomp dan niet meganisch? , als je meer gas geeft meer druk net als de waterpomp zo'n beetje, kan dan weinin kapot aangaan toch ( behalve bij visscher :wink: )
Michel S.
Contacteer:

Jeroen V schreef:is een oliepomp dan niet meganisch? , als je meer gas geeft meer druk net als de waterpomp zo'n beetje, kan dan weinin kapot aangaan toch ( behalve bij visscher :wink: )
Er is genoeg wat kapot kan gaan. je tandwielen kunnen zoveel speling krijgen dat ze geen of te weinig druk krijgen opgebouwd. Je zuigertje met veert kan vast blijven hangen waardoor je geen druk op het systeem krijgt.
En nog wel een paar dingen.

En wat is er niet mechanisch aan???? Wordt aangedreven door een as. en zijn 2 tandwielen in elkaar die druk opbouwen. De druk wordt geregeld via een klep. Weet neit wat je nog meer mechanisch eraan kan maken. Maar dat is toch wel 1 van de meest mechanische dingen wat ik kan bedenken.

mzzl
Abel
Über-Spammer

Ik ben vandaag weer verder geweest, en heb het onder blok van wat ik van riel heb gekregen helemaal kaal gemaakt. Er zit dus geen onderdeel meer aan. deze is met de hogedruk spuit met heet water schoongespoten en zag er weer toppie uit. alles mooi strak en redelijk vetvrij. Ik heb wel bepaalde delen weer ingesmeerd met olie, maar dat is tegen roest he.

Ik heb een lagerschaal van het blok van Bas gehaald, en hier zaten nieuwe lagerschalen in. deze had nog geen millimeter gedraaid. Het zijn geen orginele renalt, maar dat ken niet boeie he.

Nu heb ik dus "orginele" en nieuwe van Bas. Wie kan die nr's lezen?

Bovenste lagerschaal "nieuw"

7700578049
7700578048
62013-RA-L
std -Fm 00 (2 schuine 0 op hun kant naast elkaar geschreven)20(20 in het klein op zijn kant geschreven
)

Onderste lagerschaal (degene in het onderblok.)

7700578043
7700578042
62013 -RA
Std -Fm 5F

Ik wil dus de krukas van Bas overbouwen in het blok van Riel. Ik wil dus weten of dit de zelfde maat is. voor dat ik dus in de problemen kom met het klem zitten.

Wie weet hoe je de cylinder bussen goed monteerd in het blok? Er zit per cylinderbus een groot dun rubber ringetje om de cylinder bus, maar dat kan toch niet genoeg zijn om hem helemaal water / olie dicht te krijgen. Moet er niet iets onder als vloeibare pakking?
Abel
Über-Spammer

ik weet nu dat er verschil in kan zitten. 1,3 en 5 zijn gelijk en de 2 en 4 zijn ook gelijk. Misschien dat dat het verschil is in die bovenste 2 getallen die met 77 beginnen. die nr's lijken wel heel veel op bestel/part nr's

Ik kijk hier morgen nog weer eens naar.

Ik probeer morgen gewoon de krukas van het blok van Bas. ik monteer de kruk as met de krukas lagers en dan zie ik wel of de krukas wel vrij kan draaien. Zo ja dan monteer ik ook weer de nokken assen en zet ik de zuigers over met bij behorende cylinderbussen van die zelfde motor. Ik heb zo het idee dat het probleem met het blok van Bas dat de lagerkappen van de drijfstangen niet op de juiste drijfstangen zitten..
Jeroen V
Contacteer:

Michel S. schreef:
Jeroen V schreef:is een oliepomp dan niet meganisch? , als je meer gas geeft meer druk net als de waterpomp zo'n beetje, kan dan weinin kapot aangaan toch ( behalve bij visscher :wink: )
Er is genoeg wat kapot kan gaan. je tandwielen kunnen zoveel speling krijgen dat ze geen of te weinig druk krijgen opgebouwd. Je zuigertje met veert kan vast blijven hangen waardoor je geen druk op het systeem krijgt.

En wat is er niet mechanisch aan???? Wordt aangedreven door een as. en zijn 2 tandwielen in elkaar die druk opbouwen. De druk wordt geregeld via een klep. Weet neit wat je nog meer mechanisch eraan kan maken. Maar dat is toch wel 1 van de meest mechanische dingen wat ik kan bedenken.

mzzl
bedankt voor de uitleg :wink: , ik bedeoelde dat de oliepomp meganisch is net als een waterpomp weet je wel, maar waarschinlijk werkt het dus iets anders.
Michel S.
Contacteer:

Jeroen V schreef:
Michel S. schreef:

mzzl
bedankt voor de uitleg :wink: , ik bedeoelde dat de oliepomp meganisch is net als een waterpomp weet je wel, maar waarschinlijk werkt het dus iets anders.
sorry, mijn fout. niet goed gelezen.
Maar nu ben je wel slimemr dan eerst :)
Michel S.
Contacteer:

maten vanuit het boek:

drijfstang tap: 43.98 mm

hoofdlager tap: 54.795 mm

moge het logisch zijn dat bij de 1ste ondermaat er .25 mm afgaat

succes
Abel
Über-Spammer

Vandaag het blok van Bas uitelkaar gehaald en de krukas met alle 5 de krukas lagers gemonteerd. Goed met olie en alles liep soepel. Ik heb toen de nokken as van het blokje van riel terug geplaatst en de tandwielen met ketting en spanner terug gemonteerd. Alles gelijk goed gemonteerd en redelijk vast gezet. Alles draaide nog steeds ok.

Cylinderbusen en zuigers gemonteerd. Ik heb een strip staal gemaakt met 5 gaten er in die over de bussen zit. uitsparingen voor de zuigers er in en goed vast draaien. Alles paste goed. zuigers en bussen uit het blok van bas in het blok van riel. drijfstang lagers vas gezet en alles weer van te voren in de olie. Gebruik voor het monteren aleen goede motor olie en maak de onderdelen eerst goed schoon. De krukas van bas zat nog vol met lager slijpsel.

Alles wil nog steed soepel draaien.

Waarom zat bas zijn blok vast... Ik denk 2 dingen. Niet goed schoon gemaakt en geen olie op de lagerschalen voor het monteren gespoten. Ik heb ook gelijk een paar kneepjes olie in de olie kanalen van de krukas gespoten. De cylinder wanden ook gelijk goed inspuiten en draaien met een ratel aan de tandwiel van de nokken as. Alles draaide zonder te veel moeite. Kost wel nog een beetje kracht, maar alles moet nu redelijk opnieuw inlopen met die nieuwe lagerschalen. Die zijn nl. nog niet helemaal mooi glad.

Eerst een compleet nieuwe pakkings set kopen. Met alles er in, keer ringen en o ringen.

Nu is het een kwestie van helemaal opnieuw uit elkaar halen en vetvrij maken alvorens alles in elkaar tezetten met nieuwe synthetishe olie. Om optimale smering te garanderen en dat er geen gruis is achtergebleven. Tjonge wat blijft er een drab achter in zo'n motortje.

Duss ik heb het idee dat ik heel ver kom met weinig geld.

Die olie zal natuurlijk wel duur zijn.

MENSEN let op de olie druk Stationair meer dan 1 bar en 4000 toeren meer dan 3 is dit minder dan Oliepomp nakijken.
Sander
Contacteer:

Abel schreef: Eerst een compleet nieuwe pakkings set kopen. Met alles er in, keer ringen en o ringen.
Waar ga je die halen/bestellen de de Reno?

S :) nder
Abel
Über-Spammer

Sander schreef:
Abel schreef: Eerst een compleet nieuwe pakkings set kopen. Met alles er in, keer ringen en o ringen.
Waar ga je die halen/bestellen de de Reno?

S :) nder
Dat moet ik dus nog zien uit te vinden... Hoezo? zoek jij het ook of bedoel je dat het niet bestaat...
Sander
Contacteer:

Nee maar nu mijn carb. klaar is komt het volgende project! En dat is de motor, ik heb al een jaar een tweede blok ligen dus dat gaat over een paar weken uit elkaar. :D Vandaar deze vraag :)

Eerst was de bedoeling de interkoeler aan te paken, maar mijn alu. lasser heeft ontslag genomen! :( :( :( :( :(

S :D nder
Abel
Über-Spammer

Tsja, wie weet waar je een zo'n vreselijk complete pakkings set kunt kopen?

Jammer van je lasser.
Abel
Über-Spammer

Update.

2 week geleden Blok opgehaald bij Nick. Duidelijk kop lek. Weekend er op was ik bij mijn ouders en m'n pa zegt: "Hey wanner ga je weer heen, ik wil ook wel eens lekker mee sleutelen aan die blokjes."

Dus dit weekend af gesproken bij degene waar m'n blokjes liggen. Die blok van nick gelijk de Hogedruk reiniger er op. Die was nog al smerig.

Gelijk aan het sleutelen gegaan.. blok mooi schoon aan de buiten kant.
En als bonus bijna alle boutjes zaten bijna HAND vast

We zijn echt meerdere keren omgevallen van verbazing.. Blok was echt niet meer normaal vies... Overal dikke milimeter olie troep de bak zit zelfs alle kanten onder de olie

Onderblok perfect.... Krukas was als nieuw.. cylinder mooi en de zuigers ook. Alles er uit gehaald en de ketting was ook heel mooi. de spanner was nouwelijks gesleten.

En als bonus een carterpan slinger schot. Die er bijna los in lag. 2 plekken los gebroken.

En als bonus bijna alle boutjes zaten bijna HAND vast

Kop zeeeeeeer slecht

2 Grote gaten 1 in de 2e en 1 in de 3e kamer. Gat tussen 2e en 3e cylinder en scheuren tussen alle kleppen per cylinder.

Dus... Ik zoek nog een redelijk goede kop....
Riël
Über-Spammer

Die kop wat op mijn oude blok zat wat je opgehaald hebt is toch nog goed of niet? Anders d8 ik dat patrick b. er nog een heeft. Pm hem ff!
mark 5t
Contacteer:

voor al uw aluminium lasproblemen mark nemen.
vr/gr mark b mar5bar@wanadoo.nl
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
catrinus

Die scheuren tussen de kleppen zijn niet zo erg. Als ze wel erg zijn dan valt dat nog te lassen
There will be plenty of time to rest when your dead
Michel S.
Contacteer:

die scheurtjes tussen de zittingen in zijn zowat standard. Ik heb hier een kop die nog geen 25.000 km heeft gelopen. En jawel scheurtjes tussen de klepzittingen.

Maar zoals al gezegd is. Het maakt niet zo heel veel uit.

mzzl
Abel
Über-Spammer

Geloof me.. deze is stuk... Groot gat tussen 2 en 3 en grote gaten naast de kleppen van de uitlaat in de 2e en 3e. Foto komt nog wel eens...
Plaats reactie