Rateling bij het insturen naar rechts...
Hallo
ik heb een clio16v en heb een probleem bij het insturen naar rechts, dist is alleen als er druk op komt of bij hoge snelheod op de snelweg bij een redelijk scherpe bocht of een scherpe bocht in de stad met gas geven, zodra ik de koppeling intrap rolt ie spoepel. Het is dus iets met de aandrijving denk ik en het lijkt of ie dam ergens aanloopt. Het is niet als ik naar links stuur.
Ik dacht lagers? maar dat hoor je aankomen heb ik net recht achter gehad.
Weet iemand wat dit kan zijn????
Ik hoop op wat reacties!
Mike
ik heb een clio16v en heb een probleem bij het insturen naar rechts, dist is alleen als er druk op komt of bij hoge snelheod op de snelweg bij een redelijk scherpe bocht of een scherpe bocht in de stad met gas geven, zodra ik de koppeling intrap rolt ie spoepel. Het is dus iets met de aandrijving denk ik en het lijkt of ie dam ergens aanloopt. Het is niet als ik naar links stuur.
Ik dacht lagers? maar dat hoor je aankomen heb ik net recht achter gehad.
Weet iemand wat dit kan zijn????
Ik hoop op wat reacties!
Mike
-
- Contacteer:
Andrijfassen/homokineten?
Overigens....drie keer linksaf is ook rechtsaf he
Overigens....drie keer linksaf is ook rechtsaf he

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk eens of je uitlaat nergens tegenaankomt, of bijna tenminste. En dan bedoel ik voor de katalysator, bij het bochtje in dat stuk van de pijp. Heb ik ook namelijk last van als ik naar rechts stuur en gas geef, naar links niet. Heel stom, maar echt waar (bij mij tenminste!)
aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
waarschijnlijk zo blijven door rijden,vet weg ,vuil er tussen en dag homokineet.
waarschijnlijk zo blijven door rijden,vet weg ,vuil er tussen en dag homokineet.
-
- Contacteer:
Zou ook kunnen, middelpuntvliedende kracht die zijn werk doet.Ollie schreef:Kijk eens of je uitlaat nergens tegenaankomt, of bijna tenminste. En dan bedoel ik voor de katalysator, bij het bochtje in dat stuk van de pijp. Heb ik ook namelijk last van als ik naar rechts stuur en gas geef, naar links niet. Heel stom, maar echt waar (bij mij tenminste!)
Ja ik ben een leek maar wat is een homokimeet? is dat duur om te vervangen??gille 21TURBO schreef:aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
Hee maar mike, er zit toch geen nieuwe kat onder!
tja hangt af van auto tot auto,homokineet is een bruine dreefneuker(hahahahahaahahahahahah)nee ff serieus een homokineet is het stuk van de aandrijfas dat aan je wiel vast hangt dus waar de lager zit enzo....;is meestal vast met een dop 32mike16v schreef:Ja ik ben een leek maar wat is een homokimeet? is dat duur om te vervangen??gille 21TURBO schreef:aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
Het zou wel lekker zijn als dat het is, dan valt de schade nog voor je meemike16v schreef:nee maar ze hebben daar wel zittemn kloten, die hitte schild van de kat lag er ook vanaf... dus wie weet.Thijs RSI schreef:Hee maar mike, er zit toch geen nieuwe kat onder!

vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
Hee gille jij bent vrij technisch volgens mij, kan je niet effe in dit topic kijken "Schommelen stationair tussen de 500 en 1500 rpm" misschien dat jij daar nog iets op weet 

oke dus als ik het goed begrijp valt de schade nu nog mee??gille 21TURBO schreef:vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
dan laat ik het maar snel maken!
kaqn hier zeker niet te lang mee rondrijden?
kan je nog lang mee rondrijden hoor,het word alleen erger, maar tja laten maken is de boodschapmike16v schreef:oke dus als ik het goed begrijp valt de schade nu nog mee??gille 21TURBO schreef:vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
dan laat ik het maar snel maken!
kaqn hier zeker niet te lang mee rondrijden?
injektie problemen ben ik geen krak in maar ik ga ff kijken wat je bedoelt.Thijs RSI schreef:Hee gille jij bent vrij technisch volgens mij, kan je niet effe in dit topic kijken "Schommelen stationair tussen de 500 en 1500 rpm" misschien dat jij daar nog iets op weet
Hum zal waarschijnlijk je aandrijfas cq homokoneet?? wel zijn.
Is er ooit dat je een nieuwe aandrijfashoes omgegaan?
zoja is de kans heel groot dat die het begeven heeft zoals gille al zei.
Rekenen bij een renault dealer ongeveer 125 euro voor een as. Het erin zetten is geloof ik niet zo moeilijk, maar ik heb het bij een clio nog niet zelf gedaan.
Is er ooit dat je een nieuwe aandrijfashoes omgegaan?
zoja is de kans heel groot dat die het begeven heeft zoals gille al zei.
Rekenen bij een renault dealer ongeveer 125 euro voor een as. Het erin zetten is geloof ik niet zo moeilijk, maar ik heb het bij een clio nog niet zelf gedaan.
Je kan er wel mee door rijden alleen wil ik je dan wel waarschuwen dat ik het al heb meegemaakt met mijn clio16V dat die dus half vast liep, het wiel wou nog maar een halve slag draaien. Dit wil je niet hebben als je met 4 man in de auto 180 rijd, daar schrik je best wel van.

oke bedankt voor je tip! ik zal deze week ff langs de garage gaan!Mickael schreef:Je kan er wel mee door rijden alleen wil ik je dan wel waarschuwen dat ik het al heb meegemaakt met mijn clio16V dat die dus half vast liep, het wiel wou nog maar een halve slag draaien. Dit wil je niet hebben als je met 4 man in de auto 180 rijd, daar schrik je best wel van.![]()
lijkt me ook niet zo lekker inderdaad...
wil geen ongelukken met mijn nieuwe vriendin naast me....
Goed plan die 'oude vriendin' moet je ook goed voor zorgen !mike16v schreef:oke bedankt voor je tip! ik zal deze week ff langs de garage gaan!
lijkt me ook niet zo lekker inderdaad...

Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 4 sep 2002 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb dit dus ook, maar dan bij bochten naar links! Heb rechteraandrijfas al vervangen (rechts vanuit de auto) en rechts wiellager. Na het vervangen van de aandrijfas is het een stuk minder geworden (nu alleen nog maar op rotondes en scherpe bochten met veel gas). Wat kan het dan nog zijn?
O ja, as is inderdaad 125 euro zo'n beetje, maar vraag voor de gein is wat ze met de oude hebben gedaan...ik laat hem namelijk bij mn oom fixen en die liet me keurig rekeningetje zien. aandrijfsas is 104 euro ex BTW (123,76 inc) inruil oude aandrijfas -24 euro. Totale kosten aandrijfas, 100 euro (scheelt toch weer ff mooi 25 eurootjes
)
O ja, as is inderdaad 125 euro zo'n beetje, maar vraag voor de gein is wat ze met de oude hebben gedaan...ik laat hem namelijk bij mn oom fixen en die liet me keurig rekeningetje zien. aandrijfsas is 104 euro ex BTW (123,76 inc) inruil oude aandrijfas -24 euro. Totale kosten aandrijfas, 100 euro (scheelt toch weer ff mooi 25 eurootjes

Maar deze zitten toch allemaal in één complete as?Riël schreef:Alles vervangen, allebei de homokineten? Weet niet precies hoe het zit maar d8 dat je een binnenste en een buitenste had, links en rechts, dus 4 stuks. kunnen allebei rammelen.
Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten!mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??

edit: de as die er nu op zit is ook nog eens 2 keer zo dik als de oude!
-
- Contacteer:
En dus ook 4 keer zo zwaar....jeroen.k schreef:Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten!mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
Maar wel sterker!Hans schreef:En dus ook 4 keer zo zwaar....jeroen.k schreef:Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten!mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??

Zal dit echt uitmaken? Het was namelijk de aandrijfas die geleverd werd voor mijn auto en die bleek dus 2 keer zo dik te zijn. Heb er niks van gemerkt met rijden, maar maakt dit verschill dan?
-
- Contacteer:
Elke kilo is er een als je dat bedoelt, maar dit verschil is uiteraard te verwaarlozen.
Overigens vind het wel vreemd wat je zegt. Als ik je goed begrijp zijn je nieuwe aandrijfassen net zo goed originele als de oude en dan toch dikker??
Dan zou je bijna gaan denken dat men bij Reno er ooit is achtergekomen dat ze die dingen een beetje aan de zwakke kant hebben gemaakt.
Overigens vind het wel vreemd wat je zegt. Als ik je goed begrijp zijn je nieuwe aandrijfassen net zo goed originele als de oude en dan toch dikker??
Dan zou je bijna gaan denken dat men bij Reno er ooit is achtergekomen dat ze die dingen een beetje aan de zwakke kant hebben gemaakt.
De nieuwe komt (uiteraard) niet bij Renault vandaan, maar (volgens mij) bij Lasaulec. Alleen daar stond deze als aandrijfas voor mijn type auto, mn oom is er mee terug geweest (die vondt het ook vreemd), maar die man zei dat het echt zo was en er geen andere as voor te krijgen was.
Het verschil is best groot trouwens...oude is volgens mij zo'n 1,5-2 cm dik en die nieuwe toch zeker 3,5cm!
Het verschil is best groot trouwens...oude is volgens mij zo'n 1,5-2 cm dik en die nieuwe toch zeker 3,5cm!
Kan best zijn dat je linker ook voor 99% gaar is. Ik hoorde het tijdens het proefrijden in de XM, de rechteras rammelde tijdens bochten naar rechts. De as bleek dus bijna gaar te zijn en werd vervangen. Sindsdien geen rammeltjes meer.jeroen.k schreef:Ik heb dit dus ook, maar dan bij bochten naar links! Heb rechteraandrijfas al vervangen (rechts vanuit de auto) en rechts wiellager. Na het vervangen van de aandrijfas is het een stuk minder geworden (nu alleen nog maar op rotondes en scherpe bochten met veel gas). Wat kan het dan nog zijn?
O ja, as is inderdaad 125 euro zo'n beetje, maar vraag voor de gein is wat ze met de oude hebben gedaan...ik laat hem namelijk bij mn oom fixen en die liet me keurig rekeningetje zien. aandrijfsas is 104 euro ex BTW (123,76 inc) inruil oude aandrijfas -24 euro. Totale kosten aandrijfas, 100 euro (scheelt toch weer ff mooi 25 eurootjes)
Euh ... nou moet ik weer helemaal gaan denken ... geloof dat aan de binnenkant alleen 3 lagertjes zitten da's geen echte homokineet. Allicht kan ie daar ook versleten zijn, maar een hele nieuwe as heeft deze als het goed is ook nieuw erop.jeroen.k schreef:Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten!mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
-
- Car: Renault 5 GT Turbo
ik wil niet veel zeggen maar denk maar niet te snel of het een homokineet is ben namelijk zelf ook monteur en toen ik ging rijden met die van ollie dacht ik ook meteen dat is een homokineet maar jullie lezen dus hier boven wat het echte euvel was en ik heb al vaak kapotte homokineten gehoord en dat klonk precies het zelfde (in een bocht ,alleen bij aandijving van de moter enz.)dus let even op als je hem haalt of je het nog hoord misschien.
Voorwielaangedreven auto's: homokineten
Er zitten er 4 onder. Links 2 en rechts 2.
2 aan bakzijde, 2 aan wielzijde
Deze "koppelingen" vormen een draaibare verbinding tussen je aandrijfas en wiel en aandrijfas en bak.
Je kun ze herkennen aan de ashoezen (rubbers) die aan beide zijden van elke aandrijfas zitten. Hier zitten ze in. Deze hoezen dienen ervoor om het stof en vuil buiten te houden en het vet binnen!
De homokineten aan de bakzijde kunnen net zo bewegen in alle richtingen als de homokineten aan de wielzijden, maar doen dit minder. Ze laten de assen bewegen in elke gewenste richting, bij het kantelen van de motor en dus de bak. Aan de wielzijden bewegen ze meer, want hier draaien de wielen meer naar buiten en bewegen ze meer op en neer in geval van inveren van de schokbrekers. Tegelijkertijd draaien hierin de aandrijfassen als ze in beweging komen (voor- of achteruitrijden dus).
Het begin van een kapotte homokineet komt altijd door kapotte hoezen. Vet loopt/wordt eruit gespoeld door water van de weg en vuil/zand/modder komt erin en maken de fijne lagertjes kapot. Meestal merk je dit pas (en dus te laat!) als je "knakkende/ratelende" geluiden hoort bij bochten nemen en gas geven tegelijkertijd. m.a.w. bij vlot de bocht uitkomen en gas erop. Check dus altijd je ashoezen als je even kan of er geen scheurtjes in zitten of als de rubbers wat broos/droog eruit zien. Vernieuwen van de ashoezen is dan wel een goed idee om ellende later te voorkomen.
Als je te laat bent (geluiden hoort) dan kan je eventueel volstaan met alleen de homokineet(-en) te vervangen. As eruit, kapotte homokineet verwijderen aan uiteinde aandrijfas (stuk of 10 inbussen) en een nieuwe monteren. (nu die as er toch naast ligt; check de ashoes ook ff aan de andere zijde en neem gelijk die hoes mee aan die kant, zeker als ie er niet helemaal meer mooi uitziet!)
As er weer in en rijden maar.
Rijdt je hierna toch nog door dan kan je zelfs uitkomen op een compleet nieuwe aandrijfas met nieuwe homokineten. Wacht hier niet te lang mee dus, want dat is duurder. De homokineet kan zo erg kapot gaan, dat je aandrijfas er in gaat rond draaien zonder aandrijving meer te hebben. Je hebt dan je aandrijfas aan gort gereden. Is dit aan de bakzijde, dan kan je ook aan je bak schade krijgen!
Regelmatig controleren van je ashoezen is helemaal geen overbodige luxe dus en kan je een hoop ellende besparen door er op tijd bij te zijn. Ergens door een veld gereden of diepe berm, veel stenen op een verlaten zandweg of gereden op een bouwplaat? Check die ashoezen..!
Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden mbt Homokineten...
Er zitten er 4 onder. Links 2 en rechts 2.
2 aan bakzijde, 2 aan wielzijde
Deze "koppelingen" vormen een draaibare verbinding tussen je aandrijfas en wiel en aandrijfas en bak.
Je kun ze herkennen aan de ashoezen (rubbers) die aan beide zijden van elke aandrijfas zitten. Hier zitten ze in. Deze hoezen dienen ervoor om het stof en vuil buiten te houden en het vet binnen!
De homokineten aan de bakzijde kunnen net zo bewegen in alle richtingen als de homokineten aan de wielzijden, maar doen dit minder. Ze laten de assen bewegen in elke gewenste richting, bij het kantelen van de motor en dus de bak. Aan de wielzijden bewegen ze meer, want hier draaien de wielen meer naar buiten en bewegen ze meer op en neer in geval van inveren van de schokbrekers. Tegelijkertijd draaien hierin de aandrijfassen als ze in beweging komen (voor- of achteruitrijden dus).
Het begin van een kapotte homokineet komt altijd door kapotte hoezen. Vet loopt/wordt eruit gespoeld door water van de weg en vuil/zand/modder komt erin en maken de fijne lagertjes kapot. Meestal merk je dit pas (en dus te laat!) als je "knakkende/ratelende" geluiden hoort bij bochten nemen en gas geven tegelijkertijd. m.a.w. bij vlot de bocht uitkomen en gas erop. Check dus altijd je ashoezen als je even kan of er geen scheurtjes in zitten of als de rubbers wat broos/droog eruit zien. Vernieuwen van de ashoezen is dan wel een goed idee om ellende later te voorkomen.
Als je te laat bent (geluiden hoort) dan kan je eventueel volstaan met alleen de homokineet(-en) te vervangen. As eruit, kapotte homokineet verwijderen aan uiteinde aandrijfas (stuk of 10 inbussen) en een nieuwe monteren. (nu die as er toch naast ligt; check de ashoes ook ff aan de andere zijde en neem gelijk die hoes mee aan die kant, zeker als ie er niet helemaal meer mooi uitziet!)
As er weer in en rijden maar.
Rijdt je hierna toch nog door dan kan je zelfs uitkomen op een compleet nieuwe aandrijfas met nieuwe homokineten. Wacht hier niet te lang mee dus, want dat is duurder. De homokineet kan zo erg kapot gaan, dat je aandrijfas er in gaat rond draaien zonder aandrijving meer te hebben. Je hebt dan je aandrijfas aan gort gereden. Is dit aan de bakzijde, dan kan je ook aan je bak schade krijgen!
Regelmatig controleren van je ashoezen is helemaal geen overbodige luxe dus en kan je een hoop ellende besparen door er op tijd bij te zijn. Ergens door een veld gereden of diepe berm, veel stenen op een verlaten zandweg of gereden op een bouwplaat? Check die ashoezen..!
Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden mbt Homokineten...
Renault, créateur de GTT !!!