Rateling bij het insturen naar rechts...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Hallo
ik heb een clio16v en heb een probleem bij het insturen naar rechts, dist is alleen als er druk op komt of bij hoge snelheod op de snelweg bij een redelijk scherpe bocht of een scherpe bocht in de stad met gas geven, zodra ik de koppeling intrap rolt ie spoepel. Het is dus iets met de aandrijving denk ik en het lijkt of ie dam ergens aanloopt. Het is niet als ik naar links stuur.

Ik dacht lagers? maar dat hoor je aankomen heb ik net recht achter gehad.

Weet iemand wat dit kan zijn????

Ik hoop op wat reacties!

Mike
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Andrijfassen/homokineten?

Overigens....drie keer linksaf is ook rechtsaf he :D
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Kijk eens of je uitlaat nergens tegenaankomt, of bijna tenminste. En dan bedoel ik voor de katalysator, bij het bochtje in dat stuk van de pijp. Heb ik ook namelijk last van als ik naar rechts stuur en gas geef, naar links niet. Heel stom, maar echt waar (bij mij tenminste!)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
waarschijnlijk zo blijven door rijden,vet weg ,vuil er tussen en dag homokineet.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

hee dat zou wel is zo kunnen zijn, ik heb net een nieuwe pijp en sinds die tijd is dat zo volgens mij hhhm hoop het.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Ollie schreef:Kijk eens of je uitlaat nergens tegenaankomt, of bijna tenminste. En dan bedoel ik voor de katalysator, bij het bochtje in dat stuk van de pijp. Heb ik ook namelijk last van als ik naar rechts stuur en gas geef, naar links niet. Heel stom, maar echt waar (bij mij tenminste!)
Zou ook kunnen, middelpuntvliedende kracht die zijn werk doet.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

gille 21TURBO schreef:aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
waarschijnlijk zo blijven door rijden,vet weg ,vuil er tussen en dag homokineet.
Ja ik ben een leek maar wat is een homokimeet? is dat duur om te vervangen??
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hee maar mike, er zit toch geen nieuwe kat onder!
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Thijs RSI schreef:Hee maar mike, er zit toch geen nieuwe kat onder!
nee maar ze hebben daar wel zittemn kloten, die hitte schild van de kat lag er ook vanaf... dus wie weet.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

mike16v schreef:
gille 21TURBO schreef:aandrijfas.aan kant wiel is de hoes nie gescheurd geweest???
waarschijnlijk zo blijven door rijden,vet weg ,vuil er tussen en dag homokineet.
Ja ik ben een leek maar wat is een homokimeet? is dat duur om te vervangen??
tja hangt af van auto tot auto,homokineet is een bruine dreefneuker(hahahahahaahahahahahah)nee ff serieus een homokineet is het stuk van de aandrijfas dat aan je wiel vast hangt dus waar de lager zit enzo....;is meestal vast met een dop 32
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

mike16v schreef:
Thijs RSI schreef:Hee maar mike, er zit toch geen nieuwe kat onder!
nee maar ze hebben daar wel zittemn kloten, die hitte schild van de kat lag er ook vanaf... dus wie weet.
Het zou wel lekker zijn als dat het is, dan valt de schade nog voor je mee :)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hee gille jij bent vrij technisch volgens mij, kan je niet effe in dit topic kijken "Schommelen stationair tussen de 500 en 1500 rpm" misschien dat jij daar nog iets op weet :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

gille 21TURBO schreef:vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
oke dus als ik het goed begrijp valt de schade nu nog mee??
dan laat ik het maar snel maken!
kaqn hier zeker niet te lang mee rondrijden?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

mike16v schreef:
gille 21TURBO schreef:vermits je zegt dat als je de koppeling intrapt het geluid weg is en bij volle belansting wel weer geluid denk ik wel aan homokineet.bij koppeling intrappen heb je aandrijafassen geen belasting dus kan ie geen geluid maken alleen in erge vorm van slijtage,zoals lagers en bijna breuk van de as zelf,dus met wat geluk nieuw stuk op en rijden hé.
oke dus als ik het goed begrijp valt de schade nu nog mee??
dan laat ik het maar snel maken!
kaqn hier zeker niet te lang mee rondrijden?
kan je nog lang mee rondrijden hoor,het word alleen erger, maar tja laten maken is de boodschap
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Thijs RSI schreef:Hee gille jij bent vrij technisch volgens mij, kan je niet effe in dit topic kijken "Schommelen stationair tussen de 500 en 1500 rpm" misschien dat jij daar nog iets op weet :)
injektie problemen ben ik geen krak in maar ik ga ff kijken wat je bedoelt.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Hum zal waarschijnlijk je aandrijfas cq homokoneet?? wel zijn.

Is er ooit dat je een nieuwe aandrijfashoes omgegaan?
zoja is de kans heel groot dat die het begeven heeft zoals gille al zei.

Rekenen bij een renault dealer ongeveer 125 euro voor een as. Het erin zetten is geloof ik niet zo moeilijk, maar ik heb het bij een clio nog niet zelf gedaan.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Je kan er wel mee door rijden alleen wil ik je dan wel waarschuwen dat ik het al heb meegemaakt met mijn clio16V dat die dus half vast liep, het wiel wou nog maar een halve slag draaien. Dit wil je niet hebben als je met 4 man in de auto 180 rijd, daar schrik je best wel van. :( :(
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

nou jullie komen allemaal zo een beetje op hetzelfde uit, dus ik kan met dit verhaal wel bij de garage aankomen denk ik, ik kan het zelf helaas niet doen...

maar bedankt voor al jullie reacties!
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Mickael schreef:Je kan er wel mee door rijden alleen wil ik je dan wel waarschuwen dat ik het al heb meegemaakt met mijn clio16V dat die dus half vast liep, het wiel wou nog maar een halve slag draaien. Dit wil je niet hebben als je met 4 man in de auto 180 rijd, daar schrik je best wel van. :( :(
oke bedankt voor je tip! ik zal deze week ff langs de garage gaan!
lijkt me ook niet zo lekker inderdaad...

wil geen ongelukken met mijn nieuwe vriendin naast me....
Anonymous

mike16v schreef:oke bedankt voor je tip! ik zal deze week ff langs de garage gaan!
lijkt me ook niet zo lekker inderdaad...
Goed plan die 'oude vriendin' moet je ook goed voor zorgen ! ;-)
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 4 sep 2002 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik heb dit dus ook, maar dan bij bochten naar links! Heb rechteraandrijfas al vervangen (rechts vanuit de auto) en rechts wiellager. Na het vervangen van de aandrijfas is het een stuk minder geworden (nu alleen nog maar op rotondes en scherpe bochten met veel gas). Wat kan het dan nog zijn?

O ja, as is inderdaad 125 euro zo'n beetje, maar vraag voor de gein is wat ze met de oude hebben gedaan...ik laat hem namelijk bij mn oom fixen en die liet me keurig rekeningetje zien. aandrijfsas is 104 euro ex BTW (123,76 inc) inruil oude aandrijfas -24 euro. Totale kosten aandrijfas, 100 euro (scheelt toch weer ff mooi 25 eurootjes :D )
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Alles vervangen, allebei de homokineten? Weet niet precies hoe het zit maar d8 dat je een binnenste en een buitenste had, links en rechts, dus 4 stuks. kunnen allebei rammelen.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Riël schreef:Alles vervangen, allebei de homokineten? Weet niet precies hoe het zit maar d8 dat je een binnenste en een buitenste had, links en rechts, dus 4 stuks. kunnen allebei rammelen.
Maar deze zitten toch allemaal in één complete as?
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten! :D

edit: de as die er nu op zit is ook nog eens 2 keer zo dik als de oude!
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

jeroen.k schreef:
mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten! :D

edit: de as die er nu op zit is ook nog eens 2 keer zo dik als de oude!
En dus ook 4 keer zo zwaar....
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Hans schreef:
jeroen.k schreef:
mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten! :D

edit: de as die er nu op zit is ook nog eens 2 keer zo dik als de oude!
En dus ook 4 keer zo zwaar....
Maar wel sterker! :D

Zal dit echt uitmaken? Het was namelijk de aandrijfas die geleverd werd voor mijn auto en die bleek dus 2 keer zo dik te zijn. Heb er niks van gemerkt met rijden, maar maakt dit verschill dan?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Elke kilo is er een als je dat bedoelt, maar dit verschil is uiteraard te verwaarlozen.

Overigens vind het wel vreemd wat je zegt. Als ik je goed begrijp zijn je nieuwe aandrijfassen net zo goed originele als de oude en dan toch dikker??

Dan zou je bijna gaan denken dat men bij Reno er ooit is achtergekomen dat ze die dingen een beetje aan de zwakke kant hebben gemaakt.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

De nieuwe komt (uiteraard) niet bij Renault vandaan, maar (volgens mij) bij Lasaulec. Alleen daar stond deze als aandrijfas voor mijn type auto, mn oom is er mee terug geweest (die vondt het ook vreemd), maar die man zei dat het echt zo was en er geen andere as voor te krijgen was.

Het verschil is best groot trouwens...oude is volgens mij zo'n 1,5-2 cm dik en die nieuwe toch zeker 3,5cm!
Anonymous

jeroen.k schreef:Ik heb dit dus ook, maar dan bij bochten naar links! Heb rechteraandrijfas al vervangen (rechts vanuit de auto) en rechts wiellager. Na het vervangen van de aandrijfas is het een stuk minder geworden (nu alleen nog maar op rotondes en scherpe bochten met veel gas). Wat kan het dan nog zijn?

O ja, as is inderdaad 125 euro zo'n beetje, maar vraag voor de gein is wat ze met de oude hebben gedaan...ik laat hem namelijk bij mn oom fixen en die liet me keurig rekeningetje zien. aandrijfsas is 104 euro ex BTW (123,76 inc) inruil oude aandrijfas -24 euro. Totale kosten aandrijfas, 100 euro (scheelt toch weer ff mooi 25 eurootjes :D )
Kan best zijn dat je linker ook voor 99% gaar is. Ik hoorde het tijdens het proefrijden in de XM, de rechteras rammelde tijdens bochten naar rechts. De as bleek dus bijna gaar te zijn en werd vervangen. Sindsdien geen rammeltjes meer.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Bedankt allemaal! ik heb een afspraak bij de garage! Die dachten ook aan een homokineet!

Groetjes! Mike
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

jeroen.k schreef:
mike16v schreef:maar wat moet er nou vervangen worden de hele as of alleen die homokimeet ofzo??
Bij mij toen gewoon de hele as! volgens mij zitten ze ook altijd aan de as vast, maar dat weet ik dus niet. Ben benieuwd naar Riel zn antwoord over de 4 homokineten! :D

edit: de as die er nu op zit is ook nog eens 2 keer zo dik als de oude!
Euh ... nou moet ik weer helemaal gaan denken ... geloof dat aan de binnenkant alleen 3 lagertjes zitten da's geen echte homokineet. Allicht kan ie daar ook versleten zijn, maar een hele nieuwe as heeft deze als het goed is ook nieuw erop.
wilco blue
Berichten: 1083
Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Nieuwstadt

ik wil niet veel zeggen maar denk maar niet te snel of het een homokineet is ben namelijk zelf ook monteur en toen ik ging rijden met die van ollie dacht ik ook meteen dat is een homokineet maar jullie lezen dus hier boven wat het echte euvel was en ik heb al vaak kapotte homokineten gehoord en dat klonk precies het zelfde (in een bocht ,alleen bij aandijving van de moter enz.)dus let even op als je hem haalt of je het nog hoord misschien.
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Voorwielaangedreven auto's: homokineten

Er zitten er 4 onder. Links 2 en rechts 2.
2 aan bakzijde, 2 aan wielzijde

Deze "koppelingen" vormen een draaibare verbinding tussen je aandrijfas en wiel en aandrijfas en bak.
Je kun ze herkennen aan de ashoezen (rubbers) die aan beide zijden van elke aandrijfas zitten. Hier zitten ze in. Deze hoezen dienen ervoor om het stof en vuil buiten te houden en het vet binnen!

De homokineten aan de bakzijde kunnen net zo bewegen in alle richtingen als de homokineten aan de wielzijden, maar doen dit minder. Ze laten de assen bewegen in elke gewenste richting, bij het kantelen van de motor en dus de bak. Aan de wielzijden bewegen ze meer, want hier draaien de wielen meer naar buiten en bewegen ze meer op en neer in geval van inveren van de schokbrekers. Tegelijkertijd draaien hierin de aandrijfassen als ze in beweging komen (voor- of achteruitrijden dus).

Het begin van een kapotte homokineet komt altijd door kapotte hoezen. Vet loopt/wordt eruit gespoeld door water van de weg en vuil/zand/modder komt erin en maken de fijne lagertjes kapot. Meestal merk je dit pas (en dus te laat!) als je "knakkende/ratelende" geluiden hoort bij bochten nemen en gas geven tegelijkertijd. m.a.w. bij vlot de bocht uitkomen en gas erop. Check dus altijd je ashoezen als je even kan of er geen scheurtjes in zitten of als de rubbers wat broos/droog eruit zien. Vernieuwen van de ashoezen is dan wel een goed idee om ellende later te voorkomen.

Als je te laat bent (geluiden hoort) dan kan je eventueel volstaan met alleen de homokineet(-en) te vervangen. As eruit, kapotte homokineet verwijderen aan uiteinde aandrijfas (stuk of 10 inbussen) en een nieuwe monteren. (nu die as er toch naast ligt; check de ashoes ook ff aan de andere zijde en neem gelijk die hoes mee aan die kant, zeker als ie er niet helemaal meer mooi uitziet!)
As er weer in en rijden maar.

Rijdt je hierna toch nog door dan kan je zelfs uitkomen op een compleet nieuwe aandrijfas met nieuwe homokineten. Wacht hier niet te lang mee dus, want dat is duurder. De homokineet kan zo erg kapot gaan, dat je aandrijfas er in gaat rond draaien zonder aandrijving meer te hebben. Je hebt dan je aandrijfas aan gort gereden. Is dit aan de bakzijde, dan kan je ook aan je bak schade krijgen!

Regelmatig controleren van je ashoezen is helemaal geen overbodige luxe dus en kan je een hoop ellende besparen door er op tijd bij te zijn. Ergens door een veld gereden of diepe berm, veel stenen op een verlaten zandweg of gereden op een bouwplaat? Check die ashoezen..!

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden mbt Homokineten...
Renault, créateur de GTT !!!
Plaats reactie