What to do with 'barbequed' engine? IT'S ALIVE/APK-perikelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Ik denk dat jullie wel weten wat er met mn motortje is gebeurd, maar voor degene die ALLEEN maar in de technische delen van RTC rondzwerven:
-Brand ontstaan bij carb.
-Snel geblust met poederblusser.
-Schade op t eerste gezicht viel mee. Gesmolten slangen en plastic delen in omgeving carb.en natuurlijk de hele zooi onder de poeder.

Ok, ik ben dus al druk aan t bedenken wat ik met mn motortje(ik noem t even motortje omdat ik nog geen idee heb wat de exacte schade is) wil gaan doen.
Wat ik wel weet is dat ik nu mooi de kans heb om eens wat leuks met mn motortje te gaan doen/laten doen.
Aangezien het me toch weer een smak geld gaat kosten ben ik van plan een en ander te laten verbeteren/modificeren/tunen/etc.
Mn blok zelf heeft er nu ook al een dikke 200K+ opzitten.

Dit zijn volgens mij op dit moment de opties:
(Vul mij AUB aan en verbeter mij wanneer noodzakelijk!)

1) Zelf alles opknappen en eventueel modificeren.
-Kost erg veel tijd.
-is kostenbesparend.
-vereist een behoorlijke (technische) kennis van het motortje.
-is voor mij zelf dus niet volledig te doen.
-het zelf modificeren van het blok is vrijwel uitgesloten.(voor MIJ dan!)

2) Motortje naar een revisie-bedrijf brengen en compleet laten reviseren/modificeren/tunen/bleuprinten/whatever.
-Kost mij geen tijd.(en kennis)
-Kost WEL een hoop poen. (ik geloof zo'n 1000-2000EURO?!. Ligt aan wat je wilt.)
-Modificeren absoluut mogelijk.
-BEDRIJVEN:
  • -Achterberg.
    -Vege.
    -DBM engineering.
    -????(nog meer?)
3) Ander, van te voren getuned, motortje erin
-Kost ook een hoop geld. ("red" blok van 'BB' bv.= een dikke 2000Euro(1350£)incl. montage.)
MAAAR, kost denk ik bijna net zoveel als een volledige revisie cq. reparatie!
-Nieuw blok.(volgens mij (bijna)altijd beter dan een gereviseerd blok)
-tuning/etc. absoluut mogelijk.
-12 maanden garantie (bij BB)
-BEDRIJVEN:
  • -BB performance tuning.
    -????(andere??)

Dit zijn in mijn ogen de opties.

Heb je iets aan en/of op te merken...DOE DAT!
graag.
Alle ideeen zijn meer dan welkom!
Welke optie zou jij kiezen?
En WHY?!?!?

mazzl.
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 22 sep 2003 23:06, 26 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Ik zou even wachten tot je weet wat de schade is, ik zou trouwens meteen je blok uitbouwen zodat je goed kan zien waar het schuim allemaal heeft zitten knagen.

k zou eerst ff w88 tot je em weer hier hebt voor je hieraan gaat denken, ondertussen alvast flink sparen :)
jeroen.k

sluit me bij steven aan, heb alleen 2 puntjes:

1. Nieuw is niet beter dan gereviseerd! Bij een gereviseerd blok heeft het metaal al "gewerkt" door de hitte, bij nieuw moet dit nog gebeuren. Gereviseerd is dus beter.

2. Waar wou je een nieuw blok vandaan toveren dan? Die van BB zijn ook gewoon gereviseerd hoor (met hier en daar nieuwe onderdelen/aanpassingen). Volgens mij zijn hun prijzen ook berekend met inruil van het oude blok.

Verder suc6!
spir@l
Contacteer:

HEbben jullie ook wel gelijk in.
Ik wil weer-es te snel... :D

Maar ik krijg gewoon helemaal kriebels als ik op de site van BB ronddwaal.... :p

Dit zegt BB:

The engine is the most important part of any performance car, it has to withstand the various stresses and most important of all contain the power that is being produced.

It has to be the most overlooked component in the serious performance conversion. For this reason we have developed the most comprehensive engine range available for the GT Turbo, colour coded for ease of reference.

Prices include: - Water pump, oil filter, spark plugs, engine oil, coolant / anti-freeze, full engine bay steam clean and the first service labour free !!

PLEASE NOTE: - Other BB products can be fitted labour free during an engine conversion, please contact us for more details.

Unfortunately no engines are available for DIY fitment, but we do offer some engine components for DIY rebuilding.

WARRANTY, 12 months or 12,000 miles (Dependant on applicaton) CONTACT US FOR DETAILS.

BLACK ENGINE: Built to original spec. but assembled to a standard that even Renault can only dream of!! Believe us we've seen them

RED ENGINE: As black engine but with slightly reduced compression ratio, uprated head gasket, bolts and lightened flywheel. Built to withstand higher boost pressures.
Mild head porting is also carried out.

maar ik wacht zoiezo totdat ik precies weet wat er mis is met mn eigen motortje.

Maar ik wilde alvast even wat meningen, ervaringen, adviesen, etc horen.

mnazzl.
Matijs
Contacteer:

spir@l schreef:RED ENGINE: As black engine but with slightly reduced compression ratio, uprated head gasket, bolts and lightened flywheel. Built to withstand higher boost pressures.
Mild head porting is also carried out.
Waarom gaan die gasten nou weer meteen aan de cr liggen kl#ten? Een rereviseerde motor met standaard cr (is toch al behoorlijk laag) kan best wat druk hebben... Tenzij je echt richting de 2 bar gaat, maar daar zullen ze dan wel weer een ander 'kleur' blok voor hebben met een astronomische prijs.
Bij GT Tuning zeggen ze zelfs dit: "We don't actually recommend lowering the compression below standard. However, these [het betreft hier low compression pistons and liners] are available and can be used to compensate for an over-skimmed head. Further reduction in compression results in fuel wastage, loss of low rpm power and requires excessive boost to compensate for it."
M.a.w. de meningen lopen hierover uiteen :wink:
Dit ever ter uwer informatie...
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Tsja, dat krijg je altijd als je tuners gaat vergelijken.

Overigens is het ook leuk dat BB en GT Tuning beiden claimen de snelste 5 GTT te hebben :)
Op t bonnetje van GT Tuning staat trouwens wel een snellere tijd
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Contacteer:

GT Tuning heeft de snelste quarter mile, BB Performance Tuning heeft de meeste pk's (bijna 400), en dus de hoogste topsnelheid. Dat laatste is in ieder geval nutteloos (veel te grote turbo, giga veel lag, na 10.000 km alles aan revisie toe), die van GT Tuning zijn auto's van klanten, die er vaak ook op de openbare weg mee (kunnen) rijden. Zal ook wel niet echt toppie rustig cruisen zijn, maar in ieder geval normaal rijdbaar. Het is maar wat je leuk vind... Ik kies voor GT Tuning, of in ieder geval een home made budget-versie daarvan :wink: Want duur zijn ze allemaal :evil:
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ik ben het wel met je eens. Ook ik kies voor GT Tuning.
Maar ik was/ben absoluut niet van plan om dit topic te laten verworden tot een discussie wie nu de beste tuner is.
Daar wordt je het met z'n allen toch nooit over eens. Is ook een soort kwestie van smaak denk ik.
Overigens is GT Tuning nog steeds bezig met het Project 11, een GT die onder de 12 seconden de quarter-mile moet doen.
Deze zal ook om en nabij de 400 pk gaan leveren zo verzekerde Roland van GT Tuning mij.
Michel S.
Contacteer:

Ik ga geen uitspraak doen wie de beste tuner is. Wel wil ik effe melden dat ik GT Tuning onnoodzakelijk duur vind.
Ze liggen boven de prijzen van andere tuners en alleen voor de naam. Ik ben van mening dat je behoorlijk wat centjes bespaard bij een andere tuner.

Er is keuze uit meerdere tuners, dus je kunt ze eens beetje met elkaar gaan vergelijken.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Bas Blue Sport

Wij van de andere verbrande GTT weer....

Is het niet een beetje voorbarig om al met dit soort ideeën rond te lopen?
Wacht a.u.b. tot dat je je GTT weer gezien hebt. Ik weet zeker dat je dan wel anders piept.
Bluspoeder is er voor gemaakt om overal tussen te komen. Het zal dus ook in de electronica gaan vreten (dynamo, startmotor, ontsteking, etc.) Zo`n beetje alles wat glom, glimt niet meer en het is allemaal roest onder de kap (spreek uit ervaring!!!!). Ik ben al bezig geweest wat pics te plaatsen, krijg het alleen niet voorelkaar (wie kan me helpen?).
De twee week oude startmotor lijkt 5 jaar oud en de drie weken oude dynamo lijkt 10 jaar oud.

Wees dus gewaarschuwd en denk niet dat het wel zal meevallen want het valt echt niet mee.

Groeten
spir@l
Contacteer:

Je hebt gelijk Bas.

Maar ik probeer het allemaal een beetje van de positieve kant te bekijken.
Misschien wel iets TE veel....

Ik heb gewoon erg veel zin om nu (nu ik toch al een berg geld in die auto ga smijten) even iets 'leuks' met mn motortje te doen.

Ik wacht zoiezo wel af wat de schade is, maar ik ben alvast een beetje aan t informeren over wat zometeen de mogelijkheden zijn.
Ik wil hem gewoon zo snel mogelijk weer de weg op hebben.
Better than ever!

Dit is puur wat "voorpret".
Ik heb nog lang niet de centen bij elkaar gesprokkeld om dit soort ideeen te realiseren.

Toch bedankt voor de warning.

mazzl.
- Monique -
Contacteer:

De waarschuwing van m'n vriend hierboven was ook echt niet bedoeld om je voorpret de grond in te douwen, maar om een misschien hele grote teleurstelling te voorkomen. Dat is nog pijnlijker, dan kan je beter maar van het ergste uitgaan.

Ik bedoel, mijn turbootje wordt tot mijn grootste verbazing gerepareerd. Ik had al afscheid van hem genomen, maar nu valt het allemaal (waarschijnlijk) mee. Dat voelt veel beter dan andersom (als je al helemaal enthousiast bent om hem weer klaar te maken maar er eigenlijk niks meer te redden valt). Snap je een beetje wat ik bedoel?

I keep my fingers crossed for you! :wink:

Groetjes, Monique
-Ray-
Contacteer:

Bas RSI (moersleutel) schreef:Wij van de andere verbrande GTT weer....

Is het niet een beetje voorbarig om al met dit soort ideeën rond te lopen?
Wacht a.u.b. tot dat je je GTT weer gezien hebt. Ik weet zeker dat je dan wel anders piept.
Bluspoeder is er voor gemaakt om overal tussen te komen. Het zal dus ook in de electronica gaan vreten (dynamo, startmotor, ontsteking, etc.) Zo`n beetje alles wat glom, glimt niet meer en het is allemaal roest onder de kap (spreek uit ervaring!!!!). Ik ben al bezig geweest wat pics te plaatsen, krijg het alleen niet voorelkaar (wie kan me helpen?).
De twee week oude startmotor lijkt 5 jaar oud en de drie weken oude dynamo lijkt 10 jaar oud.

Wees dus gewaarschuwd en denk niet dat het wel zal meevallen want het valt echt niet mee.

Groeten
ik help je wel. :) doe ze maar naar mij
Immer wieder die verdammte Holländer
- Monique -
Contacteer:

de foto's bedoel je? :p
-Ray-
Contacteer:

- Monique - schreef:de foto's bedoel je? :p
in 1 keer goed. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
- Monique -
Contacteer:

't wordt nog wel wat met me! :wink:

Ik ben nog even zelf aan het klungelen, maar anders stuur ik ze naar jou...

Alvast bedankt!
spir@l
Contacteer:

Monique schreef: Dat voelt veel beter dan andersom (als je al helemaal enthousiast bent om hem weer klaar te maken maar er eigenlijk niks meer te redden valt). Snap je een beetje wat ik bedoel?

Hohoo.
ik snap volledig wat je bedoeld.
En ik waardeer zulk soort waarschuwingen ook zeker wel.
MAAARR..DAt er niks meer te redden valt?....
Ik zeg nogsteeds: ALLES is te fixen!
Zolang je het zelf nog maar alle moeite en financien waard vind.

Maar ik houd ook rekening met FORSE schade.
dat wel.
En misschien klink ik vrij positief maar ik heb er ook stevig van gebaald dat mn motor eigenlijk naar de hoeren is.
Maar al kost t me een jaar en een gigantische zak met euro's, Ik moet en zal die wagen weer op de weg krijgen!!

zo.
Klonk dat overtuigend genoeg? :)

mooi.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

't zal toch wel een behoorlijke klus worden.
Maar eigenlijk heb je wel gelijk, je moet niet zomaar opgeven.

Veel succes gewenst met je project.
spir@l
Contacteer:

Oke...aangezien de gt weer back in town is...en het oplappen dus kan gaan beginnen...

Question time! :)

1) Hoe maak ik de verschillende bepoederde onderdelen weer schoon?

-weken in iets?
-speciale onderdelen met speciale wensen?
-???

Elke info is zwaar gewaardeerd.

ps> de schade foto's komen echt asap....ik heb nog even "some minor technical difficulties"...

mazzl.
Abel
Über-Spammer

motor ruim leeg bouwen en veel foto's maken hoe het zat. En alles wat uit elkaar kan uitelkaar halen..

Met compressor schoon blazen denk ik.

En alles met een olie lap schoon maken.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

spir@l schreef:Oke...aangezien de gt weer back in town is...en het oplappen dus kan gaan beginnen...

Question time! :)

1) Hoe maak ik de verschillende bepoederde onderdelen weer schoon?

-weken in iets?
-speciale onderdelen met speciale wensen?
-???

Elke info is zwaar gewaardeerd.

ps> de schade foto's komen echt asap....ik heb nog even "some minor technical difficulties"...

mazzl.
Misschien is het verstandig om eens contact op te nemen met een brandblusser fabrikant?
Hopelijk weten zij wat ze voor rotzooi in die poederblussers stoppen.
Verder succes met je schoonmaak en oplap aktie !
spir@l
Contacteer:

Die poederbende lijkt mee te vallen hoor! ( :) )

Ik heb gister de hele boel even met de tuinsproeier afgespoeld en dat lijkt al aardig gelukt te zijn.

HEt gaat mij vooral om de onderdelen zelf.
Ik ga dus gewoon ALLES eruit halen-> schoonmaken-> evt.vervangen wat kaput is-> en weer terugzetten.
Ik ben idd van plan om daar zoveel mogelijk pics van te schieten. Dan heeft iedereen daar weer iets aan.
Ik weet dus niet precies wat ik met die onderdelen kan en NIET kan...

-Kan ik die gewoon met water en een soppie schoonmaken??

-Of weken in iets "sterkers"...(terpentine/wasbenzine/etc.??)

Of idd alleen met compressor(lucht)??

-Zijn er "Do's" en "DONT'S"??

-Handige schoonmaak-tips?

En een "olie-lap"????
Da ken ik nie Abel.
Was da?

thanx.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Met terpentine en wasbenzine en thinner enzo zou ik iig altijd uitkijken bij alles wat rubber en/of plastic is.

Verder moet het meeste volgens mij wel tegen water kunnen, alleen interne delen uiteraard niet.
Olie lijkt me vrij vettig om mee schoon te maken, maar benzine schijnt een heel goed schoonmaakmiddel te zijn voor motorblokken e.d.
Natuurlijk wel ff oppassen met roken :)
spir@l
Contacteer:

oke.
Het gaat me NIET om het motorblok zelf.
Dat LAAT ik doen.

Alle andere shite.
Gewoon water?
En eventueel erg vuile METALEN onderdelen met iets 'sterkers'?

we gaan es kijken hooe ver we komen.

mazzl.
Riël
Über-Spammer

Kijk es voor remmenreiniger! Superspul, je hebt er ook die je gewoon over de rubbers heen kan spuiten, ff op de bus kijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Contacteer:

KIJK!

DAt ga ik even bekijken.

Thnx Riel!
Ben

Hans schreef:Met terpentine en wasbenzine en thinner enzo zou ik iig altijd uitkijken bij alles wat rubber en/of plastic is.

Verder moet het meeste volgens mij wel tegen water kunnen, alleen interne delen uiteraard niet.
Olie lijkt me vrij vettig om mee schoon te maken, maar benzine schijnt een heel goed schoonmaakmiddel te zijn voor motorblokken e.d.
Natuurlijk wel ff oppassen met roken :)
Benzine jaaaaaa mijn schoonmaak middel voor motoronderdelen. :D

Ik zal eens vragen aan me pa wat goed helpt tegen die meuk. Brandweer mannen moeten dat toch weten lijkt mij :)
Abel
Über-Spammer

spir@l schreef: En een "olie-lap"????
Da ken ik nie Abel.
Was da?

thanx.
Een lap die vettig is van olie, zo dat je alles schoonmaakt en een klein laagje olie achterblijft. Tegen roest he, En vooral op metalten delen heeft dit wel effect.

Neem een Polt (oude lap) doe er wat olie op. Niet door weken.. en maak de losse onderdelen er mee schoon. Werkt perfect..

Remreiniger is een ontvetter, Dus of je daar poeder mee weg krijgt vraag ik me al.

Poeder is roest versnellend en Olie vertragend,, Ik denk dat het zelfs dan niets meer doet. Maar water en poeder = Sneller roesten... Dat poeder is op een zout basis volgens mij. :-*

Suc6
spir@l
Contacteer:

UPDATE:

t uitbouwen van alle onderdelen onder de kap gaat voorspoedig.

Veel onderdelen en slangen zijn eruit.(intercooler, radiateur, dynamo, expansievat+bijna alle koelslangen, anti-percolatiefan, turboslangen, luchtfilter, etc.)
En veel slangen zijn geroosterd.
De onderdelen zelf hebben hier en daar wat aanslag (roest e.d.) maar daar geef ik niet zo heel erg veel om. Zolang ze nog maar werken.

Maar nou zit ik eigenlijk nogsteeds een beetje met de vraag:

Hoe maak ik onder de motorkap schoon?

Hoe doen jullie dat?
Water en zeep?
Lekker met de tuinslang erover???
Hogedrukspuit?

HEt gaat dus om de motorruimte met blok er nog in.
Daar zit her en der nog wat van die poedershite.
En het gaat een beetje lastig om met een olielap of benzine aan de gang te gaan.
Dat schiet niet op.
OF is dat de enige manier????

let me know please.

mazzl.
Abel
Über-Spammer

warme hogedruk reiniger (zeg maar HEET)
spir@l
Contacteer:

tjonge jonge.....

wat een werk zeg.
Vandaag de hele fokking dag bezig geweest.
Toch nog een voordeel dat ik koos werkeloos ben... :p

Die poedertroep zit echt diep.
Zelfs toen ik het hitteschildje tussen carb.voet en spruitstuk weghaalde zat daar nog weer vrij veel poeder onder.
Hetis daar gellukig droog, dus verder niets aan de hand. :)

Grootste probleem tot nu toe was het hitteschild boven turbo.
Is het normaal dat dat ding helemaal door loopt tot over het spruitstuk?!?!
Ik dacht dat dat ding alleen maar om de turbo hoorde te zitten.
"1 boutje, sleuteltje 10"
Werd er dan gezegd!
Nou mooi niet dus!
DRIE(!) boutjes...
En 1 die helemaal aan de achterkant zat. :evil:
Echt een onmogelijke plek om bij te komen.
Maar dat ding van mij is dus een dikke halve meter breed. En is dus echt HEEL moeilijk onder het schutbord vandaan te sjorren.

What's up with that?!?!

Carb. ziet er verders ongeschonden uit.
Helemaal clean voor zover ik t kon zien. :)
Flink aantal slangen die vervangen moeten worden.
Ook een paar"electro-draadjes" gebakken...
Ik geloof de 'aarde' van het blok zelf(??)
Hoofd-kabelboom is nog pikobello. :)
Verder dat plastic geval van de anti-dampbelfan.

Ik heb volgens mij wel mazzel gehad....
De olie-dop van mn kleppendeksel is ook gesmolten.... :(
Maaaaarrrr....
Precies genoeg zodat hij nog wel helemaal afdicht.
pfew.
Zo goed als GEEN poedertroep in mn kop/blok zelf. :)
RAdiateur ziet er gewoon oud uit.
Maar dat komt vooral door al die 'gekneusde' ribben.
Die gaat dus ook vervangen worden.

Al met al ziet t er best goed uit.
En ik leer met de minuut weer iets van die bak.

Morgen gaan we weer verder.
Ik ben kapot.
Maar voldaan.

mazzl.
Rudo

spir@l schreef:tjonge jonge.....

Grootste probleem tot nu toe was het hitteschild boven turbo.
Is het normaal dat dat ding helemaal door loopt tot over het spruitstuk?!?!
Ik dacht dat dat ding alleen maar om de turbo hoorde te zitten.
"1 boutje, sleuteltje 10"
Werd er dan gezegd!
Nou mooi niet dus!
DRIE(!) boutjes...
En 1 die helemaal aan de achterkant zat. :evil:
Echt een onmogelijke plek om bij te komen.
Maar dat ding van mij is dus een dikke halve meter breed. En is dus echt HEEL moeilijk onder het schutbord vandaan te sjorren.

What's up with that?!?!

mazzl.

Dat klopt Krijn. Het is echt een onmogelijk ding wat met drie boutjes vast zit. Ik had bij mij de "mazzel" dattie in tweëen was gebroken, dus ik kreeg de mijne er wat makkelijker af.

Ik weet niet hoe die van jou eruit ziet, maar ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn hitteschild met een soort uliminium tape én alu folie op te lappen.

Je kunt ook op zoek naar een metalen versie van een fase 1, al zullen die de hitte minder goed tegen houden. Maar ach, er zijn er hier genoeg die zonder hitteschild rijden.
spir@l
Contacteer:

Die van mij is dus langwerpig.
Een groot deel over turbo en dan helemaal door over het hele spruitstuk-gedeelte.

Er zit nu wel een 'knik' in.
En een kleine schroeiplek.
Ik zal er dus ook wel wat mee doen want hij ziet er verders goed uit.

En oh oh oh, wat werkt het lekker als je ineens ZOVEEL ruimte hebt onder de kap! :D :p

En die pakkingen waarmee de carb. op inlaatstuk zit, moet je die vervangen?
Ze zien er nog goed uit, maar misschien toch maar nieuwe??

mazzl.
Rudo

spir@l schreef:Die van mij is dus langwerpig.
Een groot deel over turbo en dan helemaal door over het hele spruitstuk-gedeelte.

Er zit nu wel een 'knik' in.
En een kleine schroeiplek.
Ik zal er dus ook wel wat mee doen want hij ziet er verders goed uit.

mazzl.

Klopt, ze zijn langwerpig. En die schroeiplek krijg je er standaard bij. Dat heb ik bij de mijne gerepareerd met ployesther matjes, en aan de binnenzijde dan dus weer die alu-folie aangebracht in combinatie met alu-tape. Maar sindsdien meurt hij een uur in de wind als ik een aardig stuk gereden heb, ik denk dat dat die polyesther matjes zijn die ik ruik :(
Steven
Car: M536

Ach Krijn, das allemaal normaal hoor, als je het een paar x gedaan hebt is het vrij simpel :)

En ach, sommige wordne er idd wel eens moe van het op- en afhalen van dat schildje dat ze em maar gewoon weglaten ;)

Maar de schade valt dus redelijk mee als ik het zo hoor? Gelukkig....
Plaats reactie