Slecht stationair lopen na aansluiten carterventilatie.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bij mijn 5 GTT was de carterventilatie nooit fatsoenlijk aangesloten. Er zat alleen een slang van het kleppendeksel naar "de straat".
En de slang vanaf het spruitstuk was afgedopt.

Nu heb ik met nieuwe slangen alles aangesloten zoals het hoort, maar nu loopt hij opeens zeer onregelmatig stationair, hij blijft eigenlijk nauwelijks lopen.

Bovendien, als ik de koppeling intrap bij bv. 3000 toeren om te schakelen, zakt het toerental bijna niet, maar blijft gewoon hangen.

Wat kan dit zijn, iemand enig idee?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lekje ergens. Zit het potje naast het blok goed? Is 't niet verstopt? Ik had daar ook een slang beetje naast bungelen en liep ie ook wazig.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Het potje zit goed en is niet verstopt, ik heb het namelijk voor ik de boel aansloot schoongemaakt.

Misschien een lekje ergens anders in het systeem, zou kunnen, ik zal eens kijken.

Verdere tips blijven welkom natuurlijk :)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Hele carterontluchting-systeem gecheckt, alles ziet goed vast en allemaal nieuwe slangen, dus geen lekkage.
Toch looptie nog steeds niet stationair, valt terug naar onder de 600 RMP en valt uiteindelijk stil.

Stationair toerental verstellen helpt niet, dan gaat hij meteen 1500+ RPM lopen.

Tussen 900 en 1000 RMP wil hij gewoon niet.

Wat kan dit zijn?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Draai es aan de stationair en co-schroef :D
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Ik heb gedraaid tot ik er duizelig van werd, maar weinig tot geen resultaat :(

Zodra ik de koppeling intrap klimt hij zelfs eerst een paar honderd toeren om dan heel langzaam terug te zakken naar iets wat op stationair lijkt.

Kan het nog iets anders zijn dan een verkeerde carb afstelling??
(Hoewel ik het wel vreemd vind dat zodra ik de slang van het inlaatspruitstuk naar het t-stuk loshaal en afsluit met een bout hij wel goed stationair loopt)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Waarom sluit je de carterventilatie niet aan volgens cup? is nog veel eenvoudiger ook.
Of wil je het persee standaard hebben?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Matijs schreef:Waarom sluit je de carterventilatie niet aan volgens cup? is nog veel eenvoudiger ook.
Of wil je het persee standaard hebben?
Liefst heb ik m gewoon standaard.

Hoe is die cup-aansluiting eigenlijk?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hans schreef:(Hoewel ik het wel vreemd vind dat zodra ik de slang van het inlaatspruitstuk naar het t-stuk loshaal en afsluit met een bout hij wel goed stationair loopt)
Is de terugslagklep die tussen de slang en het inlaatspruitstuk zit misschien defect ofzo? Lijkt me niet dat dit het probleem is, want die klep treed alleen in werking als de turbo druk begint op te bouwen, dus zeker niet bij stationair... Lijk mij eerder dat hij ergens door die slang valse lucht aanzuigt. In dat geval zou het probleem zich inderdaad alleen voordoen als de turbo nog geen druk levert, dus stationair en bij lage toeren. Dan wordt het mengsel te arm en houdt hij er mee op.
Ik zit zomaar ff hardop te denken hoor, maar kan je daar misschien iets mee?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Ik had t zelfde idee.
Om een of andere reden lijkt het mengsel te arm te worden.
Slangen zijn echter nieuw (siliconen) en ook nieuwe klemmen erop.
Dus valse lucht lijkt me uitgesloten.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Maar het is wel zo dat het probleem stopt zodra de turbo begint te duwen?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Yep.
Eigenlijk zodra hij boven 2000 toeren komt loopt hij alweer OK.

Maar dan ontstaat het probleem dat als je de koppeling intrapt de toeren niet naar beneden willen.
Sterker nog, soms loopt hij dan eerst nog 200-300 RPM op, en dan zakt hij terug naar zo'n 1700 RPM.
Als ik dan ga remmen zakt hij langzaam verder terug naar zo'n 1100 RPM.
Op dat toerental heb ik m nu zo gekregen dattie iig niet meer afslaat, maar hij loopt erg onregelmatig dan.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Wel interessant dat het toetental daalt als je gaat remmen, want de vacuumslang van de rembekrachtiger zit ook op het inlaatspruitstuk.
Daar moet je nog maar even over nadenken. Ik moet helaas even weg. Misschien later vandaag meer. Ik vind het wel een leuke uitdaging om mij kennis te testen met zo'n probleem.
Nog andere mensen hier die licht op de zaak kunnen werpen?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Klopt.
Ik heb net nog even met GT Tuning gebeld en ook nog wat tips gekregen.
Dus ik ga nog wat proberen.

Alvast bedankt voor je hulp/meedenken.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Hans schreef:Klopt.
Ik heb net nog even met GT Tuning gebeld en ook nog wat tips gekregen.
Dus ik ga nog wat proberen.

Alvast bedankt voor je hulp/meedenken.
Hmm... klinkt als een beetje hetzelfde als wat ik heb de laatste tijd. Vooral vervelend als je op een bocht afkomt en (niet) afremt op de motor .. :(

Wil je me op de hoogte houden van het een en ander ?
there is no spoon.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Hij werkt weer.
Tips van GT Tuning deden wonderen :

Gaskabel ietsje losser (gaspedaal mag schijnbaar bij een GT best een behoorlijke vrije slag hebben.
Gaskabel ook ff ingespoten met WD-40.
Alle slangenklemmen echt goed aangedraaid.
(voor de volledigheid : check of restrictortje van 1.7 mm in het circuit zit, moet in t-stukje waar de slang naar het spruitstuk gaat. De andere restrictor van 7 mm is ocverigens niet nodig)

Verder was het schijnbaar toch de CO-schroef.
Voorzichtig de schroef helemaal indraaien en dan 8 volle slagen uitdraaien.
Stationairschroef afstellen, motor warm laten draaien en de stationairschroef nog wat bijstellen en hij loopt weer prima.
Eventueel de CO-schroef nog wat bijstellen als t nog niet helemaal OK is, maar meer dan hooguit 1 slag zou dat nu niet meer moeten zijn.

Ik hoop dat het voor jou ook werkt Tijn.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Met een half uurtje weten we dat ... ga het zo direct even proberen ...
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bij nader inzien proberen we dat morgen ofzo wel even (heb nu een witte spijkerbroek aan :( )
there is no spoon.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Tijn schreef:Bij nader inzien proberen we dat morgen ofzo wel even (heb nu een witte spijkerbroek aan :( )
ff schroevendraaiertje mee?
rev it like a rental
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Tijn schreef:Bij nader inzien proberen we dat morgen ofzo wel even (heb nu een witte spijkerbroek aan :( )
En sleutelen in je boxer is ook niet alles he :D
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee, je moet natuulijk al je kleren uitdoen, dan hoef je alleen jezelf te wassen. En alle vlekken die er dan niet uit gaan slijten vanzelf. Met dank aan moeder natuur :D
En misschien is het handig als je nog een extra 'tool' bij de hand hebt :lol:
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Vreemd genoeg heeft mijn motortje na de laatste afstellingswijzigingen een dag of 3 perfect gelopen, maar nu komt het oude probleem weer terug merkte ik vanmorgen.

Vanavond eens even kijken of ik iets kan vinden.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Het is inderdaad belangrijk dat de "restrictor"oftewel smoring in de slang naar het inlaatspruitstuk aanwezig is,anders loopt hij voor geen meter.Die smoring bestaat uit een plastic busje die precies in de slang past met daarin een gaatje van pak'm beet 1 mm
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Weet ik, 1.7 mm is het geloof ik.
Die zit er ook in.
Hij heeft 3 dagen perfect gelopen, maar t lijkt nu weer minder te worden :(
Ik moet weer verder gaan zoeken. Misschien blijft de terugslagklep bij de carb hangen, zoiets zit ik aan te denken eigenlijk
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Geen idee wat voor terugslagklep je bedoelt.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Ik bedoelde de terugslagklep die in de aansluiting op t inlaatspruitstuk zit (ik zei per ongeluk carb)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Het lijkt dus aan de terugslagklep te liggen waar de slang die naar je inlaatspruitstuk gaat op zit.
Ik heb die klep er net afgehaald, en hij leek te blijven hangen.
Ik heb m schoongemaakt en nu looptie weer prima.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Heb je meer info over die klep? misschien ergens een foto welke je bedoelt?
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Er loopt een carter-ontluchtingsslang vanaf je inlaatspruitstuk naar een T-stukje (waarvandaan dan weer 1 slang naar het olieafscheider-potje loopt en 1 slang naar je luchtinlaatslang).
Aan de kant van je inlaatspruitstuk zit die slang op een nippel. Als je nu goed kijkt zie je dat die nippel weer in je inlaatspruitstuk is geschroefd (past een sleutel 22 op).
Je moet kijken als je voor de auto staat aan de achterkant van je carburateur.
Die nippel kun je dus losschroeven en in de nippel zit een terugslagklep.
Pas overigens wel op, want ze hebben de neiging om nog wel eens af te breken. Gewoon "vast-is-vast" draaien dus zonder al te veel kracht.

Beter kan ik het niet uitleggen en ik heb er helaas geen foto van.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Oooooooh ja !nog nooit los gehad.
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

Ik heb bij mijn gt turbo'tje precies de zelfde symtomen als Hans een paar jaar geleden. Ik heb er in het weekend een andere carburator opgezet en de carterventilatie-darm vervangen die van het kleppendeksel naar het zwart potje gaat. Ik heb nu net de terugslagklep op het inlaatspruitstuk gecontroleerd die naar luchtfilter en zwart potje gaan. Die werkte zoals het hoort en hij doet het nu nog steeds. Ik vermoed dat het ook een valse - lucht probleem zal zijn. Iemand enig idee?
Plaats reactie