Slecht stationair lopen na aansluiten carterventilatie.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Bij mijn 5 GTT was de carterventilatie nooit fatsoenlijk aangesloten. Er zat alleen een slang van het kleppendeksel naar "de straat".
En de slang vanaf het spruitstuk was afgedopt.
Nu heb ik met nieuwe slangen alles aangesloten zoals het hoort, maar nu loopt hij opeens zeer onregelmatig stationair, hij blijft eigenlijk nauwelijks lopen.
Bovendien, als ik de koppeling intrap bij bv. 3000 toeren om te schakelen, zakt het toerental bijna niet, maar blijft gewoon hangen.
Wat kan dit zijn, iemand enig idee?
En de slang vanaf het spruitstuk was afgedopt.
Nu heb ik met nieuwe slangen alles aangesloten zoals het hoort, maar nu loopt hij opeens zeer onregelmatig stationair, hij blijft eigenlijk nauwelijks lopen.
Bovendien, als ik de koppeling intrap bij bv. 3000 toeren om te schakelen, zakt het toerental bijna niet, maar blijft gewoon hangen.
Wat kan dit zijn, iemand enig idee?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Het potje zit goed en is niet verstopt, ik heb het namelijk voor ik de boel aansloot schoongemaakt.
Misschien een lekje ergens anders in het systeem, zou kunnen, ik zal eens kijken.
Verdere tips blijven welkom natuurlijk
Misschien een lekje ergens anders in het systeem, zou kunnen, ik zal eens kijken.
Verdere tips blijven welkom natuurlijk

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Hele carterontluchting-systeem gecheckt, alles ziet goed vast en allemaal nieuwe slangen, dus geen lekkage.
Toch looptie nog steeds niet stationair, valt terug naar onder de 600 RMP en valt uiteindelijk stil.
Stationair toerental verstellen helpt niet, dan gaat hij meteen 1500+ RPM lopen.
Tussen 900 en 1000 RMP wil hij gewoon niet.
Wat kan dit zijn?
Toch looptie nog steeds niet stationair, valt terug naar onder de 600 RMP en valt uiteindelijk stil.
Stationair toerental verstellen helpt niet, dan gaat hij meteen 1500+ RPM lopen.
Tussen 900 en 1000 RMP wil hij gewoon niet.
Wat kan dit zijn?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Ik heb gedraaid tot ik er duizelig van werd, maar weinig tot geen resultaat 
Zodra ik de koppeling intrap klimt hij zelfs eerst een paar honderd toeren om dan heel langzaam terug te zakken naar iets wat op stationair lijkt.
Kan het nog iets anders zijn dan een verkeerde carb afstelling??
(Hoewel ik het wel vreemd vind dat zodra ik de slang van het inlaatspruitstuk naar het t-stuk loshaal en afsluit met een bout hij wel goed stationair loopt)

Zodra ik de koppeling intrap klimt hij zelfs eerst een paar honderd toeren om dan heel langzaam terug te zakken naar iets wat op stationair lijkt.
Kan het nog iets anders zijn dan een verkeerde carb afstelling??
(Hoewel ik het wel vreemd vind dat zodra ik de slang van het inlaatspruitstuk naar het t-stuk loshaal en afsluit met een bout hij wel goed stationair loopt)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Waarom sluit je de carterventilatie niet aan volgens cup? is nog veel eenvoudiger ook.
Of wil je het persee standaard hebben?
Of wil je het persee standaard hebben?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Liefst heb ik m gewoon standaard.Matijs schreef:Waarom sluit je de carterventilatie niet aan volgens cup? is nog veel eenvoudiger ook.
Of wil je het persee standaard hebben?
Hoe is die cup-aansluiting eigenlijk?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cup005.jpg[/img]
Is de terugslagklep die tussen de slang en het inlaatspruitstuk zit misschien defect ofzo? Lijkt me niet dat dit het probleem is, want die klep treed alleen in werking als de turbo druk begint op te bouwen, dus zeker niet bij stationair... Lijk mij eerder dat hij ergens door die slang valse lucht aanzuigt. In dat geval zou het probleem zich inderdaad alleen voordoen als de turbo nog geen druk levert, dus stationair en bij lage toeren. Dan wordt het mengsel te arm en houdt hij er mee op.Hans schreef:(Hoewel ik het wel vreemd vind dat zodra ik de slang van het inlaatspruitstuk naar het t-stuk loshaal en afsluit met een bout hij wel goed stationair loopt)
Ik zit zomaar ff hardop te denken hoor, maar kan je daar misschien iets mee?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Ik had t zelfde idee.
Om een of andere reden lijkt het mengsel te arm te worden.
Slangen zijn echter nieuw (siliconen) en ook nieuwe klemmen erop.
Dus valse lucht lijkt me uitgesloten.
Om een of andere reden lijkt het mengsel te arm te worden.
Slangen zijn echter nieuw (siliconen) en ook nieuwe klemmen erop.
Dus valse lucht lijkt me uitgesloten.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Maar het is wel zo dat het probleem stopt zodra de turbo begint te duwen?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Yep.
Eigenlijk zodra hij boven 2000 toeren komt loopt hij alweer OK.
Maar dan ontstaat het probleem dat als je de koppeling intrapt de toeren niet naar beneden willen.
Sterker nog, soms loopt hij dan eerst nog 200-300 RPM op, en dan zakt hij terug naar zo'n 1700 RPM.
Als ik dan ga remmen zakt hij langzaam verder terug naar zo'n 1100 RPM.
Op dat toerental heb ik m nu zo gekregen dattie iig niet meer afslaat, maar hij loopt erg onregelmatig dan.
Eigenlijk zodra hij boven 2000 toeren komt loopt hij alweer OK.
Maar dan ontstaat het probleem dat als je de koppeling intrapt de toeren niet naar beneden willen.
Sterker nog, soms loopt hij dan eerst nog 200-300 RPM op, en dan zakt hij terug naar zo'n 1700 RPM.
Als ik dan ga remmen zakt hij langzaam verder terug naar zo'n 1100 RPM.
Op dat toerental heb ik m nu zo gekregen dattie iig niet meer afslaat, maar hij loopt erg onregelmatig dan.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Wel interessant dat het toetental daalt als je gaat remmen, want de vacuumslang van de rembekrachtiger zit ook op het inlaatspruitstuk.
Daar moet je nog maar even over nadenken. Ik moet helaas even weg. Misschien later vandaag meer. Ik vind het wel een leuke uitdaging om mij kennis te testen met zo'n probleem.
Nog andere mensen hier die licht op de zaak kunnen werpen?
Daar moet je nog maar even over nadenken. Ik moet helaas even weg. Misschien later vandaag meer. Ik vind het wel een leuke uitdaging om mij kennis te testen met zo'n probleem.
Nog andere mensen hier die licht op de zaak kunnen werpen?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Klopt.
Ik heb net nog even met GT Tuning gebeld en ook nog wat tips gekregen.
Dus ik ga nog wat proberen.
Alvast bedankt voor je hulp/meedenken.
Ik heb net nog even met GT Tuning gebeld en ook nog wat tips gekregen.
Dus ik ga nog wat proberen.
Alvast bedankt voor je hulp/meedenken.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hmm... klinkt als een beetje hetzelfde als wat ik heb de laatste tijd. Vooral vervelend als je op een bocht afkomt en (niet) afremt op de motor ..Hans schreef:Klopt.
Ik heb net nog even met GT Tuning gebeld en ook nog wat tips gekregen.
Dus ik ga nog wat proberen.
Alvast bedankt voor je hulp/meedenken.

Wil je me op de hoogte houden van het een en ander ?
there is no spoon.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Hij werkt weer.
Tips van GT Tuning deden wonderen :
Gaskabel ietsje losser (gaspedaal mag schijnbaar bij een GT best een behoorlijke vrije slag hebben.
Gaskabel ook ff ingespoten met WD-40.
Alle slangenklemmen echt goed aangedraaid.
(voor de volledigheid : check of restrictortje van 1.7 mm in het circuit zit, moet in t-stukje waar de slang naar het spruitstuk gaat. De andere restrictor van 7 mm is ocverigens niet nodig)
Verder was het schijnbaar toch de CO-schroef.
Voorzichtig de schroef helemaal indraaien en dan 8 volle slagen uitdraaien.
Stationairschroef afstellen, motor warm laten draaien en de stationairschroef nog wat bijstellen en hij loopt weer prima.
Eventueel de CO-schroef nog wat bijstellen als t nog niet helemaal OK is, maar meer dan hooguit 1 slag zou dat nu niet meer moeten zijn.
Ik hoop dat het voor jou ook werkt Tijn.
Tips van GT Tuning deden wonderen :
Gaskabel ietsje losser (gaspedaal mag schijnbaar bij een GT best een behoorlijke vrije slag hebben.
Gaskabel ook ff ingespoten met WD-40.
Alle slangenklemmen echt goed aangedraaid.
(voor de volledigheid : check of restrictortje van 1.7 mm in het circuit zit, moet in t-stukje waar de slang naar het spruitstuk gaat. De andere restrictor van 7 mm is ocverigens niet nodig)
Verder was het schijnbaar toch de CO-schroef.
Voorzichtig de schroef helemaal indraaien en dan 8 volle slagen uitdraaien.
Stationairschroef afstellen, motor warm laten draaien en de stationairschroef nog wat bijstellen en hij loopt weer prima.
Eventueel de CO-schroef nog wat bijstellen als t nog niet helemaal OK is, maar meer dan hooguit 1 slag zou dat nu niet meer moeten zijn.
Ik hoop dat het voor jou ook werkt Tijn.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Met een half uurtje weten we dat ... ga het zo direct even proberen ...
there is no spoon.
Bij nader inzien proberen we dat morgen ofzo wel even (heb nu een witte spijkerbroek aan
)

there is no spoon.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
En sleutelen in je boxer is ook niet alles heTijn schreef:Bij nader inzien proberen we dat morgen ofzo wel even (heb nu een witte spijkerbroek aan)

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Nee, je moet natuulijk al je kleren uitdoen, dan hoef je alleen jezelf te wassen. En alle vlekken die er dan niet uit gaan slijten vanzelf. Met dank aan moeder natuur 
En misschien is het handig als je nog een extra 'tool' bij de hand hebt

En misschien is het handig als je nog een extra 'tool' bij de hand hebt

-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Vreemd genoeg heeft mijn motortje na de laatste afstellingswijzigingen een dag of 3 perfect gelopen, maar nu komt het oude probleem weer terug merkte ik vanmorgen.
Vanavond eens even kijken of ik iets kan vinden.
Vanavond eens even kijken of ik iets kan vinden.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Het is inderdaad belangrijk dat de "restrictor"oftewel smoring in de slang naar het inlaatspruitstuk aanwezig is,anders loopt hij voor geen meter.Die smoring bestaat uit een plastic busje die precies in de slang past met daarin een gaatje van pak'm beet 1 mm
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Weet ik, 1.7 mm is het geloof ik.
Die zit er ook in.
Hij heeft 3 dagen perfect gelopen, maar t lijkt nu weer minder te worden
Ik moet weer verder gaan zoeken. Misschien blijft de terugslagklep bij de carb hangen, zoiets zit ik aan te denken eigenlijk
Die zit er ook in.
Hij heeft 3 dagen perfect gelopen, maar t lijkt nu weer minder te worden

Ik moet weer verder gaan zoeken. Misschien blijft de terugslagklep bij de carb hangen, zoiets zit ik aan te denken eigenlijk
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Ik bedoelde de terugslagklep die in de aansluiting op t inlaatspruitstuk zit (ik zei per ongeluk carb)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Het lijkt dus aan de terugslagklep te liggen waar de slang die naar je inlaatspruitstuk gaat op zit.
Ik heb die klep er net afgehaald, en hij leek te blijven hangen.
Ik heb m schoongemaakt en nu looptie weer prima.
Ik heb die klep er net afgehaald, en hij leek te blijven hangen.
Ik heb m schoongemaakt en nu looptie weer prima.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Er loopt een carter-ontluchtingsslang vanaf je inlaatspruitstuk naar een T-stukje (waarvandaan dan weer 1 slang naar het olieafscheider-potje loopt en 1 slang naar je luchtinlaatslang).
Aan de kant van je inlaatspruitstuk zit die slang op een nippel. Als je nu goed kijkt zie je dat die nippel weer in je inlaatspruitstuk is geschroefd (past een sleutel 22 op).
Je moet kijken als je voor de auto staat aan de achterkant van je carburateur.
Die nippel kun je dus losschroeven en in de nippel zit een terugslagklep.
Pas overigens wel op, want ze hebben de neiging om nog wel eens af te breken. Gewoon "vast-is-vast" draaien dus zonder al te veel kracht.
Beter kan ik het niet uitleggen en ik heb er helaas geen foto van.
Aan de kant van je inlaatspruitstuk zit die slang op een nippel. Als je nu goed kijkt zie je dat die nippel weer in je inlaatspruitstuk is geschroefd (past een sleutel 22 op).
Je moet kijken als je voor de auto staat aan de achterkant van je carburateur.
Die nippel kun je dus losschroeven en in de nippel zit een terugslagklep.
Pas overigens wel op, want ze hebben de neiging om nog wel eens af te breken. Gewoon "vast-is-vast" draaien dus zonder al te veel kracht.
Beter kan ik het niet uitleggen en ik heb er helaas geen foto van.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Ik heb bij mijn gt turbo'tje precies de zelfde symtomen als Hans een paar jaar geleden. Ik heb er in het weekend een andere carburator opgezet en de carterventilatie-darm vervangen die van het kleppendeksel naar het zwart potje gaat. Ik heb nu net de terugslagklep op het inlaatspruitstuk gecontroleerd die naar luchtfilter en zwart potje gaan. Die werkte zoals het hoort en hij doet het nu nog steeds. Ik vermoed dat het ook een valse - lucht probleem zal zijn. Iemand enig idee?