Temperatuurmeter clio s

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ollie

Hallo allemaal, ik ben nog nieuw op de site dus lees gerust effe in wie is wie als je daarin geïnteresseerd bent :) !!

Mijn temperatuurmetertje op het dashboard van mijn clio S doet het niet en dat is reuze irritant :( !! Alle andere lichtjes en metertjes doen het perfect en als ik de auto op contact zet, gaat het oranje lampje van oververhitting ook mooi ter controle branden, maar het metertje beweegt voor geen milimeter. Is niet alleen lastig, ziet ook nog eens niet uit!! Zat laatst met maat van me (golf-rijder) in de auto en die zegt: "hé, waar zijn die twee metertjes in het midden voor?" En ik dan rustig uitleggen dat de rechtse voor het oliepeil is (op contact) en dat de linkse stuk is.....that sucks :evil: !!
Wie weet hier iets meer van?

Greetings...Ollie
Haas
Car: Megane RS

weet alleen dat de mijne in mijn S het prima doet...meer ook niet, sorry, succes ermee!!
Ollie

Dat is heel mooi natuurlijk....voor jou. Effe een vraagje dan: staat het metertje bij jou ook onder het laagste streepje als de motor uitstaat? Misschien dat het metertje kapot is, maar lijkt me stug. Of de temperatuursensor, maar dat kon meneer Reno zich bijna niet voorstellen....ik weet niet eens waar die zit!
Haas

Ollie schreef:Dat is heel mooi natuurlijk....voor jou. Effe een vraagje dan: staat het metertje bij jou ook onder het laagste streepje als de motor uitstaat? Misschien dat het metertje kapot is, maar lijkt me stug. Of de temperatuursensor, maar dat kon meneer Reno zich bijna niet voorstellen....ik weet niet eens waar die zit!
Als ik start bij niet te warm weer, dus gewoon graadje of 15 ofzo, staatie helemaal onderin ja, komt niet van zijn plaats af. Maar als ik ga rijden komt hij al snel omhoog en blijft staan bij ongeveer eenderde. Als ik m redelijk doortrek gaatie natuurlijk nog verder omhoog en ook zo bij warm weer. Maar bij mij gaat binnen vijf minuten t metertje omhoog, alsie dat bij jou niet doet heb je of een 'coole :lol: engine' of een kapot metertje...Denk het laatste...
Ollie

Ha Ha, grappig van jou :D !!
Zou ik bij Reno toch geld voor moeten krijgen, eerste koudlopende motor....
Maar goed, iets is er in elk geval kapot of los of weet ik wat :( , niemand die dit ook al eens heeft gehad??
Haas

kijk gewoon eerst ff of de stekkertje wel vastzitten, die sensor zit denk ik bij de radiateur. Helemaal precies weet ik t niet, maar denk zo ergens daar in de buurt, en anders bel je ff een renodealer op om te vragen waar dat ding zit. Verder kan ik je ook niet echt helpen, heb nog niet zoveel praktijkervaring, dus....
Succes ermee iig!!!
Ollie

Bedankt voor de tip....maaruh...wat meet dat ding eigenlijk voor een temperatuur?? koelvloeistof, olie, weet ik wat??
Weet iemand anders misschien waar die sensor enzo zit?

Greetings...Ollie
Hans R.

Uit de vraagbaak:

De meter is voor de koelvloeistoftemp. en de sensor zit links in de cilinderkop geschroefd.

Ik neem aan dat de vraagbaak ook de algemene links bedoeld dus de kant waar je stuur zit :)
Ollie

Is dat uit een vraagbaak voor een 5 of een clio?? En kan ik daar zo zelf aan volgens de vraagbaak, of moet ik dan eerst het halve autootje slopen? :D
Hans R.

Ollie schreef:Is dat uit een vraagbaak voor een 5 of een clio?? En kan ik daar zo zelf aan volgens de vraagbaak, of moet ik dan eerst het halve autootje slopen? :D

Nou volgens mij ging het over een Clio, dus toen heb ik ook maar in de Clio vraagbaak gekeken :D

De sensor zit dus in de kop geschroefd en met een beetje goed kijken moet je hem wel kunnen vinden.
(Als je meerdere stekkers ziet kun je deze allemaal ff controleren, maar let op "if it ain't broke, don't fix it" :D :wink: )

Haal de stekker voorzichtig los van de sensor en kijk of deze niet is geoxideerd vanbinnen.
Als hij wel vuil is, dan kun je hem goed schoonmaken met WD40 en daarna met perslucht schoon/leeg blazen.

Bij gebrek aan perslucht dan werkt blazen met je ogen dicht vaak ook erg goed :D

Controleer de draad zover je hem kunt zien of deze niet ergens is doorgeschuurt of zelfs gebroken.

Kijk of de stekkers nog goed in het intrumentepaneel zitten.
Daarvoor moet je wel een groot deel van het dashboard demonteren.
Als je het stuur en het bovente deel (wat over je tellers heen zit) weg hebt dan moet je wel kunnen zien wat er nog meer los moet.
De tellerbak zelf zit met 4 schroeven vast.

Als je de sensor in de cil. kop wilt vervangen zorg er dan voor dat je motor niet al te warm is, want als je de sensor eruit draait loop de koelvloeistof er ook uit.
Dus ff snel verwisselen.

Een heel verhaal en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ollie

Is inderdaad een heel verhaal...maar ik heb er zeker wat aan. Jammer dat ik vandaag en morgen geen tijd heb in verband met school en werken, maar ik zal zondag zeker op zoek gaan naar de sensor. Ik hoop dat het gewoon een stekkertje ofzo is, want anders moet ik het dashboard gaan demonteren en heb ik geen tijd meer om de auto te poetsen zondag....en dat is zo hard nodig en lang geleden!!

Ik laat wel weten of het is gelukt om de sensor en alles te vinden en of ie het daarna weer fijn doet! Bedankt alvast voor de hulp!!!

Greetings...Ollie
Ollie

Het heeft lang geduurd voor ik ernaar gekeken heb, maar afgelopen maandag is het er toch van gekomen. Samen met Patrick L het dashboard open gemaakt en eens gekeken wat het nu kon zijn. Aansluitingen zaten allemaal goed vast. Dan maar tellerbak eruit en vervolgens temperatuurmeter eruit. Zag er volledig werkend uit. Toch maar effe een andere werkende erin en weer aansluiten. Blokkie omrijden maar nog steeds geen milimeter omhoog. Dus het ligt niet aan het metertje zelf en ook niet aan de stekker in de kop, want ook die was schoon en goed vast. Dan moet het wel de sensor zelf zijn! Maar daar moet ik eerst maar eens effe voor gaan kijken. Ome Reno had er trouwens nog niet van gehoord dat die sensor ooit kapot was, maar goed. Kijken of we ergens een sensor vandaan kunnen halen die we kunnen uitproberen! In ieder geval...Patrick bedankt voor de hulp, als ik een sensor gevonden heb mag je me weer helpen :D .
Patrick L.

Is goed, als je een keer op de sloop bent moet je maar snel ergens zo`n sensor eruit draaien en in je zak steken :wink: .
Bart V

Bij mij is die sensor ook al eens stuk gegaan, lampje bleef constant branden en die meter deed helemaal nix meer. Gewoon andere halen bij renault.
Ollie

Bart V schreef:Bij mij is die sensor ook al eens stuk gegaan, lampje bleef constant branden en die meter deed helemaal nix meer. Gewoon andere halen bij renault.
Bij Renault? Zal wel aardig duur zijn dan?!
Bart V

Ollie schreef:
Bart V schreef:Bij mij is die sensor ook al eens stuk gegaan, lampje bleef constant branden en die meter deed helemaal nix meer. Gewoon andere halen bij renault.
Bij Renault? Zal wel aardig duur zijn dan?!
Toen de tijd 30 echte hollandse pieken voor neer gelegd. Valt wel mee dus. Op de sloop weet je ook niet zeker of ze goed zijn, en je temp meter moet nou eenmaal betrouwbaar zijn.
Ollie

Heb je ook natuurlijk weer gelijk in. Maar de Renault dealer hier in de buurt kon zich al bijna niet voorstellen dat dat ding kapot zou gaan. Kan allicht op de sloop ene mee "nemen" en testen en als die het niet doet alsnog een nieuwe bestellen. Bedankt voor de info!
Wordt vervolgd....
Mrtn
Car: R5GTT

Al gedacht aan draadbreuk?
Mischien bij je stekkerblok?
Met een multimeter kan je controleren of je draad nog heel is
Mrtn = Maarten
Bart V

Ollie schreef:Renault dealer hier in de buurt kon zich al bijna niet voorstellen dat dat ding kapot zou gaan.
Wordt vervolgd....
Bij mij was hij stuk gegaan nadat ik de (warme) motor af heb gespoten. Denk dat hij door het abrubte temperatuurverschil stuk gegaan is (stom jaja ik weet)
Ollie

Mrtn schreef:Al gedacht aan draadbreuk?
domme vraag misschien, maar leg procedure effe uit als je wilt!
Bart V

Ollie schreef:
Mrtn schreef:Al gedacht aan draadbreuk?
domme vraag misschien, maar leg procedure effe uit als je wilt!
Er zitten 2 stekkers op de sensor 1 voor het lampje (+ 12 volt vanaf ongeveer 100 graden ofzo), en 1 voor de meter (variabel signaal 0 tot 12 volt) Om de laatste gaat het. Wat je dus kan doen is even een stukje gaan rijden met je auto en dan met je multimeter het voltage meten op de sensor, wel ff uitzoeken welke van de 2 het is. Op de andere meet je sowieso niks (lampje) dus daar kom je zo achter. Het voltage moet bij warme motor gok ik rond de 5 volt liggen ofzo. Meet je dit NIET dan weet je dat de sensor stuk is, meet je dit WEL dan is of de stekker verrot die op de sensor zit, of de bedrading tussen je meter en je sensor. Meet eerst maar de sensor (waarschijnlijk de oorzaak) en als dit niet zo is kan ik je alsnog wel uitleggen hoe je de bedrading moet meten.

Succes
Ollie

2 stekkers op de sensor?? bij mij toch niet! Of zit ik nu al de hele tijd naar de verkeerde sensor te kijken, zal toch niet. Als je aan de bestuurderskant van de auto naar de kop kijkt, dan is het de linker-sensor. Er zit er ook nog eentje rechts, maar that's it wat sensoren betreft. Hij zit dus bij mij schuin links onder de verdelerkap zo'n beetje.
Als hem dat is, ga ik in ieder geval morgen effe proberen of ik wat meet!
Mrtn

Kweet niet precies welke sensor het is bij de clio.
Als je dat hebt uitgezocht, ken je als volgt te werk gaan.
Je meet vanaf die sensor tot aan je stekkerblok.
Moet je ff in een schemaboek oid kijken welk nummer (A,B,C,D en 1t/m7) toebehoort aan die sensor (signaal watertemperatuur of signaal koelvloeistof).
Je zet je multimeter op 20V gelijkstroom en houdt/prikt een stekkertje van de multimeter door je draad bij die sensor, de andere stekker druk je in je stekkerblok, hoor je een piepje of slaat ie uit dan is de verbinding goed.
Niet goed/geen piep/uitslag=waarschijnlijk probleem gevonden.
Is de verbinding wel juist, meet dan de verbinding tussen je stekkerblok en je klokkenpaneel.
Op je tellerpaneel (achterzijde) zitten 3 stekkers, van de linker stekker is de uiterst rechter draad die van je temperatuurmeter.
Zijn ze beide goed, dan moet je toch echt verder zoeken en zalk t niet weten

Tis geen moeilijk klusje als je weet waar je snsor zit, dus veel suc6 met het zoeken hiernaar of vraag de dealer :wink:
Mrtn = Maarten
Ollie

Mrtn schreef:Kweet niet precies welke sensor het is bij de clio.
Als je dat hebt uitgezocht, ken je als volgt te werk gaan.
Je meet vanaf die sensor tot aan je stekkerblok.
Moet je ff in een schemaboek oid kijken welk nummer (A,B,C,D en 1t/m7) toebehoort aan die sensor (signaal watertemperatuur of signaal koelvloeistof).
Je zet je multimeter op 20V gelijkstroom en houdt/prikt een stekkertje van de multimeter door je draad bij die sensor, de andere stekker druk je in je stekkerblok, hoor je een piepje of slaat ie uit dan is de verbinding goed.
Niet goed/geen piep/uitslag=waarschijnlijk probleem gevonden.
Is de verbinding wel juist, meet dan de verbinding tussen je stekkerblok en je klokkenpaneel.
Op je tellerpaneel (achterzijde) zitten 3 stekkers, van de linker stekker is de uiterst rechter draad die van je temperatuurmeter.
Zijn ze beide goed, dan moet je toch echt verder zoeken en zalk t niet weten

Tis geen moeilijk klusje als je weet waar je snsor zit, dus veel suc6 met het zoeken hiernaar of vraag de dealer :wink:
Nou, ik denk niet dat je het nog veel duidelijker uit kan leggen! :)
Daar ga ik vrijdag maar effe mee aan de slag, heb morgen niet veel tijd. Ik ben benieuwd!
Bart V

Ollie schreef:2 stekkers op de sensor?? bij mij toch niet! Of zit ik nu al de hele tijd naar de verkeerde sensor te kijken, zal toch niet. Als je aan de bestuurderskant van de auto naar de kop kijkt, dan is het de linker-sensor. Er zit er ook nog eentje rechts, maar that's it wat sensoren betreft. Hij zit dus bij mij schuin links onder de verdelerkap zo'n beetje.
Als hem dat is, ga ik in ieder geval morgen effe proberen of ik wat meet!
Er zit 1 stekker op met 2 polen als het goed is.
Mrtn

Ook wel makkelijk en leuk om te weten.
Voor je temperatuurmeter en je waarschuwingslampje heb je 2 draden, een oranje en een bruine.
Bij de R5 zitten ze aan de achterkant van de cilinderkop, op de voorkant zit een grote zilveren, deze is voor de oliedruk. (bij mij dan)
Misschien dat je deze bedoelde met loeren naar de verkeerde sensor, in dat geval was het inderdaad de verkeerde :D
Ik meen dat de oranje voor je temp.meter is en de bruine voor je waarsch.lampje. (99.9%zeker)
Ik zal dus ff aan de achterkant zoeken.
Mrtn = Maarten
Plaats reactie