Mijn temperatuurmetertje op het dashboard van mijn clio S doet het niet en dat is reuze irritant

Wie weet hier iets meer van?
Greetings...Ollie
Als ik start bij niet te warm weer, dus gewoon graadje of 15 ofzo, staatie helemaal onderin ja, komt niet van zijn plaats af. Maar als ik ga rijden komt hij al snel omhoog en blijft staan bij ongeveer eenderde. Als ik m redelijk doortrek gaatie natuurlijk nog verder omhoog en ook zo bij warm weer. Maar bij mij gaat binnen vijf minuten t metertje omhoog, alsie dat bij jou niet doet heb je of een 'cooleOllie schreef:Dat is heel mooi natuurlijk....voor jou. Effe een vraagje dan: staat het metertje bij jou ook onder het laagste streepje als de motor uitstaat? Misschien dat het metertje kapot is, maar lijkt me stug. Of de temperatuursensor, maar dat kon meneer Reno zich bijna niet voorstellen....ik weet niet eens waar die zit!
Ollie schreef:Is dat uit een vraagbaak voor een 5 of een clio?? En kan ik daar zo zelf aan volgens de vraagbaak, of moet ik dan eerst het halve autootje slopen?
Toen de tijd 30 echte hollandse pieken voor neer gelegd. Valt wel mee dus. Op de sloop weet je ook niet zeker of ze goed zijn, en je temp meter moet nou eenmaal betrouwbaar zijn.Ollie schreef:Bij Renault? Zal wel aardig duur zijn dan?!Bart V schreef:Bij mij is die sensor ook al eens stuk gegaan, lampje bleef constant branden en die meter deed helemaal nix meer. Gewoon andere halen bij renault.
Bij mij was hij stuk gegaan nadat ik de (warme) motor af heb gespoten. Denk dat hij door het abrubte temperatuurverschil stuk gegaan is (stom jaja ik weet)Ollie schreef:Renault dealer hier in de buurt kon zich al bijna niet voorstellen dat dat ding kapot zou gaan.
Wordt vervolgd....
Er zitten 2 stekkers op de sensor 1 voor het lampje (+ 12 volt vanaf ongeveer 100 graden ofzo), en 1 voor de meter (variabel signaal 0 tot 12 volt) Om de laatste gaat het. Wat je dus kan doen is even een stukje gaan rijden met je auto en dan met je multimeter het voltage meten op de sensor, wel ff uitzoeken welke van de 2 het is. Op de andere meet je sowieso niks (lampje) dus daar kom je zo achter. Het voltage moet bij warme motor gok ik rond de 5 volt liggen ofzo. Meet je dit NIET dan weet je dat de sensor stuk is, meet je dit WEL dan is of de stekker verrot die op de sensor zit, of de bedrading tussen je meter en je sensor. Meet eerst maar de sensor (waarschijnlijk de oorzaak) en als dit niet zo is kan ik je alsnog wel uitleggen hoe je de bedrading moet meten.Ollie schreef:domme vraag misschien, maar leg procedure effe uit als je wilt!Mrtn schreef:Al gedacht aan draadbreuk?
Mischien bij je stekkerblok?
Met een multimeter kan je controleren of je draad nog heel is
Nou, ik denk niet dat je het nog veel duidelijker uit kan leggen!Mrtn schreef:Kweet niet precies welke sensor het is bij de clio.
Als je dat hebt uitgezocht, ken je als volgt te werk gaan.
Je meet vanaf die sensor tot aan je stekkerblok.
Moet je ff in een schemaboek oid kijken welk nummer (A,B,C,D en 1t/m7) toebehoort aan die sensor (signaal watertemperatuur of signaal koelvloeistof).
Je zet je multimeter op 20V gelijkstroom en houdt/prikt een stekkertje van de multimeter door je draad bij die sensor, de andere stekker druk je in je stekkerblok, hoor je een piepje of slaat ie uit dan is de verbinding goed.
Niet goed/geen piep/uitslag=waarschijnlijk probleem gevonden.
Is de verbinding wel juist, meet dan de verbinding tussen je stekkerblok en je klokkenpaneel.
Op je tellerpaneel (achterzijde) zitten 3 stekkers, van de linker stekker is de uiterst rechter draad die van je temperatuurmeter.
Zijn ze beide goed, dan moet je toch echt verder zoeken en zalk t niet weten
Tis geen moeilijk klusje als je weet waar je snsor zit, dus veel suc6 met het zoeken hiernaar of vraag de dealer
Er zit 1 stekker op met 2 polen als het goed is.Ollie schreef:2 stekkers op de sensor?? bij mij toch niet! Of zit ik nu al de hele tijd naar de verkeerde sensor te kijken, zal toch niet. Als je aan de bestuurderskant van de auto naar de kop kijkt, dan is het de linker-sensor. Er zit er ook nog eentje rechts, maar that's it wat sensoren betreft. Hij zit dus bij mij schuin links onder de verdelerkap zo'n beetje.
Als hem dat is, ga ik in ieder geval morgen effe proberen of ik wat meet!