En zo te merken gaat slecht nieuws sneller dan ikzelf.

Ik zie dat ik niet de enige ben die een klote ervaring met de gtt op vakantie heeft gehad.
Maar mijn vakantie was niet compleet verneukt hoor.
HEt was behoorlijk kut ja.
Maar ik laat no way mn vakantie verpesten door zoiets.
Maar om alle onduidelijkheden, fabels, sterke verhalen en dergelijke even te ontnemen, zal ik het verhaal van mn vakantie maar even posten.
Het kan misschien wat lang worden, excuses daarvoor, maar t is ook gewoon echt een lang verhaal.
En ik gebruik dit ook om het hele verhaal even zwart op wit te hebben voor eventueel later gebruik.
Er was eens.....

nee, dat gaat te ver.
Nadat ik vlak voor mn vakantie problemen had met slangen die kapot waren en koeling die niet goed zn werk deed, leek het toch nog op tijd gefixed.
HEt begon dus allemaal goed.
Lekker naar France toeren samen met mn dinnetje.
Koeling leek goed te gaan. (handmatige fan werkte errug goed. Zelfs bij hoge snelheden leek t nog te helpen)
Gewoon rustig aan. Geen gekke dingen want ik moest er nog twee weken mee doen.
We kwamen ook zonder problemen aan op onze eerste plekkie.
Midden in het Jura van Frankrijk. (is dat toeval of niet?!?! Ga dus NOOIT met een gtt naar het Jura! Daar kunnen ze niet tegen.

Erg mooi, veel rust, weinig mensen, bijna alleen maar fransen, mooi weer, mooie bergweggetjes

Helaas errrug weinig sportieve Reno's.(rara....)
ik heb 1 GTT weten te spotten en die heb ik ook op de kiek genomen.(komt later)
Een praatje maken ging niet echt makkelijk want mijn frans is niet alles, maar hun engels (of wat dan ook) is nog veel erger.
Maar hij begreep dat ik ook gtt reed en dat ik het leuk vond om er een te zien.
Annyhoe...
Lekker rondgetuft.
Nog naar een andere camping geweest in het zelfde gebied.
Niets aan t handje.
Autootje leek zich prima te houden.
Iedereen happy.
Een kleine week later (vijdag 16 Aout)besloten we om naar de broer van mn vriendin + een vriend te gaan in Annecy.
Weer een heerlijk ritje door de bergen.
Ging allemaal prima.
Maar we roken af en toe wel een sterke benzinelucht in de auto.
Vooral bij lage snelheid kwam er echt een lucht van de motor naar binnen.
hmmm...dacht ik, in Annecy maar-es kijken wat daar nou lekt(?).
In Annecy angekomen zoeken we naar de camping waar we moesten zijn.
Ik stop voor een stoplicht en [plop].
[plop]??
ja, [plop].
Net zo'n soort [plop] die normaal uit mn uitlaat komt wanneer ik bij veel toeren mn gas loslaat.
Zo'n soort [plop] was t.
Maar dan op een moment dat t dus niet hoorde.
Enkele seconden later zie (EN RUIK!) ik stoom/rook vanonder mn kap komen.
En tellen later kwam t ook door de verwarmings roostertjes naar binnen.
Stilgezet.(motor horte en stootte en remmen leken wel dronken)
Kap open....
SHIIIIIIIIIIT!!



Vlam in de pan!
Steekvlam uit de buurt van mn carb!
Zonder aarzelen de brandblusser gepakt en meteen het vuur weten te blussen...
PFEW!
Daar sta ik dan...shakin in my boots van adrenaline en shock.
Mn vriendin op jankpunt.
TEring wat was ik blij dat die brandblusser in mn auto zat en dat t voldoende was om het te blussen.
Anders had ik hem denk ik uit zien branden.

Zichtbare schade onder de kap:
-Slangen rond carb gesmolten.
-aantal rondliggende plastic delen gesmolten voor een deel.
-Motorcompartiment compleet vol met poederblus-shite.


Echt klote dus.
Ik bedoel BBQ'en is lekker hoor, maar ik had EN geen vlees bij me EN ik gebruik liever een BBQ dan mn motorblok!

Ok, so what next?
We hadden mazzel dat er dus bekende van ons in de buurt zaten met auto.
Dus alle spullen konden naar de camping en we hadden vervoer.
(")GElukkig(") had ik van te voren al bedacht dat er misschien iets mis kon gaan met mn autootje.
Dus ik had netjes een "Internationale Reis- en KredietbriefPlus" van de ANWB afgesloten.(daar hebben jullie het in die andere topic ook al over)
Dan zou ik meteen hulp moeten krijgen van de ANWB en eventueel, wanneer het probleem met de auto niet binnen 48uur op is te lossen, vervangend vervoer krijgen voor de rest van de vakantie.
Dus ik dacht dat t toch allemaal wel in orde zou komen en was er vrij nuchter en relaxed onder.
Dus ik bellen.
Eerst moest de auto naar een garage zodat de schade kon worden opgenomen.
Naar de reno garage in de buurt dus.
sleep geregeld. (kon idd betalen met kredietbrief)
afijn, aantal uren later stond de auto in de garage en stonden mn vriendin en ik op de camping. (Big thanx to Floris en Gijs)
dus bellen met de ANWB maar weer.
-Auto bij de garage.ok
-Schade?
-oh...motor in de fik....
-Dus dat is waarschijnlijk niet binnen 48uur te maken?
Denk t niet nee. (monteur ter plaatse dacht ook van niet)
-Dan word dat maar meteen repatrieren terug naar NL.
Bonne dacht ik, dat is goed geregeld.
En vervangend vervoer?
Ze gingen voor me aan de slag om een huurauto te vinden.
uitstekend.
Ik was weer een beetje happy na een slopende middag.
Zaterdagochtend.
T was voor de ANWB lastig een auto voor me te vinden omdat ik geen credit-card had en er maar een paar bedrijven zonder zo'n kaart verhuurden.
Dus het hele weekend lukte dat niet.
Maandag zouden ze t weer proberen.
ok. is cool dacht ik.
Maakte me niet zo heel veel uit op dat moment.
Maandagochtend.
JAwel hoor.
DE ANWB had netjes een huurauto voor me klaarstaan op het station van Annecy.
Die kon ik dan de rest van mn vakantie houden en in amstelveen weer inleveren.
perfect dacht ik.
helemaal top!
Wij naar de AVIS om hem op te halen.
gegevens bla die bla.etc.
-"oh", zegt de vrouw achter de toonbank....
-"JE bent nog geen 21?!"
"-DAn krijg je de auto niet mee".
kut.
BEllen met ANWB.
-"Nee sorry, dan kunnen we geen huurauto voor je krijgen".
Ik pissed.
Want ik kreeg dus te horen dat ik en GEEN huurauto kreeg en dat ik dan met de trein naar huis moest!

Een paar keer over teruggebeld.
Kreeg elke keer hetzelfde verhaal.
niets aan te doen dus.
dus:
eerste belangrijke uitzondering op de 'goede' service van de IRKplus(ANWB internationale reis-en kredietbrief plus):
ONDER DE 21 EN GEEN CREDIT KAART= GEEN VERVANGEND VERVOER IN DE VORM VAN EEN ANDERE AUTO!!!
Ik balen, maar er was niets aan te doen en t lag niet echt aan de ANWB dat dit niet kon.
Maar toch al klote.
We zaten vooral met onze lading baggage die dan in de trein mee moest.
Maar die kon dus gewoon in de auto die toch terug naar NL ging.
Nou goed.
Het was lekker weer en de meeste tochten naar de stad en het water waren te lopen.
Treinreis is opzich ook te doen.
Dus ik was er weer helemaal bovenop.
Alles leek weer goed.(wat ben ik toch een positieveling hè?!

LEEK!
Want woensdag ochtend was het de ANWB die weer belde...
Meneer kwam mij mededelen dat de auto NIET naar NL word gerepatrieerd omdat de restwaarde van de auto volgens hun te laag zou liggen.
Daardoor was het voor hun de moeite niet waard om de auto terug te brengen.
[slik]
Ik was sprakeloos.
Heb opgehangen en eerst even in shock gezeten over wat dit nou zou betekenen.
Na mn tijdelijke shock heb ik terug gebeld.
Want dit zouden ze me gewoon niet aan doen!
Stelletje hufters hebben al zo weinig voor me kunnen doen en dan ook nog dit!

Natuurlijk, na de voorwaarden grondig doorgespit te hebben, werd mij duidelijk dat ze dit WEL kunnen flikken!
Maar ik vroeg me toch echt af wat de restwaarde van MIJN auto nou uitmaakt of hij word teruggebracht ja of nee.
DAT IS TOCH MIJN FOKKING PROBLEEM!!

ok, teruggebeld.
kreeg eerst weer een doos aan de lijn die alles van t scherm leest:
-Reno 5.
yep.
-aanrijding.
WAT?!?!?!
AANRIJDING!?!?!?
-dr staat hier dat u aanrijdingsschade heeft.
Wat heb ik dan aangereden?!?! Een bosbrand?!?!
Mn motor is in de fik gevlogen!!
ok, ik werd dus met de laatste knakker doorverbonden die me had gebeld.
Gaf eerst weer het standaard verhaal dat de restwaarde bla bla blah.
Had ik echt geen boodschap aan.
Ik vroeg aan hem waarom dat dan van belang is.
En waarom ik WEL werd geholpen als ik een auto van een ton zou hebben gehad!?
Het ging hun erom dat het ze veel geld kost om de auto te repatrieren en dat ze dat kunnen weigeren wanneer de auto te weinig nog waard is.
En that's it.
Hij vertelde me dat t zo'n 2000 gulden kan kosten om een auto te repatrieren naar NL.(???)
En dat die reno 5 uit '88 van mij met een compleet uitgebrand motorblok dat niet meer waard was.
Wat?!
Motorblok uitgebrand?!?!?!
wat houd dat in?
DAt ik ZO'n hete/langdurige brand heb gehad dat mn blok is gesmolten ofzo?!?!?!
Ik heb een brandje gehad ja.
voor een paar momenten.
Ik zei dat ik buiten dat die auto ZONDER motorblok zelfs nog voor 2000gulden zou kunnen verkopen!! (weet ik nie zeker hoor)
En dat, omdat ze al zo weinig voor me hadden kunnen doen en deze keuze WEL door hun zelf werd bepaald, dit echt als een soort van na-trap voelde.
Waarop de meneer mij vroeg wat ik dan wel niet met die auto wilde gaan doen????
WAT DACHT JE VAN REPAREREN?!?!?!?!!?!?!
Hij begreep dus niet wat ik nog met dat 'barrel/wrak' wilde.(kwam me bekend voor....remember ANWB-keuring.....)
Maar hij begreep geloof ik wel wat die auto voor me betekende en dat ik hem wilde maken.
Want hij vroeg een momentje en kwam terug met dit:
Hij werd WEL teruggereden naar NL.
MAAR...hij moest dan binnen 3 maanden gerepareerd zijn en gekeurd anders kreeg ik alsnog de kosten van het vervoer.
Prima.
geen probleem.
dan is-ie iig weer in NL.
Zie ik dan wel weer verder.
dus, afgesproken naar welke garage hij werd vervoerd.
Alles ok.
Ik had mn humeur weer een beetje terug en ging lekker van mn vakantie genieten.
shit.
telefoon.
Ik haatte t nu wanneer dat ding afging omdat het de ANWB weer kon zijn.
En het was ook de ANWB....
Maar dit keer vertelde de aardige vrouwenstem mij dat de terugreis was geregeld en dat ik de treintickets kon ophalen.
Bleek dat we om 8:13 vertrokken en om 17:07 in A'dam waren.
Dus dat viel mee.
Kaarten opgehaald.
prima.
Bleek dat we met TGV naar Parijs gingen en dan met de Thalys naar A'dam.
Waren we in 9 uur thuis.
En het scheelde nog benzine geld ook EN ik hoefde niet zelf te rijden!
Ik was weer helemaal blij met de ANWB!
Maar dat was van korte duur....
Paar uur later word ik gebeld.
Dat ze toch besloten hebben de auto NIET terug te brengen naar NL.
WAAAAT!?!?!?!?!??!!?!?!?!?!?!!?!
NU WEER NIET?!?!?!

Ik vroeg me echt af waarom ze me dit nou aandeden.
Waar had ik dit nou aan verdiend?!
Maar hij kwam alleen maar met standaard antwoorden, voorwaarden en dergelijke.
Ik vroeg hem dan hoe die restwaarde was bepaald.
En wat was dan precies de schade????!?!
Hij vertelde me dat er naar de dagwaarde werd gekeken.
En volgens hem was de motor uitgebrand.
Want ze hadden gebeld met de mensen van de garage waar die stond.
Weer verbaasde ik mij daarover.
Want elke lul kan zien dat niet de complete motor is UITgebrand!
HEt maakte bij deze knakker niet uit wat ik zei.
Zn besluit stond vast.
Ik vroeg nog hoe ik dan zelf mn auto naar NL. kon krijgen, maar zelfs daar kon hij me niet mee helpen.
Oftewel: Ik kon het maar bekijken met mn auto!
De lieve goedheiligman bood nog wel een dienst aan:
De auto in frankrijk laten staan en dan verkopen (waarschijnlijk de sloop dus!).
Ik bedankte hem vriendelijk voor die optie.
Tweede uitzondering op de 'goede' service van de IRKplus van de ANWB:
Als je auto 8 jaar of ouder is, maak dan niet al te veel schade. De kans is groot dat ze de auto NIET repatrieren!
Shocktoestand was weer even terug.
Zo'n toestand waarin je gedachtes compleet door het lint gaan.
Je denkt aan "hoe moet t nu verder?"
Probeerd oplossingen te zoeken maar die gedachtes worden weer verstoord door haat gedachtes.
JE wilt ze terugpakken.
Je voelt je in de steek gelaten.
Je bent boos.
VErschrikkelijk BOOS!(zelfs ik!)
Denkt aan je auto verliezen.
Kosten.
geld.
geld.
geld.
Auto.
sloop.

ANWB.

WRAAK.

etc.
Ik had al snel voor mezelf vastgesteld dat die auto, no matter what the costs, naar NL. zou gaan.
No doubt.
En toen ik eenmaal weer uit de shock was kon ik weer helder nadenken.
Simpelweg vanuit Nl. regelen dat we hem ophalen/op laten halen.
Ik kon t 's avonds niet laten om terug te bellen.(zoveelste keer)
Kreeg weer een doos aan de lijn.
Ik vroeg haar of het klopte dat de ANWB ervoor is om auto's weer op de weg te krijgen?
-Ja, we proberen zo goed mogelijk de mensen te helpen. En proberen te zorgen dat de vakantie van gedupeerden zo goed mogelijk verloopt.
mooi.
Ik heb namenlijk een auto met een probleem, maar er wordt niets gedaan!
Hoe kan dat dan??
-tja....eeeuuuuuhhhh.....er zullen vast wel wat opties met u besproken zijn.
(las dossier door)
Ik zie dat u ervoor heeft gekozen om de auto zelf naar NL. te brengen/halen.
Sorry??
GEKOZEN?!?!?!?!
Dat was niet echt een keuze hoor!
mevrouwtje begon weer met de voorwaarden en zo dus ik zei dat dat wel een heel makkelijk antwoord was om achter te verschuilen.
Ik zei toen dat de conclusie dus eigenlijk was dat je met een oude auto maar beter niet op vakantie kunt gaan want als er iets (goed) mis is helpt de ANWB je niet meer?!
-Nou....eeeeuuuuhhhmmm....ja,... nou..... dat is uw conclusie. Niet die van mij.
Ik moest een beetje lachen.
En beindigde na een loze conversatie dit gesprek maar weer.
Ik vond dat ze maar mazzel met me hadden.
Ik ben geen een keer echt uit mn vel gesprongen aan de lijn.
Heb niet gescholden of wat dan ook.
Was beheerst, behulpzaam, BEGRIPVOL en deed alles wat van me werd gevraagd.
Denk dat dat komt omdat ik zelf ook bij een helpdesk werk.
Met vriendelijkheid bereik je (normaal gesproken) veel meer.
Als ik een klant krijg die meteen boos en vervelend is, dan ga ik ook sneller en strikter alle regels handhaven.
Zo werkt dat nou eenmaal.
Maar daar kan t in mijn geval dus NIET aan hebben gelegen.
Ik was nu echt pissed off op de ANWB omdat dit laatste gewoon hun eigen keuze was geweest.
En ik verbaasde mij over de manier waarop de ANWB op die restwaarde was gekomen.
Ik ben namenlijk zelf ook nog een paar keer bij die garage geweest.
Ik wilde namenlijk wel weten wat er volgens hun aan de hand was met de auto.
Daar was bijna niet uit te komen voor mij.
Want weer maakte lack of talenkennis bij beidde partijen een probleem.
Ik kreeg het wel voor elkaar mij in het frans duidelijk te maken (icm handgebaren), maar het antwoord dat ik daarop kreeg was voor mij vaak niet te begrijpen.
Maar op de vraag wat er nou PRECIES met de auto aan de hand was kon niemand mij daar een bevredigend antwoord geven.
"La moteur est mort" was het enige dat ik kreeg te horen.
Niets specifieks.
Kortom: er was volgens niet meer gebeurt dan een kort kijkje onder de kap. ER is dus NIET uitvoerig gekeken wat er precies kapot was.
De auto stond immers de hele week op exact dezelfde plek!
Er was nog niets aan gedaan.
En toen is er tegen de ANWB gezegd over de telefoon: "La moteur est mort" of zoiets dergelijks vanwege brand.
ANWB noteerd: Reno 5. '88. 'Motor uitgebrand'.
et voila! Weer een auto naar de sloop geholpen!
"i'll be there, with the love that will shelter you... ging door me hoofd.
moest er van kokhalzen.
Verder, ondanks alles, nog wel genoten van mn vakantie.
Ik kon het alleen iets minder dan normaal waarderen dat er daar in Annecy ineens wel erg veel gtt's rondreden.

Alsof de duivel er zelf in reed!

Ik heb er een paar op de gevoelige plaat gelegd( komt ook later).
Ook nog een paar willi's, 16klappers, RS'en en zo'n 800 gare 5-ies rond zien tuffen.
Zo, dat was t wel geloof ik.
Nu, mijn vragen.
De auto staat nu dus nog in Annecy.
1-> Welke manieren zijn er om de auto op te halen/laten halen??
-ambulance huren en zelf rijden (met iemand met rijbewijs B+E)
-Vrijwilligers die een verzorgd weekendje weg willen heen en weer naar Annecy?!?!?

-anders. namenlijk,.....
2-> Kosten van antwoorden op bovenstaande vraag??
3->Ruwe schatting van eventuele schade??
-Motor heeft nog geen minuut in de fik gestaan.
-lijkt bij carb te zijn ontstaan.
-poederblusser gebruikt om te blussen(

-Rest van motor lijkt niet door vuur te zijn aangetast.(afwachten natuurlijk)
4->Wat kan gebeurd zijn????Waardoor vloog-ie in de fik????
Misschien dat sommigen van jullie zichzelf afvragen waarom ik in godsnaam nog met die auto verder wil.
Maar ik wil gewoon met die auto verder.
That's it.
HEt is mijn wagen.
En ik heb er (nu al) zoveel tijd, geld, bloed, zweet en tranen inzitten dat ik hem niet wil wegdoen.
HEt gaat me weer een hoop duiten kosten.
Maar dat vind ik het, in tegenstelling tot de ANWB WELwaard!
En de IRKplus van de ANWB....
Hele goede service.
Maar als je drie weken(!!!) te laat bent geboren om, op het moment dat je een auto moet huren, 21 te zijn, je geen credit-card hebt, je een auto van 8 jaar of ouder hebt en je motor vliegt spontaan in de fik....
Forget it!
Dan laten ze je auto in de stront zakken!
EN dat is mijn mening vanwege MIJN ervaringen.
De terugreis daarentegen vond ik perfect geregeld.
Op het KLEINE detail na dat ze me wel hadden mogen zeggen dat 'Paris gare de Lyon' en 'Paris gare du Nord' NIET op hetzelfde station liggen!!
Was toch nog even spannend of we de overstap zouden halen.
Verder wil ik Steven nog even bedanken voor het smsje dat ik kreeg.
Vond ik erg cool.
Helemaal omdat ik nog in frankrijk zat en niet snapte hoe jullie dit nou alweer konden weten!

En voor de mensen die nog geen brandblusser in de gt hebben liggen:
BEZUINIG HIER NIET OP!!!!!!
Had me nu misschien mn auto gekost.
Ik dank u voor uw tijd.
mazzl.