Uitlaat

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

ff een vraagje:

Ik heb een RVS eindemper met een aansluit binnen diameter van 60 mm. Mijn huidige uitlaat heeft een binnendiameter van 45 mm. Uiteraard ga ik hier een mooie flens voor lassen, maar kan ik zomaar van een dunnere diameter naar een dikke gaan bij de einddemper?? Heeft dit geen nadelige invloed op het uiltaatsysteem???? Of moet ik toch een einddemper hebben die een binnendiameter heeft van 45 mm???
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik heb niet het idee dat het wat uitmaakt,vogens mij kan dat gewoon zonder problemen.
wacht ff andere reakties af :)
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Er zal zich een drukgolf vormen bij de overgang van dun naar dik, maar wat dit voor effect gaat hebben? I don't know.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Dat is geen probleem hoor. Het is beter als heel je uitlaat 60mm is! :wink:

S :D nder
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja dat bedoel ik, heel je uitlaat. Een overgang van dikte zorgt voor drukgolven. Vaak worden deze overgangen berekend om de golven te gebruiken bij de vulling, eigenlijk bij 2-takt (vandaar de vorm van een dikke gianelli-uitlaat).

Maar zo'n verdikking bij een auto zal nix uitmaken, maar bedoel dat er dan wel wat gebeurd in je uilaat.
lisa
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 15 jul 2002 13:06

ik had ook een erg mooie einddemper van 60mm, maar de originele buis was ook iets van 40mm of zo. de meneer van de garage(ik ben er bij veel geweest) zei dat het niet kon, omdat de demper te zwaar was, en dan binnen de kortste keren mijn uitlaat erondervandaan lag. hij zei ook dat door het lassen de originele buis dunner werd, wat ook de kans op breken vergrootte.
lisa
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 15 jul 2002 13:06

ik ben dan ook nog steeds op zoek naar een leuk eindempertje, met 2 buizen! alleen een remus of sebring is me iets buiten het budget... helaas.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

lisaatje schreef:ik had ook een erg mooie einddemper van 60mm, maar de originele buis was ook iets van 40mm of zo. de meneer van de garage(ik ben er bij veel geweest) zei dat het niet kon, omdat de demper te zwaar was, en dan binnen de kortste keren mijn uitlaat erondervandaan lag. hij zei ook dat door het lassen de originele buis dunner werd, wat ook de kans op breken vergrootte.
Zit ook wat in maarja kun je natuurlijk wel die demper extra stevig ophangen he om dat te voorkomen.
lisa
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 15 jul 2002 13:06

hij zei dat het niet kon .... snif :(
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

lisaatje schreef:ik had ook een erg mooie einddemper van 60mm, maar de originele buis was ook iets van 40mm of zo. de meneer van de garage(ik ben er bij veel geweest) zei dat het niet kon, omdat de demper te zwaar was, en dan binnen de kortste keren mijn uitlaat erondervandaan lag. hij zei ook dat door het lassen de originele buis dunner werd, wat ook de kans op breken vergrootte.
Mn pa maakt een mooie RVS mof die precies van 45 naar 60 mm gaat. Dat is dus geen probleem.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Een uitlaat MOET altijd een bepaalde tegendruk leveren, daarom is er voor ieder motortype (inhoud) weer een andere uitlaat.
Je kan dus NIET zomaar een willekeurige uitlaat er onder hangen, dit kan de motorprestaties nadelig beïnvloeden.
Mrtn = Maarten
cliomaniac
Berichten: 520
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: savage eb 64

dat kan nadelige gevolgen hebben voor de trekkracht werveling etc
if it isn't possible it is not impossible
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

het gaat alleen om de einddemper. Zal het plaatsen van een sport einddemper (absorbtie) met een diameter van 60 mm mijn prestaties positief gaan beivloeden????? komt dus met een flens op een buis van 45 mm. Ik hoor verschillende dingen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Probeer 't zou ik zeggen, ik weet natuurlijk niet welke uitlaten voor een bepaald type zijn.
Bovendien KAN het zo zijn dat de prestaties verminderen bij een uitlaat met de verkeerde tegendruk. (inhouden/stotteren bij volgas optrekken)
Het hoeft dus niet.
Mrtn = Maarten
Anonymous

van klein naar groot is niet erg.
Mijn einddemper heeft een hele dikke pijp, veel dikker dan de middenpijp.

Het zit er nog steeds onder, ruim 30.000km al.
Druk golven??? die komen van mijn JBL kist :D

Als je het GOED last, is er niks aan de hand.
Suc6...;)
Anonymous

Mijn einddemper komt origineel van een bmw m3 serie en midden van een 19 16v. Dit aangepast op mijn 19 gaf geen enkel probleem. Op de testbank gaf het 2 pk verschil maar dat merk je niet.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bart V schreef:ff een vraagje:

Ik heb een RVS eindemper met een aansluit binnen diameter van 60 mm. Mijn huidige uitlaat heeft een binnendiameter van 45 mm. Uiteraard ga ik hier een mooie flens voor lassen, maar kan ik zomaar van een dunnere diameter naar een dikke gaan bij de einddemper?? Heeft dit geen nadelige invloed op het uiltaatsysteem???? Of moet ik toch een einddemper hebben die een binnendiameter heeft van 45 mm???
Ja manne zet ut gewoon erop he ! ;)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Pitjes schreef:Mijn einddemper komt origineel van een bmw m3 serie en midden van een 19 16v. Dit aangepast op mijn 19 gaf geen enkel probleem. Op de testbank gaf het 2 pk verschil maar dat merk je niet.
2 pk meer of minder :-D
Plaats reactie