[GTT ph2] koelvloeistof vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

sorry, maar dan ben ik dan nog een keer (en dan ga ik mijn bumper er weer onder hangen :D ), maar hoeveel koelvloeistof gaat er eigenlijk in een GTT??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Men fietst langs de gamma en haalt daar een jerrycan koelvloeistof van 5 liter.
Neem er nog 1 losse bij van 1 liter want er ging bij mij 5.5 liter in dacht ik.

En vandaar dat mijn bumpers altijd zo los zaten, ik heb altijd maar 2 schroefjes los hoeven te maken :)

Ik vind 140 pleuro wel duur trouwens....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

morgen zal ik dan maar eens beginnen, maar moet ik nog meer dingen kopen/hebben om het af te kunnen maken:

schroenen??
bouten??
slangenklemmen???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou een paar slangklemmen zou kunnen als de oude gaar zijn, maar dat kun je beter achteraf pas kopen.

Maar Breda is toch niet zo heel ver voor jou? En als je daar een koperen kunt krijgen voor 80-90 euro, dat scheelt nogal.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zo, heb vanochtend eerst mijn nieuwe radiateur gehaald (en koelvloeistof en koelsysteem reiniger). Toen heb ik dus mij bumper gedemonteerd om vervolgens het hele koelsysteem leeg te laten lopen. Daarna alles goed doorgespoeld met water en voor de helft gevuld met water. Daarna de reiniger erin en vervolgens afgevuld en ontlucht. Voor een grondige reiniging van het systeem moest ik daarna ongeveer 50 km rijden en dat heb ik net gedaan (zonder bumper, maar gelukkig geen politie tegen gekomen). Nu laat ik em even afkoelen en dan mag het water er weer uit alvorens de nieuwe radiateur eronder komt.

Wordt vervolgd :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed bezig Tom!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hehe, inmiddels zit alles er weer onder op de bumper na. Alles bij mekaar best een hoop werk, maar ik ben blij dat ik het (helemaal alleen :) ) gedaan heb. Zal vanavond of morgen nog eens even een eindje gaan rijden en zal dan eens kijken wat het verschil is.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Rene (Mr. TX)
Berichten: 2312
Lid geworden op: wo 6 jun 2001 0:00
Locatie: Friesland
Contacteer:

Ok Tom :) Ben benieuwd.
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Tom schreef:zo, heb vanochtend eerst mijn nieuwe radiateur gehaald (en koelvloeistof en koelsysteem reiniger). Toen heb ik dus mij bumper gedemonteerd om vervolgens het hele koelsysteem leeg te laten lopen. Daarna alles goed doorgespoeld met water en voor de helft gevuld met water. Daarna de reiniger erin en vervolgens afgevuld en ontlucht. Voor een grondige reiniging van het systeem moest ik daarna ongeveer 50 km rijden en dat heb ik net gedaan (zonder bumper, maar gelukkig geen politie tegen gekomen). Nu laat ik em even afkoelen en dan mag het water er weer uit alvorens de nieuwe radiateur eronder komt.

Wordt vervolgd :wink:
Toen je een stukje gereden had, was je koelvloeistof toen gezakt in je expansievat? En als de motor weer koud is kwam het dan weer omhoog. Of heb je hier niet naar gekeken?
Ik heb namelijk ergens gelezen dat dit zo hoort. Maar bij mij blijft het op ongeveer hetzelfde niveau als de motor warm is en als de motor koud is. (Dus ik weet zelf niet wat nou "normaal" is maja.)
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

toen ik een stukkie gereden had was mijn koelvloeistog idd gedaald, ik heb daarna niet meer gekeken ofdat het weer omhoog kwam.

<< De bumper leg ik er denk ik morgen pas onder, ga eerst even een spuitbusje tectiel halen morgen. Nu ligt mijn bumper er toch af en kan ik er goed bij daarachter>>
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

even nog een vraagje. Zitten er in het koelsysteem van een GTT echt maar 2 ontluchtingsnippels?? (die twee bij de waterpomp)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Voor zover ik weet zijn het er inderdaad maar 2. Zag er in het werkplaatshandboek 3 staan, maar de 3e heb ik zelfs na een uur zoeken nog nie kunnen vinden.
Dus bij het ontluchten heb ik ook maar de 2 bij de waterpomp losgedraaid.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Mmm, da's op zich vreemd.
In mij phase 1 heb ik 3 nippels! Twee in de buurt van de pomp, één boven op de bovenste koelslang.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik heb 3 op de pomp.. 1 voor de radator 1 voor de kachel radiator en 1 voor de carb. verwarming

De laatste is overig niet aangesloten.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vreemd, volgens mij heb ik toch echt maar 2 nippels (om te ontluchten). Maar ja, vanochtend heb ik nog even de voorkant in de tectiel gezet en vervolgens de bumper er weer op gezet. Daarna ben ik even een stuk gaan rijden om te kijken of alles goed werkte. Ik zal even het verschil noemen:

Oud systeem (oude koelvloeistof en oude radiateur)
rustig rijden >> tweede streepje
Stevig doorrijden (170 < ) >> in het gebied waar die streepjes bij mekaar zitten


Nieuw systeem (nieuwe koelvloeistof en nieuwe radiateur)
rustig rijden >> onder het eerste streepje of net erop
stevig doorrijden >> een klein stukje boven het eerste streepje
stationair >> Loot langzaam naar tweede streepje en dan springt de fan aan. Deze zorgt er dan voor dat de temp in no-time weer een stuk onder het tweede streepje komt.


Al met al een zeer goed resultaat vind ik zelf :) . Hij staat nu even af te koelen en dan zal ik straks nog even de vloeistoffen peilen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kijk Tom, was dat toch ff geen stom advies van die radiateur hé ;)

Maar mooi dat alles gelukt is, je ziet het valt reuze mee.

Je hebt trouwens nog mazzel dat je koppakking het niet heeft begeven met die hoge temperaturen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

was zeker geen verkeerd advies Steven.


<< even een vraagje, welke auto was ook alweer van jou afgelopen zondag ?? 8) >>
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou ik heb mijn GTT 2-Tone (Blauw met witte voorkant en blauw grilletje) afgelopen vrijdag verkocht aan Marinus.
En dus ben ik momenteel weer zoekende naar een GTT. (fase 2, zo hard mogelijk en geen zwart of rood :) )

Ik reed zondag mee met Robert dB in de Williams 8)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aha, :wink: hopen dat je snel een strakke GTT hebt gevonden. Er gaat toch niks boven een goede GTT :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Shhht.... ;)

Nouja ik heb geen extreme haast, ik heb em toch niet echt nodig. Maarja als er een mooie is staat het liefst gister al voor de deur :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

gefeliciteerd :):):)

echt toppie niet?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Tom schreef:Vreemd, volgens mij heb ik toch echt maar 2 nippels (om te ontluchten). Maar ja, vanochtend heb ik nog even de voorkant in de tectiel gezet en vervolgens de bumper er weer op gezet. Daarna ben ik even een stuk gaan rijden om te kijken of alles goed werkte. Ik zal even het verschil noemen:

Oud systeem (oude koelvloeistof en oude radiateur)
rustig rijden >> tweede streepje
Stevig doorrijden (170 < ) >> in het gebied waar die streepjes bij mekaar zitten


Nieuw systeem (nieuwe koelvloeistof en nieuwe radiateur)
rustig rijden >> onder het eerste streepje of net erop
stevig doorrijden >> een klein stukje boven het eerste streepje
stationair >> Loot langzaam naar tweede streepje en dan springt de fan aan. Deze zorgt er dan voor dat de temp in no-time weer een stuk onder het tweede streepje komt.


Al met al een zeer goed resultaat vind ik zelf :) . Hij staat nu even af te koelen en dan zal ik straks nog even de vloeistoffen peilen
zie je wel dat je het kunt als je wil,feliciteerd kerel,en bij trubbels mag je me altijd mailen ok groetjes
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

thnks Gille :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie