Hier in Malta kijken mensen me vreemd aan wanneer ik zeg: "nee, geen alcohol voor mij, ik moet nog rijden". Ze zien er hier echt geen probleem in om met een fles wijn of een halve fles whiskey achter de kiezen achter het stuur te stappen. Taxi's zijn ongelooflijk duur, dus daar begint niemand aan.
Desondanks vallen er hier relatief gezien veel minder doden in het verkeer dan in Nederland: per jaar zo'n 15 à 20 op een bevolking van 400.000.
Ik vermoed dat snelheid er het één en ander mee te maken heeft. Je kunt hier nergens echt hard rijden. Ook heb je nergens sloten of ander water, of bomen naast de weg, alleen muren.
Het kan er ook mee te maken hebben dat er niet zo gek veel verschil in het rijgedrag is van dronken en nuchtere Maltesers.
Wat die 200 km/u betreft, tja, da's gewoon dom. Mijn vrouw doet regelmatig gerechterlijk onderzoek wanneer er een ernstig ongeval is gebeurd en ik zie dan ook geregeld opengeknipte auto's, soms met het stuur waar ooit het dak heeft gezeten. Of bloed op het asfalt van een motorrijder die veel te hard reed (een politieagent nog wel!), geen voorrang kreeg en vol op een zware pick-up knalde. Zijn helm vloog over een dik twee meter hoge muur. Die vent heeft het dus ook niet overleefd.
Op zo'n moment ben ik blij dat een Scénic een lomp zware bak is, vol met airbags, pre-tensioners, force limiters en één van de beste scores in crash tests. Een sportstuurtje zit er voor mij dan ook niet in.
- Peter