KOELING.[gtt]+gare slangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Hans R.

De slang van de carb. naar je remsysteem zorgt voor een onderdruk in dat "grote metelen ding".
Hierdoor hoef jij minder hard te trappen.

Probeer het maar eens: trap een paar keer op het rempedaal terwijl de motor niet loopt, dan voel je dat het pedaal harder wordt,omdat er geen onderdruk meer is.
Turbo-Peer

Ik wil nu ook ff de thermostaat controleren omdat ie de laatste tijd behoorlijk warm loopt (tussen het 3e streepje en max :( ) maar hoe krijg ik dat ding uit de slang naar de radiator. Zit die erin geklemd dus gewoon een kwestie van trekken? Of zit ie er op een andere manier in? BVD
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer

thermostaat gecontroleerd en goed...helaas
Er is dus iets anders niet goed, dalijk eerst maar ff goed ontluchten...
Audi 80 met GTI motor
Tom
Moderator
Car: MB

zolang ik mijn GTT heb (alweer twee jaar) loopt ie tussen het tweede streepje en de streepjes die wat dichter op elkaar zitten. Dit gebeurt echter pas bij stevig doorrijden en wanneer je daarna weer even rustig rijd zakt de temp tot onder het tweede streepje. In het begin vond ik het een beetje zorgwekken maar hij loopt prima (ook bij die tempraturen). Verder is hij nog nooit warmgelopen en is het koelvloeistof niveau altijd gewoon op pijl.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Turbo-Peer

ff ontlucht (of zo goed als) en ff een stukkie gereden (verschillende snelheden, toerentallen etc.) en hij kwam maar een enkele keer een klein beetje boven het 3e streepje uit waarna de fan aanslaat. En dit is overigens meestal na flink gassen en dan als ie stationair loopt, of ff stationair heeft gelopen. Dus ik denk dat het wel goed zit (misschien dat een nieuwe radiateur scheelt, maar of het ècht nodig zal zijn betwijfel ik.

Hoe is overigens duidelijk te merken dat het koelsysteem niet goed ontlucht is??
Audi 80 met GTI motor
Gijs V.

Turbo-Peer schreef: Hoe is overigens duidelijk te merken dat het koelsysteem niet goed ontlucht is??
-Borrelende geluiden vanuit je dashboard.
-niet geleidelijk stijgen en dalen maar "verspringende" temp.meter, kan duiden op luchtbellen in het systeem.
-verwarming geeft weinig warmte af, maar dat kan ook op koelwaterverlies duiden.
-je vult je systeem, je ontlucht het en na een tijdje rijden, kijken of het niveau in je expansievaatje gezakt is, komt het weer terug omhoog als je motor AFGEKOELD is, dan is het goed, staat het net zo laag als toen de motor WARM was, dan heeft je ontluchtingspotje de luchtbellen naar boven geleid naar je expansievaatje en via de overdruk in je expansiedopje de luchtbellen naar buiten gedrukt. Je zal opnieuw moeten afvullen en ontluchten.

btw: bij mij kroop de meter ook altijd tot net over het 3e streepje (ong. 1 mm) en dan slaat de fan aan, zakt tot onder het 3e streepje (ong. 1 a 2 mm) en dan gaat de fan weer uit.

Bij iedereen zal dit anders zijn. Dat heeft alles te maken met de staat en nauwkeurigheid van de temp.sensor die de naald beweegt van je meter. En bij mensen waarbij de temperatuurmeter lager staat/het bereik waarin hij zich "beweegt" lager is, kan je ervan uitgaan dat ze een juiste combo hebben gevonden tussen een lage temperatuur thermostaat en bijpassend thermocontact.
Nadelen van zo'n lekkere lage thermostaat is, dat ie het water op een lagere temperatuur al naar de radiateur leidt en dus de motor slecht/traag opwarmt. Je kacheltemperatuur zal ook laag blijven en in de winter wordt je motor erg moeilijk warm. Neem je zo'n lage temp. thermosstaat, en een te hoge temperatuur thermocontact, zal het koelwater "te koud" de radiateur in komen en zal het thermocontact pas de fan laten draaien nadat het water zijn veel hogere temperatuur bereikt heeft. Ondertussen stroomt het water door het hele systeem gewoon door (thermostaat laat dit toe, want koelwater is warm genoeg voor hem) en de rijwind koelt het water zodanig af dat de thermocontact niet de fan zal laten aanslaan. Ergo: je motor warmt niet lekker op, dus je olietemp ook niet (lees: wordt ook teveel gekoeld) en dat is dus slecht voor je motor, olie, turbo, etc..etc..

Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes..
Renault, créateur de GTT !!!
Turbo-Peer

Een paar weken geleden borrelde het koelwater in het expansievat nog. Nu, na het ontluchten, nie meer.
Eerst sprong de temperatuurmeter nog wel een op en neer. Nu ook nie meer.
En het niveau koelvloeistof in het expansievat blijft tijdens rijden (warm) en daarna, als ie weer koud is, op ongeveer het zelfde niveau. In elk geval verlies ik geen koelvloeistof, dus ik neem aan dat het nu wel goed zit :)
Audi 80 met GTI motor
Plaats reactie