KOELING.[gtt]+gare slangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja, ik weet het. dit topic is al vele malen vaker besproken.
En ik ben ook al weken de search aan t doorspitten.(niet overdreven! :( )

TOCH zit ik nog met wat vragen EN op dit moment ook met een probleem.
En dat komt mooi KLOTE uit, want ik wil eigenlijk dit weekend op vakantie gaan!( :( :evil: :( ....nou ja...beter als dat ik hier in frankrijk achter was gekomen....)
Dus please lees nog even verder en help me AUB zo goed als je kan.


SITUATIE:

Ik merkte al sinds een paar weken dat mn motortje warmer als eerst werd.
Hij liep regelmatig naar het derde streepje (bij snelweg, 120/130km/u ook al)(1e streepje=liggende).
Opzich niet erg.
Zolang hij daar blijft en bij rustig aan doen weer netjes terugzakt.
Fan(autom.) sloeg netjes aan.
Ik merkte ook dat mn koelvloeistof niveau in het vaatje steeds net onder de min kwam te zitten.
Ik vulde dan netjes bij tot de max.
Maar een paar dagen later zat het weer bij de min.
Hij slurpt dus best wel wat koelvloeistof.

Ging ik laatst even "sporten"....
Kwam mn metertje ineens een stuk BOVEN het derde streepje!(dus richting het einde met veel streepjes bij elkaar)
En daar bleef hij ook lang.
Na een tijdje rustig aandoen zakte hij wel weer iets.
Koelvloeistof weer in de min!

Vanmorgen naar werk....
Temp loopt op ...normaal.
Ik kom in de stad en rijd rustig(40-50).
Temp meter stijgt...en stijgt...en stijgt....
Hij zakt niet meer.
Zit weer boven het derde streepje.
En ik rijd echt heel rustig!
Kom aan bij mn werk. (nog steeds boven derde streepie)
kap open.
Fan doet NIETS(!!) :evil:
Koelvloeistof was vanmorgen weer volledig bijgevuld en lijkt nu alweer een stuk te zijn gezakt.
Verder hoor ik een hoge toon uit de buurt van mn carb komen.
Ik kon het niet horen/zien waar het nou precies vandaan kwam.
Maar ik heb dit nog niet eerder gehoord.
Leek op ontsnappende lucht.(hoge fluittoon)
Maar ik zag/voelde zo even snel niets lekken.

Oh ja...het rubber verbindingsstukkie van mn drukmeter is wel alweer gescheurd! :( (dus mn meter komt niet meer boven de nul uit...vind ik wel erg slecht eigenlijk!).
Maar daar kwam t geluid ook niet vandaan.
(Kan dit eigenlijk kwaad dat er nu dus een soort van opening op de slang van carb naar ontsteking zit??)


Ok.
kwa koeling weet ik dit. (mbv search. And DO correct me if i'm wrong please!)

Onderdelen/functie:

-radiateur: Koelt de vloeistof. Kan vaak het grootste probleem zijn aangezien hij vaak vervuild/verstopt/verslechterd. Vervangen aan te raden.

-Thermosthaat: Geen idee wat dat ding nou eigenlijk doet. Thermostaat regelt volgens mij de temp.(net als in een huis). Dus bij een bepaalde temp doet het iets? Maar wat!? Wil ook weleens kaput gaan. Kan een 'lagere' thermostaat in.

-Thermocontact: Gaat bij een bepaalde temp (90graden?) open en zorgt dan dat er een stroompje naar de fan gaat zodat die aanslaat. Werkt vaak niet meer. Vervangen aan te raden. Of handmatige fanbediening maken.


TESTEN:

-Checken voor lekkages van koelvloeistof.
-thermocontact: in kokend water leggen om te zien of hij (genoeg)open gaat.
-Fan: draadjes verbinden om te kijken of hij aanslaat.(of handmatige bediening fixen)


Dit moet ik vanavond allemaal nog doen.Dus daar heb ik nog geen info over.


Maar wat ik nog wil weten is hoe die thermostaat en thermocontact nou precies werken.
Want dat is me nog niet helemaal duidelijk.


Please "fill in the gaps" en verbeter/corrigeer me op punten als dat nodig is.

Dan ga ik vanavond aan de slag en hoop ik dit probleem snel de kop in te drukken.

Hebben jullie ook een (goed) adres waar ik (SNEL!) een nieuwe radiateur vandaan kan halen???
Want ik denk dat dat toch wel iets is om te vervangen.


Als je iets hebt aan te vullen of aan te merken PLEASE DO SO!

(Alweer) alvast bedankt voor je tijd/moeite/brain-activity.
Laatst gewijzigd door spir@l op za 10 aug 2002 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Thermostaat zit in je leiding naar de radiator.
Deze thermostaat is bij koude motor "dicht" waardoor je koelsysteem en de motor sneller opwarmt.

Thermocontact is gewoon een bi-metaaltje wat sluit bij een bepaalde temperatuur waardoor je koelfan aanslaat.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Je verliest wel erg veel koelvloeistof als ik dat zo hoor.
Dus ergens zit er een lek, dat kan bijna niet anders (tenzij je koppakking naar de klote is).
Ik zou eerst al je slangen en slangenklemmen eens goed nalopen.
Je moet wel kunnen zien waar hij lekt.
De slangen aan de voet van de carburateur willen nog wel eens scheuren vlakbij of onder de klemmen.
Het is trouwens raadzaam om als je een slang vervangt ook meteen de klemmen te vervangen, die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.

Succes !
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oke dan.

bedankt.

mn (koel)circel is nu een beetje rond.

Dus de thermostaat bepaald of er koelvloeistof het systeem rond gaat of niet.(?)
En als die dus kaput is dan blijft het systeem dus ook gesloten.(=niet goed)
En een 'lagere' thermos(van R4 bv.) gaat dus eerder open waarschijnlijk.(zodat bij een lagere temp al gekoeld word.(?))


Thermocontact is dus echt puur alleen voor de bediening van de fan.
ok.
duidelijk.


Ik zal vanavond even testen wat werkt en wat niet.
En ik denk dus ook dat ik ergens vloeistof lek.
Moet haast wel!
Maar waar......
Bij de carb zou kunnen angezien ik daar dus vanmorgen ook dat gesis hoorde....

We'll see.



IEMAND EEN ADRESJE VOOR RADIATEUREN?!?!?!!?!


bedankt.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Even wat meer uitleg over je thermostaat: dit is een soort afdichtklep welke in de bovenste slang zit bij je waterpomp. Als de koelvloeistof nog niet op temperatuur is sluit deze klep die slang af. Hierdoor kan de koelvloeistof alleen maar een korte weg afleggen door je motorblok heen. Als de vloeistof door de warmte van je blok een bepaalde temperatuur heeft bereikt zal de thermostaatklep zich openen (inderdaad door een bimetaal) waardoor de vloeistof de hele weg kan afleggen door je radiateur heen. Zoals je zelf al aangaf kun je verschillende thermostaten monteren welke allen bij een verschillende temperatuur open zullen gaan. Als er géén thermostaat gemonteerd zit heb je kans dat de motor niet of nauwelijks op de juiste temperatuur komt omdat de koelvloeistof meteen door je radiateur gepompt wordt. Het kan ook gebeuren dat je thermostaat de geest geeft en dat hij zich niet of nauwelijks nog opent, waardoor de koelvloeistof niet het traject door je radiateur kan volgen. Je begrijpt dat de temperatuur dan erg snel zal oplopen. Ik heb dit eens gehad met dezelfde buitentemperatuur als we nu ongeveer hebben, en op de snelweg bij ongeveer 120km/u zat de meter tussen het laatste streepje én het rode gebied, dus het lijkt erop dat je het wellicht in die hoek moet zoeken.

Je kunt het heel makkelijk testen. Je haalt de thermostaat uit de slang en legt 'm in een pan met water. Deze pan zet je op het vuur, en op een gegeven moment zal de thermostaat zich openen. Als het water (bijna) kookt en hij zit nog steeds dicht dan istie dus exit.

Overigens: Mijn ervaring én die van een maat van mij is dat je in je reservoir koelvloeistof kunt blijven bijgooien tot je een ons weegt, maar hij gooit het er zelf steeds weer uit totdat het niveau nét boven het min. staat. Je moet even wachten en opletten of het daarna nóg lager wordt.

Succes!
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Rudo,

Het kan best hoor, maar waar blijft die koelvloeistof dan??
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

bedankt man.
had ik nog niet eens gezien.

Ik loop weer flink te stressen.
Die wagen moet gewoon in orde komen.

God wat ben ik eigenlijk blij dat t nu gebeurt en niet drie dagen later.
Want dan was ik denk goed de lul geweest! :(

En het rare is dat ik al VOOR dat ik problemen kreeg zat te kijken of mn koeling goed werkte en wat te doen bij problemen en dergelijke.
En nu heb ik dan ook nog problemen.


Klere wagens.
Ik had ook gewoon naar mn moeder moeten luisteren en een "gewone" auto moeten kopen.










:wink: :p

mazzl.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Hans schreef:Rudo,

Het kan best hoor, maar waar blijft die koelvloeistof dan??
Shoot me, het verdampt denk ik? Er zit natuurlijk een overdrukventiel in, en daardoor kan het één en ander ontsnappen. Maar dit is onze ervaring, wellicht zijn er mensen hier die andere ervaringen hebben.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rudo my man, THANX!

dat was nog net even de aanvulling die ik zocht!


Koelvloeistof:

Komt dus ab und zu echt ONDER de min.
Dat lijkt me niet ok als ik een paar dagen daarvoor nog heb bijgevuld tot de MAX.
Ik heb er de afgelopen twee weken al bijna een pot van 5L er doorheen gejaagd!
En dat is dus not ok.(lijkt mij...)

Ook de "sis" vanmorgen vond ik niet cool.(nog nooit eerder gehoord!)
Ik ga wel even alles na op lekkage.


En die thermostaat werkt hetzelfde als het thermocontact van de fan?!

Want ik vind die thermostaat wel even belangrijker dan dat thermocontact.(komt toch handmatige bediening van fan)
Maar die test ik dus beide op dezelfde manier?


En zoals Rudo al zegt geloof ik nu ook dat ik het beste met die thermostaat kan beginnen.

Radiateur zou dus nog wel ok kenne wezen.


Ach ja.....we hebben weer even wat te doen.
Alleen jammer dat ik zwaar in tijdgebrek zit momenteel.... :(


mazzl.
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

spir@l schreef:bedankt man.
had ik nog niet eens gezien.

Ik loop weer flink te stressen.
Die wagen moet gewoon in orde komen.

God wat ben ik eigenlijk blij dat t nu gebeurt en niet drie dagen later.
Want dan was ik denk goed de lul geweest! :(

En het rare is dat ik al VOOR dat ik problemen kreeg zat te kijken of mn koeling goed werkte en wat te doen bij problemen en dergelijke.
En nu heb ik dan ook nog problemen.


Klere wagens.
Ik had ook gewoon naar mn moeder moeten luisteren en een "gewone" auto moeten kopen.

:wink: :p

mazzl.
Sinds wanneer luisteren we naar moeders als het om auto's gaat??? 8)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Niet dus....dat blijkt maar weer uit dit verhaal... :D
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

sinds mijn moeder in een mercedes CLK cabrio rijd... :lol:
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

spir@l schreef:Rudo my man, THANX!

En die thermostaat werkt hetzelfde als het thermocontact van de fan?!

Want ik vind die thermostaat wel even belangrijker dan dat thermocontact.(komt toch handmatige bediening van fan)
Maar die test ik dus beide op dezelfde manier?


mazzl.
Nee! Het thermocontact werkt puur met een sensor. Bij een bepaalde (hoge) temp. slaat de fan aan, en als de temp. weer lager wordt slaat de fan weer uit.

De thermostaat is een stuk metaal wat wél of niet uitzet. Dit kun je dus testen in een pan met heet water.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hihi.


had ik bijna vanavond gekookt thermocontact op het menu staan..... :p :lol:
Misschien met wat rijst en een lekker glaasje vino! :)

thanx rudo.

dus:
Thermostaat koken.
En thermocontact werkt OF wel of niet. Te zien aan de fan die aanslaat bij warme/hete motor. Nadat de fan is getest natuurlijk.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

UPDATE:


koelvloeistof lek gevonden.
Slang die van de waterpomp naar de carb(voet?)loopt lekt bij de aansluiting op waterpomp.
Daar kan ik denk wel een stukkie vanaf halen en weer (met nieuwe klem) vastzetten.

De sis komt van een slang die van de achter kant van de carb (onder) naar de ??? loopt. (???=groot metaal ding waar het reservoir van de remvloeistof boven zit?)
Welke slang is dit?/wat doet-ie??

Fan doet t ook weer.
Was gewoon effe rommelen aan het relais. Toen sloeg hij meteen weer aan. :)
Dus thermocontact is ook okilidokili.

EXTRA PROBLEEM:

Bij die elleboog bovenop de carb gaat links (als je voor de auto staat)een leiding.
Die leiding heeft twee aftakingen.
eentje gaat naar ???,
de andere gaat naar de carb. (een of ander 'nippeltje')
Die zit dus helemaal los(!?).
Het slangetje zelf is ook naar de hoeren.

welke slang is dit??/Wat doet-ie??


dat was t wel weer even geloof ik.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

spir@l schreef: Bij die elleboog bovenop de carb gaat links (als je voor de auto staat)een leiding.
Die leiding heeft twee aftakingen.
eentje gaat naar ???,
Turbodrukmeter?
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

En is je thermostaat nou kapot??
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ik heb mn thermostaat nog niet gekookt.(vanwege regen geen zin om hem eruit te halen...)
Dat doe ik morgen.

Ik heb nu wel een handmatige fan.
Dat hebben we gefixed.
Was ook nog een hoop gekloot eigenlijk.(half in het donker... :p )


Maar wat me nu dus meer dwars zit zijn al die slangen die gaar zijn of los zitten


Weet niemand welke slang van de carb-elleboog naar carb gaat aan de linker kant van de carb?!?!?

En waar gaat die slang van achter de carb(onderkant) naar onder het remvloeistofvaatje naartoe?!?!!?


met die koeling gaat t wel goed komen denk ik.

Effe de thermos testen en anders de radiateur vervangen.


bedankt mensen!
Kan ik zometeen lekker op vakantie met de gt.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rob aka hajong schreef:
spir@l schreef: Bij die elleboog bovenop de carb gaat links (als je voor de auto staat)een leiding.
Die leiding heeft twee aftakingen.
eentje gaat naar ???,
Turbodrukmeter?
ok...maar die slang boeit me dus eigenlijk niet.
HEt gaat mij om die andere aftaking.
Die gaat weer terug in de carb.(op een nippeltje)
En dat slangetje is dus fukked.

What is it?!
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

De slang die jij bedoelt vanaf je carburateurvoet die naar onder je remvloeistofvaatje gaat, gaat naar je kachelradiateur. Tenminste, als ik je omschrijving goed begrijp.

De slangen die links van je elleboog komen gaan naar :
1 naar caburateur (zoals je al zei)
1 naar turbodrukmeter
1 naar benzinedrukregelaar, die zit helemaal onderin aan de linkerkant van de auto (als je ervoorstaat) op de langsbalk gemonteerd.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

oke dan.
thanx hans.

Maar wat is dan de functie van dat slangetje dat terug naar de carb gaat??
Want DAAR gaat t me nu dus om.
Hij lijkt iets meer te stotteren in stationair.(omdat-ie dus fokked is...)
Als ik hem vast zet met mn hand dan loopt-ie iets beter lijkt t.


en aan de achterkant van de carb gaan er twee (geloof ik) dikkere slangen.
1 daarvan verdwijnt dus onder mn remvloeivaatje.
Die bedoel ik.
Kachelrad. dus?


Uiteindelijk kom ik er wel weer. :p :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hmmm...wacht effe.....

Als die slang van de voet van de carb. naar de kachelrad. gaat, wat zit er dan in?
Koelvloeistof?
Lucht?
benzine?????

i don't get it.

EN ik zie hier(Haynes, cooling system) dat er alleen maar een slang met koelvloeistof naar het expansievaatje gaat.
NIET naar de kachelrad.(die gaat vanaf de waterpomp)

??????????
Maarten Henderieckx
Berichten: 198
Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
Locatie: Zeeland
Contacteer:

en aan de achterkant van de carb gaan er twee (geloof ik) dikkere slangen.
1 daarvan verdwijnt dus onder mn remvloeivaatje.
Die bedoel ik.
Kachelrad. dus?

Die slang gaat niet naar je kachelrad. maar naar je rempomp.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die gaat inderdaat naar je rempomp !! Niet naar de kachel, die heeft geen lucht nodig, die gebruikt je warme koelwater om het binnen knusjes te krijgen.


Ik geloof ook dat dat carterdruk gebruikt voor je rembekrachtiging. Kan best goed zijn dat als die slang lekt dat ie raar gaat lopen stationair, je carterontluchting is dan een beetje *#@... correct me if I am wrong. Gesis is dan inderdaad lucht, en zal dan weinig met je koelsysteem te maken hebben.

Die lekkende slang is gevonden, en dat ie zo heet word is denk ik te wijten aan het feit dat je fan niet aanslaat. Ik zou ff een schakelaartje maken (gewoon een vrije op je dashboard gebruiken is mooi) of zorgen dat er een nieuw thermocontact inkomt!

Mazzel en succes ermee!
Maarten Henderieckx
Berichten: 198
Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
Locatie: Zeeland
Contacteer:

EN ik zie hier(Haynes, cooling system) dat er alleen maar een slang met koelvloeistof naar het expansievaatje gaat.
NIET naar de kachelrad.(die gaat vanaf de waterpomp)

??????????[/quote]
Hey spir@l, ik weet niet wat je zit te lezen (Haynes,cooling system???) maar houdt even in de gaten dat een fase1 en fase2 een verschillend koelsysteem hebben. Als ik je zo hoor heb je een fase1. Waterslang van waterpomp naar carb= geen watergekoelde turbo of niet???
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

mijn fout!


Gaat bij watergekoelde turbo idd vanaf carb voet naar de turbo!


Oke.
Slang van carbvoet gaat dus naar rempomp.
En daar gaat dus lucht doorheen.
Goed, dat sist dus als-ie lekt.
mooi.
Die kan ik dus zo een klein beetje inkorten en weer vastzetten.


Maar nu heb ik (volgens mij) nog steeds niet gehoord wat die slang van carb.elleboog(bovenaan) naar carb doet.
En door DIE slang gaat-ie namenlijk minder goed stationair lopen volgens mij!


wie oh wie?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

UPDATE:

Thermos gekookt.
Gaat voordat t water kookt helemaal open.(wat een cool dingetje trouwens.)
HEt is een 83graden thermos, dus dat zou nog wel ok moeten zijn.

DAn zou het dus betekenen dat mn rad. gewoon niet meer zo goed werkt als eerst.

ik kijk even hoe het nu koelt met behulp van die handmatige fan.
Ik denk dat ik t zo wel ga redden.
Dan vervang ik die rad. wel een andere keer.


Nog iemand een idee voor dat slangetje op de carb.??
Kom op mensen.
Ik weet zeker dat IEMAND wel weet waar dat voor diend.

dus nogmaals:

slangetje zit gaat van de carb.elleboog(bovenop) terug naar een nippeltje op de carb zelf.

What does it do???


mazzl.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zit dat slangetje als je voor de auto staat links of rechts?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

links.
Maarten Henderieckx
Berichten: 198
Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Thermos gekookt.
Gaat voordat t water kookt helemaal open.(wat een cool dingetje trouwens.)
HEt is een 83graden thermos, dus dat zou nog wel ok moeten zijn.

DAn zou het dus betekenen dat mn rad. gewoon niet meer zo goed werkt als eerst.
Het kan goed zijn dat je thermostaat niet gewerkt heeft toen ie gemonteerd zat. Als je de slangenklem waarmee de thermostaat op z'n plek gehouden wordt te strak zet gaat de thermostaat ook niet open.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

spir@l schreef:UPDATE:

dus nogmaals:

slangetje zit gaat van de carb.elleboog(bovenop) terug naar een nippeltje op de carb zelf.

What does it do???


mazzl.
Is het slangetje voor de bediening van je acceleratiepompje in je carb (een membraan).
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

oke.
de stand van zake.

-Lekkende koelslang is opgelost.
-fan is nu handm. te bedienen.
-slangetje op carb (acceleratiepompje, volgens marius dus) heb ik ook weer vast weten te zetten. (tijdelijk tot vervanging mogelijk is.) Sationair loopt-ie ook weer goed.
-Lekkende slang naar rempomp is nog niet gemaakt, maar lekt nu MINIMAAL.

-TESTRIT: tot derde streepie als ik echt aan t gassen ben. Dus nog steeds wel warm, maar niet kritiek zolang hij daar blijft.
Ik schrok me even dood toen er ineens rook/stoom uit mn motor vandaan kwam!
Ik dacht K.U.T.!!! :( :evil:
Wat heb ik gesloopt?!?!?
Maar het was enkel gemorste koelvloeistof dat verdampte op hete onderdelen.
pfew. :)


Alles lijkt nu dus weer lekker te lopen.
En als ik terug kom van vakantie dan vervang ik mn rad. wel. (vooral als ik ga sporten gaat-ie nog wel warm worden. Dat kan dus beter.)

Vragen die voor mij overblijven op dit moment:
1) Hoe kan een te strakke slangklem ervoor zorgen dat de thermos niet open gaat??
2) Wat doet die slang die van de carbvoet naar de rempomp gaat?? Functie dus.
3) zelfde vraag nogsteeds voor dat slangetje van carb.elleboog naar carb (linksboven). Volgens Marius De bediening van acceleratiepomp. Functie?!?!?!?
Jajaaaa...hij bediend de acceleratiepomp... :p
Maar EXPLAIN please. Als je wil.


In ieder geval heel erg bedankt voor de support en als ik jullie hier niet meer spreek, dan ben ik op VAKANTIE! :)


MAAAAAAZZEL!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

.h
Laatst gewijzigd door Riël op zo 11 aug 2002 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Acceleratiepomp zorgt ervoor dat als je in 1x het gas intrapt, dat er een sjpriets benzine in je carb gespoten wordt, om het tekort aan benzine wat je hebt als je in een keer plankgas geeft aan te vullen. Als je de elleboog van je carb afgehaald hebt, en de motor is uit, en je kijkt in de carb en je geeft ff snel gas, dan zie je een straaltje benzine in de carborateur.


Maar ik betwijfel of dat slangetje daarvan is ... want je turbodruk heeft nix met de acceleratiepomp te maken.

Weet je waar die slang voor is? 1tje gaat naar je drukmeter in 't dashboard, en 1je gaat naar een benzine verdelertje, die zit op de leiding tussen benzinepomp en carborateur. Aan de hand van de turbodruk laat deze meer of minder benzine door. Want volgens mij gaat er geen slang van de elleboog rechtstreeks naar de carborateur. Die verdeler zit onderin bij je linker voorwiel. Links is hier wel passagierskant toch ? :)

Mzzl!
Plaats reactie