En ik ben ook al weken de search aan t doorspitten.(niet overdreven!

TOCH zit ik nog met wat vragen EN op dit moment ook met een probleem.
En dat komt mooi KLOTE uit, want ik wil eigenlijk dit weekend op vakantie gaan!(



Dus please lees nog even verder en help me AUB zo goed als je kan.
SITUATIE:
Ik merkte al sinds een paar weken dat mn motortje warmer als eerst werd.
Hij liep regelmatig naar het derde streepje (bij snelweg, 120/130km/u ook al)(1e streepje=liggende).
Opzich niet erg.
Zolang hij daar blijft en bij rustig aan doen weer netjes terugzakt.
Fan(autom.) sloeg netjes aan.
Ik merkte ook dat mn koelvloeistof niveau in het vaatje steeds net onder de min kwam te zitten.
Ik vulde dan netjes bij tot de max.
Maar een paar dagen later zat het weer bij de min.
Hij slurpt dus best wel wat koelvloeistof.
Ging ik laatst even "sporten"....
Kwam mn metertje ineens een stuk BOVEN het derde streepje!(dus richting het einde met veel streepjes bij elkaar)
En daar bleef hij ook lang.
Na een tijdje rustig aandoen zakte hij wel weer iets.
Koelvloeistof weer in de min!
Vanmorgen naar werk....
Temp loopt op ...normaal.
Ik kom in de stad en rijd rustig(40-50).
Temp meter stijgt...en stijgt...en stijgt....
Hij zakt niet meer.
Zit weer boven het derde streepje.
En ik rijd echt heel rustig!
Kom aan bij mn werk. (nog steeds boven derde streepie)
kap open.
Fan doet NIETS(!!)

Koelvloeistof was vanmorgen weer volledig bijgevuld en lijkt nu alweer een stuk te zijn gezakt.
Verder hoor ik een hoge toon uit de buurt van mn carb komen.
Ik kon het niet horen/zien waar het nou precies vandaan kwam.
Maar ik heb dit nog niet eerder gehoord.
Leek op ontsnappende lucht.(hoge fluittoon)
Maar ik zag/voelde zo even snel niets lekken.
Oh ja...het rubber verbindingsstukkie van mn drukmeter is wel alweer gescheurd!

Maar daar kwam t geluid ook niet vandaan.
(Kan dit eigenlijk kwaad dat er nu dus een soort van opening op de slang van carb naar ontsteking zit??)
Ok.
kwa koeling weet ik dit. (mbv search. And DO correct me if i'm wrong please!)
Onderdelen/functie:
-radiateur: Koelt de vloeistof. Kan vaak het grootste probleem zijn aangezien hij vaak vervuild/verstopt/verslechterd. Vervangen aan te raden.
-Thermosthaat: Geen idee wat dat ding nou eigenlijk doet. Thermostaat regelt volgens mij de temp.(net als in een huis). Dus bij een bepaalde temp doet het iets? Maar wat!? Wil ook weleens kaput gaan. Kan een 'lagere' thermostaat in.
-Thermocontact: Gaat bij een bepaalde temp (90graden?) open en zorgt dan dat er een stroompje naar de fan gaat zodat die aanslaat. Werkt vaak niet meer. Vervangen aan te raden. Of handmatige fanbediening maken.
TESTEN:
-Checken voor lekkages van koelvloeistof.
-thermocontact: in kokend water leggen om te zien of hij (genoeg)open gaat.
-Fan: draadjes verbinden om te kijken of hij aanslaat.(of handmatige bediening fixen)
Dit moet ik vanavond allemaal nog doen.Dus daar heb ik nog geen info over.
Maar wat ik nog wil weten is hoe die thermostaat en thermocontact nou precies werken.
Want dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Please "fill in the gaps" en verbeter/corrigeer me op punten als dat nodig is.
Dan ga ik vanavond aan de slag en hoop ik dit probleem snel de kop in te drukken.
Hebben jullie ook een (goed) adres waar ik (SNEL!) een nieuwe radiateur vandaan kan halen???
Want ik denk dat dat toch wel iets is om te vervangen.
Als je iets hebt aan te vullen of aan te merken PLEASE DO SO!
(Alweer) alvast bedankt voor je tijd/moeite/brain-activity.