Weet iemand hoe de overdrukbeveiliging van een GTT werkt? Er zitten nl 2 draden op; Als de turbodruk te hoog wordt zorgt deze beveiling ervoor dat de ontsteking stopt. Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat indien de druk te hoog wordt dat dan de beveiliging de 2 draden doorverbindt. Ik had die draden nl los zitten en toen was er niets aan het handje.
Maar..... als ik nu deze 2 draden met elkaar doorverbindt blijft mijn onsteking gewoon doorwerken alsof er niets aan het handje is! Ook als ik de draden er weer terug opzet en draai de turbodruk boven de 1.2 bar (bleedvalve) klapt de onsteking er niet uit.
Weet iemand dus of de overdrukbeveiliging idd alleen die draden doorverbindt bij te hoge druk? En zoja weet iemand waarom tie bij mij dan gewoon blijft doordraaien indien ik ze doorverbind.
ps heb al geprobeerd door aan het schroefje op de overdrukbeveiliging te draaien of dat scheel -> njet!!
Werking Overdrukbeveiliging GTT
De voeding van je ontstekings module loopt via die overdrukschakelaar (+12VDC dus) Dus als je motor loopt en je trekt er een draad van af moet hij stoppen. En als je aan het schroefje, wat tussen de aansluitpennen zit, draait verander je de schakel druk.
Is het niet wolgens het verhaal hier boven dan hebben ze de bedrading verandert bij jou.
mvg S
nder
Is het niet wolgens het verhaal hier boven dan hebben ze de bedrading verandert bij jou.

mvg S

Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Snap er dus niets van!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Tja, das inderdaad niet wat ik zou verwachtten. Zelf nog niet geprobeerd. Wil ik morgen als het weer licht is wel even doen.
Sluit die schakelaar (want dat is het eigenlijk) de onstekeing niet kort (technische term mensen, niets schrikken
) ??

-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Er wordt niks kortgesloten, als het drukschaketaartje aangesproken wordt maakt het een verbinding met massa, waardoor er een relais de stroom naar de ontsteking onerbreekt.Michiel schreef:Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Snap er dus niets van!!
Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de hand zijn. Onderbreekings relais is overbrugt, draad los(breuk), relais verwijder of werkt niet(vast).
AT YOUR SERVICE
Dit klinkt heel logisch; Ga gelijk opzoek naar relais etc.RonaldClio16v schreef:Er wordt niks kortgesloten, als het drukschaketaartje aangesproken wordt maakt het een verbinding met massa, waardoor er een relais de stroom naar de ontsteking onerbreekt.Michiel schreef:Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Snap er dus niets van!!
Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de hand zijn. Onderbreekings relais is overbrugt, draad los(breuk), relais verwijder of werkt niet(vast).
Heb ik nog een vraagje; standaard staat de overdrukbeveiliging op 1.2 bar. Ik wil hem op 1.0 bar zetten moet ik dan het stelschroefje los draaien of vast?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
lager is vast
hoger is los
hoger is los
Dit heet kortsluitenRonaldClio16v schreef:Er wordt niks kortgesloten, als het drukschaketaartje aangesproken wordt maakt het een verbinding met massa, waardoor er een relais de stroom naar de ontsteking onerbreekt.Michiel schreef:Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Snap er dus niets van!!
Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de hand zijn. Onderbreekings relais is overbrugt, draad los(breuk), relais verwijder of werkt niet(vast).

Riel en Ronald hadden gelijk; overdrukbeveiliging doet niet anders dan kortsluiten van massa naar relais; waardoor relais ervoor zorgt dat de onsteking geen voeding meer krijgt!!
Oja;
stelstroefje losser -> bij lagere druk knalt tie eruit;
stelschroefje vaster -> knalt er bij hogere druk pas uit.
Heb hem nu op 1.1 bar afgesteld; rijd met bleedvalve en als je niet uitkijkt zet je je turbodruk zo op 1.5 bar!
Oja;
stelstroefje losser -> bij lagere druk knalt tie eruit;
stelschroefje vaster -> knalt er bij hogere druk pas uit.
Heb hem nu op 1.1 bar afgesteld; rijd met bleedvalve en als je niet uitkijkt zet je je turbodruk zo op 1.5 bar!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!