Werking Overdrukbeveiliging GTT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michiel

Weet iemand hoe de overdrukbeveiliging van een GTT werkt? Er zitten nl 2 draden op; Als de turbodruk te hoog wordt zorgt deze beveiling ervoor dat de ontsteking stopt. Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat indien de druk te hoog wordt dat dan de beveiliging de 2 draden doorverbindt. Ik had die draden nl los zitten en toen was er niets aan het handje.
Maar..... als ik nu deze 2 draden met elkaar doorverbindt blijft mijn onsteking gewoon doorwerken alsof er niets aan het handje is! Ook als ik de draden er weer terug opzet en draai de turbodruk boven de 1.2 bar (bleedvalve) klapt de onsteking er niet uit.

Weet iemand dus of de overdrukbeveiliging idd alleen die draden doorverbindt bij te hoge druk? En zoja weet iemand waarom tie bij mij dan gewoon blijft doordraaien indien ik ze doorverbind.

ps heb al geprobeerd door aan het schroefje op de overdrukbeveiliging te draaien of dat scheel -> njet!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Sander
Contacteer:

De voeding van je ontstekings module loopt via die overdrukschakelaar (+12VDC dus) Dus als je motor loopt en je trekt er een draad van af moet hij stoppen. En als je aan het schroefje, wat tussen de aansluitpennen zit, draait verander je de schakel druk.

Is het niet wolgens het verhaal hier boven dan hebben ze de bedrading verandert bij jou. :(

mvg S :D nder
Michiel

Weet iemand dan waar deze voeding de onsteking ingaat? Dus welk stekkertje?
martijn.p
Contacteer:

Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Michiel

mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!
Snap er dus niets van!!
martijn.p
Contacteer:

Tja, das inderdaad niet wat ik zou verwachtten. Zelf nog niet geprobeerd. Wil ik morgen als het weer licht is wel even doen.
Michiel

Ben ik erg benieuwd naar!!
Anonymous

Sluit die schakelaar (want dat is het eigenlijk) de onstekeing niet kort (technische term mensen, niets schrikken :lol: ) ??

RonaldClio16v
Contacteer:

Michiel schreef:
mpsanten schreef:Ik heb in ieder geval 2 GT's waarbij de motor gewoon doorloopt als ik die stekkertjes los haal. Bedrading ziet er nog behoorlijk standaard uit.
Is bij mij dus ook het geval! Maar als ik dus de draadjes tegen elkaar hou blijft de motor gewoon lopen!?!
Snap er dus niets van!!
Er wordt niks kortgesloten, als het drukschaketaartje aangesproken wordt maakt het een verbinding met massa, waardoor er een relais de stroom naar de ontsteking onerbreekt.

Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de hand zijn. Onderbreekings relais is overbrugt, draad los(breuk), relais verwijder of werkt niet(vast).
AT YOUR SERVICE
Riël
Über-Spammer

Als je ze doorverbind moet de onsteking uitvallen!! Dat is het gewoon. Doet ie dit niet, klopt er misschien iets niet met de aansluiting van die draden.
Michiel

RonaldClio16v schreef:
Michiel schreef:
Snap er dus niets van!!
Er wordt niks kortgesloten, als het drukschaketaartje aangesproken wordt maakt het een verbinding met massa, waardoor er een relais de stroom naar de ontsteking onerbreekt.

Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de hand zijn. Onderbreekings relais is overbrugt, draad los(breuk), relais verwijder of werkt niet(vast).
Dit klinkt heel logisch; Ga gelijk opzoek naar relais etc.

Heb ik nog een vraagje; standaard staat de overdrukbeveiliging op 1.2 bar. Ik wil hem op 1.0 bar zetten moet ik dan het stelschroefje los draaien of vast?
Matijs
Contacteer:

lager is vast
hoger is los
Anonymous

RonaldClio16v schreef:
Michiel schreef:
Snap er dus niets van!!

Dit heet kortsluiten :)

Michiel

Riel en Ronald hadden gelijk; overdrukbeveiliging doet niet anders dan kortsluiten van massa naar relais; waardoor relais ervoor zorgt dat de onsteking geen voeding meer krijgt!!

Oja;
stelstroefje losser -> bij lagere druk knalt tie eruit;
stelschroefje vaster -> knalt er bij hogere druk pas uit.

Heb hem nu op 1.1 bar afgesteld; rijd met bleedvalve en als je niet uitkijkt zet je je turbodruk zo op 1.5 bar!
Riël
Über-Spammer

d8 toch niet dat je turbo dat haalt ...
Michiel

Nou ongeveer dan; kan ook 1.4 zijn. Zo goed heb ik niet gekeken!
Plaats reactie