Dumpvalve zelf maken!!!! Download de tekeningen!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
robert

Michel S. schreef:Bij een membraam zorgt de veer voor het afblaaspunt. Dus een sterke veer zal pas bij 0.9 bar afblazen(goed te horen door kort psss)
terwijl een slappe veer bij 0,4 ofzo afblaast.
bedoel je met afblaaspunt een soort overdruk beveiliging, of de dumpvalve werking bij gasdicht? (dat zijn 2 verschillende dingen)

ik neem aan dat je het nu over de overdruk-vuldruk hebt. Waar is de kracht die het vacuum maakt (bij gasdicht) in bovenstaand stukje?

maar ik geef toe: ik weet niet welk ontwerp je bij 'membraam' in gedachten hebt.
Michel S.
Contacteer:

afblaaspunt. Punt waar de onderdruk kracht(bovenste kamer) + de kracht van de overdruk tegen het oppervlakte gelijk zijn aan de veerkracht.

Want niet alle membraam dumps staan open bij onderdruk. Dit wat ik heb gehad tenminste niet. Of ze moeten allemaal kapot zijn geweest. Maar ja? 4 stuks kapot??

ik ga gewoon voor een dubbele zuiger. Okee, je moet hem misschien elke maand vet te eten geven, maar daar krijg je ook dik en dun iets voor terug
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
gille
Contacteer:

Michel S. schreef:afblaaspunt. Punt waar de onderdruk kracht(bovenste kamer) + de kracht van de overdruk tegen het oppervlakte gelijk zijn aan de veerkracht.

Want niet alle membraam dumps staan open bij onderdruk. Dit wat ik heb gehad tenminste niet. Of ze moeten allemaal kapot zijn geweest. Maar ja? 4 stuks kapot??

ik ga gewoon voor een dubbele zuiger. Okee, je moet hem misschien elke maand vet te eten geven, maar daar krijg je ook dik en dun iets voor terug
hmmmm lekker vet toch via nippel of watte :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
robert

afblaaspunt: ok. Twas niet uit je voorgaande verhaal te halen of je die 2 drukken door had, mon excuses.

beetje vreemd dat die membraamdingen bij jou niet open gingen. Waarschijnlijk verhouding oppervlak en veerkracht slecht gematched. (jammer, als de veerkracht nou instelbaar was...(auausorrysorry)

ben benieuwd hoe het verder uitpakt. Het lastigste is natuurlijk om die zelfde veren te pakken te krijgen. Als je 'ongeveer dezelfde' veren te pakken krijgt kan je ze wel weer matchen door te knoeien met de voorspanning. Er vulringen onder te leggen, of wat met de maatvoering te stoeien.
Dus het lijkt me handig om eerst veren te scoren,en daarna pas te gaan draaien.

Of....

Je maakt de vacuum aansluiting niet in het midden van het deksel, maar in de plaats daarvan een bout waarmee je een plaat aandrukt die... de veervoorspanning afsteld. :) Voor de constructie daarvan moet je maar wat verzinnen.

De dumpvalve valve moet dicht zijn bij stationair, en liefst tot zon 2500-3000 rpm onbelast. Let wel, er is nog geen vuldruk. Als er nog wat vuldruk is floeptie natuurlijk wel open, das presies wat je wilt.

Afstelmethode:
eerst de veer te slap zetten, zodat hij bij stationair draaien open gaat.
Dan veer spannen zodat hij bij stationair dicht gaat. Dan nog iets verder spannen zodat hij bij 2500-3000 rpm onbelast ook nog net dicht is. (dan heb je namelijk net effe iets meer vacuum)

Het komt vrij presies!
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Michel S. schreef:en anders breng ik de eerste watergekoelde dumpvalve op de markt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hoe staat het met de valve ...

ik ben zelf ook aan het prutsen geslagen en heb een "dikke" bout genomen alwaar een kogel inzit!
ze worden in grote bedrijfsmachines gevonden die met lucht werken.
dus ipv een een zuiger kan men ook een kogel gebruiken ( of kogeltje ) bovendien nog regelbaar met een veer die aan de bovenzijde zit. Helaas heb ik geen digicam of webcam ..dus kan er geen foto's van maken ......in de testfase op luchtdruk (af te stellen ) werkt het wel dus de volgende stap is een kleine leiding eraan prutsen en koppelen.
......misschien ook nog een looi metalic kleurtje eraan geven als ie klaar is ;-)
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Riël
Über-Spammer

Wat voor bout? :p
Michel S.
Contacteer:

Dit weekend is de draaibank vrij en worden 2 prototypes gemaakt. Ze zullen worden getest op:

R5 GTT
R21T
Mitsubishi Lance EVO VI
Lancia Delta Integrale 16V Turbo(group (mini)A specs)
Lancia Delta Evoluzione III street legal

Tenminste dat zijn tot nu toe de test slachtoffers. Kijken hoe de valve zijn best doet en of die ook echt blijft werken(zeker belangrijk bij de Rally car).

Waarschijnlijk probeer ik ook nog een 3de valve te maken met wat veranderingen. Als testpersoon weet ik denk ik wel iemand. Maar moet ik effe overleggen.

jullie horen het wel na het weekend.

groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Maarten Henderieckx
Contacteer:

veel suc6 en laat maar weten hoe het ging
clio_rally
Contacteer:

Ik blijf erover zeiken, er bestaan geen evoIII's, alleen een evo I en evo II. In Duitsland werd deze laatste een tijdje geadverteerd als evoIII, verder nergens. Dus het is gewoon een evoIII... :wink:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Patrick

Michel S. schreef:Dit weekend is de draaibank vrij en worden 2 prototypes gemaakt. Ze zullen worden getest op:

R5 GTT
R21T
Mitsubishi Lance EVO VI
Lancia Delta Integrale 16V Turbo(group (mini)A specs)
Lancia Delta Evoluzione III street legal

Tenminste dat zijn tot nu toe de test slachtoffers. Kijken hoe de valve zijn best doet en of die ook echt blijft werken(zeker belangrijk bij de Rally car).

Waarschijnlijk probeer ik ook nog een 3de valve te maken met wat veranderingen. Als testpersoon weet ik denk ik wel iemand. Maar moet ik effe overleggen.

groetjes
wie?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Michel S.
Contacteer:

clio_rally schreef:Ik blijf erover zeiken, er bestaan geen evoIII's, alleen een evo I en evo II. In Duitsland werd deze laatste een tijdje geadverteerd als evoIII, verder nergens. Dus het is gewoon een evoIII... :wink:

Gijs
Er bestaan geen EVO III's, maar toch gewoon een EVO III???
Snap hem niet.
Wat mij is verteld is dit echt een EVO III. met spray kat, spoiler en alles. Niet orgineel Nederlands naar mijn weten.
Maar die gast heeft wel vaker auto's gehad die volgens jan en alle man niet bestonden. Nog 1 of andere lancia. Een nogiets 2000 ofzoiets. Was de 1ste en waarschijnlijk ook de enige in nederland die toen uitkwam en hij zat er meteen boven op en direct gekocht.

Maar ik zal het eens precies navragen.

Is het soms hetzelfde als de GTT phase III. Die bestaat ook niet volgens de geschriften van jetje, maar toch wordt die soms zo genoemd. De Blue Sport ja.

ik zal kijken wat ik kan vinden.

Oh ja, wie die test persoon is. Iemand met een neiging om Golfjes weg te blazen.
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Riël schreef:Wat voor bout? :p
eenoverdruk systeempje van een machine wat draait op luchtdruk...ziet er uit aan de buitenzijde als een grote bout ongeveer 11 cm lang en 12 mm breed of zoiets.....maar het werkt wel .! ;-)
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Tur'b'onaldo
Contacteer:

Michel S. schreef: Waarschijnlijk probeer ik ook nog een 3de valve te maken met wat veranderingen. Als testpersoon weet ik denk ik wel iemand. Maar moet ik effe overleggen.

groetjes
kom maar op met het valve'je hoor ;-)
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Patrick L.

Oh ja, wie die test persoon is. Iemand met een neiging om Golfjes weg te blazen.[/quote]

Oh, die :wink:
Riël
Über-Spammer

Michel S. schreef:afblaaspunt. Punt waar de onderdruk kracht(bovenste kamer) + de kracht van de overdruk tegen het oppervlakte gelijk zijn aan de veerkracht.
Dan begint de zuiger dus te bewegen. Moet ik ook nog rekening houden met een bepaalde afstand die de zuiger moet afleggen voordat de poorten vrij zijn voor afblazen? Want elke afgelegde afstand zorgt dus voor een indrukking van de veer, welke steeds stugger wordt!

Of zit ik fout?

Wil hem namelijk op school gaan maken. Es knutselen!

Groetjes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Snap alleen de constructie nog niet helemaal. .. hoe het inmekaar zit ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tur'b'onaldo
Contacteer:

het was even pielen en dergelijke maar hij doet het ....

http://home.kabelfoon.nl/~scanman/Sep19_01.JPG

p.s. sorrie dat het zo lang duurde met het plaatsen van de picture
m.v.g.
Tur'b'onaldo
robert

dat lijkt mij een instelbaar overdrukventiel.
geen dumpvalve dus.
De truuk van een dumpvalve is juist dat hij bij hoge onderdruk iedere turbodruk dumpt/afblaast. Vandaar de vacuumaansluiting.
speedline

clio_rally schreef:Ik blijf erover zeiken, er bestaan geen evoIII's, alleen een evo I en evo II. In Duitsland werd deze laatste een tijdje geadverteerd als evoIII, verder nergens. Dus het is gewoon een evoIII... :wink:

Gijs
Hé Gijs, ik weet toch vrij zeker dat Lancia na het "afschieten" van de "echte" Delta voor rallyŽs tot en met Evoluzione 6 gebouwd heeft. Ik heb daar ergens een poster en fotoŽs van gezien. En ik kan best een Bishi Evo van een Delta (Forze) onderscheiden :D
Tur'b'onaldo
Contacteer:

robert schreef:De truuk van een dumpvalve is juist dat hij bij hoge onderdruk iedere turbodruk dumpt/afblaast. Vandaar de vacuumaansluiting.
en dat deze dus ook ;-) is reeds getest en werkt prima naar behoren ...alleen ik moest wel een ander veertje erin plaatsen omdat hij eigenlijk vanaf 15 bar pas ging werken. Hij is nu ook ietsje gemoderniseerd en van kleur veranderd...
m.v.g.
Tur'b'onaldo
robert

waar zit die vacuumaansluiting dan?
Tur'b'onaldo
Contacteer:

onderzijde nu te zien aan de rechterzijde
m.v.g.
Tur'b'onaldo
robert

je zult toch 3 gaten moeten hebben, eentje voor de drukzijde, eentje waar hij in afblaast en de vacuumaansluiting. (Afblazen door de vacuumaansluiting kan niet btw)
Ik zie er maar 2. Maar lb, als jij er maar blij mee bent.
Derby

Is het mogelijk om afblaas kant van de dumpvalve. in je luchtfilterhuis te leggen. Zo hou je dan toch de druk. Misschien dat je het geluid mist.

Derby
robert

ja hoor, dat kan.
Maar je houdt niet de druk, want het luchtfilter is met nogal weinig weerstand verbonden met de buitenbuitenwereld.
Plaats reactie