hopelijk alleen turbo vastgelopen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ed_pret

FIJN zeg,

kom ik gistrenavond terug van utrecht, net met rick gesproken over een kaal chassis, rij over een lange weg, denk trek hem ff open..vroeeeeeeeeeeem, schakel ik als een debiel verkeerd! Van z'n 2 in z'n achteruit!Oeps denk ik, ineens acculampje begint te branden, ma voor de rest draaide de motor goed en trok ie nog wel normaal. Dus ik rij de laatste 2 km zeer rustig naar huis, shit lampje van temp brandt!!Auto net net geparkeerd..hoor ik schuren schrapende geluiden onder de motorkap vandaan komen..direct motor uit, kap open, flinke rookwolken en hele linkerkant was nat, ff gevoeld en geroken bleek inderdaad koelvloeistof te zijn. Nou ut was te donker om verder te kijken dus gaan maffen, ben dernet even wezen kijken ma kon nergens meer ontdekken waar er een slang gesprongen was. Reservoir miste wel een flinke laag vloeistof.

Nu heb een vraagje : ik durf de motor nog niet te starten. Ma wat zal vastgelopen zijn(of aan het vastlopen)zou het blok vastzitten nu? Na zeg maar 1 uur snelweg met 140 ongeveer en dan 10 km door stad dan springt er een slang en heb ik ongeveer nog 2/3 km langzaam naar huis gereden met max 2500 toeren.

Ik hooooop dat het alleen me turbo is of liefst helemaal niks want een motorrevisie stond nog niet in me agenda voor de komende maand :(
Matijs
Contacteer:

Als je geen slangen ziet die het begeven hebben kan de koelvloeistof dan misschien uit het blok zelf komen, ofwel de koppakking eraan?
ed_pret

hmmm dat zou wel kunnen, hij staat nu nog in een drukke winkelstraat dus na sluitingstijd haal ik hem daar weg en gooi hem voor de deur, dan ga ik de motor toch proberen te starten en kijken of ik ergens iets zie lekken.

ik hooooop alleen dat niks al te erge schade heeft
Matijs
Contacteer:

Tsja, als de koppakking het begeven heeft en het blok daardoor te weinig gekoeld is EN je hoort schrapende metaalgeluiden, dan vrees ik het ergste :(

Edit: Als er witte rook uit de uitlaat komt dan is zeker de koppakking eraan.
ed_pret

boehoeheoheoehoehoeoheohoheohe
Matijs
Contacteer:

Best of luck buddy!
Mickael

Je hebt denk ik grote kans dat die schrapende geluiden niet uit de motor komen maar uit de bak. Hoe is het mogelijk dat je hem in zijn achteruit gezet hebt????????????? Ik krijg de mijne als die ook maar ietsjes naar voren rold al bijna niet in zijn achter laat staan als ik wat harder rij.

Er zit toch een beveiliging op de bak om dit te voorkomen??
Matijs
Contacteer:

Mickael schreef:Je hebt denk ik grote kans dat die schrapende geluiden niet uit de motor komen maar uit de bak.
Mja dat dacht ik ook net, ligt natuurlijk wel voor de hand gezien de situatie, maar die koelvloeistof kan toch alleen van de motor komen.
Mickael

ja das ook weer waar, maar weet je zeker dat koelvoeistof is? Het was donker toch?

Ik ben geen GTT kenner hoor probeer alleen maar mee te denken.
Matijs
Contacteer:

[offtopic]
Hee Mickael, heb je Rob al gesproken?
...ongeduldig!... :wink:
[/fftopic]
Mickael

Als ik even makelijk na denk dan kom ik denk ik tot dit:

Bak heeft een klap gehad, weet niet of je de koppel op heb laten maar daar ga ik nu maar even vanuit. Tandwielen naar de knoppen of lagers naar de knoppen wat dus ook het schrapende geluid maakt.
Motor heeft ook een klap gehad, want het is denk het zelfde als in plaats van door te schakelen naar een hogere versnelling terug te schakkelen. Wat weer betekend dat je motor veels te veel toeren draaid, wat weer kan betekenen dat je je koppakking er tussen uit blaast.

Dit is dus MIJN gedachte gang hierover. Ik kan het kompleet mis hebben (is nog zeer waarschijnlijk ook ben geen monteur).

Edit} Krijg Rob niet te pakken PM me je nummer ff bel ik je zodra ik wat weet. het zal voor mij donderdag worden vrijdag komt niet te best uit.
Matijs
Contacteer:

That's what I'm thinking.

Edit: okee, ik PM je meteen ff.
ed_pret

thnx voor het meedenken ma de bak zal het niet zijn,

ik weet zowieso zeker dat het koelvloeistof is omdat ik dernet ben gaan kijken en een laagje koelvloeistof zag liggen op me reservoir, helaas kan ik nergens anders nog vlekken etc vinden zodat de richting te bepalen is ma ok dus 100% een slang of een pakking is eruit,

tja niet alle gtt's zijn zelfde staat zal ik maar zeggen, ik snap zelf ook niet hoe ik zo'n mongool was dat ik verkeerd schakel ma het was niet dat hij er helemaal in z'n achteruit versnelling ging hoor, ma net niet(tandwiel zal wel wat beschadigt zijn)Overigens ik kon zonder geluiden fileparkeren.

het schrapende geluid kwam pas nadat ik ongeveer 3/4 minuten met temp lampje aan naar huis heb gereden. binnen 5 seconden na het horen van dat geluid had ik me moter uitgegooid. Dus ik denk dat hij op dat moment aan het vastlopen was :((((((((((((((((

ik vraag me dus alleen af hoelang het 'normaal gesproken' duurt voordat een blok vastloopt cq abnormale slijtage als ie zonder koelvloeistof loopt.

ps uiteraard hoop ik dat het geluid van iets anders komt dan me blok!!
Mickael

Ah Ok je hebt dus doorgereden toen het lampje ging branden.

Het zal dan iederdaad niet je bak zijn.

Denk denk, een motor die te warm wordt. De onderdelen gaan allemaal uitzetten tot het niet verder kan toch? Doordat alles gaat uitzetten kan de olie niet overal meer komen.

Hum ik denk dat ik hier maar even niet verder ga daar heb ik toch te weinig kennis voor.

Er zijn vast mensen die hier weten wat er dan gebeurt toch? Tino??
Rudo

ed_pret schreef:thnx voor het meedenken ma de bak zal het niet zijn,

ik weet zowieso zeker dat het koelvloeistof is omdat ik dernet ben gaan kijken en een laagje koelvloeistof zag liggen op me reservoir, helaas kan ik nergens anders nog vlekken etc vinden zodat de richting te bepalen is ma ok dus 100% een slang of een pakking is eruit,

Dat is logisch, je vertelde zelf dat het temp.lampje ging branden wat betekent dat je koelvloeistof zo ongeveer staat te koken, en dat heeft hij bij het reservoir eruit gegooid dmv de overdrukbeveiliging (de dop zelf). Daarom lag er later ook koelvloeistof op je reservoir, het hoeft dus niet dat er ergens een slang of pakking kapot is of zo.

Blijft staan a) waarom werd hij te warm en b) waar kwam dat schrapende geluid vandaan.
Rudo

Ik zou bijna zeggen dat het verkeerd schakelen niets met de hoge temp. te maken hoeft te hebben.

Oorzaak van hoge temp. kan zijn: defecte thermostaat.
Oorzaak van geluid: ? (wellicht kapotte waterpomp, dat kan ook de hoge temp. tot gevolg hebben)
robert

ik denk....
......dus ik ben. (vrij na shakespeare)

dynamo-lampje...
..koelproblemen
..als de koelwaterpomp niet draait gaat het koelvloeistof koken, dat spuit dan uit het overdrukvertieltje...

->check es de vsnaar.
of misschien is de dynamo vastgelopen, en dat jij dan de gillende vnaar een schraapgeluid vindt
Mickael

robert schreef:ik denk....
Deze opmerking valt me toch een beetje tegen. Ik probeer alleen mee te denken. Ik ben er niet al JAREN mee bezig en kan dus ook heel goed ongelijk hebben. Dus wat ik zeg zou kunnen maar hoeft absolut niet zo te zijn!
ed_pret

boehoehoehoehoehoe

jullie maken het nog erger! hehehe nee inderdaad dat kan, dus dat me dynamo niet meer werkte want Eerst ging me acculampje branden en later pas me templampje, maar daarintegen toen beide lampjes brande hoorde ik nog geen schrapen geluid, tevens me uitlaat klonk wat hoger (heb een rechte holle pijp) net alsof de motor meer toeren draaide dan normaal
Matijs
Contacteer:

Mickael schreef:
Deze opmerking valt me toch een beetje tegen. Ik probeer alleen mee te denken. Ik ben er niet al JAREN mee bezig en kan dus ook heel goed ongelijk hebben. Dus wat ik zeg zou kunnen maar hoeft absolut niet zo te zijn!
? Ik geloof niet dat Robert jou aanviel hoor Mickael.
Dit is gewoon Roberts versie van humor :wink: :p
Matijs
Contacteer:

ed_pret schreef:) net alsof de motor meer toeren draaide dan normaal
Dat zou mijns inziens dan weer kloppen met de slippende v-snaar-theorie van Robert... Minder weerstand -> hogere toeren
ed_pret

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

bier voor iedereen !!!!

inderdaad het was de v snaar, ik heb de auto net even GOED bekeken. De snaar zat er niet meer :) Klinkt ook gewoon logisch, dynamo draait niet meer > accu lampje brandt, temp lampje brandt > waterpomp draait niet meer

OEEEEEEEEE morgen ff nieuwe snaarke eromheen vouwen en dan kunnen we weer ertegenaan :)

heb heel kort de motor laten draaien en hoorde niks slijten oid dus hij is niet vast!

allemaal bedankt voor het meedenken en de oplossingen!!!
Hans R.

ppffffiew :wink: :D
robert

Mickael schreef:
nee man was niet tegen jou.

ik heb alleen het topic even rustig doorgelezen en ik zag dat niemand op het acculampje had gelet.
yeah-bingo!

trouwens petje af voor de goeie probleem omschrijving.

tsja ik vind dat ik wel humor heb (alleen de rest niet) ;)
Matijs
Contacteer:

HOERA!! :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Dat is mooi Ed! Hoe loopt je bak nou? Want die heeft denk ik een klappie gehad. Verder zal het wel mee vallen.

Maar wat ik me afvraag is of je charge koeler nog helemaal goed is hier na.
Want ik kan me voorstellen dat een overhitte motor zonder water pomp je carge koeler geen goed doet.

Nou weet ik niet hoe een charge koeler werkt precies. (Robert?) Maar ik zou denken dat het systeem ook een koelvloeistof connectie heeft. Of staat dat helemaal los van elkaar? Net zoals een intercooler?

In iedergeval veel sterkte en als ik effe moet kijken op zondag dan moet je het ook even zeggen. (en natuurlijk naast de ambulance je gt mee brengen :) )
Drive it like you stole it
Mickael

robert schreef:
Mickael schreef:
nee man was niet tegen jou.

ik heb alleen het topic even rustig doorgelezen en ik zag dat niemand op het acculampje had gelet.
yeah-bingo!

trouwens petje af voor de goeie probleem omschrijving.

tsja ik vind dat ik wel humor heb (alleen de rest niet) ;)
Euh ik geloof dat ik gisteren in een niet al te goede bui was.

En ja over het algemeen kan ik ook wel lachen om jou grapjes.

No hard feelings :)
Roy
Moderator

ed_pret schreef:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

bier voor iedereen !!!!
Klinkt goed :D :D :D
5 GT Turbo '88 GT5
Steven
Car: M536

RickGT TURBO schreef:Dat is mooi Ed! Hoe loopt je bak nou? Want die heeft denk ik een klappie gehad. Verder zal het wel mee vallen.

Want ik kan me voorstellen dat een overhitte motor zonder water pomp je carge koeler geen goed doet.

Nou weet ik niet hoe een charge koeler werkt precies. (Robert?) Maar ik zou denken dat het systeem ook een koelvloeistof connectie heeft. Of staat dat helemaal los van elkaar? Net zoals een intercooler?

In iedergeval veel sterkte en als ik effe moet kijken op zondag dan moet je het ook even zeggen. (en natuurlijk naast de ambulance je gt mee brengen :) )
Rick dit spant de kroon, je vraagt eerst of de chargekcooler nog ok is en dan vraag je je af wat de chargekoeler is en hoe het werkt?

Wat bedoel jij in hemelsnaam met een chargekoeler dan? Volgens mij ben je zwaar in de war met iets anders.
ed_pret

[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... gimg25.jpg[/img]

dit is de charge cooler set, deze zit in z'n geheel los van het koelsysteem van de gtt, tis gewoon een intercoolersysteem die een voorgeplaatste intercooler'radiateur' heeft en een pomp die extra lucht doorpompt, het koude lucht reservoir(op de foto zilver maar de mijne is zwart met roze! slangen

ma ik kom zondag met een echte jawel!! mazda 626 met trekhaak. trekt een autoambulance wat sneller dan me r5gtt zonder trekhaak :)

en kijk die signaalkabel dan! zodra hij bier hoort ken die wel reageren! hehe hier deze is voor jou [img]http://www.heineken.nl/productimages/ACF2593.gif[/img][/img]
Steven
Car: M536

Jah ik weet wel wat ermee bedoelt wordt, maar Rick niet...
Roy
Moderator

Ed ik kan wel net zo dom en onzinnig posten zoals sommige mensen hier maar daar heb jij niks aan.

Proost :p :p
5 GT Turbo '88 GT5
Matijs
Contacteer:

En hoe moeten we dit dan weer opvatten? Zijn we nu ineens dom, ik dacht dat we gewoon behulpzaam waren :(
RickGT TURBO
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:
RickGT TURBO schreef:Dat is mooi Ed! Hoe loopt je bak nou? Want die heeft denk ik een klappie gehad. Verder zal het wel mee vallen.

Rick dit spant de kroon, je vraagt eerst of de chargekcooler nog ok is en dan vraag je je af wat de chargekoeler is en hoe het werkt?

Wat bedoel jij in hemelsnaam met een chargekoeler dan? Volgens mij ben je zwaar in de war met iets anders.
Nou nee. Kijk Ed was bij me en toen mocht ik onder z'n kappie kijken. En zie wat zat daar. Een dikke charge koeler.... (volgens Ed). Verder zat er dus een heleboel en aangezien de koeler op 6 en op 12 v kon lopen. Leek mij het iets mechanisch.
En als iets mechanisch is om te koelen en dat dan continue moet doen want je bent onwijs oververhit. Dan lijkt me dat niet bevoordelijk. Dus daar kwam ik vandaan..
Drive it like you stole it
Plaats reactie