Nou hier dan eindelijk(!) mijn verslag van de rally-course van 333-events.
7:00 van huis weg.
Want om 8:00 had ik al met Rick afgesproken in Utrecht.
Na een lange, maar verder probleemloze, rit kwamen we om +-9:30 aan in beeksebergen.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000495je.jpg[/img]
Aankomst in stijl...
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000492je.jpg[/img]
Overzichtje van het terrein.
Binnen kregen we een inleiding van een van de instructeurs.
Hij vertelde wat de bedoeling was en ook wat NIET de bedoeling was.
Het was de bedoeling vandaag om in zowel een achterwiel-(BMW 325i) als een voorwielaangedreven(Rally-Astra) auto een overstuur-reactie proberen op te wekken.
We zouden er ook achter komen dat dat bij beide op compleet verschillende manieren werkt.
Hij legde kort uit wat nou precies onder- en overstuur in hield en wat er nou gebeurd in zon situatie.
Verder gingen we slalommen in een Cup-Clio en zouden we eindigen met een soort van rally-proef met de BMW over het hele terrein. Dus op zowel nat als droog en zanderig als schoon wegdek.
We kregen wat tips en truuks en werden in groepen opgedeeld.
Ons groeppie ging alseerste in de BMW.
Eerst een rondje naast de instructeur omdat vele een achterwiel aangedreven auto niet gewend zijn.
Heerlijk zoals die gast die wagen dwars gooide in de bochten!

En zoals hij die wagen ten alle tijden compleet onder controle had.
Ondertussen gaf hij nog een paar aanwijzingen waar op te letten en hoe te handelen.
Hier kwam ook wel meteen het eerste minpunt van de dag naar voren
. Het was om te stikken in de autos! L
En in de BMW was het nog vroeg en moesten we nog geen helm op
.
Maar goed
dat kon de pret absoluut niet drukken!
Na een (dwars)rondje met de instructeur was het onze beurt om (met instructeur ernaast) in de BMW een paar rondjes te gooien en smijten.
Dit was de theorie in de BMW:
Rustig en ruim de bocht naderen.
De bocht insturen en zodra de neus verder de bocht inzat dan de achterkant
.GAS geven!
Daardoor zwaait de achterkant vanzelf weg.
Dan tegensturen op het juiste moment en eventueel gas minderen om het zwaaien van de achterkant te stoppen zodat je weer recht de bocht uit komt.
En dan weer gassen naar de volgende bocht.
Simpel toch?!
De uitvoering:
Dit is Rick die aan de slag gaat.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000501je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000505je.jpg[/img]
Dit is een heerlijke u-bocht die je lekker dwars door kon gaan.
Dus
Bocht insturen
gas geven en
.. jahoor! Daar ging die achterkant al!
Snel tegensturen...
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000510je.jpg[/img]
te laat...

Die achterkant was ZOO snel weg!
Als je ook maar een fractie te laat was met tegensturen EN gas minderen, dan was het gedaan.
Niet zo gek ook als je erover nadenkt
170Pk op de achterwielen.
Achterwielen = SLICKS(!!)
Ondergrond = Zeiknat en zanderig.
Dit is misschien Rick die stuurt, maar ik (en VELE anderen) hebben vaak genoeg het begin van de bocht gezien door de voorruit!
Oftewel
.OOOOOONNEHUNDRED AAAND EEEEEEIIIIIIIGGGHHHHTYYYYYYYYY!!!

Dit brengt ons dan ook bij het beeld van de dag:
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000506je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000515je.jpg[/img]
Mooie drift!
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000516je.jpg[/img]
Maar weer word een te-langzame-of-verkeerde reactie genadeloos afgestraft door de BMW!
Na een paar rondjes met een aantal mooie 180s en mooie drifts, is het tijd om het eens te proberen in de voorwiel aangedreven Astra.
Theorie in de Astra:
Bocht ruim naderen.(harder dan in de BMW)
Insturen en gas LOS.
Daardoor verliest de achterkant de grip en gaat die ook weer zwaaien.
Licht tegensturen en, in tegenstelling tot in de BMW, GAS om de auto weer recht te trekken en de bocht uit te accelereren.
De praktijk:
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000521je.jpg[/img]
Rick takes his seat
.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000523je.jpg[/img]
Dit voelde veel vertrouwder.
De reacties van de auto waren veel voorspelbaaarder en bekender.
Dat resulteerde dan ook in een paar mooie en snelle drifts!
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000526je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000533je.jpg[/img]
Af en toe een beetje ECHT off-road
..
Woorden zijn overbodig...
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000534je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000536je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000538je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000540je.jpg[/img]
Dit ging lekker, maar het was nu nog veel warmer geworden en ook moesten we nu een helm op
.
Dus na een paar rondjes voelde je jezelf al helemaal Collin Mcrae.

En gutste het zweet al gauw onder je helm vandaan.
Toen was het tijd voor de Clio.
Hij stond al voor ons klaar.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000541je.jpg[/img]
Het was dus de bedoeling om het slalom-parcourtje zo snel mogelijk af te leggen.
Weer heel simpel!
Pionnen die omgingen betekende natuurlijk strafseconden.
En het stoppen buiten het daarvoor bestemde vak koste zoiezo al tijd, maar was het TE ver daarbuiten dan werd dat nog eens extra bestraft.
De start.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000555je.jpg[/img]
Als je goed kijkt zie je dat dit wiel flink aan t spinnen is.

Want nadat er afgeteld was trapte je de Clio flink op zn donder!
Heerlijke acceleratie in dat ding!
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000545je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000542je.jpg[/img]
Flink afremmen voor de eerste bochten.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000543je.jpg[/img]
In deze bocht ging het achterste wiel vaak zat de lucht in. (helaas geen goed shot van..)
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000558je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000546je.jpg[/img]
En weer op het gas na de laatste bochtjes!
GASSEN tot
..
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000547je.jpg[/img]
VOL in de ankers om binnen de pionnen te stoppen!
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000566je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000567je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000548je.jpg[/img]
Nog even een paar dwarse-actie-shots van een andere angle en een andere groep omdat het er zo vet uitziet.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000560je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000561je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000563je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000562je.jpg[/img]
Daarna een gewone-slalom.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000570je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000571je.jpg[/img]
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000572je.jpg[/img]
We eindigden, zoals gezegd, met een rally-proef over het hele terrein.
Het doel:
Zo hard(en snel) mogelijk het parcour afleggen in de BMW (twee rondjes).
Het parcour gaat over allerlei soorten wegdek. Nat en droog, schoon en zanderig.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000580je.jpg[/img]
De start.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000584je.jpg[/img]
Eerste een mooie lange bocht met her en der natte plekken.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000582je.jpg[/img]
Op het zanderige gedeelte weer even een beetje driftend de bocht door (die nu een stuk droger was waardoor we een stuk meer grip hadden dan eerder die middag).
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000585je.jpg[/img]
Op naar het volgende stuk.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000576je.jpg[/img]
Lastige s-achtige bocht waar je flink moest afremmen om er niet uit te vliegen.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000579je.jpg[/img]
En VOLGAS naar het schone gedeelte BLAZEN voor nog een rondje. (pittige acceleratie!

)
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000581je.jpg[/img]
Nog een keer deze bocht door.
[img]
http://spiral.esmartdesign.com/333/im000586je.jpg[/img]
En uiteindelijk, na nog een heel rondje gereden te hebben, tot stilstand komen tussen de pionnen.
Daarna prijsuitreiking. (die ik niet heb bijgewoond. Zie later...)
Helaas niets gewonnen. (het is het meedoen dat telt! Zullen we maar zeggen...

)
Dat was het. (Rond 18:00uur)
Conclusie:
Kosten:
-200Euro incl.
-Benzine kosten ritje naar beeksebergen.
Pluspunten:
-Driften in BMW!
-Driften in Astra!
-Scheuren in Clio!(wat reed en stuurde dat bakkie toch ongelooflijk lekker!)
-Goed verzorgd (eten, drinken etc.)
-Goeie/aardige/leuke instructeurs.
-Goeie autos. (kuipjes/gordels/kooien/helmen/etc.. Alleen de Astra rammelde wel heel erg met oa. zn uitlaat! Ach ja...Opel zullen we maar zeggen...

)
-Mooi gebied.
-leuk parcourtje.
-driften.
-DRIFTEN.
-DRIFTEN!!!!!!!
Minpunten:
-Soms erg lang wachten op de anderen.
-Deze keer iets TE warm. Daardoor werd het eerste punt ook vaak extra vervelend. (helemaal met een kale kop die nog GEEN zon heeft gehad...

)
-ANWB!
ANWB?!?!? Hoor ik je denken.
Nou dat zit dus zo
Ik had (HEEL ERG DOM!!) mn sleutels in mn contact laten zitten.
En de deuren op slot gedaan.
Dus, ik s middags al de ANWB gebeld of zij hem open konden maken.
Op het terrein van beeksebergen.
Prima.
Bij 333-events.
Dat kende ze niet.
Ik zei dat ze gewoon de bordjes van 333 konden volgen.
Prima.
Kerel van de wegenwacht beld later dat-ie voor een dicht hek staat.(???)
Dus ik laat iemand dat hek open maken.
Beld die kerel al dat-ie er weer vandoor ging omdat t druk was en hij niet kon wachten.
Ok, ik had geen haast (we waren op de helft van de dag.) dus ik zou later wel weer bellen en zorgen dat het hek dan open was.
Dus ik bel later weer.
Krijg ik een of andere DOOS aan de lijn.
Want toen ik aangaf dat ik het terrein van beeksebergen zat, bij 333-events, zei ze
Waar bevind u zich dan precies?? Ik heb als ontmoetingspunten alleen de volgende: BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH
..
Daar zit ik dus niet! zei ik vriendelijk terug.
Tja
dat waren volgens haar ALLE plekken waar ze konden komen.
Vreemd, zei ik. Aangezien het diezelfde middag een paar uur eerder nog geen enkel probleem was.
Nou ze konden alleen maar op die plekken komen.
Moet ik mn auto dan eerste even naar zon plek toe DUWEN ofzo?!?!?! Zei ik, licht geirriteerd op dat moment!
NA een half uur heen en weer gekibbel ging ze het dan maar even navragen...
Dus
wachten wachten wachten
.[klik] (ah daar is ze weer!), Nog even wachten hoor...

Nou,,,UITEINDELIJK kon het dus WEL!
Ze zouden er met een uurtje of DRIE a VIER wel zijn!!!!

:EVIL:
Daar kon ik dus niet op wachten.
Maar goed, laat maar komen.
Uiteindelijk met behulp van een van de instructeurs de auto zelf met een emmer-hengsel opengebroken (zonder schade

).
Dus ik bel e ANWB om te zeggen dat het al gelukt was.
Prima geannuleerd.
Belt de wegenwacht-knakker twee tellen daarna...
Ik ben er!
HIJ WAS ER DUS BINNEN EEN HALFUUR!!!!
Afijn...we waren weer op weg naar huis!
Helemaal voldaan, een beetje overhit (zowel wij als de auto
), met een halve zonnesteek, maar met een prachtige dag achter de rug weer lekker naar huis.
Eindoordeel:
Die 200+Euro DUBBEL EN
DWARS(

) waard!!!
Echt heel erg leuk.
Mazzl.
Krijn.
ps. de data op de foto's klopt niet. en de tijd is geloof ik een uur later....