GTT: al die slangen bij de carburateur, uitleg gevraagd

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Matijs
Contacteer:

Kan iemand een keer een schemaatje maken van waar welke slangen op/bij de carburateur zitten aangesloten, want het zijn er zoveel dat ik een beetje in de war begin te raken. Het zijn er geloof ik een stuk of acht: actuator (standaard 3), bezinedrukregelaar/drukmeter (2), carterontluchting, vacuumslang rembekrachtiger, ontsteking... Een aantal zitten op de inlaathoek, een aantal op de carb zelf en dan ook nog een paar op het inlaatspruitstuk. Als iemand deze wirwar van slangen in een tekeningetje of duidelijk verhaal aan mij uit kan leggen dan graag.
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk idd dat een tekeningetje in de toekomst een hoop vragen zou schelen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Aan de vorm van de slangetjes te zien, kom je echt al een heel eind !! Tenminste, wij toen wel...
Matijs
Contacteer:

Het gaat mij er niet om dat ik het juiste slangetje op het juiste nippeltje krijg. Ik wil gewoon graag weten welk slangetje waar voor is.
Het werkt toch fijner als je weet hoe het in elkaar zit.
robert

opt forum zwerft ergens een tekening van het orginele wastegate cirquit. (en -cup en -robert 8) ) ook ergens kan je de maten van de sproeiers vinden.
Das bij elkaar het ingewikkeldste gedeelte.
De rest is vrij recht toe- recht aan.
De aansluiting/werking van de carterontluchting kan iets ingewikkelder zijn, daar zit ook een sproeier in.
Matijs
Contacteer:

Haha, ja die plaatjes van het actuatorcircuit zijn mij zeer bekend :wink:
Waar het mij verder vooral om gaat is welke dingen nou boven de gasklep zitten en welke eronder.

Dit is wat ik zit te denken:

Actuator:
1 erboven, op carb (naar de drukzijde van de capsule)
1 erboven, op inlaathoek (naar drukzijde capsule, dichtmaken voor robert-circuit :wink: )
1 erboven, op inlaathoek (naar veerzijde capsule)

Benzinedrukregelaar/drukmeter:
1 erboven, op inlaathoek
1 eronder???, op carb???

drukslang ontsteking:
eronder, op spruitstuk???

vacuumslang rembekrachtiger:
eronder, op spruitstuk (met terugslagklep)

carterontluchting
eronder, op spruitstuk (met terugslagklep)

Kan iemand dan op zijn minst even dit lijstje corrigeren?

Edit: voor de duidelijkheid nog maar weer even een plaatje erbij (in dit geval het plaatje van het Robert-actuatorcicuit)

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cupcirc ... ircuit.jpg[/img]
Matijs
Contacteer:

iemand?
Steven
Car: M536

Jij had zelf geen GT hé?

Maar och ben je onwijs bezig met die techniek, heb je geen geld voor een GT?

Afijn ik heb nu ff geen zin om onder het kappie te kijken maar uit me hoofd:

Op je carb heb je er 2 aan de linkerkant (vanachter stuur gezien) 1x vacuum en 1x drukregeling bij cup aansturing.

Aan de rechterkant heb je alleen benzine ingang dacht ik.

Op die elleboog op je carb heb je er rechts 1 zitten voor je benzinedruk etc. en aan de linkerkant 2 voor je drukregeling bij niet-cup.
Matijs
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Jij had zelf geen GT hé?

Maar och ben je onwijs bezig met die techniek, heb je geen geld voor een GT?
:( allemaal waar :( :( :( Eerst afstuderen :evil:
Maar ik ben wel zo'n mannetje die van alles wil weten hoe het werkt, vooral als het me interesseert. En als ik afgestudeerd ben koop ik natuurlijk meteen een GT Turbo om alle opgedane kennis in de praktijk te brengen 8)
Steven(ventieldopje) schreef: Afijn ik heb nu ff geen zin om onder het kappie te kijken maar uit me hoofd:

Op je carb heb je er 2 aan de linkerkant (vanachter stuur gezien) 1x vacuum en 1x drukregeling bij cup aansturing.
die vacuum is van de ontsteking?
Steven(ventieldopje) schreef: Aan de rechterkant heb je alleen benzine ingang dacht ik.

Op die elleboog op je carb heb je er rechts 1 zitten voor je benzinedruk etc. en aan de linkerkant 2 voor je drukregeling bij niet-cup.
Juist, die had ik al. Dat is op het plaatje goed te zien. Carterontluchting had ik in het werkplaatshandboek ook al een plaatje van gevonden, die zit op het spruitstuk. Blijven er nog een paar over waar ik dus vragen over had.
Steven

Mja ik studeer ook nog, maar toch heb ik er 1 :)

Volgende vraag is: waarom wil je dit weten?

En die vacuum is idd van je ontsteking (en evt. dumpvalve)
Matijs
Contacteer:

Haha top secret! :D
Nee, om te beginnen wil ik dus begrijpen waarom welke slang waar zit, en verder is het voor mij even van belang zeker te weten welke aansluitingen nou op het spruitstuk zitten en welke op de carburateur, omdat ik met een kundige vriend binnenkort ga beginnen aan het bouwen van een Dellorto versie van Sanders Weber-conversion. (niet verder vertellen!) Natuurlijk niet logisch om zoiets te gaan maken als je niet eens een auto hebt, maar dat doet er even niet toe. Die vriend van mij heeft een kever 1303 opgevoerd tot 1900cc Turbo, en daar zitten dezelfde carburateurs op als die dan (ooit) op mijn GT Turbo komt (voorlopig maar eentje). Gewoon leuk hobbyen dus. Vandaar.
Steven

Leuk, das het betere werk.

Kep nog wel een leuke opknap GT voor je, voor 600 pleuro mag je em meenemen inclusief allerlei extra onderdelen ;)
Matijs
Contacteer:

dat is heel aardig van je, maar zoveel geld heb ik niet eens, en ik moet de huur nog betalen :(
martin rs

Steven(ventieldopje) schreef:Leuk, das het betere werk.

Kep nog wel een leuke opknap GT voor je, voor 600 pleuro mag je em meenemen inclusief allerlei extra onderdelen ;)
vertel hier eens iets meer over
Steven

Mail maar wat je wilt weten.
Plaats reactie