-De uitlaat effe beter opgehangen, die sluit nu mooi aan in de bumper.
-De kleine turboslang (van turbo naar intercooler) was wat ingescheurd thv de turbo, deze ingekort en er weer aan gezet.
-Ook de intercooler gereinigd op de RickGT Turbo-manier. Er kwam een klein beetje olie/zwart mee met de wasbenzine, dus dat was wel goed om even te doen.
-Nieuw oliefilter en nieuwe olie erin.
-Nieuw brandstoffilter eronder.
-Luchtfilter schoongeblazen
-Bougies gecontroleerd; die waren goed en de bougiekabels ook, geen scheurtjes, geen aanslag.
-Natuurlijk ook de RTC kentekenplaathouder achterop gemonteerd (nu pas? ja, nu pas

Toch blijf ik een probleem houden en daarom maar eerst even deze opsomming van wat ik vandaag gedaan heb, zodat jullie betere tips etc. kunnen geven.
Het probleem:
Dit gebeurt alleen als de motor warm is en het gaat als volgt:
's ochtends of met koude motor: Soms begin ik met een normale oliedruk (hoog, bovenin tegen de 6), die dan geleidelijk aan zakt en met gasgeven omhoog klimt naar 4; dit is normaal heb ik begrepen, zo zou het altijd moeten zijn, maar soms is ie gelijk laag (bijna 0) en met gasgeven gaat ie tot 2, niet verder. Ook na warmrijden blijft de meter een beetje "twijfelen" of ie verder naar de 2-3 wil, maar bij gas terug, of stationair, valt ie terug naar 0 of bijna naar 0. Op de snelweg is het tegen de 3 aan.
Sta ik aan een stoplicht, wil de GTT soms erg zakken in de toeren, bijna afslaan. De oliedrukmeter staat dan op 0 tot 0,5. De motor staat dan echt te schudden in zijn rubbers en het lijkt erop alsof hij op 3 poten loopt. Dit heb ik vandaag niet getest, door alle bougie kabels even los te trekken tijdens dit schudden, om een defecte kabel/bougie oid te elimeneren (kweet het, dom dom, ben je bezig aan je wagen, vergeet je door tijdsgebrek een simpele check uit te voeren, maar goed)
Maar het wordt erger; als ie zo staat te schudden, en de oliedruk dus errug laag, begint mijn uitlaat ook wit+blauwig te kwalmen. Het ruikt niet echt naar koelvloeistof, maar ook niet echt naar benzine of olie, kan het moeilijk bepalen. De walm is erg heet en het prikt in mijn ogen als ik niet uitkijk. De geur is sterk, maar ik kan er niet echt een bepaalde specifieke geur aan geven. Geef ik nu een beetje gas bij, dan kwalmt hij even wat meer (behoorlijke wolk) en dan is ineens de rook weg. Soms na gasloslaten, begint hij weer wat te stotteren en even daarna komt de walm weer terug. Soms ook is even een paar keer gassen genoeg om het trillen van de motor weg te werken en de kwalm blijft ook weg. Bij een flinke peut gas rookt hij niet, maar na een paar keer flink op het gas drukken, neigt hij weer te gaan kwalmen en de motor dreigt ook weer lage toeren te maken (onder de 900) en te gaan schudden.
Ik heb een keer een warmloper gehad en ik ben dus bang voor een lekke koppakking. Ik ben nu aan het rijden terwijl ik de olie en water niveau's in de gaten houdt, en ik kan zeggen dat de olie gewoon op peil blijft. Er zit geen koelvloeistof bij de olie; geen sludgevorming aan de oliedop, of in en rond de vulopening.
Voor wat betreft de koelvloeistof, ik vul niet bij, maar het niveau in het expansievaatje zakt regelmatig ver onder min. Ik heb reeds ontdekt dat de afsluitdop niet goed afsluit en daar lucht aanzuigt, dus rubber omgedraaid (had even geen nieuwe) en ik haal zeer binnenkort een andere dop denk ik(ik verdenk die dop ervan dat hij niet helemaal ok is, hoewel ik geen scheurtjes oid kan ontdekken). Ik ontlucht hem vaak en dat is nodig ook.
Dus vandaar. Hij lekt niet, ik kan geen defecte slangen ontdekken, ook de (nieuwe) radiateur is goed, en de fan slaat netjes aan en koelt zichtbaar goed, slaat weer af nadat de meter weer onder het 3e streepje gezakt is. Hij komt nooit ver boven dat 3e streepje, maar als ik bijvoorbeeld met draaiende fan de snelweg op ga rijden, gaat ie niet uit, blijft draaien, ook als ik rustig 100-120 rijd. Bij verlaten van de snelweg zakt de meter wel en ja hoor, DAN pas gaat de fan uit en zakt de meter weer net onder het 3e streepje. Vervolg ik verder in het stadsverkeer, loopt de meter wel op, fan slaat aan, koelt het zaakje af en de fan gaat ook weer uit, nadat hij weer netjes onder het 3e streepje is gezakt. Dit is toch ook een vreemd verschijnsel, niet?
Ok, na dit "boekwerk" van een zelfdiagnose, wil ik het volgende aan jullie vragen;
1)Wat voor checks kan ik nog doen. Dingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
2)Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Ik denk zelf dat het wel eens meerdere dingen kunnen zijn die niet goed zijn. (zoals die expansietankdop, daar moet ik wat aan doen ja, elimineren en weer verder kijken)
3)Heb ik toch een lekke koppakking? Hoe test ik dit nog meer?
4)Is mijn turbo niet in orde? Evt. oliekeering(-en)?
5)Uitgaande van het volgende;
Hij trekt als een beest en de turbodrukmeter komt net niet tot aan de streepjes in het hoogste bereik. Ondanks de reparatie van de kleine turboslang is er niets veranderd aan de rij- en metereigenschappen, dus ik denk dat ik daar op tijd bij ben geweest. Hij is overigens nooit IN het hoge gebied geweest. Dus; moet ik ervan uitgaan dat mijn turbo standaard staat afgesteld op 0,7 bar? Kan er toch wat anders mis zijn?
Help mij een beetje op weg met wat tips om verder onderzoek te plegen.. alvast bedankt!
Gijs...aka Goose...aka Kermit