Kermit heeft wat hulp nodig.....

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Vandaag weer eens aan de 5GTT gewerkt;
-De uitlaat effe beter opgehangen, die sluit nu mooi aan in de bumper.
-De kleine turboslang (van turbo naar intercooler) was wat ingescheurd thv de turbo, deze ingekort en er weer aan gezet.
-Ook de intercooler gereinigd op de RickGT Turbo-manier. Er kwam een klein beetje olie/zwart mee met de wasbenzine, dus dat was wel goed om even te doen.
-Nieuw oliefilter en nieuwe olie erin.
-Nieuw brandstoffilter eronder.
-Luchtfilter schoongeblazen
-Bougies gecontroleerd; die waren goed en de bougiekabels ook, geen scheurtjes, geen aanslag.
-Natuurlijk ook de RTC kentekenplaathouder achterop gemonteerd (nu pas? ja, nu pas :D ).

Toch blijf ik een probleem houden en daarom maar eerst even deze opsomming van wat ik vandaag gedaan heb, zodat jullie betere tips etc. kunnen geven.

Het probleem:
Dit gebeurt alleen als de motor warm is en het gaat als volgt:

's ochtends of met koude motor: Soms begin ik met een normale oliedruk (hoog, bovenin tegen de 6), die dan geleidelijk aan zakt en met gasgeven omhoog klimt naar 4; dit is normaal heb ik begrepen, zo zou het altijd moeten zijn, maar soms is ie gelijk laag (bijna 0) en met gasgeven gaat ie tot 2, niet verder. Ook na warmrijden blijft de meter een beetje "twijfelen" of ie verder naar de 2-3 wil, maar bij gas terug, of stationair, valt ie terug naar 0 of bijna naar 0. Op de snelweg is het tegen de 3 aan.
Sta ik aan een stoplicht, wil de GTT soms erg zakken in de toeren, bijna afslaan. De oliedrukmeter staat dan op 0 tot 0,5. De motor staat dan echt te schudden in zijn rubbers en het lijkt erop alsof hij op 3 poten loopt. Dit heb ik vandaag niet getest, door alle bougie kabels even los te trekken tijdens dit schudden, om een defecte kabel/bougie oid te elimeneren (kweet het, dom dom, ben je bezig aan je wagen, vergeet je door tijdsgebrek een simpele check uit te voeren, maar goed)
Maar het wordt erger; als ie zo staat te schudden, en de oliedruk dus errug laag, begint mijn uitlaat ook wit+blauwig te kwalmen. Het ruikt niet echt naar koelvloeistof, maar ook niet echt naar benzine of olie, kan het moeilijk bepalen. De walm is erg heet en het prikt in mijn ogen als ik niet uitkijk. De geur is sterk, maar ik kan er niet echt een bepaalde specifieke geur aan geven. Geef ik nu een beetje gas bij, dan kwalmt hij even wat meer (behoorlijke wolk) en dan is ineens de rook weg. Soms na gasloslaten, begint hij weer wat te stotteren en even daarna komt de walm weer terug. Soms ook is even een paar keer gassen genoeg om het trillen van de motor weg te werken en de kwalm blijft ook weg. Bij een flinke peut gas rookt hij niet, maar na een paar keer flink op het gas drukken, neigt hij weer te gaan kwalmen en de motor dreigt ook weer lage toeren te maken (onder de 900) en te gaan schudden.
Ik heb een keer een warmloper gehad en ik ben dus bang voor een lekke koppakking. Ik ben nu aan het rijden terwijl ik de olie en water niveau's in de gaten houdt, en ik kan zeggen dat de olie gewoon op peil blijft. Er zit geen koelvloeistof bij de olie; geen sludgevorming aan de oliedop, of in en rond de vulopening.
Voor wat betreft de koelvloeistof, ik vul niet bij, maar het niveau in het expansievaatje zakt regelmatig ver onder min. Ik heb reeds ontdekt dat de afsluitdop niet goed afsluit en daar lucht aanzuigt, dus rubber omgedraaid (had even geen nieuwe) en ik haal zeer binnenkort een andere dop denk ik(ik verdenk die dop ervan dat hij niet helemaal ok is, hoewel ik geen scheurtjes oid kan ontdekken). Ik ontlucht hem vaak en dat is nodig ook.
Dus vandaar. Hij lekt niet, ik kan geen defecte slangen ontdekken, ook de (nieuwe) radiateur is goed, en de fan slaat netjes aan en koelt zichtbaar goed, slaat weer af nadat de meter weer onder het 3e streepje gezakt is. Hij komt nooit ver boven dat 3e streepje, maar als ik bijvoorbeeld met draaiende fan de snelweg op ga rijden, gaat ie niet uit, blijft draaien, ook als ik rustig 100-120 rijd. Bij verlaten van de snelweg zakt de meter wel en ja hoor, DAN pas gaat de fan uit en zakt de meter weer net onder het 3e streepje. Vervolg ik verder in het stadsverkeer, loopt de meter wel op, fan slaat aan, koelt het zaakje af en de fan gaat ook weer uit, nadat hij weer netjes onder het 3e streepje is gezakt. Dit is toch ook een vreemd verschijnsel, niet?

Ok, na dit "boekwerk" van een zelfdiagnose, wil ik het volgende aan jullie vragen;

1)Wat voor checks kan ik nog doen. Dingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
2)Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Ik denk zelf dat het wel eens meerdere dingen kunnen zijn die niet goed zijn. (zoals die expansietankdop, daar moet ik wat aan doen ja, elimineren en weer verder kijken)
3)Heb ik toch een lekke koppakking? Hoe test ik dit nog meer?
4)Is mijn turbo niet in orde? Evt. oliekeering(-en)?
5)Uitgaande van het volgende;
Hij trekt als een beest en de turbodrukmeter komt net niet tot aan de streepjes in het hoogste bereik. Ondanks de reparatie van de kleine turboslang is er niets veranderd aan de rij- en metereigenschappen, dus ik denk dat ik daar op tijd bij ben geweest. Hij is overigens nooit IN het hoge gebied geweest. Dus; moet ik ervan uitgaan dat mijn turbo standaard staat afgesteld op 0,7 bar? Kan er toch wat anders mis zijn?

Help mij een beetje op weg met wat tips om verder onderzoek te plegen.. alvast bedankt!

Gijs...aka Goose...aka Kermit :)
Renault, créateur de GTT !!!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als de motor heeft gedraaid en goed heet is.. zeg maar dat de fan heeft gedraaid en uitslaat. motor uit en je doet de motor kap open, draai de dop van het expansie vaatje, stijgt dan onmiddelijk het vloeistof niveau?
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Abel schreef:als de motor heeft gedraaid en goed heet is.. zeg maar dat de fan heeft gedraaid en uitslaat. motor uit en je doet de motor kap open, draai de dop van het expansie vaatje, stijgt dan onmiddelijk het vloeistof niveau?
ja..
Het niveau ligt erg laag, dop voorzichtig openen =vaatje stroomt weer vol, borrelt niet, water is niet extreem heet. Na 5 sec. ongeveer is het tankje weer op normaal niveau en kan de dop helemaal open.

Wanneer de fan nog bezig is, of watertemp is hoger, dan kan ik ook proberen de dop voorzichtig te lossen, maar dan komt de druk vrij in het systeem en gaat het water soms aan de kook raken als je de dop open draait. voorzichtig lossen heeft dan vrijwel geen zin, want de druk is dan hoger en dreigt het eruit te stromen.
Renault, créateur de GTT !!!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

pff.. moeilijk. ik vind het ook raar dat je fan blijft draaien op 120 KMH, hoe weet je dat.. als je van de snel weg afkomt, is je motor ook altijd wel een beetje heef van het vermogen dat wed gevraagd. dus als je de auto gelijk aan de kant zet vlak na dat je 120 hebt gereden lijkt het me dat de temp van het water snel zou oplopen. en de fan heel snel weer aanslaat.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

btw wat voor thermostaat zit er in.. de r4 type om de fan eerder aan te laten slaan?? misschien dat dat er mee te maken heeft. volgens mij is dat een 74 grader ipv 84 graden variant.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

aBel je snapt het niet, de thermostaat regelt de temperatuur, niet wanneer de fan aanslaat, dat is je thermoschakelaar in je radiateur.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die andere is die in de slang dus..??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goose schreef: 1)Wat voor checks kan ik nog doen. Dingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
2)Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Ik denk zelf dat het wel eens meerdere dingen kunnen zijn die niet goed zijn. (zoals die expansietankdop, daar moet ik wat aan doen ja, elimineren en weer verder kijken)
3)Heb ik toch een lekke koppakking? Hoe test ik dit nog meer?
4)Is mijn turbo niet in orde? Evt. oliekeering(-en)?
5)Uitgaande van het volgende;
Hij trekt als een beest en de turbodrukmeter komt net niet tot aan de streepjes in het hoogste bereik. Ondanks de reparatie van de kleine turboslang is er niets veranderd aan de rij- en metereigenschappen, dus ik denk dat ik daar op tijd bij ben geweest. Hij is overigens nooit IN het hoge gebied geweest. Dus; moet ik ervan uitgaan dat mijn turbo standaard staat afgesteld op 0,7 bar? Kan er toch wat anders mis zijn?
Voor die koppakking moet je ff searchen, zijn nog talloze truukjes voor.

En je turbodruk staat niet bepaald standaard, standaard is ff ietsje verder als verticaal, tegen de rooie/dichte streepjes aan is in de buurt van de 0.9 bar, maja std drukmeter is niet alles..
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Abel schreef:pff.. moeilijk. ik vind het ook raar dat je fan blijft draaien op 120 KMH, hoe weet je dat.. als je van de snel weg afkomt, is je motor ook altijd wel een beetje heef van het vermogen dat wed gevraagd. dus als je de auto gelijk aan de kant zet vlak na dat je 120 hebt gereden lijkt het me dat de temp van het water snel zou oplopen. en de fan heel snel weer aanslaat.
Ik weet dat de fan aan staat bij 120 km/h, want ik heb een handgeschakelde fan via een schakelaar op het dashboard, met een lampie erin! Als de fan aanslaat omdat het thermocontact erin komt gaat mijn lampje ook aan, vandaar. De schakelaar zelf gebruik ik zelden, maar het laat me dus ook weten wanneer de fan erin komt, da's wel handig.


Bij het verlaten van de snelweg, zakt ineens de temp. en de fan gaat uit. Na stukje stadsverkeer (zoals ik geschreven heb) gaat de temp weer omhoog, fan komt erin, koelt het zaakje weer af en de fan gaat ook weer uit.
Als ik wacht met dat de fan klaar is en ik duik dan de snelweg op, komt de temp niet echt verder omhoog en dan kan de rijwind dus al voldoende koeling bieden. Het gekke is dus dat als ik met draaiende fan ga snelweggen, (temp staat net boven 3e streepje) hij niet meer verder terugzakt door óf de fan, óf de rijwind. Ookal rijdt ik op de snelweg.

Ik weet niet precies wat voor thermostaat ik erin heb, het is wel een lagere temp thermosstaat. Ik denk zelf 84*, maar ik ben niet zeker. Heel erg laag 74* ofzo, kan het niet zijn, want mijn koeltemp. wordt lekker vlug warm en de motor warmt geleidelijk, maar snel op. Dus de thermostaat gaat laat genoeg open om alle koelvloeistof voor de radiateur langs te laten terug het systeem in, nog voordat de thermocontact de fan laat aanslaan.
Renault, créateur de GTT !!!
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Steven(ventieldopje) schreef:Voor die koppakking moet je ff searchen, zijn nog talloze truukjes voor.

En je turbodruk staat niet bepaald standaard, standaard is ff ietsje verder als verticaal, tegen de rooie/dichte streepjes aan is in de buurt van de 0.9 bar, maja std drukmeter is niet alles..
Mijn turbodrukmeter komt bij volle belasting/turbogebruik ongeveer 3 millimeter voor de rooie/dichte streepjes. Bij mijn weten is ie nooit verder of ín het rode gebied gekomen. Ik wil dus weten of dit normaal/weinig/ en ongeveer hoeveel bar rijdt ik dan, geschat?
Renault, créateur de GTT !!!
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik reageer alleen ff op de zakkende toerental en lage olie druk. Is je dynamo nog goed? Bij mij kloppen de meter gegevens ook niet als je dynamo rot is. Hang ik er een nieuwe in is me olie druk ook weer normaal.Tevens zakken mijn toerental ook als e dynamo rot is. Misschien is je spanningsregelaar kapot en zuigt die nogal wat pktjes weg van je blok om te laden. waardoor hij lager in de toeren gaat. Trek maar eens de 2 draadjes eraf die in het midden boven aan de dynamo zitten als je toerental zak gedoe dan weg is ligt het daaraan.

edit: het gele draadje is van je laad gedoe, de andere is van je toerenteller dacht ik rood ofzo? Die zit ernaast in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Ben op zo 21 jul 2002 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs V.
Berichten: 297
Lid geworden op: za 30 mar 2002 0:00
Locatie: Utrecht

Ik zal het ff checken, bedankt voor de tip...
Renault, créateur de GTT !!!
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Zeg jij nu dat de toerentalmeting gebeurt aan je alternator???Alee dat concludeer ik uit je tekst, ik dacht dat dat gemeten werd aan je ontsteking, maar toch niet aan je alternator???
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Je hebt volgens mij gelijk ik zit weer dingen door elkaar te halen... maar die andere is voor je laad gedoe dat is wel zeker :)
Plaats reactie