ik heb een Renault 5 TS die niet meer wilt starten. Het begon allemaal een paar weken geleden toen we op de snelweg reden en de auto er ineens mee ophield er kwam (waarschijnlijk) witte rook onder de motorkap vandaan en de auto was niet meer te starten

Ik heb de cilinderkop voorzichtig verwijderd en de koppakking bekeken maar die zag er goed uit (vond ik). Naar mijn idee ligt het daar dus niet aan. Het motorblok zit nu ook weer in elkaar, nog wel met dezelfde koppaking, die dus vervangen gaat worden maar ik wil eerst ff die motor laten lopen.
Het gekke is alleen dat de startmotor nogal raar doet, ik d8 eerst aan een lege accu, dus hebben we andere auto eraan gehangen (zelfs met hardlopende motor) maar als je dan de auto probeerd te starten wordt zelfs de andere auto leeggezogen (dashboardlichten gaan uit etc.). Alles lijkt dus op kortsluiting in de startmotor ofzo.
Iemand enig idee hoe ik dit kan testen? Ik vind die startmotor op een nogal brakke plaats zitten en kan hem dus niet echt makkelijk vervangen

We hebben de auto met veel moeite aanproberen te duwen en het lijkt alsof er toch nog wel leven inzit, alleen wil het nog niet echt zo

Iemand tips?
Alvast bedankt