[Renault 5] Probleem met startmotor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hoi,

ik heb een Renault 5 TS die niet meer wilt starten. Het begon allemaal een paar weken geleden toen we op de snelweg reden en de auto er ineens mee ophield er kwam (waarschijnlijk) witte rook onder de motorkap vandaan en de auto was niet meer te starten :( De ANWB is langsgeweest en die zei dat het waarschijlijk dat het een kappotte koppaking was. De auto is toen terug getrokken naar huis. (ik was hier zelf niet bij).

Ik heb de cilinderkop voorzichtig verwijderd en de koppakking bekeken maar die zag er goed uit (vond ik). Naar mijn idee ligt het daar dus niet aan. Het motorblok zit nu ook weer in elkaar, nog wel met dezelfde koppaking, die dus vervangen gaat worden maar ik wil eerst ff die motor laten lopen.

Het gekke is alleen dat de startmotor nogal raar doet, ik d8 eerst aan een lege accu, dus hebben we andere auto eraan gehangen (zelfs met hardlopende motor) maar als je dan de auto probeerd te starten wordt zelfs de andere auto leeggezogen (dashboardlichten gaan uit etc.). Alles lijkt dus op kortsluiting in de startmotor ofzo.

Iemand enig idee hoe ik dit kan testen? Ik vind die startmotor op een nogal brakke plaats zitten en kan hem dus niet echt makkelijk vervangen :(

We hebben de auto met veel moeite aanproberen te duwen en het lijkt alsof er toch nog wel leven inzit, alleen wil het nog niet echt zo :(

Iemand tips?
Alvast bedankt :)
Ben

bougies eruit en je watersysteem onder druk zetten en kijken of er een cilinder volloopt :) Zo ja is je pakking rot, en witte rook is meestal kapotte pakking naar mijn kennisniveau.

Ik zou je start motor eruit rukken en op je accu polen aansluiten en kijken of hij goed draaid zo ja nix aan de hand doet hij maf zou ik er een andere inhangen.
Anonymous

Ik denk niet dat de pakking lekt want we hebben olie gechecked maar daar zit ook geen koelvloeistof in. Maar ik wil het best testen maar hoe kan ik druk op het watersysteem zetten dan?
Bart V

afpersen met een speciaal pompje. Die zet je i.p.v je dop op je koelvloeistof reservoir. rij eens langs bij een (behulpzame) garage, die moeten zo'n ding hebben.

succes.
Anonymous

Thxn voor de hulp, ik heb hem nog niet laten persen, maar het is toch bijna wel zeker dat de koppakking of cilinder kop lek is :(

Ik wil dus een nieuwe koppakking kopen en laten tjekken of de kop gevlakt moet worden, iemand enig idee wat dit ongeveer gaat kosten en waar ik dit misschien het beste kan doen?

Thnx alvast!
Bart V

je hebt je kop al eens los gehad, dus dat vervangen zal je vast wel lukken (wel even je distributieriem markeren) Je kan zelf ook controleren of je kop gevlakt moet worden. Eerst de kop goed schoonmaken dat er geen pakkingsresten meer opzitten, en dan een lange vlakke lineaal er langs leggen op zn zijkant. als je er dan langs kijkt kan je zien of je kop krom is. Als je geen warmloper gehad hebt zal het waarschijnlijk wel meevallen en ben je met een andere koppakking wel klaar.
Anonymous

Nou de kop wordt op dit moment gevlakt in de garage :) En ik heb ondertussen ook al weer een nieuw koppakkingsetje gekocht.

De nieuwe koppakking er tussen doen zal denk ik geen probleem zijn :)

Ik vraag me alleen af of iemand weet met welk moment ik de kop dicht moet draaien. Dan kan ik ook ff een goede moment-sleutel fixen.

Hopelijk rijdt hij vanavond weer >-)
Abel
Über-Spammer

Alex214 schreef:Nou de kop wordt op dit moment gevlakt in de garage :) En ik heb ondertussen ook al weer een nieuw koppakkingsetje gekocht.

De nieuwe koppakking er tussen doen zal denk ik geen probleem zijn :)

Ik vraag me alleen af of iemand weet met welk moment ik de kop dicht moet draaien. Dan kan ik ook ff een goede moment-sleutel fixen.

Hopelijk rijdt hij vanavond weer >-)
Aanhaal moment 5.5 tot 6.5 kilo.. doe dus maar voor het gemak 6. denk er om na 1000 kilometer kopbouten een slag los draaien en opnieuw aantrekken met die 6 kilo.

suc6. btw ik heb mijn koppakking voor een 3 week geleden vervangen. mijn blokje zweete nog al olie.
catrinus

Trek je kop maar gerust aan met 70n/m. Hoef je hem over 1000km niet meer na te trekken.
There will be plenty of time to rest when your dead
Anonymous

Ik had voordat ik jullie posts gelezen had de Renault gebeld. Zij zeiden eerst alles (van binnenuit) met 30 en daarna alles met 65. De motor warm laten lopen en ongeveer 2 uur af laten koelen, daarna alles een kwartslag los en alles weer met 6,5 vast draaien.

Dat laatste heb ik nog niet gedaan, de motor loopt nu eindelijk wel, maar met redelijk brak afgestelde kleppen. Maar hij loopt :wink:

We hadden alleen de ANWB nodig om hem te starten, lege accu zuigt :( en we hadden geen zin om te wachten totdat hij opgeladen was.

Wat wel gek was, was toen de motor 5 min liep ofzo en die kerel van de ANWB de dop van het expantievat van het koelvloeistof losdraaide, het hele expantievat vol liep met koelvloeistof. Hij zei dat het nog best wel eens kon komen door een scheurtje in de cilinderkop.

Ik denk alleen dat het ook iets anders kan zijn. De thermostaat van de koelvloeistof zat nogal onder de aanslag etc...ik denk zelf dat het goed mogelijk kan zijn dat die "te laat" opgesprongen was, waardoor de motor al best wel heet was. Toen hij eindelijk wel open sprong werd, door de hete motor, het koelvloeistof snel erg warm. Er komt dan druk te staan op het koelsysteem, door die druk zal (denk ik) het koelvloeistof later pas gaan koken. Maar als je dan ineens de druk wegneemt, door de dop van het vat eraf te halen, gaat het spul wel sneller koken en uitzetten waardoor het een uitweg zoekt. Die uitweg was er: het expansie vat.

Klinkt dit een beetje logisch en zou het kunnen ?

Ow ja er kwam nog wel witte rook uit de uitlaat, maar ik denk dat dat komt door restanten koelvloeistof in de uitlaat. Het koelvloeistof kon (door de lek eerst) uit de boogie gaten spuiten dus ook de uitlaat in.

Klinkt dit allemaal een beetje logisch en zou het kunnen of kunnen we de auto wegsmijten ?

Aankomend weekend ga ik weer naar Arnhem en dan ga ik verder kutten :)

greetZ (en bedankt voor alle hulp alvast) Ik zal zo ook wel ff wat foto's online zetten :D
Plaats reactie