[GTT] Verbrandingskamers bewerken

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Hey Renault-tweakers,

Ik zit met een vraag en daarop weer een vraag.

Ik ben bezig met de motor van die gele te maken. Ik heb al contact gehad met fastchip omdat er later ook injectie op komt. Aangezien ik niet gebonden wil zijn aan maximaal 1 bar wil ik het systeem iets heftiger aanpakken. Max druk om te rijden wordt 1.3 bar. Het systeem zal tot 1.5 gebouwd worden denk ik, maar 1.3 is meer als genoeg.

Nu moet ik, om die druk te kunnen halen de compressie ietsjes verlagen.
Tevens wil ik natuurlijk het blok een beetje opleuken zodat de betrouwbaarheid hoger wordt, en ook het reactievermogen en het koppel en paardenstallerij.

Dit is wat tot nu toe is gedaan.

Motorblok helemaal schoongemaakt en gespoten.
Bussen gemonteerd en zuigers.
drijfstangen en krukas(helemaal opnieuw geslepen by the way) uitgebalanceerd.
Vliegwiel 1.2 kilo verlicht.
zuigerbodemspray gemaakt
poorten van de kop schoon gemaakt en beetje smooth gemaakt(ben toch van mening dat het bijdrage leverd aan de reactie tijd enzo)

Nu is de kop dus klaar voor revisie.
Deze wordt:
Gestraald
gevlakt
LPG geschikte klepzittingen erin
kleppen opnieuw geslepen
zittingen opnieuw geslepen
nieuwe klepsteelhoedjes
nieuwe klepgeleiders
Tevens komen er schijfjes onder de veren voor meer spanning. Meer toeren :P

In principe een nieuwe kop.
Omdat het al de zoveelste keer is dat ik daar kom wil hij best iets extra's doen voor mij.
Ik heb hier een stage x(geloof 4) kop liggen van achterbergen. Daar hebben zij hun magic op los gelaten.
Wat je b.v. kan zien is dat de verbrandingskamer mooi is aangepast. Een de spruitstuk kant loopt het namelijk niet mooi rond, maar gewoon recht. Hier hebben zij een klein beetje uitgefreesd. Dit zorgt voor betere zuigerdruk. Zie foto.

[img]http://212.120.120.12/cillkop.jpg[/img]

Nu is mijn gedachte van, wat is als ik dat pocket wat recht is nu helemaal rond maak zodat het overeenkomt met de zuiger. Dan heb ik een hele goede zuigerdruk denk ik zelf, en ik heb meteen een stukje minder compressie waardoor ik eventueel met een versterkte orginele dikte pakking vooruit kan.

Wat is jullie visie hierop. Iemand een idee.

Of zeggen jullie van, dat gaat nooit werken, maak maar gewoon dezelfde pockets als achterbergen en ga dan lekker een 2.4mm pakking halen.

ik hoor graag iets meer over jullie
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

wow, verbrandingskamer bewerken is nogal stoere aktie! Tis wel specialistenwerk, je weet nooit wat je doet met stroming in de kop vlak voor verbranding, en daar is het verbrandingsverloop (lees: pingelgevoeligheid) nogal van afhankelijk.
De meest handige aktie is gewoon wat namaken wat het al goed doet.

- die uitfrezingen naast de inlaatklep is alleen voor betere vulling, die lijken me wel ok.

- ik kan effe geen plaatje vinden van een standaart gtt kop, maat volgens mij is er een grote radius uit het platte vlak gehaald. Je zou eens moeten meten aan de ruimte tussen de orginele zuiger en dit orginele vlak. Als dit 1-2 mm was was, dan was dit een zogenaamd squishvlak. Vlak voor bdp wordt het mengsel hier tussenuit geperst en er ontstaat een draaiende mengsel beweging richting bougie. (Dat heet de koprolwervel, no kiddin) Hierdoor krijg je een snelle verbranding, vooral handig bij hoge last en middel toerentallen. Dus indeed waar je normaal het pingelgevoeligst bent.

Dus in eerste instantie zou je zoveel mogelijk van dat vlak in stand houden, maar in tweede instantie: als deze kop het goed blijkt te doen (waar blijkt dat uit?) dan wat weerhoud je om dat na te maken?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

robert schreef:wow, verbrandingskamer bewerken is nogal stoere aktie! Tis wel specialistenwerk, je weet nooit wat je doet met stroming in de kop vlak voor verbranding, en daar is het verbrandingsverloop (lees: pingelgevoeligheid) nogal van afhankelijk.
De meest handige aktie is gewoon wat namaken wat het al goed doet.

- die uitfrezingen naast de inlaatklep is alleen voor betere vulling, die lijken me wel ok.

- ik kan effe geen plaatje vinden van een standaart gtt kop, maat volgens mij is er een grote radius uit het platte vlak gehaald. Je zou eens moeten meten aan de ruimte tussen de orginele zuiger en dit orginele vlak. Als dit 1-2 mm was was, dan was dit een zogenaamd squishvlak. Vlak voor bdp wordt het mengsel hier tussenuit geperst en er ontstaat een draaiende mengsel beweging richting bougie. (Dat heet de koprolwervel, no kiddin) Hierdoor krijg je een snelle verbranding, vooral handig bij hoge last en middel toerentallen. Dus indeed waar je normaal het pingelgevoeligst bent.

Dus in eerste instantie zou je zoveel mogelijk van dat vlak in stand houden, maar in tweede instantie: als deze kop het goed blijkt te doen (waar blijkt dat uit?) dan wat weerhoud je om dat na te maken?
Kijk daar hebben we wat aan. Had al zoiets van, waarom is die kamer zo. maar dat sqaush-verhaal zou best eens kunnen kloppen dan. Ga zometeen eens meten, kijken wat ik kan ontdekken.

Denk dat het gewoon namaken wordt en dan toch maar een dikkere koppakking.
Effe rekenen hoeveel de CR wordt met verschillende pakkingen. Wil niet te laag gaan, is ook weer niet wat ik moet hebben. Moet een mooie gouden middenweg hebben.
Dus zelf was ik aan 7.3 ofzo aan het denken. Meer omlaag zie ik niet zitten eigenlijk.

Ik dacht dat de compressie nu van 7.9 naar 7.6 was gegaan met het uitfrezen zoals op de foto. Dus een 2.2mm koppakking zou toch wel genoeg moeten zijn.

Wie en waaruit het blijkt dat dit goed is?? Wat ik me heb laten vertellen is dit het eind product van achterbergen na behoorlijk wat research en testen.

Deze kop is niet alleen aan de verbrandingskamers aangepast maar ook de poorten zijn bewerkt en de klepgeleiders zijn een stuk korter. Kijken of dat ook mogelijk is bij deze kop(van de gele dus).

Heb ik eigenlijk nog een andere vraag. Kan ik misshcien nog wat doen wat het vermogen goed beinvloed. Dus niet in de zin van dikke turbo erop ofzo, maar eerder iets van mechanische verandering.
B.v. de klep lift groter maken(zou niet weten hoe).

Heb wel al de kleppen mooi schoon gemaakt en natuurlijk gepolijst. Zijn nu zo goed als nieuw. Hadden pas 45.000 KM gelopen daar niet van, maar nu zijn ze heeeel mooi.

Dus als je nog wisedom hebt wat ik mag kopieren graag :)
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

kijk grofweg vermogen = vulling x toerental.

-vuldruk ben je al leuk mee bezig.
-duzzz misschien kan je nog iets aan het toerental sleutelen. En dan iets verzinnen wat bij dat hogere rpm nog een extra shotje vuldruk geeft. :D

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... +toerental
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

die truukjes voor hoger toerental had ik al doorgelezen. ben zelf aan het kijken wat de mogelijkheden zijn zonder dat ik straks een lening moet pakken. Is namelijk toch wel de bedoeling dat het een vrij low budget karretje wordt. Dus zo veel mogelijk zelf maken enzo.

Op de motor wil ik dus bevoorbeeld niet echt besparen, want die heeft dus als doel research and testing, maar ook fun. Dus daar wil ik het wel goed doen. Vandaar dat er sterkere lagers inzitten, nieuwe zuigers en bussen, en ook uitgebalanceerd.

Ik ga straks nog eens bellen of ik die stoters kan laten namaken en gesponserd kan krijgen door de koningin(luchtmacht jongens bedankt). Dus hopen dat die nog wat tijd hebben om dat te maken van het befaamde titanium spul. Kijken of ze dat kunnen en wat het opbrengt.

Ik ga eens de zuigers erin zetten. Moet alleen effe uitdokteren hoe de zuigerveren moeten komen i.v.m. de plaatsing van de slotjes. Staat namelijk niet in het grote boek.

Effe kijekn dus.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Mmm, even denken. Al gedacht aan het uitfrezen van de kleppenzetels? Ga je verder wel door met originele zuigers? Wordt toch ook lastig met de hoge druk?

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

[img]http://www.k-tecracing.com/products/eng ... nifold.jpg[/img]

Dan mag deze zeker niet missen.. +20PK ongeveer


http://www.K-tecracing.com


Beetje duur alleen ;)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

ja, dat spruitstuk lijkt me inderdaad wel iets. Maar dan ben ik weer zo 1 die zegt. Met een paar uur meet en las werk zou je het ook zelf kunnen maken. Het zal het wellicht niet zo lang uithouden als dat van hun, maar om te testen en kijken of het veel scheelt is het ideaal.

Want 350 pond Plus 70 pond aan btw ongeveer zit je tegen de 420 pond. Das omgerekend een kleine 650 euro. Daar komen nog een transport kosten op en dan ben je straks een 1600 oude guldens kwijt voor een spruitstuk. beetje absurd, denken jullie niet?

Heb trouwens een kleine tegenslag ontmoet.
Net effe de zuigers erin gezet en daarna de krukas. Draai de hoofdlager kappen hand vast, en de krukas is niet meer te bewegen. Krijgt er gewoon geen beweging meer in.
Volgens mij zijn de hoofdtappen niet genoeg geslepen. Ik krijg er bel beweging in, maar dan moet ik met een stuk hout erop gaan slaan.

Is het soms de bedoeling dat het zo veel slijt dat het soepel gaat ofzo????

Iemand een antwoord, anders ga ik zometeen effe langs het revisie bedrijf.

greetz
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

clio_rally schreef:Mmm, even denken. Al gedacht aan het uitfrezen van de kleppenzetels? Ga je verder wel door met originele zuigers? Wordt toch ook lastig met de hoge druk?

Gijs
De zuigers zijn orgineel ja. Ze krijgen bij langdurige vollast 1 bar op de flikker en als het om kleine sprintjes gaat max 1.3 bar.
Wel worden ze van onderen gekoeld met een spray van olie. Dus denk dat de zuigers het wel uithouden.

Dus denk wel dat het goed komt zo.

Maar uitfrezen van de klepzetels? Je bedoelt de klepzetels dieper in de kop laten vallen voor lagere compressie??? Of wat?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Nou ja, een mooi spaghetti spruitstukje lassen is echt een kunst. Ik vind die van K-tech er niet echt mooi uitzien, die hebben gewoon een hoop bochtjes aan elkaar gelast. Ik zou voor een mooie uit een stukje buis gaan (per poort dan natuurlijk) en die mogen echt niet zoveel kosten, nergens in Nederland te krijgen?

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Echt mooi is het niet. Liever aan 1 stuk ja. Maar ja, het gaat voornamelijk om de vermogens winst, en daar draait het om. En zoals het bij hun uitziet, zou je het ook kunnen maken met allemaal stukkies.

toch.
Aan 1 stuk is toch net wat moeilijker denk ik
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Michel S. schreef:Echt mooi is het niet. Liever aan 1 stuk ja. Maar ja, het gaat voornamelijk om de vermogens winst, en daar draait het om. En zoals het bij hun uitziet, zou je het ook kunnen maken met allemaal stukkies.

toch.
Aan 1 stuk is toch net wat moeilijker denk ik
Nou ja, ik vraag me af hoe het aan de binnenkant is weggewerkt. Best lastig om al die lasnaden helemaal weg te krijgen, en elk klein oneffenheidje zorgt weer voor turbulentie, en dat wil je niet...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

clio_rally schreef:
Michel S. schreef:Echt mooi is het niet. Liever aan 1 stuk ja. Maar ja, het gaat voornamelijk om de vermogens winst, en daar draait het om. En zoals het bij hun uitziet, zou je het ook kunnen maken met allemaal stukkies.

toch.
Aan 1 stuk is toch net wat moeilijker denk ik
Nou ja, ik vraag me af hoe het aan de binnenkant is weggewerkt. Best lastig om al die lasnaden helemaal weg te krijgen, en elk klein oneffenheidje zorgt weer voor turbulentie, en dat wil je niet...

Gijs
precies. Hoe zit het met die lasnaden. Neem aan dat er geen pasranden aan worden gemaakt zodat het in elkaar wordt geschoven en dan van buiten gelast.
Dus 1 stuk lijkt me inderdaad wat beter.

Maar ja, als ik de keuze moest maken tussen het orgineel of dat Ktec, dan wist ik het toch wel.

Daar staat uitdrukkelijk bij dat alle buizen evenlang zijn. Wat heeft dit voor voordeel. Spint de turbo dan gelijkmatiger op ofzo?


[edit]
Denk ook dat een spruitstuk uit 1 stuk een langer leven heeft. Toch?
[/edit]
mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als alle buizen even lang zijn heb je voor elke cilinder dezelfde 'uitlaatflow' lijkt me, dus blok loopt veel gelijkmatiger, en lijkt me dat ie dan in totaal meer vermogen wil en kan leveren.

Is dat niet hetzelfde als een spaghettispruitstuk, daar is het toch ook zo dat alle kanalen even lang zijn?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Michel S. schreef:Ik ga straks nog eens bellen of ik die stoters kan laten namaken .
je moet wel de "ball" en "cups" hebben, die kan je niet namaken. Die kop je gewoon, en dan bestel je er gewoon een alu buisje ertussen en je bent nog klaar ook!

je moet wel even kijken of de iets dikkere (8mm)stangen door je blokkie passen. Je neemt een orginele stang, en doet daar 2x krimpkous omheen, dan zit je net op 8mm. en passen maar. bij mij ging het net

wel even meten aan je klepveren voor de maximale kracht, maar ik denk dat dat wel ok zit omdat de AT zwaardere klepen&veren heeft, en daarvoor ging het net goed.
Ook zelf netjes de gewensde lengte opmeten. PDF bestelformuliertje download, invullen faxen klara.
$70,- en 1 week later liggen ze bij je op de mat.

waarom titanium?? nergens voor nodig, tis toch geen hoogtoerige vrij aangezogen motor?
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

clio_rally schreef:Nou ja, een mooi spaghetti spruitstukje lassen is echt een kunst. Ik vind die van K-tech er niet echt mooi uitzien, die hebben gewoon een hoop bochtjes aan elkaar gelast. Ik zou voor een mooie uit een stukje buis gaan (per poort dan natuurlijk) en die mogen echt niet zoveel kosten, nergens in Nederland te krijgen?

Gijs

Ik ken er een die dat maakt voor motoren, buisje voor buisje last hij. Hij maakt de proto's voor laser, hij maakt ze en laser maakt ze na. Hij kan het ook voor auto's maken, met testbank en al zal alleen aardig prijzig worden.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

robert schreef:
Michel S. schreef:Ik ga straks nog eens bellen of ik die stoters kan laten namaken .
je moet wel de "ball" en "cups" hebben, die kan je niet namaken. Die kop je gewoon, en dan bestel je er gewoon een alu buisje ertussen en je bent nog klaar ook!

je moet wel even kijken of de iets dikkere (8mm)stangen door je blokkie passen. Je neemt een orginele stang, en doet daar 2x krimpkous omheen, dan zit je net op 8mm. en passen maar. bij mij ging het net

wel even meten aan je klepveren voor de maximale kracht, maar ik denk dat dat wel ok zit omdat de AT zwaardere klepen&veren heeft, en daarvoor ging het net goed.
Ook zelf netjes de gewensde lengte opmeten. PDF bestelformuliertje download, invullen faxen klara.
$70,- en 1 week later liggen ze bij je op de mat.

waarom titanium?? nergens voor nodig, tis toch geen hoogtoerige vrij aangezogen motor?
titanium zal niet nodig zijn, dat is waar. Maar als het niks kost is het natuurlijk wel aan te raden, niet?? Kost me helemaal niks om die van titanium te maken. En die cubs en balls die moeten dus gekocht worden of de orginele mollen ervoor?

heeft iemand trouwens een antwoord op de vraag van de krukas. Of die lager gewoon moeten slijten, of dat ze krukas te krap geslepen is??
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

orginele mollen.

kruksas, die is toch wel op een bepaalde ondermaat geslepen? en je hebt de bijbehorende overmaat lagers?
meten=weten
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

robert schreef:orginele mollen.

kruksas, die is toch wel op een bepaalde ondermaat geslepen? en je hebt de bijbehorende overmaat lagers?
meten=weten
Yep 0.25 lagers.

Heb gekeken hoe ze geslepen moeten worden en dat is 54.545 + of - 0.01 mm

Ik meet 54.55 op de krukas. Dus krijg het vermoeden dat het net te dik is. Of het moet nog inslijten, maar ding zit echt enorm vast. Ben bang als dat moet inslijten dat er echt wat gaat kapot lopen.

Mzzl.

[edit]

hoe zet je de cups and balls dan vast in de buisjes. Krimp verbinding ofzo????
Of met een tig apparatski?

[/edit]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hmm, de krukaslagerspeling van mijn attje was 0.05 mm.
en na monteren van de krukas liep hij nog lekker los.
dus idd maatvoering.

je moet die eindjes erafdraaien met een verjonging.
zeg ze zijn nu 7mm, dan verjong je ze naar 5mm. Dus 1cm lang dia=5mm, dan wordtie weer 7mm (2mm lang) en dan komt het kopje. Die zet je dan met een perspassing in de titanium buis. Het kan toch geen kant op. Heb ik met de stoters van mijn motorfiets (alu buisjes) ook gedaan.
maatjes zijn natuurlijk een voorbeeld.
Belangrijk is dat alles recht is.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

met een rood hoofd en een rug vol schaamte kan ik jullie vertellen dat ik de krukas gemoteerd heb en het draaid nog lekker soepel.

Ik heb de op 1 na grootste fout gemaakt die je kan maken.

De grootste fout is de hoofdlagerkappen verkeerd om monteren.

Ik heb een andere fout gemaakt.
Ik had een goed geslepen krukas, de juiste lagers
goed blok
om het kort te maken had van alles het goede, behalve de hoofdlagerkappen.
Deze heb ik dus van het blauwe blok gepakt bij het pakken van de krukas.

Echt ongelooflijk stom
Was er uiteindelijk toch achter gekomen. ik wilde voordat iknaar het revisie bedrijf ging de krukas testen in het blauwe blok, dus was er wel achter gekomen dat ik mis zat.

Voel me echt een rookie nu(ben ik ook, maar nog meer dan voorheen)

verder met de meer doordachte praktijken dan maar
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

och, je zag toch dat er "iets" niet goed was en bent op onderzoek uitgegaan. En probleem gevonden. Dus nix aan de hand. Kon slechter c.q duurder aflopen...
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Michel S. schreef:
clio_rally schreef:
Michel S. schreef:Echt mooi is het niet. Liever aan 1 stuk ja. Maar ja, het gaat voornamelijk om de vermogens winst, en daar draait het om. En zoals het bij hun uitziet, zou je het ook kunnen maken met allemaal stukkies.

toch.
Aan 1 stuk is toch net wat moeilijker denk ik
Nou ja, ik vraag me af hoe het aan de binnenkant is weggewerkt. Best lastig om al die lasnaden helemaal weg te krijgen, en elk klein oneffenheidje zorgt weer voor turbulentie, en dat wil je niet...

Gijs
precies. Hoe zit het met die lasnaden. Neem aan dat er geen pasranden aan worden gemaakt zodat het in elkaar wordt geschoven en dan van buiten gelast.
Dus 1 stuk lijkt me inderdaad wat beter.

Maar ja, als ik de keuze moest maken tussen het orgineel of dat Ktec, dan wist ik het toch wel.

Daar staat uitdrukkelijk bij dat alle buizen evenlang zijn. Wat heeft dit voor voordeel. Spint de turbo dan gelijkmatiger op ofzo?


[edit]
Denk ook dat een spruitstuk uit 1 stuk een langer leven heeft. Toch?
[/edit]
mzzl
Als je de pijp onder druk zet met stikstof (dacht ik) en dan het zaakje aflast heb je geen lasnaad aan de binnen kant.

En bij Reichard verkopen ze ook spagetie voor de R5GTT. Zie hier

S :D nder
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

€ 588 bij reichhard, maar die ziet er wel een stuk netter uit. Blijft wel prijzig. Als je nou gewoon naar de lokale smid gaat, zou die er iets van kunnen maken? Of een uitlaatspecialist, of zou het dan net zo duur worden?
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Nee, maar ook als er geen lasnaad is, blijft er wel een randje, en dat zorgt al voor turbulentie. Het idee achter een spaghetti spruitstuk is volgens mij dat je een constante flow krijgt met minder turbulentie. Dit zorgt ervoor dat je turbo sneller opspint en dat je minder weerstand op je uitlaatgassen hebt...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Zo. ben net terug van het revisie bedrijf.

Dit wordt er gedaan met de kop:

gevlakt

pockets bij de inlaat gemaakt voor beter vulling

verbrandingskamer pockets gemaakt zoals op de foto

andere klepzittingen loodvrij

kleppen opnieuw geslepen en natuurlijk ook de klepzittingen

nieuwe kortere klepgeleiders

gestraald voor nieuwe look

GEEN klepsteelhoedjes

en schijfjes onder de klepveren van 1 mm

Heb gezegd dat het geen haast heeft. Dus ben benieuwd als die af is. Ik heb hem de achterbergen kop erbij gedaan en hij ging dat dan namaken.

Zou over een week klaar zijn. Misschien 2. Heb geen haast, dus zodra ik meer weet laat ik het jullie weten.

Morgen ga ik lekker met De czoon van de schilder aan de Lancia sleutelen. Zondag is een race en daar gaan we de auto voor klaar maken.

misschien dat ik zelfs zondag mee mag. Hoop van wel.

mzzl en bedankt voor de steun en info
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

michel: mooi man!

effe over waarom een spaghettie-uitlaat

bij een natuurlijk aangezogen motor:
dan wil je een bepaalde uitlaatlengte en dan een verwijding van de uitlaatbuis. Die verwijding zorgt voor een onderdrukgolf die een paar keer tussen verwijding en cilinderkop heen en weer klotst en dan hopelijk net op tijd (bij klepoverlap) terug aankomt om de spoeling wat te helpen. Het op tijd zijn wordt bepaald door de uitlaatlengte. Als je die 4 uitlaatjes allemaal aan elkaar kleit dan heb je je mooie spaghettie uitlaatje.

maar nu een drukgevulde motor:
ja daar heb je dus geen verwijding, maar zelfs een vernauwing. (de turbo zelf dus) Hierdoor komt er no way onderdrukgolf en dus ook geen onderdrukhulp bij de spoeling. Hoogsten tune je de lengte zodanig dat op een bepaald toerental een overdrukgolf de zaak niet verstoord. Bijvoorbeeld het toerental waar de turbo net opkomt, iedere hulp is dan meegenomen.
Maar het belangrijkste is dat je de overdrukgolf zo lang mogelijk wil behouden en helemaal op het turbinetje richten. Per cilinder wil je dus geen zijtakken in de buis. Deze drukpuls zorgt ook voor een sneller opkomen van de druk.
Nou ook dat klei je weer voor 4 cilinders aan elkaar en je hebt wederom je spaghettie uitlaat.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Maar als ik het zo lees is de winst bij een geblazen motor dus vele malen lager dan bij een atmosferische motor. Niet echt zoveel geld waard dus. En het is natuurlijk ook nog de vraag of die gasten van K-tec of Reichard ook echt hebben nagedacht over de lengte van de buizen, of dat ze alleen vier buizen van (willekeurige) gelijke lengte aan elkaar hebben gebakken voor de spaghetti-look... Kortom, als je er al zoveel geld in gaat stoppen moet je eerst lief aan Robert vragen of hij voor je wil uitrekenen hoe lang de buizen zouden moeten zijn, en dan nameten of dat klopt met wat de Engelse en Duitste spullenverkopers je proberen aan te smeren :wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Ja hola, ik heb nooit gezegd dat ik dat kan uitrekenen. Ik heb wel eens wat aan de uitlaat van mijn motorfiets gerekend hoor, maar tis nog niet bewezen dat het goed was. (soon, soon :D )

Grote onbekende bij berekeningen aan uitlaten is het niet precies weten van de geluidsnelheid op dat moment. Want de drukgolven klotsen heen en weer met de geluidssnelheid, en die is afhankelijk van de temperatuur.

Voor uitlaatgas (ingekorte formule):
geluidssnelheid = 70.6 X wortel (temp+273) in km/h

En de temperatuur van je uitlaatgas voor de turbo laat zich niet zo makkelijk bepalen. Je ziet het probleem al: je moet gewoon gokken en een uitlaat maken, en dan temperatuur meten. Zelfs het meten van de uitlaattemp is al een wetenschap op zich. Dan maak je een nieuwe uitlaat, ach nu veranderd de temperatuur weer.. Dat kan je eigenlijk alleen maar goed ontwikkelen met giga dure symulatie pakketten. En dan zie je dat het vanwege de ruimte niet past, en neem je gewoon weer je eerste proef uitlaatje.

Dat is trouwens ook een reden voor uitlaatisolatie. De temperatuur van de uitlaatgassen wordt beter voorspelbaar.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik ziet het alweer, we houden het maar gewoon bij het spruitstuk van mr. Reno :wink: Zolang er geen 400 pk uit hoeft te komen zal het allemaal nog wel lukken :D
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

heeft de turbo 1/2 geen drukplus (ehh spaghettie) uitlaat? copy/paste van lengtes :D:D?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Kon het tot nu toe redelijk goed volgen.

Maar nu duizeld het voor mijn ogen.

Wat bedoel je met drukplus??

Leg uit leg uit. :)

Frits
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robert schreef:heeft de turbo 1/2 geen drukplus (ehh spaghettie) uitlaat? copy/paste van lengtes :D:D?
Hee ja, daar zeg je zo wat! Vanaf de 200pk kit zat er volgens mij een spaghetti spruitstuk op...
Vooral leuk voor de AT-ers onder ons :wink:

hier de 250pk Renault Sport kit voor de Groep 4 auto's:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/250pkKit.jpg[/img]

Ziet er nogal spaghetti uit niet?

Zou die maat dan voor de GT Turbo hetzelfde moeten zijn, gezien de verschillen in de motoren (bijv. T2 i.p.v. T3)?
En dan nog ff zo'n spruitstuk vinden om op te meten :p
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

heeft de turbo 1/2 geen drukpuls (ehh spaghettie) uitlaat? copy/paste van lengtes :D:D?


duizelt/d het nu wat minder? ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ok ik snap het nu wat beter.

Dan zou je inderdaad het spagettie stuk na kunnen maken als je de lengtes/ bochten weet.

Nu dan de vraag of het ook voor een gtt zou werken.

Maar voorlopig hou ik het wel bij mijn eigen clio en verder dat motorische iets meer op de achtergrond. :p

Gr. Frits
Plaats reactie