eigenbouw wordt pas betrouwbaarder dan het orgineel als je echt alles onderhanden hebt gehad en het meer heeft gekost dan een nieuwe auto.
Hoef je toch geen exepert voor te zijn om te weten dat een orgineel blok zo van de fabriek af met weet ik hoeveel voorgaande types ervaring en de 1000'den uren testen en meten dat dat effe minder betrouwbaar is dan een motor wat hobby-bob met het gamma gereedschap maakt. Is denk ik wel duidelijk he.
Maar wil niet zeggen dat je eigen brouwsel niks wordt. Als het loopt, en het is goed afgesteld en het wordt goed onderhouden denk ik dat er weinig te vrezen is. Ga je koud al naar het limiet dan is het meestal snel ten einde met de pret. Zowel voor orgineel als voor eigen bouw.
Volvo 1.7i Turbo òf 1.4 GTT in mijn Clio?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
we willen dus alles op elkaar afstemmen.
het plan de campagne van afgelopen zaterdag was:
- GTT blok
- radiateur van een 1.9D Clio (+intercooler?)
- druk op 0.9
- dumpvalve
- bleedvalve (hebben we het nog over)
- schrijfremmen rondom
- achterbrug en voortrein van een 16V
- GTT blok
- druk op 0.9
- dumpvalve
- schrijfremmen rondom
Immer wieder die verdammte Holländer
ok, een kleine toelichting.Tijn schreef:origineel renault betrouwbaarder.... hmmm dat is er eentje om over na te denken
Zonder Renault op te willen hemelen denk ik toch niet dat ze al hun engineering en testing voor nix doen.
Neem eens als voorbeeld een uitlaat. Origineel is ie zo ontworpen en getest dat ie alle belastingen en trillingen kan weerstaan. 't enige wat zal gebeuren is dat ie naar loop van tijd doorroest. Als je 'm zelf maakt, heb je dikke kans dat je 'm te zwak of te stijf maakt. Dan gebeurt 't dus zomaar dat ie na een half jaartje scheurt of dat er een steuntje afbreekt. Ook rammeltjes tegen de carresorie aan zullen je heel wat moeite kosten om te voorkomen. (hier hik je met een sportuitlaat meestal al tegenaan)
Dit verhaal geldt voor alle beugeltjes en steuntjes, slangetjes, elektrische bedrading etc. etc. Ook al doe je nog zo je best, de kans dat alles in een keer perfect is, is erg klein. Je bent je eigen duurtest.
Ik heb ook nog nooit een verbouwde auto gezien, hoe perfect ook gedaan, die hier niet tegenaan hikte.
Dit hoeft allemaal geen reden te zijn om niet aan 't bouwen te slaan, maar 't is wel iets dat je in je overwegingen mee kan nemen.
rev it like a rental
Misschien een domme vraag!, maar is het nou zo als je een ander blok in je carretje lepelt dat ie dan opnieuw gekeurd moet worden
Nee zolang je je aan je aantal cyllinders houdt. Dus als ik een V12 in mijn 5 lepel(heb nog ergens plaats) dan moet die opnieuw RDW gekeurd worden. Die is niet alleeen heeeel zwaar voor zelfbouw dingen, maar ook heel duur zover ik weet. Want er moeten nieuwe richtlijnen gezet worden ofzoiets. Misschien kan iemand wat specifiekere info geven.Thijs RSI schreef:Misschien een domme vraag!, maar is het nou zo als je een ander blok in je carretje lepelt dat ie dan opnieuw gekeurd moet worden
Verder kan het zijn dat er een inhoud staat weergegeven op je papieren. Ik geloof dat je dan ook niet ervanaf mag wijken. Maar bij de meeste auto's staat dat er niet op.
Iemand nog meer info.
Maar inderdaad wat Menno zegt. Eigen brouwsels zijn niet per deffinitie slechter, alleen mis je de 1000'den uren van testen en research(en natuurlijk een budget van enkele getallen om te testen) oftewel, je krijgt het niet in 1 keer zo betrouwbaar als orgineel. Je komt veel probs tegen onderweg en je zult vaak een weekend moeten sleutelen om het weer recht te trekken in plaats van rijden.
Maar daartegenover staat ook weer dat je mag zeggen dat heb ik in elkaar gezet. En je leert er enorm van.
Ik ben ook een eigen brouwsel aan het maken en wie weet, misschien werkt het niet eens zoals het moet, maar resultaat is er. Of het nou positief is of negatief. Het is altijd goed voor de eigen research.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
dus met je projekt nu weet je al van spreken (al zoveel tegengekomen wat je nie aan gedacht hebt).Menno schreef:ok, een kleine toelichting.Tijn schreef:origineel renault betrouwbaarder.... hmmm dat is er eentje om over na te denken
Zonder Renault op te willen hemelen denk ik toch niet dat ze al hun engineering en testing voor nix doen.
Neem eens als voorbeeld een uitlaat. Origineel is ie zo ontworpen en getest dat ie alle belastingen en trillingen kan weerstaan. 't enige wat zal gebeuren is dat ie naar loop van tijd doorroest. Als je 'm zelf maakt, heb je dikke kans dat je 'm te zwak of te stijf maakt. Dan gebeurt 't dus zomaar dat ie na een half jaartje scheurt of dat er een steuntje afbreekt. Ook rammeltjes tegen de carresorie aan zullen je heel wat moeite kosten om te voorkomen. (hier hik je met een sportuitlaat meestal al tegenaan)
Dit verhaal geldt voor alle beugeltjes en steuntjes, slangetjes, elektrische bedrading etc. etc. Ook al doe je nog zo je best, de kans dat alles in een keer perfect is, is erg klein. Je bent je eigen duurtest.
Ik heb ook nog nooit een verbouwde auto gezien, hoe perfect ook gedaan, die hier niet tegenaan hikte.
Dit hoeft allemaal geen reden te zijn om niet aan 't bouwen te slaan, maar 't is wel iets dat je in je overwegingen mee kan nemen.

Bleedvalve kun je wel ff weglaten, die dumpvalve is ook nog niet belangrijk.Ray (Zonnebril) schreef:we willen dus alles op elkaar afstemmen.
- GTT blok
- druk op 0.9
- dumpvalve
- schrijfremmen rondom
De intercooler is apart van je radiateur en komt zeer waarchijnlijk achter je bumper te zitten (dus het wordt iets als een 21T-intercooler) Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de aparte oliekoeler, die past ook nog wel ergens achter je bumper.
Het hoofdpunt is dat het blok erin zit en een beetje fatsoenlijk loopt en zoals Menno zegt, daar gaat een hoop tijd inzitten voor je alle kinderziektes eruit hebt (daarom ook niet beginnen met een gereviseerd blok, maar gewoon een gebruikte, pas als alles ok is kun je die reviseren).
Heb ik een vraagje aan anderen: Tijn en ik hebben geconstateerd dat de aandrijfassen gewoon behouden kunnen worden, dit gezien er ook een JB3 bak aan de standaard 1.4 hangt. Kan iemand dit bevestigen (of weerleggen)?
De 1.7 blijft een leuke optie, maar daar gaat ook een hoop extra tijd inzitten vanwege de computer.
De 1.7 is leuk, maar wel weer een hoop extra werk denk ik, bovendien heb ik nu aardig (*kuch*

GT is alom bekend, dus is makkelijker in kennis en onderdelen.
bleedvalve is in die zin belangerijk dat ik enorm geil ben van het geluid, heb ik dan eindelijk een turbo-motor, en dan geen ptsssssj zeker? nèh, die komt er dus wel bij.
over de bleedvalve heb ik het met edwin gehad, wat hij zei stond me wel aan. je kan gewoon op standaard druk blijven rijden (of iets hoger) en als je een keer echt wil gaan of je rijd lange stukken (bijv in Duitsland) kan je m gewoon open draaien en hoppa gaan. Maar over het algemeen staat ie dus gewoon dicht en is dus beter voor je turbo.
maar in den beginne idd niet zo interessant, alleen stiekem toch maar naar de toekomst kijken.
over de bleedvalve heb ik het met edwin gehad, wat hij zei stond me wel aan. je kan gewoon op standaard druk blijven rijden (of iets hoger) en als je een keer echt wil gaan of je rijd lange stukken (bijv in Duitsland) kan je m gewoon open draaien en hoppa gaan. Maar over het algemeen staat ie dus gewoon dicht en is dus beter voor je turbo.
maar in den beginne idd niet zo interessant, alleen stiekem toch maar naar de toekomst kijken.

Jah maar die dingen zijn gewoon bijzaken die weinig te maken hebben met 1.4 of 1.7, bovendien is die bleedvalve helemaal niet zo handig als jij denkt.
Je kan beter een x onder de kap kijken van Tijn als ie klaar is met ze projectje. Die gaat een schakelaar maken voor 2 verschillende drukken. Kijk ik gelijk ff mee
Maargoed nu dwalen we alweer af van je motor topic (eigen schuld
)
Ik denk gewoon dat de 1.4 het makkelijkste is, maar daar kunnen het werkplaatshandboek van jouw motor en eventueel die van een 1.7T pas echte uitleg over geven.
Dus ga daar eerst nou maar eens achteraan...
Je kan beter een x onder de kap kijken van Tijn als ie klaar is met ze projectje. Die gaat een schakelaar maken voor 2 verschillende drukken. Kijk ik gelijk ff mee

Maargoed nu dwalen we alweer af van je motor topic (eigen schuld

Ik denk gewoon dat de 1.4 het makkelijkste is, maar daar kunnen het werkplaatshandboek van jouw motor en eventueel die van een 1.7T pas echte uitleg over geven.
Dus ga daar eerst nou maar eens achteraan...
ik hoef niks te doen, wordt voor me gedaan. er gaat nu een sms de deur uit richting papendrecht. 

Met dien verschille dat een bleedvalve geloof ik niet het gewenste effect heeft bij een volvoblok....Steven(ventieldopje) schreef:Jah maar die dingen zijn gewoon bijzaken die weinig te maken hebben met 1.4 of 1.7, bovendien is die bleedvalve helemaal niet zo handig als jij denkt.
Ik moet zeggen dat mijn mening wel wat bijgesteld is stevie, het idee dat een 1.4 makkelijker zou zijn gaat alleen op op het gebied van tunen, niet over de inbouw, die is toch lastig, wat je ook doet.
De betrouwbaarheid en het hogere koppel van de 1.7 is natuurlijk ook een plus. Daarnaast zijn er genoeg volvo's getuned om er nog een lekkere dosis extra vermogen in te stoppen op termijn.
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Ray volgens mij bedoel je hier geen bleedvalve maar een dumpvalve.Ray (Zonnebril) schreef:bleedvalve is in die zin belangerijk dat ik enorm geil ben van het geluid, heb ik dan eindelijk een turbo-motor, en dan geen ptsssssj zeker? nèh, die komt er dus wel bij.
Die zet je er natuurlijk op. Das standaard

Drive it like you stole it
ja rick. tuurlijk jongen. en me olie is nu warm zat, me auto heeft de hele dag in de zon gestaan.RickGT TURBO schreef:Ray volgens mij bedoel je hier geen bleedvalve maar een dumpvalve.Ray (Zonnebril) schreef:bleedvalve is in die zin belangerijk dat ik enorm geil ben van het geluid, heb ik dan eindelijk een turbo-motor, en dan geen ptsssssj zeker? nèh, die komt er dus wel bij.
Of je zegt gewoon nix...RickGT TURBO schreef:Ray volgens mij bedoel je hier geen bleedvalve maar een dumpvalve.Ray (Zonnebril) schreef:bleedvalve is in die zin belangerijk dat ik enorm geil ben van het geluid, heb ik dan eindelijk een turbo-motor, en dan geen ptsssssj zeker? nèh, die komt er dus wel bij.
Sja ook waar, die 1.7 is wel een uitdaging, das ook weer leuk.Tijn schreef: Met dien verschille dat een bleedvalve geloof ik niet het gewenste effect heeft bij een volvoblok....
Ik moet zeggen dat mijn mening wel wat bijgesteld is stevie, het idee dat een 1.4 makkelijker zou zijn gaat alleen op op het gebied van tunen, niet over de inbouw, die is toch lastig, wat je ook doet.
De betrouwbaarheid en het hogere koppel van de 1.7 is natuurlijk ook een plus. Daarnaast zijn er genoeg volvo's getuned om er nog een lekkere dosis extra vermogen in te stoppen op termijn.
Kan iemand het werkplaatshandboek van een volvo 440/480 Turbo ritselen?
Nee de 1.7 GTX van de 5 bedoel ik niet de volvo. Deze heeft toch ook een weber erop? Bedoel of daar de gtt bovenkant niet op kan. Gewoon 1.7 onderblok verder nix veranderen.Michel S. schreef:spruitstukken gaan niet passen. Dit omdat volvo de klepplaatsing anders heeft gemaakt dan Renault. En waarschijnlijk zijn de kanalen ook van een andere grootte.Riël schreef:Is het carborateurgedeelte en spruitstukken van de gtt niet om te zetten naar een 1.7GTX motor?? Zodat je dit blok met turbo kan laten draaien? Zit je ook met die xtra cc's en geen last van injectie.
Verder last van injectie?? Ik neem aan dat je bedoelt dat je niet hoog genoeg kunt komen met je turbodruk en al snel op het einde zit.
Dat zou je inderdaad kunnen zien als een last, maar wat dacht je van de kleppen, eventuele zuigerspray, koppakking, compressie verhouding, nokken-as. Die zijn niet berekend op een turbo. Met een soft-turbo hoef je niet zo heel veel aan te passen, maar een volwaardige turbo met ook nog eens hoge druk zul je echt wel het blok onder handen moeten nemen.
Dus zou ik maar niet doen.
Tevens zie ik op de foto iets wat weer een nadeel heeft en een voordeel.
Deze motor heeft een Distributie-riem. Voordeel daarvan is dat het een bovenliggende nokkenas is, of zie ik dat verkeerd. Zou meer toeren kunnen betekenen.
Nadeel is dat die riem vervangen moet worden, en dat is minder leuk qua werk en prijs.
Kan het mis hebben erover, dus als iemand preciese info heeft, ga je gang.
Oh ja en misschien heb ik vrijdag liggen: 1 goed gtt blok en 1 goed gte blok. Nix mee te knutselen ???
Groeten!
Ik snap dat je dat van de GTX bedoelt. Maar de in en uitlaat spruitstukken zijn volgens mij een stuk anders. Volgens mij zijn ze zelfs van het principeRiël schreef:Nee de 1.7 GTX van de 5 bedoel ik niet de volvo. Deze heeft toch ook een weber erop? Bedoel of daar de gtt bovenkant niet op kan. Gewoon 1.7 onderblok verder nix veranderen.Michel S. schreef:spruitstukken gaan niet passen. Dit omdat volvo de klepplaatsing anders heeft gemaakt dan Renault. En waarschijnlijk zijn de kanalen ook van een andere grootte.Riël schreef:Is het carborateurgedeelte en spruitstukken van de gtt niet om te zetten naar een 1.7GTX motor?? Zodat je dit blok met turbo kan laten draaien? Zit je ook met die xtra cc's en geen last van injectie.
Verder last van injectie?? Ik neem aan dat je bedoelt dat je niet hoog genoeg kunt komen met je turbodruk en al snel op het einde zit.
Dat zou je inderdaad kunnen zien als een last, maar wat dacht je van de kleppen, eventuele zuigerspray, koppakking, compressie verhouding, nokken-as. Die zijn niet berekend op een turbo. Met een soft-turbo hoef je niet zo heel veel aan te passen, maar een volwaardige turbo met ook nog eens hoge druk zul je echt wel het blok onder handen moeten nemen.
Dus zou ik maar niet doen.
Tevens zie ik op de foto iets wat weer een nadeel heeft en een voordeel.
Deze motor heeft een Distributie-riem. Voordeel daarvan is dat het een bovenliggende nokkenas is, of zie ik dat verkeerd. Zou meer toeren kunnen betekenen.
Nadeel is dat die riem vervangen moet worden, en dat is minder leuk qua werk en prijs.
Kan het mis hebben erover, dus als iemand preciese info heeft, ga je gang.
Oh ja en misschien heb ik vrijdag liggen: 1 goed gtt blok en 1 goed gte blok. Nix mee te knutselen ???
Groeten!
...in.in.......in.in...
uit.....uit.uit.....uit
is nu volgens mij nu echt in-uit-in-uit enz
Weet het niet 100% zeker, maar dacht het wel
GTE blok en GTT. Je zou er misschien een 1.7 Turbo van kunnen maken, maar verwacht niet dat je het klaar hebt vooordat je een kleine 1000 euro verder bent.
Tevens zou ik het jou persoonlijk afraden.
Groetjes
-
Ik ben zelf ook iets aparts aan het bedenken.
1.7 blokje, grotere kleppen, 4 motorcaburateurs, turbootje, etc.
Dit in een R5 GTT of dit in m`n Clio RSI.
1.7 blokje, grotere kleppen, 4 motorcaburateurs, turbootje, etc.
Dit in een R5 GTT of dit in m`n Clio RSI.