Volvo 1.7i Turbo òf 1.4 GTT in mijn Clio?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.

Volvo Turbo of GTTurbo?

Volvo!
25
53%
GTTurbo!
22
47%

Totaal aantal stemmen: 47
-Ray-
Contacteer:

Onder het motto: Bezint eer ge begint, wil ik hier een nuttige en zinnige discussie opstarten over de verschillen en voor en nadelen van deze twee motorblokken. :)

Na een aantal gesprekken met mijn technische commissie komen we uit op twee blokken, het Volvo en het GTTblok. Vrijwel het meerendeel is natuurlijk bekend met het GTTblok, maar ik zou graag wat meer willen weten over het Volvo blok. Ondertussen ben ik in contact met iemand die er meer over weet, en die ook voor mij op zoek is naar een blok compleet met versnellingsbak en computer. Het Volvo blok is zoals jullie misschien weten origineel ontwikkeld door Renault en later verder af-ontwikkeld door Volvo en Porsche. :p

De door hem opgegeven aandachtspunten tov een GTT blok:

- Volvo is relatief zuiniger
- Volvo is betrouwbaarder
- Gaat =/- 300.000 km mee (ook relatief natuurlijk)

Waar je op moet letten is de koppeling/drukgroep en de elektronika.

We weten allemaal dat beide blokken passen (motorsteunen zijn hetzelfde) maar stel dat het zover komt en ik heb een blok dat goed is, wat eventueel (deels) gereviseerd is, en het hangt erboven om erin gelepeld te worden, welke problemen kan ik dan tegenkomen?

- Kabelboom? wat moet er extra bij?
- Aandrijfassen
- Uitlaatlijn
- Wat doe ik met mijn (verplichte) katalysator
- Koeling
- Extra sensoren mbt olietemp/druk turbodruk
- vul maar aan

Nu begrijp ik best dat dit allemaal een hoop geld en tijd gaat kosten, maar het moet haalbaar zijn, omdat ik niet de eerste ben die zoiets wil, het is al eens eerder gedaan. Zo was er op Zandvoort bij het Festival of Speed ook een gast die het voor mekaar had een Volvo blok erin te hangen, kent iemand die toevallig?? Een email adres zou leuk zijn, en er heeft ooit een foto online gestaan, volgens mij had Tackie die, wil iemand die mij even mailen?

Verder is dit topic bedoeld voor nuttige replies en niet die van koop een andere auto of waarom niet dit bla bla, dat soort posts mogen van mij verwijderd worden. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Merijn.V
Contacteer:

Je hebt al een complete 480 turbo met kabelboom, computers en alles voor 1750 en 1900 euro....

En een complete 440 turbo voor 1250 euro....
Anonymous

Definetely een volvoblok.

Als je namelijk een GTT blok erin hangt word je door alle 5 GTT's eruit gereden omdat je zwaarder bent, dat gaat echt niet vooruit.
Bart V

Ray,

Het is goed te doen een 1.7 in je clio sleutelen. Ik heb zelf net een 1.7 in mn 19 getakeld. Zaken als oliedruk sensoren etc zitten allemaal op dezelde plaats op je clio boom, dat is een kwestie van plug en play als het een blok is die uit een renault komt. Bij een volvo blok zou het best eens heel anders kunnen zitten waardoor je toch veel moet gaan aanpassen in de kabelboom.

Een gtt blokje is niet zo moeilijk, aangezien er niet veel motorelectronica aanwezig is.

Maar als je tijd en geld hebt zou ik zeker gaan voor dat 1.7 turbo blok. Je kan er natuurlijk ook een 16V inhangen, dat zal kwa aanpassingen denk ik minder werk zijn dan een volvo blok, en ik denk dat het vermogen niet veel uit zal maken.

Succes
-Ray-
Contacteer:

ik heb ook al gedacht aan een 1.8 16V of wellicht een Williams blok, maar ik wil graag turbo rijden. Dumpvalve hè....... :p:p
Anonymous

Ray (Zonnebril) schreef:ik heb ook al gedacht aan een 1.8 16V of wellicht een Williams blok, maar ik wil graag turbo rijden. Dumpvalve hè....... :p:p
Ja das relaxt man, lekker met een turbo gat ;-)

Maaruh, forreal zo'n 1.7 met een beetje fatsoenlijke druk dat wil wel volgens mij....
Merijn.V
Contacteer:

Ray (Zonnebril) schreef:ik heb ook al gedacht aan een 1.8 16V of wellicht een Williams blok, maar ik wil graag turbo rijden. Dumpvalve hè....... :p:p
Ik denk dat je met het aanschaffen van een complete volvo 440/480 goedkoper uit bent dan met het kopen van een ruilmotor voor clio 1.8 16v om over 2.0 maar niet te beginnen.... :(
Steven
Car: M536

Gezien jij een Carb motor is, is de GTT motor makkelijker inbouwen omdat daar geen computer bijzit. De extra metertjes voor olie- temp,peil&druk/Turbodruk etc. kun je mooi een ritsje Equus (oid) metertjes voor nemen.

Het zal ook allemaal wat makkelijker inbouwen zijn en blaast goed :)

Het volvoblok is daarentegen wat lastiger, je moet de hele computer overbouwen, alles proberen aan te sluiten, dingen werkend krijgen. etc. (Bas Hagen is ook lang bezig geweest met alles werkend te krijgen, aldus Marjolijn).

Een katalysator is wel wat voor te verzinnen, dat is niet echt een probleem. De bak etc. ooknie, want het blok ligt er toch naast voor het erin moet, dus is dan dingen vervangen geen probleem.

Koeling, zoals ik al gezegd heb is ook goed te doen, we zoeken een diesel-radiator van een clio 1.9D en we nemen een aparte oliekoeler met thermostaat.

Uitlaatlijn, we maken ff iets waarmee je kan rijden, daarna is het: wat niet past, kan worden gelast.

Aandrijfassen is ff meten.

GTT is makelijker, volvo is origineler dus sja das aan jou de keus.
catrinus

Ik ben helemaal met steven eens. Volvo is origineler. Gtt is makkelijker. Ik ga ook een volvo 480 turbo blok in mijn gtt bouwen maar dan iets anders als anderen. Binnenkort heb ik hem thuis liggen 8).
There will be plenty of time to rest when your dead
catrinus

Nog een klein detail. Een gtt blok is gemakkelijker te tunen dan een volvo blok.
-Ray-
Contacteer:

catrinus schreef:Ik ben helemaal met steven eens. Volvo is origineler. Gtt is makkelijker. Ik ga ook een volvo 480 turbo blok in mijn gtt bouwen maar dan iets anders als anderen. Binnenkort heb ik hem thuis liggen 8).
dus jij bent bij deze ook toegevoegd aan de technische commissie en ook maar meteen benoemd tot hoofd inbouw. ;)
catrinus

:D :D :lol:
Laatst gewijzigd door catrinus op vr 12 jul 2002 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik weet dat Xero van RSC (Restyled Street Cars)in Belgie momenteel bezig is een twingo van een Turbo te voorzien. Mischien dat hij ook nog een mening hier over heeft?
Drive it like you stole it
Anonymous

catrinus schreef:Nog een klein detail. Een gtt blok is gemakkelijker te tunen dan een volvo blok.
OK, das waar.

maar catrinus, hoe denk jij dat een 1.4 turbo blok in een clio zal presteren ?

Volgens mij gaat dat enorm tegen vallen.

ff vergelijken:

Volvo:
max. vermogen 88 kW (120 pk)/5000tpm
max. koppel 175 Nm/2400tpm

GT:
max. vermogen 88 kW (120 pk)/5750tpm
max. koppel 165 Nm/3750tpm

Vergeet niet dat een clio veel zwaarder is dan een GT. Met het hoge koppel onderin zal een auto van 1000 kilo (dat word tie zeker) beter rijden.
gille
Contacteer:

blaas zelf met je raam open bij gaslos.
nee ff serieus ,waarom hang je er geen 21turbo blok in of een 18 turboblok.
Marcel dLC

Is het blok van een 21 turbo niet passend te krijgen???
Dat zou helemaal cool zijn...
Ik wil ook nog een keer een 1.7 turbo in m'n 19 man!
gille
Contacteer:

catrinus schreef:Nog een klein detail. Een gtt blok is gemakkelijker te tunen dan een volvo blok.
ja maar met een volvo blok heb je meer reserve hoor voor te tunen.
Merijn.V
Contacteer:

gille 21TURBO schreef:
Ook voor de 440/480 is chiptuning ruimschoots voor handen.
Michel S.
Contacteer:

Marinus16V schreef:
gille 21TURBO schreef:
Maar is het niet zo dat een volvo blok maar een increase van 0.3 bar maximaal kan hebben en dat het dan al op het eind zit. Bij een GTT kun je nog wel verder hoor.

Ik zou uiteraard voor het GTT blok gaan. Dit omdat het goedkoper is en veel makkelijker te krijgen. Wil je helemaal orgineel zijn, nog orgineler dan een volvo blok. 1.4 Turbo van de GTT met fastchip injectie. Dan krijg je toch wel het betere werk. Bak en assen geen probleem. Misshcien hier en daar wat hameren en lassen qua uitlaat, maar voor de rest past het perfect. Geen Carburateur meer, en heerlijk orgineel. Druk op 1 bar en boem 160 PK aan de krukas. Denk maar dat die die 1000 Kiloe vooruit krijgt met het koppel van maar liefst 220+ NM.

Het mooiste blijft toch denk ik de 1.8 16V van turbo te voorzien.
de 2.0 turbo van de 21T zal denk ik niet zo snel passen. maar machtig mooi en bruut snel zal het wel zijn.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Merijn.V
Contacteer:

Michel S. schreef:
Marinus16V schreef:
gille 21TURBO schreef:
Maar is het niet zo dat een volvo blok maar een increase van 0.3 bar maximaal kan hebben en dat het dan al op het eind zit. Bij een GTT kun je nog wel verder hoor.

Ik zou uiteraard voor het GTT blok gaan. Dit omdat het goedkoper is en veel makkelijker te krijgen. Wil je helemaal orgineel zijn, nog orgineler dan een volvo blok. 1.4 Turbo van de GTT met fastchip injectie. Dan krijg je toch wel het betere werk. Bak en assen geen probleem. Misshcien hier en daar wat hameren en lassen qua uitlaat, maar voor de rest past het perfect. Geen Carburateur meer, en heerlijk orgineel. Druk op 1 bar en boem 160 PK aan de krukas. Denk maar dat die die 1000 Kiloe vooruit krijgt met het koppel van maar liefst 220+ NM.

de 2.0 turbo van de 21T zal denk ik niet zo snel passen. maar machtig mooi en bruut snel zal het wel zijn.
Waarom zou zo'n volvoblok niet meer dan 0.3 extra kunnen hebben, als die motoren min of meer van elkaar afgeleid zijn, dat snap ik niet???
Michel S.
Contacteer:

Marinus16V schreef:
Michel S. schreef:
Marinus16V schreef:
gille 21TURBO schreef:

Waarom zou zo'n volvoblok niet meer dan 0.3 extra kunnen hebben, als die motoren min of meer van elkaar afgeleid zijn, dat snap ik niet???
omdat die dan op het maximale bereik van de map sensor zit. en niet ver van het maximale van de injectoren.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-Ray-
Contacteer:

kijk, het is dus in den beginne niet het idee om meteen het maximale uit het blok te halen. laten we eerst proberen alles normaal rijdend te krijgen (met een goed blok) alvorens de boel te gaan tunen.

als alles gewoon soepel loopt en ik ga niet tever met peppen blijft alles veel langer heel, toch? :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

nee man.. wat lul je vaag :lol: :D

gewoon door tunnen..

hij is al gaaf en dan word hij alleen nog maar gaver :D hehehe..

go ray go ray...
Michel S.
Contacteer:

Ray (Zonnebril) schreef:kijk, het is dus in den beginne niet het idee om meteen het maximale uit het blok te halen. laten we eerst proberen alles normaal rijdend te krijgen (met een goed blok) alvorens de boel te gaan tunen.

als alles gewoon soepel loopt en ik ga niet tever met peppen blijft alles veel langer heel, toch? :)
Nee kan ik inkomen dat je niet te ver wilt gaan. Maar je moet nu wel een keuze maken en dan kun je beter een goede maken toch. Niet dat je nu voor motor X gaat en na 4 maanden wil je tunen en kom je erachter van, MAN HEY, dat gaat kut. Met Motor Y was ik veel beter uitgeweest.

Dus het is wel de moeite waard om eens te gaan kijken wat het beste is.
Merijn.V
Contacteer:

Ray (Zonnebril) schreef:kijk, het is dus in den beginne niet het idee om meteen het maximale uit het blok te halen. laten we eerst proberen alles normaal rijdend te krijgen (met een goed blok) alvorens de boel te gaan tunen.

Dus gewoon een volvo-blok met chiptuning....lang leve de Nm'..... :D
Roy
Moderator

Wat weegt zo'n clio eigenlijk? Ik denk dat het best vooruit gaat hoor zo'n clio met een Renault blok erin. Weet niet precies het verschil tussen Volvo of Renault maar ik zou denk ik toch voor het Renault blok gaan. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Dirk (CRX)

de 1.7 van de Volvo IS gewoon Renault, op een paar kleine dingen na (de kop ofzo?).. dus het moet gewoon passen.. en een 1.7 zou theoretisch altijd verder getuned kunnen worden dan een 1.4.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
-Ray-
Contacteer:

Roy (Signaalkabel) schreef:Wat weegt zo'n clio eigenlijk? Ik denk dat het best vooruit gaat hoor zo'n clio met een Renault blok erin. Weet niet precies het verschil tussen Volvo of Renault maar ik zou denk ik toch voor het Renault blok gaan. :)
ongeveer 850 kilo.

enne, ik wil niet weten welk blok er harder gaat (wel mooi meegenomen natuurlijk) maar de voor en de nadelen. hoe zit het eigenlijk met de prijzen van de onderdelen? zelfde? :)
Anonymous

Ray (Zonnebril) schreef: ongeveer 850 kilo.

enne, ik wil niet weten welk blok er harder gaat (wel mooi meegenomen natuurlijk) maar de voor en de nadelen. hoe zit het eigenlijk met de prijzen van de onderdelen? zelfde? :)
reken er maar op met 1.7 blok en met dikke remmerij dat je naar de 1000 toegaat. (mijn 16v is 1000)
Ray ik hoor wel wat het is geworden, eerst op vakantie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D
Roy
Moderator

Onderdelen zijn er voor een 5 nog genoeg. Van een volvo weet ik het niet.

Maar mijn 5 staat op kenteken voor 830 kg. Zal dus niet zo veel schelen in snelheid :)
5 GT Turbo '88 GT5
Ben

bij mij 840, naaiers :D

ik kan op dit moment niet zeggen dat ik mijn gtt blok betrouwbaar vind ik moet elke week wel wat sleutelen... een lang stuk rijden van 2 uur durf ik niet met deze auto dan pak ik me 5 tl :D
ik weet dat dit overigens verschild maar nu rijdt ik ook wel met extreem hoge druk 1,5 bar... en daarvoor ook al 1,2 misschien ligt het daar aan :wink:

Ik zou wel voor de injectie kit gaan dan daar ben ik ook voor aan het sparen.

Een volvo blok is leuk en mooi maar inderdaad tuning gaat lastiger. Ik koop, min of meer krijg deze zomer een volvo blokkie en die hang ik er in om te proberen en voor de ervaring en omdat het leuk is om te doen erin... maar weet nu nog niet of ik die er lang in hou...
Hans R.

Ray (Zonnebril) schreef: ~Veel plezier in een 1.4~

Hmmm....het lijkt me duidelijk :D

[denk] Pfff...alleen het idee al...een 1.7!? pfff [/denk] :D :wink:
GTTprutser

Hallo ik ben in het verleden ook eens
wezen zoeken naar een 1.7turbo.
En wat dan belangrijk is om te weten is
dat een volvo een SOFT turbo heeft.
Dit hebben ze gedaan omdat ze dan de motor
niet zo veel hoefden aan te passen.

Een 1.7turbo heeft dan ook 120 PK maar dan wel +-180 nm koppel.(Geloof ik. :p )
Dit ligt dan wel hoger dan de GGT.
Maar deze motor heeft dit koppel pas bij een hoger
toerental.

Op zich is een 1.7 turbo in een clio geen schoenlepel werk.

Succes!
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
hitman

probeer eens een nieuwer type volvo turbo blok.
is namelijk van v.w. en als je wilt kan ik je daar voldoende gegevens van geven.
weet alleen niet of het mooi past in verband met motor steunen en grote.maar als je een beetje creatief bent..........

gr. tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Merijn.V
Contacteer:

GTTprutser schreef:Dit hebben ze gedaan omdat ze dan de motor niet zo veel hoefden aan te passen.
???? Omdat het met een soft turbo genoeg pk's volgens volvo gaf, denk?

Alsof er grote verschillen tussen een T4 en 2.0 T motorblok zitten? (Is V40).
Plaats reactie