ff een vraagje in het algemeen:
Ik beweer dat een een begrenzer van een vrachtwagen doorgaans geijkt is afgesteld op -laat ik het ruim nemen- 88-92 km/h. eigenlijk 90 of 91 km/h. Wie is het daar mee eens/oneens?
De wet vereist dat de vrachtauto begrensd wordt op maximaal 95km/h. Dit gebeurt via een pneumatische of mechanische regelaar op het inspuitsysteem. Als het een elektronisch inspuitsysteem betreft wordt dit geprogrammeerd in het "kenveld" van de EDC (Electronic Diesel Control) regeleenheid. Een EDC systeem biedt ook nog de mogelijkheid om het voertuig op een lagere maximum snelheid te begrenzen (meestal minimaal 75km/h).
In de praktijk zal de maximum snelheid ergens tussen 85 en 100km/h liggen. Bandenslijtage bij een vrachtwagen tikt veel harder aan omdat er meer profieldikte aanwezig is !
Bij de tachograaf keuring wordt ter indicatie een sticker, grijs van kleur, aangebracht met daarop vermeld: "max. 95km/h". Verder volgt een afdraaiproef om de tachograaf te ijken. Het aantal impulsen van de snelheidssensor wordt gemeten over een bepaalde afstand. Hierop wordt de tachograaf afgestemd via "jumpers" onder een verzegeling om de juiste snelheid weer te geven. Dit met een tolerantie van 2% (minder snelheid t.o.v. aangegeven). Bij de nieuwste generatie elektronische tachograafen (veredelde cd rom speler of kaart lezer) is de keuring hetzelfde laken een pak, alleen is het instellen nu elektronisch.
"EERST WAS U VOOR DE BEGRENZER, NU ZIT U ERACHTER"
Ik ben trouwens van mening dat om veilig vrachtvervoer te stimuleren er een maximale snelheid van 80km/h (85 begrenzer) moet gelden voor trommelgeremde bedrijfswagens. Doe dan ook maar een algemeen 24h inhaalverbod voor trommelautoŽs op tweebaans wegen.
Voor bedrijfswagens met EBS en schijfremmen kan dan een maximum van 100km/h (105 begrenzer) ingesteld worden. Deze dienen zich dan aan de met borden aangegeven inhaalverboden te houden.
Ik ben zelf voor een algemeen inhaalverbod voor bedrijfswagens >12ton op tweebaanswegen.
Dit is voor de meeste transporteurs denk ik wel genoeg reden om in veiliger materieel te (moeten) investeren
Plus om files ten gevolge van kantelen e.d. zoveel mogelijk te voorkomen VERPLICHT een stabiliteits regelsysteem a la ESP (Mercedes Benz, Scania, Volvo en MÄN leveren dit al tegen meerprijs).
Met EBS + schijfremmen wordt bij volbelading de remweg tot wel 30% verkort. De minimale vertragingseis voor bedrijfsautoŽs is trouwens 4,5m/s² (ff simpel). Die waarde wordt met trommelremmen soms met pijn en moeite gehaald. Met schijfremmen kunnen ze tot 6+m/s² !!!
Ff voor de duidelijkheid, een beetje auto haalt 8,5-9m/s² !!! De beste tot 11m/s² (

Porsche 911, MB E klasse met SBC).
RESTECP