Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Hans R.

On 2002-02-04 15:46, Paanz
wrote:

ff een vraagje in het algemeen:

Ik beweer dat een een begrenzer van een vrachtwagen doorgaans geijkt is afgesteld op -laat ik het ruim nemen- 88-92 km/h. eigenlijk 90 of 91 km/h. Wie is het daar mee eens/oneens?
Daar ben ik het mee eens.
In Nederland is ,als ik het goed heb, 85 km/h het maximum dat de wet toelaat.

Maar de meeste staan op zo'n 90 km/h omdat in b.v. Frankrijk 90 km/h zeg maar een normale snelheid is voor een vrachtwagen.
In Engeland mogen ze zelfs 96 km/h.

De meeste garagebedrijven in Ned. willen de begrenzer niet hoger zetten als het max. omdat ze daar een boete voor kunnen krijgen, dus worden veel begrenzers in het buitenland op een hogere snelheid gezet.
RUBBERBURNER
Contacteer:

Hhhhmmmm,bij 100 al naar 5 !!!!???????????????????????????????????????????????????????
Je zou 'm nu juist veeeeeel langer kunnen doorhalen !!
Ik schakel pas naar 3 bij 100 ....
Anonymous

Jongens even voor de goede orde het is een gewoon 1.4tje dus geen gtt of zo
robert

On 2002-02-04 21:18, RUBBERBURNER
wrote:
Dat doe je helemaal verkeerd Robert...
inderdaad ben ik helemaal overtuigd door je mooie onderbouwing :lol:
jeroen.k

Ik schakel pas naar 3 bij 100 ....
Ik hoop voor je auto dat je bedoelt dat je bij 100 van 3 naar 4 schakelt en dus niet naar 3!!!! :evil: :evil: :evil:
Anonymous

Nee ik schakel bij 100 van 4 naar 5
Xedrah

Ik ga bij 104 of 106 op de teller naar de drie.
Ik denk dat dat vrij normaal is voor snelle auto's, toch?
Rick

Ik schakel ook bij 100 km naar 3 draait ie ongeveer 6500 toeren.
Anonymous

Voor snelle autoŽs wel ja maar ik rij nog in een langzame auto een gewoon 5je zonder turbo
Rick

Mijn moeder heeft een paar gtl-etjes gehad...dus ook 1.4, maar daar haalde je makkelijk 110 in zijn 3.
Bart V

Ja het is een 4 bak, dan red je het wel.
Steven
Car: M536

Neem aan dat je 2 bedoeld?

Een vriend van mij heeft een starlet 1.0 uit '87, die heeft geen toerenbegrenzer :smile:

Dus 100 in z'n 2 bij 7500 toeren ofzo (wel een overkill geluid dan)

Het malle ding haalt toch nog 185 op de teller met een 4 bak. En dan is 170 toch 165 op een laguna teller Dus de afwijking is niet megagroot.

Ding is trouwnes niet kapot te krijgen :grin:
Rick

On 2002-02-05 16:55, Bart V
wrote:
Ja het is een 4 bak, dan red je het wel.
Nope 5 bak:smile:
Rick

Zelfs het 1.1 peugeotje 205 die mijn moeder nu heeft rijd 90 in 2 en 115 in 3 en het is ook een 5 bak.
Paanz

Laguna:

1=goeie 50-55
2=88-90
3=140
4=180
5=200+

En hij kan ook 120 in z'n 2! en 170 in z'n 3
Gewoon een kwestie van terugschakelen en de koppeling op laten komen! :lol:
Toerenteller gaat dan out of range en ik heb dan achteraf medelijden met met m'n gehele draaide gedeelte.
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
Anonymous

heeft die van jou geen begrenzer dan ?

Die van mij trekt rustig door tot 6000rpm maar dan gaat het slot erop, dat is echt heel duidelijk te merken.
RUBBERBURNER
Contacteer:

Jep,bij 105 gaat ie in 3,140 in 4,170 in 5 ....tot 210 ...
Maarja,hoe je 't ook wend of keerd,die jongen heeft nu veel te brede en hoge banden....]
quote Robert : Dus op de teller moet je 165 - 12% a 10% is ongeveer 145-150 kunnen halen.
Hij verteld zelf dat ie nauwlijks 140 meer op de teller haald.Met jouw theorie rij je dus net zo hard met 195 als 145....
Band/weg weerstand neemt met 33% toe !!!!!!
Jij gelooft ook nog in sprookjes zeker....
-----------------
Official member of the Suzuki Tuningclub
[ This message was edited by: RUBBERBURNER on 2002-02-05 19:30 ]
Steven

Onze ph2 16-16v gaat in 2 tot 95, 3 iets van 130, 4: 170 en 5 tot nu toe 195, maar toen dook er een kadett voor me :smile:

Hij gaat wel over de 200 iig.
jeroen.k

Geloof ook heus wel dat die auto's zo lang in zn twee kunne blijven, maar het lijkt me niet echt bevordelijk voor je motortje (en alle draaiende delen)! mn TL Trek ik hooguit tot de 60 door in zn twee en dan maakt ie al een kabaal van jewelste! Ik denk dat als je je auto een beetje in topconditie wil houden je bij de 80 toch wel minimaal naar zn 3 moet en liever iets eerder. Of ben ik nou zo dom??
Menno

On 2002-02-05 19:23, RUBBERBURNER
wrote:
Band/weg weerstand neemt met 33% toe !!!!!!
:smile:

Als ik nu eens van 205mm terug ga naar 145, (bij gelijkblijvende dyn. band diameter)hoeveel km meer topsnelheid kan ik dan van je krijgen?
rev it like a rental
Xedrah

On 2002-02-05 17:27, Paanz
wrote:

En hij kan ook 120 in z'n 2! en 170 in z'n 3
Gewoon een kwestie van terugschakelen en de koppeling op laten komen! :lol:
Toerenteller gaat dan out of range en ik heb dan achteraf medelijden met met m'n gehele draaide gedeelte.
Dat meen je toch niet serieus he? Dat doe je toch niet??
robert

Ter idee heb ik wat echte getallen gezocht.
Gegevens komen van een rollenbankinstelling, gebruikt voor keuringsmetingen.

Een opel vectra 2.0 tdi (sorry) van 1500 kg (beladen) heeft een top van 175 km/h.
De totale weerstand is op top 1189 Nm (aan de wielen), waarvan 327 Nm voor de rolweerstand en 862 Nm voor het overwinnen van de luchtweerstand.
Dus hier is de rolweerstand bij topsnelheid 27.5% van de totale weerstand.

Als de rolweerstand met 33% toeneemt (wat ik betwijfel, hoe kom je daaraan, 195/145 =1.33 zeker..) dan wordt de totale weerstand bij deze auto 1297 Nm. De totale weerstand neemt met 9% toe.
Dan zal de topsnelheid ongeveer met 4 a 5% afnemen.
(totale weerstand is voornamelijk kwadratisch met de snelheid )

at your service..

Maar het probleem was al opgelost. De auto scheen naar enig aandringen toch 140 op de teller te halen. tada: no problem.

r
Anonymous

Ik denk misschien heel simpel hoor maar als het waar is dat je net zo hard rijdt als dat je met de oude velgen deed dan hoef je dus alleen maar naast iemand te gaan rijden(geen politie:smile: ). Met een vriend ofzo en dan ga je klokken, je spreekt af om eerst honderd te gaan rijden op zijn teller en onthoud dan gewoon hoeveel jij op dat moment reed. Dus als jij op dat moment op je teller 80 reed dan weet je dat dat eigelijk 100 is.

Dit kun je bij iedere snelheid doen lijkt me en kost je niks:wink:

Suc6!!
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Om de teller echt te ijken:

Rij een kilometer lang (met behulp van de hectometerpaaltjes)met (bijv.) 120 constant. Meet de tijd die je erover doet met een stopwatch.

Vervolgens uitrekenen: 3600(aantal secondes/uur)/x(tijd over 1 km)= de snelheid in km/uur.

Dit werkt bij iedere snelheid.

120=30 seconden
100=36 seconden
etc.

Kan je bijv. aangeven dmv stickertjes op je teller, handig bij flitspalen :smile:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven

Ik heb wel es een Toyota MR2 teller geijkt met me ex-scooter.

Ik reed toen 120 digitaal, dit dus met een fietsteller dus echt een minimale afwijking van hooguit 1%
MR2 dacht ik iets van 130 op z'n teller.
Anonymous

On 2002-02-06 15:08, Baccara
wrote:
Om de teller echt te ijken:

Rij een kilometer lang (met behulp van de hectometerpaaltjes)met (bijv.) 120 constant. Meet de tijd die je erover doet met een stopwatch.

Vervolgens uitrekenen: 3600(aantal secondes/uur)/x(tijd over 1 km)= de snelheid in km/uur.

Dit werkt bij iedere snelheid.

120=30 seconden
100=36 seconden
etc.

Kan je bijv. aangeven dmv stickertjes op je teller, handig bij flitspalen :smile:
Dan ijk je hem niet echt hoor, maar je krijgt een aardige indicatie.

Kijk maar eens wat voor afwijkingen je hebt als je met drie mensen met een stopwatch meet. Vervolgens moet je precies 120 op je teller rijden voor 1000 meter.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nee, écht ijken is het natuurlijk niet. Maar beter dan met een andere auto vergelijken. Ik houdt als referentiepunt m'n voorruitstijl aan. En als je dat een keer of 3 doet, klopt het heel aardig. Preciezer wordt het niet met huis-tuin en keuken apparatuur.

Tip: vraag een videowagen van de KLPD om je te volgen. Heb ik ook gedaan, maar dan per ongeluk. Die zijn akelig nauwkeurig :sad:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
speedline

ff een vraagje in het algemeen:

Ik beweer dat een een begrenzer van een vrachtwagen doorgaans geijkt is afgesteld op -laat ik het ruim nemen- 88-92 km/h. eigenlijk 90 of 91 km/h. Wie is het daar mee eens/oneens?
De wet vereist dat de vrachtauto begrensd wordt op maximaal 95km/h. Dit gebeurt via een pneumatische of mechanische regelaar op het inspuitsysteem. Als het een elektronisch inspuitsysteem betreft wordt dit geprogrammeerd in het "kenveld" van de EDC (Electronic Diesel Control) regeleenheid. Een EDC systeem biedt ook nog de mogelijkheid om het voertuig op een lagere maximum snelheid te begrenzen (meestal minimaal 75km/h).

In de praktijk zal de maximum snelheid ergens tussen 85 en 100km/h liggen. Bandenslijtage bij een vrachtwagen tikt veel harder aan omdat er meer profieldikte aanwezig is !

Bij de tachograaf keuring wordt ter indicatie een sticker, grijs van kleur, aangebracht met daarop vermeld: "max. 95km/h". Verder volgt een afdraaiproef om de tachograaf te ijken. Het aantal impulsen van de snelheidssensor wordt gemeten over een bepaalde afstand. Hierop wordt de tachograaf afgestemd via "jumpers" onder een verzegeling om de juiste snelheid weer te geven. Dit met een tolerantie van 2% (minder snelheid t.o.v. aangegeven). Bij de nieuwste generatie elektronische tachograafen (veredelde cd rom speler of kaart lezer) is de keuring hetzelfde laken een pak, alleen is het instellen nu elektronisch.

"EERST WAS U VOOR DE BEGRENZER, NU ZIT U ERACHTER" :D :lol:

Ik ben trouwens van mening dat om veilig vrachtvervoer te stimuleren er een maximale snelheid van 80km/h (85 begrenzer) moet gelden voor trommelgeremde bedrijfswagens. Doe dan ook maar een algemeen 24h inhaalverbod voor trommelautoŽs op tweebaans wegen.

Voor bedrijfswagens met EBS en schijfremmen kan dan een maximum van 100km/h (105 begrenzer) ingesteld worden. Deze dienen zich dan aan de met borden aangegeven inhaalverboden te houden.

Ik ben zelf voor een algemeen inhaalverbod voor bedrijfswagens >12ton op tweebaanswegen.

Dit is voor de meeste transporteurs denk ik wel genoeg reden om in veiliger materieel te (moeten) investeren >-)

Plus om files ten gevolge van kantelen e.d. zoveel mogelijk te voorkomen VERPLICHT een stabiliteits regelsysteem a la ESP (Mercedes Benz, Scania, Volvo en MÄN leveren dit al tegen meerprijs).

Met EBS + schijfremmen wordt bij volbelading de remweg tot wel 30% verkort. De minimale vertragingseis voor bedrijfsautoŽs is trouwens 4,5m/s² (ff simpel). Die waarde wordt met trommelremmen soms met pijn en moeite gehaald. Met schijfremmen kunnen ze tot 6+m/s² !!!

Ff voor de duidelijkheid, een beetje auto haalt 8,5-9m/s² !!! De beste tot 11m/s² ( :p Porsche 911, MB E klasse met SBC).

RESTECP :wink: :D :lol:
Laatst gewijzigd door speedline op za 29 jun 2002 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.
cliomaniac

jezus man speedline je blijft me verbazen waar haal jij toch al die kennis vandaan ben jij la poop duh creatur dootomobiel. ff serieus tering respect.
if it isn't possible it is not impossible
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

jaja weer een echt speedline verhaal :) :)
Riël
Über-Spammer

Denk niet dat de rolweerstand door bredere banden zo merkbaar is. Gooi je er toch een paar tiende barretjes meer in ??
speedline

Om even te helpen geeft je teller nu dus ongeveer 1815/1663 = 1.09 = 9% minder aan.

Of zo je wilt het toerental dat bij een bepaalde snelheid hoort is nu 9% lager, dus je hebt grofweg 10% minder vermogen of trekkracht bij die snelheid.

het verschil van 165 kmh eerst en 120 kmh nu is te groot om alleen met bandenmaat verklaard te zijn.

Je zal de max snelheid wel met wind mee geklokt hebben, en nu per ongeluk wat wind tegen gehad hebben. Dan kan het wel!
Idd, al deze factoren helpen mee. Je ziet denk ik alleen wat over het hoofd en dat is de koppel/ vermogenskromme. Komt het beschikbare koppel door een dip in de kromme of slechte afstelling, etc. onder de totale rijweerstand dan is het gauw afgelopen met accelereren. Zeker als die rijweerstand nog eens vergroot wordt door bredere en lagere banden. De luchtweerstand neemt trouwens in een kromme toe tot bijna een factor 4 ipv 2 !!!

Maar hoe lager de hoogte/ breedte verhouding des te kleiner de rolweerstand bij hogere snelheden. Alleen zorgt de extra bandbreedte voor een hogere rijweerstand.

10% minder power door 9% minder omwentelingen van de motor is toch wel afhankelijk van de vermogens/ koppel kromme. Aangezien deze verre van lineair verlopen is dit toch niet helemaal correct :wink:
speedline

Repo schreef:Ff voor de duidelijkheid, een beetje auto haalt 8,5-9m/s² !!! De beste tot 11m/s² ( Porsche 911, MB E klasse met SBC)

Ik heb ooit bij top-gear gezien, in een vergelijkende remweg test, dat een peugeot 206 bv. een kortere remweg heeft dan een 911. Dit had onder andere ook met gewicht te maken. Heeft deze peugeot dan een hogere vertragingssnelheid?

Oorspronkelijk onderwerp: Maat van mij heeft een 5GTL met 175 banden en deze gaat ook niet harder meer dan 145km/h. Gezien het feit dat de snelheidsmeterkabel in het differentieel is verwerkt, dus altijd een vast gegeven is, kan het dus inderdaad zijn dat de topsnelheid van je auto met te brede banden ver omlaag gaat. Als je nu 120km/h haalt, draait de motor dus veel minder toeren en dus de uitgaande aandrijfassen ook. Hierbij kun je natuurlijk wel de banden afwijking optellen (grotere omtrek etc.).
Met jouw berekening zal je dus ongeveer 135km/h halen.
De uiteindelijke remweg van een voertuig is in hoofdlijnen afhankelijk van de volgende factoren:
-gewichtsverdeling
-bandenmaat, profiel en compound
-vermogen van het remsysteem
-wielophangingsgeometrie
-wegdektoestand

En dan nog de bestuurder die binnen de kortst mogelijke tijd de maximaal mogelijke vertraging dient te halen en te handhaven !

Kortom een hoop mogelijkheden voor verschillende testresultaten.

Ivm Peug 206 vs. Porsche 911, wat voor uitvoeringen en wat voor meetsnelheden betrof het ?
Jeroen V
Contacteer:

Heb de de gemiddelde vertraging even bij mijn auto uitgerekend ( Renault 21 Turbo phase II '90 Fw )

Bij een snelheid van 100 km/h > 27,78 m/s staat hij in 39 m stil

Kruisproduct > 39 * 1 : 27,28 = 1.404

27,78 : 2 = 13,89 > 13,89 : 1,404 = 9,89 m/s²

Toch een aardige brake power zo'n 21 T
Plaats reactie