Dit is bij mij net iets onder min.
Kan ik dit zelf kopen/bijvullen? Heb gelezen dat je het bij koude motor moet doen ivm de druk, maar ben echt nog een leek dus...

(gtt gaat het over)
Denk dat Chris met het ontluchten eerst nog maar even moet wachten.. Eerst maar wat bekend worden met het koelsysteem. Ontluchten is nu ook nog niet noodzakelijk.Joost van der Hammen schreef:ja dat kan gewoon koelvloeistof kopen en bij vullen tot max. kan hem ff ontluchten door de dopjes op je koelslangen open te draaien en je expantie vatje hoger te houden dan die dopjes en als er vloeistof uit loopt weer dicht draaien expantie vat weer bijvullen vast zetten en klaar
Je kan hem het beste koud aflezen.spir@l schreef:Ok...als we dan toch bezig zijn...
Van mij ook nog even een beginners-question...
Hoe komt t dat, wanneer ik nadat ik mijn koelvloeistof heb bijgevuld weer kijk, het niveua dan weer ONDER het Minimaal streepie zit???
Komt dat omdat alles in het "koel-systeem" zit??
Want de eerste keer toen ik het bijvulde (MET WARME MOTOR!!) zat t ook onder t streepie, en liep het op toen ik de dop eraf haalde.
Dus...(even kort en duidelijk)
-Wanneer lees je de juiste hoeveelheid koelvloeistof af?!?!?
*koude/warme motor.
*draaiende/niet-draaiende motor.
*dop vast/dop los.
thanx.
ps...of lek ik gewoon vloeistof als een idioot?!?!?!?!
Als m'n kachel openstaat dan doet hij dat bij mij ook. Dus ik denk dat daar iets lekt (maar voel nergens nat) of daar verdampt..mpsanten schreef:Als we het er toch zo over hebben. Die van mij staat altijd op minimum. Alles wat ik er bij gooi gaat er zeer snel weer ergens uit. Als ik hem op minimum laat staan gaat dat jaren goed, zonder dat ik ook maar iets kwijt raak.
Same here...mpsanten schreef:Als we het er toch zo over hebben. Die van mij staat altijd op minimum. Alles wat ik er bij gooi gaat er zeer snel weer ergens uit. Als ik hem op minimum laat staan gaat dat jaren goed, zonder dat ik ook maar iets kwijt raak.
Hohoho, even een basisbeginsel: Stoffen zetten uit als ze warmer worden. Water ook, maar slechts tot het vriespunt. Daarna is water een van de uitzonderingen omdat water "H-O"-bruggen (ik weet even niet meer hoe het exact heet) met zichzelf kan maken en dus een roosterstructuur gaat vormen die meer ruimte inneemt dan de chaos als water vloeibaar is. Dus die theorie dat water uitzet als het koud wordt kun je weggooien. Je kunt alleen zeggen dat het volume van water toeneemt als het van de vloeibare naar de vaste fase gaat...[/quote][/quote]clio_rally schreef:[quote="RickGT TURBO]
Kouder zet uit (ijs neemt meer ruimte in beslag dan kamer temp water) maar van kamer temp naar nog warmer zet ook uit.
Ok, sorry, je hebt gelijk. MAar het gebied waarin water gaat 'uitzetten' onder het vormen van de eerder genoemde bruggetjes is errug klein... ik had moeten zeggen tot rond het vriepspuntMaus schreef:Ook weer niet helemaal waar, bij 4 graden gaat water al uitzetten.