Koelvloeistof bjivullen.

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Het vaatje helemaal linksvoor bij de koplamp is voor de koelvloeistof neem ik aan.
Dit is bij mij net iets onder min.
Kan ik dit zelf kopen/bijvullen? Heb gelezen dat je het bij koude motor moet doen ivm de druk, maar ben echt nog een leek dus... :)

(gtt gaat het over)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Anonymous

ja dat kan gewoon koelvloeistof kopen en bij vullen tot max. kan hem ff ontluchten door de dopjes op je koelslangen open te draaien en je expantie vatje hoger te houden dan die dopjes en als er vloeistof uit loopt weer dicht draaien expantie vat weer bijvullen vast zetten en klaar
Rene (Mr. TX)
Berichten: 2312
Lid geworden op: wo 6 jun 2001 0:00
Locatie: Friesland
Contacteer:

Ja kun je gewoon zelf bijvullen. Ff koelvloeistof kopen. Het best is met koude motor. Bij warme motor vliegt de koelvloeistof je om de oren. Als je motor iets warm is, voorzichtjes de druk laten ontsnappen.

Maar hou je koelvloeistof goed in de gaten!! Je hebt een GTT, dus errug warme motortjes die absoluut niet zonder koelvloeistof kunnen.
Rene (Mr. TX)
Berichten: 2312
Lid geworden op: wo 6 jun 2001 0:00
Locatie: Friesland
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:ja dat kan gewoon koelvloeistof kopen en bij vullen tot max. kan hem ff ontluchten door de dopjes op je koelslangen open te draaien en je expantie vatje hoger te houden dan die dopjes en als er vloeistof uit loopt weer dicht draaien expantie vat weer bijvullen vast zetten en klaar
Denk dat Chris met het ontluchten eerst nog maar even moet wachten.. Eerst maar wat bekend worden met het koelsysteem. Ontluchten is nu ook nog niet noodzakelijk. ;)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

ja dat doe ik elke dag ongeveer :).

Enne koelvloeistof, dat is gewoon 1 standaard? ik heb geen speciale nodig? :) tis mijn eeste auto dus als mijn vragen dom zijn dan komt dat omdat ik er nog de ballen verstand van heb :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Anonymous

gewone koelvloeistof

gewoon bijvullen

:-) wel regelmatig checken ja.

Ontluchten na bijvullen koelvloeistof is onzin, dat moet alleen als er lucht in je leidingen zit. Na vervanging bijvoorbeeld.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Koelvloeistof is redelijk standaard. Ik mix gewoon het altijd door elkaar.
Wel zou ik er geen water in gooien. Alhoewel dat niet eens zo veel kwaad kan. Toch zou ik het niet doen en gewoon wat euro's voor koelvloeistof uitgeven.
Drive it like you stole it
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok...als we dan toch bezig zijn...

Van mij ook nog even een beginners-question...

Hoe komt t dat, wanneer ik nadat ik mijn koelvloeistof heb bijgevuld weer kijk, het niveua dan weer ONDER het Minimaal streepie zit???

Komt dat omdat alles in het "koel-systeem" zit??
Want de eerste keer toen ik het bijvulde (MET WARME MOTOR!!) zat t ook onder t streepie, en liep het op toen ik de dop eraf haalde.

Dus...(even kort en duidelijk :) )

-Wanneer lees je de juiste hoeveelheid koelvloeistof af?!?!?
*koude/warme motor.
*draaiende/niet-draaiende motor.
*dop vast/dop los.



thanx.

ps...of lek ik gewoon vloeistof als een idioot?!?!?!?!
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Awel... ik heb (had) net hetzelfde probleem...
Laat de reacties dus maar komen :wink:
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

hmm volgensmij heb ik dan hetzelfde.......
dus: dat mijn koelvloeistof gewoon goed is, maar lijkt het alsof het onder min. zit.......
some people are alive only because it's illegal to kill them
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

Volgens mij is het heel simpel:

met koude motor vullen tot het midden van vol en leeg.

Hierna de motor laten draaien en ontluchten tot het niet meer zakt. Hierna zal bij warme motor het niveau stijgen omdat warme koelvloeistof uitzet.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

spir@l schreef:Ok...als we dan toch bezig zijn...

Van mij ook nog even een beginners-question...

Hoe komt t dat, wanneer ik nadat ik mijn koelvloeistof heb bijgevuld weer kijk, het niveua dan weer ONDER het Minimaal streepie zit???

Komt dat omdat alles in het "koel-systeem" zit??
Want de eerste keer toen ik het bijvulde (MET WARME MOTOR!!) zat t ook onder t streepie, en liep het op toen ik de dop eraf haalde.

Dus...(even kort en duidelijk :) )

-Wanneer lees je de juiste hoeveelheid koelvloeistof af?!?!?
*koude/warme motor.
*draaiende/niet-draaiende motor.
*dop vast/dop los.



thanx.

ps...of lek ik gewoon vloeistof als een idioot?!?!?!?!
Je kan hem het beste koud aflezen.
Is de motor warm dan staat het systeem onder druk. Die druk word door je pomp veroorzaakt maar nog veel meer omdat de vloeistof door de warmte uitzet.
Kouder zet uit (ijs neemt meer ruimte in beslag dan kamer temp water) maar van kamer temp naar nog warmer zet ook uit.
Aangezien je koelvloeistof niet verdampt (tenzij je echt kookt) maar van kamer temp vloeibaar naar warm/heet gaat komt het systeem onder druk te staan. Aangezien de vloeistof uitzet in een afgesloten systeem.

Zodra je dan je expansie vaatje opendraaid dan laat je de lucht (die samen is gedrukt door het uitgezette koelvloeistof) ontsnappen. En dus kan ineens je vloeistof naar hartelust uitzetten. En zal het niveau in je expansie vat stijgen.

Nou zal je denken waarom niet gewoon een ontluchting die altijd openstaat. Nou als je dus druk op de vloeistof houd dan kookt het vloeistof ook weer minder snel. Daarom....
Drive it like you stole it
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Thnx voor de info, heb net in de pauze ff een litertje gehaald, moet genoeg zijn.

Strax ff bijvullen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Als we het er toch zo over hebben. Die van mij staat altijd op minimum. Alles wat ik er bij gooi gaat er zeer snel weer ergens uit. Als ik hem op minimum laat staan gaat dat jaren goed, zonder dat ik ook maar iets kwijt raak.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

mpsanten schreef:Als we het er toch zo over hebben. Die van mij staat altijd op minimum. Alles wat ik er bij gooi gaat er zeer snel weer ergens uit. Als ik hem op minimum laat staan gaat dat jaren goed, zonder dat ik ook maar iets kwijt raak.
Als m'n kachel openstaat dan doet hij dat bij mij ook. Dus ik denk dat daar iets lekt (maar voel nergens nat) of daar verdampt..
Drive it like you stole it
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

mpsanten schreef:Als we het er toch zo over hebben. Die van mij staat altijd op minimum. Alles wat ik er bij gooi gaat er zeer snel weer ergens uit. Als ik hem op minimum laat staan gaat dat jaren goed, zonder dat ik ook maar iets kwijt raak.
Same here...
Ik had hem laatst bijgevuld (iets te veel zelfs) en dat is ook weer uitgekomen (daar waar het de radiateur ingaat)...
Het koevloeistof is ook erg smerig, dus ik heb voor de vakantie toch nog maar ff een afspraak bij de garage gemaakt om het na te kijken en het koelvloeistof te verversen.
Heb verder nooit geen problemen met koeling ofzo..

marcel
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

nooit geen problemen is altijd he ! :wink:

Vreemd dat het open zetten van de kachel invloed heeft. Je zou zeggen dat dat niet meer is dan het veranderen van een luchtklep en dat het kachelement altijd warm water te verduren krijgt.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

[quote="RickGT TURBO]

Kouder zet uit (ijs neemt meer ruimte in beslag dan kamer temp water) maar van kamer temp naar nog warmer zet ook uit.

[/quote]

Hohoho, even een basisbeginsel: Stoffen zetten uit als ze warmer worden. Water ook, maar slechts tot het vriespunt. Daarna is water een van de uitzonderingen omdat water "H-O"-bruggen (ik weet even niet meer hoe het exact heet) met zichzelf kan maken en dus een roosterstructuur gaat vormen die meer ruimte inneemt dan de chaos als water vloeibaar is. Dus die theorie dat water uitzet als het koud wordt kun je weggooien. Je kunt alleen zeggen dat het volume van water toeneemt als het van de vloeibare naar de vaste fase gaat...
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

clio_rally schreef:[quote="RickGT TURBO]

Kouder zet uit (ijs neemt meer ruimte in beslag dan kamer temp water) maar van kamer temp naar nog warmer zet ook uit.
Hohoho, even een basisbeginsel: Stoffen zetten uit als ze warmer worden. Water ook, maar slechts tot het vriespunt. Daarna is water een van de uitzonderingen omdat water "H-O"-bruggen (ik weet even niet meer hoe het exact heet) met zichzelf kan maken en dus een roosterstructuur gaat vormen die meer ruimte inneemt dan de chaos als water vloeibaar is. Dus die theorie dat water uitzet als het koud wordt kun je weggooien. Je kunt alleen zeggen dat het volume van water toeneemt als het van de vloeibare naar de vaste fase gaat...[/quote][/quote]

Heb je helemaal gelijk in.
Dat bedoelde ik ook maar zo formuleerde ik het niet. Inderdaad zet water pas uit als het bevroren raakt. Je hebt gelijk.
Drive it like you stole it
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ook weer niet helemaal waar, bij 4 graden gaat water al uitzetten.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Maus schreef:Ook weer niet helemaal waar, bij 4 graden gaat water al uitzetten.
Ok, sorry, je hebt gelijk. MAar het gebied waarin water gaat 'uitzetten' onder het vormen van de eerder genoemde bruggetjes is errug klein... ik had moeten zeggen tot rond het vriepspunt :wink:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

het toenemen van druk van het koelsysteem bij warm worden heeft geen ruk te maken met de uitzetting van water. trouwens al je alu delen zetten ook flink uit dus de afgesloten ruimte wordt groter, dus de druk zal zakken :p ?? huh??
Het komt gewoon doordat een heel klein beetje van de vloeistof zal verdampen (koken dus), de damp kan niet weg en daardoor stijgt de druk. Door de gestegen druk stijgt ook weer het kookpunt. De zaak stabiliseerd zich.

Als je bij hete motor de druk laat zakken (oftewel de dop losdraait), zal gelijk het kookpunt weer zakken. En dat hoor je ook: geborrel, das koken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Bij mijn auto staat het koelvloeistof niveau bij koude motor precies op het min streepje, en als de motor na een lange rit flink warm is staan het niveau net onder het max streepje, als ik geen gekke dingen doe met mn auto staat ie meestal ergens tussen in. Dit was bij mijn oude motor ook zo en is een gezond teken.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik hou het koelsysteem kunstmatig onder druk, warm of koud. Er ontstaat ook geen beetje damp in de kop. (die de vloeistof een beetje het vaatje in drukt) En dus het niveau is warm of koud altijd hetzelfde, das een goed teken.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

eeeh ik heb ook een probleempie maar denk dat het bij mij iets erger is mijn autpo lekt koelvlieistof een liter per 3 weken ongeveer (best veel denk ik zo) doe er dus ook lekker eigenwijs water in anders kost me dat nog een vermogen haha :D EN hij lekt ook een heel klein beetje olie dacht altijd dat het het kleppendeksel pakking was want daar was het altij wel een beetje vies van de olie maar die is nu vervangen en het is nog steeds maar die olie is maar HEEEL weinig dat hij verliest als ik hem wegzet met een warme moter iets van 4 druppels dus dat valt allemaal reuze mee maar toch. zou dit alles erop wijzen dat deze clio toe is aan een nieuwe koppakking?! (zou onderhand wel kunnen naar 215.000 km haha) maar toch dat vind ik het denk ik dan niet echt meer waard. of kan dit ook iets anders zijn iemadn enig idee?!? alvast bedankt voor de mogelijke oorzaken als jullie die zouden weten. (Ps. ff een compleet andere vraag hoeveel kan een clio 1.4 rt eigenlijk ongeveer aan kilometers lopen?)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nou ik heb net een perfecte 1.4 energy blok uit mn 19 gelepeld die 250.000 km gelopen had, en zeker nog een ton zou kunnen lopen. Die energy blokken zijn vrij sterk, en als je niet al te gek doet kan je er veel km mee rijden. Gewoon goed warm rijden, en niet te ruig.

Greetz
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Er werd laatst tegen mij gezegt door een Renault man, dan ik me koelvloeistof nooit tot het maximum moest vullen, maar altijd net boven of op het minimum.

Als ik hem verder bijvul, lekt het overtollige altijd.

Dus meer dan tot het minimum bijvullen heeft geen zin, volgens hem.

Gaat over een clio16v.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

lijkt mij een beetje vreemd. In mijn GTT staat het peil meestal tussen min. en max. en hij lekt helemaal niks (eens in de paar maanden heel ietsje bijvullen)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie