[GTT] Intercooler (dubbelle capaciteit of niet?)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Wat vinden jullie? Ik wil een intercooler gaan kopen. Ik heb er twee uit elkaar geploft nu. Dus wil een sterkere die helemaal free is.

Wat hebben jullie voor intercoolers? Ik bedoel dus als je een niet standaard intercooler hebt.

Ik heb Tijn z'n intercooler gezien (online) en die kost 7 pond meer dan die van BBperformance. Wat zijn nou de wezenlijke verschillen?

Verder verkoopt K-tec een intercooler (voor veel meer centjes) die een dubbelle capaciteit heeft (en ze verkopen ook eentje die je onder de radiateur moet hangen, maar die is echt onbetaalbaar).

Is dat het nou waard?

En in het achterhoofd houdend dat ik ook nog een Aqua mist systeem krijg er op.

Zouden jullie aanraden gewoon de bbperformancetuning intercooler te kopen of die Tijn ook heeft?

Overigens welke heb jij Roy?
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

GTTuning... :D
of

BBTuning... :D
of

Improve-Tuning... :D
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ja, de mijne is duurder in ponden, totdat je de BTW en de verzendkosten gaat verrekenen ... daarna ben ik goedkoper uit. :D

Hij is iets groter dan standaard trouwens hoor... ribben zijn voornamenlijk hoger en de ruimte wordt efficienter gebruikt dn bij de standaard intercooler.
there is no spoon.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

RickGT TURBO schreef:Wat vinden jullie? Ik wil een intercooler gaan kopen. Ik heb er twee uit elkaar geploft nu. Dus wil een sterkere die helemaal free is.
duh.... ben bang dat het daar niet bij blijft met de manier waarop jij je bakkie opvoert... ;)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Tijn schreef:Ja, de mijne is duurder in ponden, totdat je de BTW en de verzendkosten gaat verrekenen ... daarna ben ik goedkoper uit. :D

Hij is iets groter dan standaard trouwens hoor... ribben zijn voornamenlijk hoger en de ruimte wordt efficienter gebruikt dn bij de standaard intercooler.
zitten er bij jou binnenin de luchtkanalen ook nog van die zigzag lamellen?
rev it like a rental
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:
RickGT TURBO schreef:Wat vinden jullie? Ik wil een intercooler gaan kopen. Ik heb er twee uit elkaar geploft nu. Dus wil een sterkere die helemaal free is.
duh.... ben bang dat het daar niet bij blijft met de manier waarop jij je bakkie opvoert... ;)
Ja, mooi is dat heh.....

Daar moet ik overigens nog een poste over maken... het freakynesh....
Drive it like you stole it
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

RickGT TURBO schreef:het freakynesh....
het wat?

Overigens, een intercooler met meer capaciteit is altijd beter voor je vermogen (net als het freeflowen of op andere manier koelen van je inlaatlucht, maar ja, het kost natuurlijk nogal wat geld zon ding.
Als je met hogere druk wil gaan rijden (1,1 en meer) dan moet je wel bijna, want de standaardcooler kan die druk niet aan, zoals je wel gemerkt hebt.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Stefijn (ZakRaket) schreef:
RickGT TURBO schreef:het freakynesh....
het wat?

Overigens, een intercooler met meer capaciteit is altijd beter voor je vermogen (net als het freeflowen of op andere manier koelen van je inlaatlucht, maar ja, het kost natuurlijk nogal wat geld zon ding.
Als je met hogere druk wil gaan rijden (1,1 en meer) dan moet je wel bijna, want de standaardcooler kan die druk niet aan, zoals je wel gemerkt hebt.
Maar hoe groter de intercooler hoe groter het turbo gat....
Drive it like you stole it
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Mwoa, in principe wel, maar het is niet direct zo dat bij een 2x zo grote intercooler ook een 2x zo groot turbogat is. Er is meer inhoud in je systeem dan alleen de intercooler (buizen, slangen etc)
Daarbij zijn die intercoolers vaak slechts 30%-50% groter, en heb je altijd nog zoiets als EFFICIENTERE intercoolers, m.a.w. dezelfde inhoud maar betere koeling. Als je betere koeling combineert met 10-20% meer inhoudt dan merk je daar denk ik niks van.

Daarbij: turbogat roeleert! :lol:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

RickGT TURBO schreef:Maar hoe groter de intercooler hoe groter het turbo gat....
dat hoor ik wel eens vaker. daar heb ik eens wat aan gerekend. hoeveel liters per seconde lucht gaat er door een motor op het moment dat je 'turbogat' hebt en hoeveel liters groter is een veel groter inlaat systeem.
Dan kom je uit op plm 0.1 sec langere 'vultijd', dat merk je nooit.
Die berekening mag je eigenlijk niet zo maken, tis meer een afschatting.

De voordelen van een mooie grote, goed aangestroomde intercooler zijn veel groter.
mathijs
Berichten: 709
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: den haag

ik zou toch voor een grotere intercooler gaan van gttuning of een dergelijk bedrijf.
ikzelf heb er een van gttuning en ben er zeer tevreden over. :)
van dat grotere turbogat merk je niets.
het ziet er mooier uit en het belangrijkste opblazen doe je hem niet (snel) :lol:
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Thanks, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan.

Ik heb nog een verschil gevonden tussen die twee intercoolers.

Die Tijn heeft heeft /-o-o-\ bovenkant en die andere heeft /-o-o\
[img]http://home.planet.nl/~lind0062/project/project2.jpg[/img]

[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... /img24.jpg[/img]

Zou dat qua air flow uitmaken? Of is dat ook minimaal?
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op di 25 jun 2002 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Drive it like you stole it
Anonymous

Michel S. had er zelfs twee en die merkte ook vrijwel niets van meer turbolag.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

RickGT TURBO schreef: Zou dat qua air flow uitmaken? Of is dat ook minimaal?
laten we zeggen dat de gaten daar veeeel groter zijn dan het gat van je carb.
En in een interkoeler moet de flow een beetje turbulent zijn, zijn maar wat verstoord, want dat verbeterd het kontact met de wand. Vandaar ook menno's vraag of er zigzagprofielen (he bah- flow verstoring!) in de koeler zit.
Te mooie geflowde, met mooie laminaire stroming erin, interkoelers doen het wat slechter. :lol: gelukkig zijn ze nooit zó mooi geflowed.
Laatst gewijzigd door robert op di 25 jun 2002 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

RickGT TURBO schreef:Thanks, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan.

Ik heb nog een verschil gevonden tussen die twee intercoolers.

Die Tijn heeft heeft /-o-o-\ bovenkant en die andere heeft /-o-o\
[img]http://home.planet.nl/~lind0062/project/project2.jpg[/img]

[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... /img24.jpg[/img]

Ik zou van die 2 gewoon de goedkoopste nemen
Zou dat qua air flow uitmaken? Of is dat ook minimaal?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

RickGT TURBO schreef:
Overigens welke heb jij Roy?
Ik heb de mijne bij Biesheuvel gekocht. Hij is van Forge en heeft dubbele capaciteit :)
Hij is breder en dikker dan standaard
5 GT Turbo '88 GT5
mathijs
Berichten: 709
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: den haag

deze is van gttuning, ik vind hem persoonlijk wel mooier afgemaakt. :)
[img]http://www.gttuning.com/images/int_cool_pol.jpg[/img]
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Roy (Signaalkabel) schreef:
RickGT TURBO schreef:
Overigens welke heb jij Roy?
Ik heb de mijne bij Biesheuvel gekocht. Hij is van Forge en heeft dubbele capaciteit :)
Hij is breder en dikker dan standaard
Was hij makelijk te monteren. Ik bedoel.. paste hij gewoon op de plaats van het orgineel of moet je dingen verplaatsen?
Drive it like you stole it
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bovendien is die van GT Tuning veel goedkoper dan die van Forge! Dat is anders ook nooit :wink: Aangenomen dat het verschil niet heel groot is natuurlijk...
Forge dubbele grootte bij Improve: 1600 piek (€708) ex. verzendkosten
GT Tuning 'double capacity alloy': 299 pond (€490) + VAT (19%?)-> €580 ex. verzendkosten
Dan zullen de verzandkosten vanuit Engeland natuurlijk iets hoger zijn, maar dan nog is hij veel goedkoper.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik denk dat het 5 minuten werk was.

1. die rubberen band loshalen
2. slangen loshalen
3. zwarte luchtinlaat weghalen
4. oude eruit halen
5. nieuwe erin zetten
6. alles weer vastzetten



Zelfs ik kan het dus moet het jou ook wel lukken :) :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

1600 gld??? Ik betaalde bij Biesheuvel 500 euro. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

sorry,, maar dat weet je toch wel rick?? :D

ik kan het ook.. :D :lol:

en zelfs roy zegt dat hij het kan..


nou :D :p heheh dan moet je het toch wel weten.


( :wink: roy)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Matijs schreef:verzandkosten
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wat is het toch heerlijk als je om jezelf kan lachen :p
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Tering wat hebben ze gerookt daar bij Biesheuvel...
[img]http://nl.magnashop.com/rally2000/image ... NT100A.jpg[/img]

Renault 5 GT Turbo single uprated core Prijs € 420,00

[img]http://nl.magnashop.com/rally2000/image ... INT100.jpg[/img]

Renault 5 GT Turbo twin core Prijs € 460,00

Das een heel stuk duurder dan ze uit Engeland te laten overkomen.....
Drive it like you stole it
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

dat zeg ik 8)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:sorry,, maar dat weet je toch wel rick?? :D

ik kan het ook.. :D :lol:

en zelfs roy zegt dat hij het kan..


nou :D :p heheh dan moet je het toch wel weten.


( :wink: roy)
Dat wel. Maar als hij echt zo veel groter in de breedte was dan moet mischien je radiator opschuiven een beetje etc etc... Maar het is dus niet zo...
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

nope.. dat is niet zo Rick :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Nee past precies erin :)
5 GT Turbo '88 GT5
mathijs
Berichten: 709
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: den haag

zelfs nog een hoop ruimte over, we zitten er nu aan te denken om er een radiateur in te zetten van een r5 diesel die is een stukje groter. :)
moet er alleen een kleinere v-snaar op bij de dynamo maar in principe moet het kunnen. :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Roy (Signaalkabel) schreef:Nee past precies erin :)
Logisch.

Dat ding bouwen ze op maat, dan gaan ze em niet in de verkeerde maten oversizen. Ben je wel erg dom bezig.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

mathijs schreef:zelfs nog een hoop ruimte over, we zitten er nu aan te denken om er een radiateur in te zetten van een r5 diesel die is een stukje groter. :)
moet er alleen een kleinere v-snaar op bij de dynamo maar in principe moet het kunnen. :lol:
Dan de radiateur van een GTD? Of heeft die geen intercooler. (zal wel niet).

Ik ziet hier ook aan te denken, maar zal wel redelijk prijzig zijn, vooral die oliekoeler met thermosstaat en dan je radiateur, zit je al gauw op 200+ pleuro.
In spanje hebben ze extra dikke radiatoren erin zitten, das ook wel intressant omdat die gewoon origineel zijn en direct passen.

Mathijs, wat is jouw 'setup' eigenlijk?
mathijs
Berichten: 709
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: den haag

een voordeel de oliekoeler met thermostaat heb ik al dat scheelt :)
maar het moet te realiseren zijn!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

jah.. want het is vooral handig dat hij toch niet te koud word maar ook weer niet te warm :)

(oliekoeler effect (mathijs :D ))
mathijs
Berichten: 709
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: den haag

steven,
wat bedoel je met mijn setup verklaar je nader :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou in hoeverre hij verbouwd is onder het kappie.
Ik lees onder andere een aparte oliekoeler, wat nog meer?
Plaats reactie