Ontsteking vervroeging

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michiel

Ik weet niet of bij mij de ontsteking al vervroegd is of niet; Hoe kom ik hier achter, zijn 2 draden een rode en een witte?????

edit:zwart=wit
Laatst gewijzigd door Michiel op ma 10 jun 2002 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
kevinb
Contacteer:

kijk even bij nl. techniek op de 6e pagina
staat al iets over geschreven.

Bij mij is het een witte en een rode draad, en de witte zit boven. maar of dit nu origineel zo is kan ik je niet vertellen.
Michiel

Bedankt Kevin,

Maar ik weet niet of hij al vervroegd is of niet en dat wilde ik juist te weten komen. Het kan zijn dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft door de plugetjes in het stekkertje om te wisselen; Dus als iemand deze nog origineel heeft zitten kan tie mij dan vertellen of het rode draadje boven of onder zit (gezien met de stekkertjes van de ontsteking links)?
Mark G
Contacteer:

Awel...
Die info zou mij ook helpen.
Ik weet ook niet of die op onze GTT nog origineel zit.
kevinb
Contacteer:

als ik het zo lees wat ze er al over geschreven hebben zou ik het misschien toch beter niet doen.
Kan gevaarlijk worden niet?

Mark, ga je vrijdag ook mee naar rosendaal?
Michiel

Waar is die meeting in Roosendaal; Woon daar nl. Maar kan vrijdag niet; ga voor het eerst in mijn leven naar Friesland!
kevinb
Contacteer:

zou het niet weten, ik wacht nog op een antwoord van gille.
Mark G
Contacteer:

kevinb schreef:
Mark, ga je vrijdag ook mee naar rosendaal?
Jep, wij zullen er zijn...
-Ray-
Contacteer:

wat is het nut van het vervroegen van je ontsteking??
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Car: M536

Wordt ie ietsie feller van, pakt beter op en grotere kans op detonatie.
Bart V

Je kan het controleren met een speciale strobiscoop lamp die je aansluit met een klemmetje aan je bougie kabel. Als je die lamp dan op het merkteken van je vliegwielschijnt kan je perfect de vervroeging controleren.

Greetz
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik kijk vanavond wel even voor je welke draad standaard boven hoort te zitten.

Ovrigens is het effect nihil. Dus als je geen andere foefjes aan het gebruiken bent dan zou ik het niet doen....
Drive it like you stole it
kevinb
Contacteer:

Weet je misschien al iets?
Steven
Car: M536

Shit ik heb er net naar gekeken, ik dacht dat rood bij mij boven zat, dat zou standaard moeten wezen.

Ik zal morgen wel ff voor je checken :)
marco

hallo mensen , ik rijdt al een 2 tal jaren met een vervroegde ontsteking ,het is heel simpel,je wisselt gewoon de draden om rood op wit en wit op rood thats it ,en ja merk je er iets van ,om eerlijk te zijn ikke niet ,althans niet in het feller zijn of zo ,er werd beweerdt dat als je je ontsteking zou vervroegen dat je dan 4% meer vermogen zou hebben ,maar of dat nou echt waar is ???????,gewoon eens proberen zou ik zeggen ,en kwaad ken het echt niet hoor aangezien ik al een 2 tal jaren zo rond rij,staat ook ergens op internet dacht ik het hoe en wat weet niet meer waar ik het vandaan had gehaald ,mischien dat iemand hier dat nog weet???
greetz marco
Michiel

He marco,ik zou willen weten of de mijne origineel is of niet. Zou jij misschien kunnen kijken welk draadje boven zit (rood of wit), vermeldt er ook ff bij of je stekkers links of rechts zitten anders weet ik nog niet veel.
BVD
marco

hoi , ik heb ff gekeken, enne rood zit boven ,hoe de stekker om moet doet er niet toe volgens mij, ken er maar op een manier op,dus hij zit altijd boven,
greetz marco
Matijs
Contacteer:

Even hardop denken hoor... Iemand zei hierboven dat ontsteking vervroegen meer kans geeft op detonatie, maar dat is volgens mij precies andersom. Door de ontsteking te vervroegen geef je het mengsel minder tijd om zelf al tot ontbranding te komen. Dus ontsteking vervroegen geeft minder kans op detonatie.
Wat betreft de vermogenswinst lijkt het mij dat je op een standaard auto geen schokkende resultaten mag verwachten, anders hadden ze het wel standaard zo gemaakt, lijkt mij. En als ik mijn redenatie hierboven volg zou het dus pas echt nut hebben als je verhoogde turbodruk rijdt en dus meer kans hebt op detonatie. Dus die 4% vermogenswinst(5pk) zou dan de winst zijn van de verhoogde turbodruk bij gelijk blijvende kans op detonatie door vervroegde ontsteking?

Correct me if I'm wrong :wink:
Menno

owkee, you're wrong.

Hoe eerder je ontsteekt, hoe meer warmte je genereert. Tevens ben je langer het brandende mengsel aan het comprimeren.

Door de grote hitte neemt de kans op pingelen toe.

Of je std motor die 4 graden vervroeging kan hebben is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder de staat van de motor. Meestal zal 't wel goed gaan. Een subtiele rijder zal het verschil ook wel merken (nee, hij gaat niet in ene 2x zo hard).
De reden dat 't niet standaard al zo vroeg staat is dat de fabrikant nogal wat veiligheidsmarge aanhoudt. (Zelfde geldt voor de turbodruk).

Op een motor met hogere turbdruk heb je uiteraard meer kans dat die 4 graden vroeger net ff te vroeg wordt, en ie gaat pingelen.
rev it like a rental
Michiel

marco schreef:hoi , ik heb ff gekeken, enne rood zit boven ,hoe de stekker om moet doet er niet toe volgens mij, ken er maar op een manier op,dus hij zit altijd boven,
greetz marco
Boven; maar zitten de stekkertjes dan aan de linkerkant van de ontsteking of de rechterkant als je tegen de ontsteking aankijkt?
Matijs
Contacteer:

Menno schreef:owkee, you're wrong.

Hoe eerder je ontsteekt, hoe meer warmte je genereert. Tevens ben je langer het brandende mengsel aan het comprimeren.

Door de grote hitte neemt de kans op pingelen toe.
Juist. Gaat die ontbranding zo langzaam dan? Ik dacht "als het al fikt, dan kan het niet meer detoneren", maar die twee sluiten elkaar dus niet uit? Dus hogere druk -> later ontsteken. Goed dat ik het even weet, want dat is dus precies andersom dan ik het in mijn hoofd had zitten :) Maar op zich wel logisch eigenlijk, eerder ontsteken -> langere verbranding -> meer warmte -> blok warmer -> meer kans op detonatie. Right, ik heb 'em :D
Menno schreef: Of je std motor die 4 graden vervroeging kan hebben is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder de staat van de motor. Meestal zal 't wel goed gaan. Een subtiele rijder zal het verschil ook wel merken (nee, hij gaat niet in ene 2x zo hard).
De reden dat 't niet standaard al zo vroeg staat is dat de fabrikant nogal wat veiligheidsmarge aanhoudt. (Zelfde geldt voor de turbodruk).

Op een motor met hogere turbdruk heb je uiteraard meer kans dat die 4 graden vroeger net ff te vroeg wordt, en ie gaat pingelen.
Kee, bedankt voor de uitleg!
Plaats reactie