Ik weet niet of bij mij de ontsteking al vervroegd is of niet; Hoe kom ik hier achter, zijn 2 draden een rode en een witte?????
edit:zwart=wit
Ontsteking vervroeging
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
- Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
- Contacteer:
kijk even bij nl. techniek op de 6e pagina
staat al iets over geschreven.
Bij mij is het een witte en een rode draad, en de witte zit boven. maar of dit nu origineel zo is kan ik je niet vertellen.
staat al iets over geschreven.
Bij mij is het een witte en een rode draad, en de witte zit boven. maar of dit nu origineel zo is kan ik je niet vertellen.
Bedankt Kevin,
Maar ik weet niet of hij al vervroegd is of niet en dat wilde ik juist te weten komen. Het kan zijn dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft door de plugetjes in het stekkertje om te wisselen; Dus als iemand deze nog origineel heeft zitten kan tie mij dan vertellen of het rode draadje boven of onder zit (gezien met de stekkertjes van de ontsteking links)?
Maar ik weet niet of hij al vervroegd is of niet en dat wilde ik juist te weten komen. Het kan zijn dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft door de plugetjes in het stekkertje om te wisselen; Dus als iemand deze nog origineel heeft zitten kan tie mij dan vertellen of het rode draadje boven of onder zit (gezien met de stekkertjes van de ontsteking links)?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
wat is het nut van het vervroegen van je ontsteking??
Immer wieder die verdammte Holländer
Je kan het controleren met een speciale strobiscoop lamp die je aansluit met een klemmetje aan je bougie kabel. Als je die lamp dan op het merkteken van je vliegwielschijnt kan je perfect de vervroeging controleren.
Greetz
Greetz
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ik kijk vanavond wel even voor je welke draad standaard boven hoort te zitten.
Ovrigens is het effect nihil. Dus als je geen andere foefjes aan het gebruiken bent dan zou ik het niet doen....
Ovrigens is het effect nihil. Dus als je geen andere foefjes aan het gebruiken bent dan zou ik het niet doen....
Drive it like you stole it
hallo mensen , ik rijdt al een 2 tal jaren met een vervroegde ontsteking ,het is heel simpel,je wisselt gewoon de draden om rood op wit en wit op rood thats it ,en ja merk je er iets van ,om eerlijk te zijn ikke niet ,althans niet in het feller zijn of zo ,er werd beweerdt dat als je je ontsteking zou vervroegen dat je dan 4% meer vermogen zou hebben ,maar of dat nou echt waar is ???????,gewoon eens proberen zou ik zeggen ,en kwaad ken het echt niet hoor aangezien ik al een 2 tal jaren zo rond rij,staat ook ergens op internet dacht ik het hoe en wat weet niet meer waar ik het vandaan had gehaald ,mischien dat iemand hier dat nog weet???
greetz marco
greetz marco
He marco,ik zou willen weten of de mijne origineel is of niet. Zou jij misschien kunnen kijken welk draadje boven zit (rood of wit), vermeldt er ook ff bij of je stekkers links of rechts zitten anders weet ik nog niet veel.
BVD
BVD
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Even hardop denken hoor... Iemand zei hierboven dat ontsteking vervroegen meer kans geeft op detonatie, maar dat is volgens mij precies andersom. Door de ontsteking te vervroegen geef je het mengsel minder tijd om zelf al tot ontbranding te komen. Dus ontsteking vervroegen geeft minder kans op detonatie.
Wat betreft de vermogenswinst lijkt het mij dat je op een standaard auto geen schokkende resultaten mag verwachten, anders hadden ze het wel standaard zo gemaakt, lijkt mij. En als ik mijn redenatie hierboven volg zou het dus pas echt nut hebben als je verhoogde turbodruk rijdt en dus meer kans hebt op detonatie. Dus die 4% vermogenswinst(5pk) zou dan de winst zijn van de verhoogde turbodruk bij gelijk blijvende kans op detonatie door vervroegde ontsteking?
Correct me if I'm wrong
Wat betreft de vermogenswinst lijkt het mij dat je op een standaard auto geen schokkende resultaten mag verwachten, anders hadden ze het wel standaard zo gemaakt, lijkt mij. En als ik mijn redenatie hierboven volg zou het dus pas echt nut hebben als je verhoogde turbodruk rijdt en dus meer kans hebt op detonatie. Dus die 4% vermogenswinst(5pk) zou dan de winst zijn van de verhoogde turbodruk bij gelijk blijvende kans op detonatie door vervroegde ontsteking?
Correct me if I'm wrong
owkee, you're wrong.
Hoe eerder je ontsteekt, hoe meer warmte je genereert. Tevens ben je langer het brandende mengsel aan het comprimeren.
Door de grote hitte neemt de kans op pingelen toe.
Of je std motor die 4 graden vervroeging kan hebben is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder de staat van de motor. Meestal zal 't wel goed gaan. Een subtiele rijder zal het verschil ook wel merken (nee, hij gaat niet in ene 2x zo hard).
De reden dat 't niet standaard al zo vroeg staat is dat de fabrikant nogal wat veiligheidsmarge aanhoudt. (Zelfde geldt voor de turbodruk).
Op een motor met hogere turbdruk heb je uiteraard meer kans dat die 4 graden vroeger net ff te vroeg wordt, en ie gaat pingelen.
Hoe eerder je ontsteekt, hoe meer warmte je genereert. Tevens ben je langer het brandende mengsel aan het comprimeren.
Door de grote hitte neemt de kans op pingelen toe.
Of je std motor die 4 graden vervroeging kan hebben is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder de staat van de motor. Meestal zal 't wel goed gaan. Een subtiele rijder zal het verschil ook wel merken (nee, hij gaat niet in ene 2x zo hard).
De reden dat 't niet standaard al zo vroeg staat is dat de fabrikant nogal wat veiligheidsmarge aanhoudt. (Zelfde geldt voor de turbodruk).
Op een motor met hogere turbdruk heb je uiteraard meer kans dat die 4 graden vroeger net ff te vroeg wordt, en ie gaat pingelen.
rev it like a rental
Boven; maar zitten de stekkertjes dan aan de linkerkant van de ontsteking of de rechterkant als je tegen de ontsteking aankijkt?marco schreef:hoi , ik heb ff gekeken, enne rood zit boven ,hoe de stekker om moet doet er niet toe volgens mij, ken er maar op een manier op,dus hij zit altijd boven,
greetz marco
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Juist. Gaat die ontbranding zo langzaam dan? Ik dacht "als het al fikt, dan kan het niet meer detoneren", maar die twee sluiten elkaar dus niet uit? Dus hogere druk -> later ontsteken. Goed dat ik het even weet, want dat is dus precies andersom dan ik het in mijn hoofd had zittenMenno schreef:owkee, you're wrong.
Hoe eerder je ontsteekt, hoe meer warmte je genereert. Tevens ben je langer het brandende mengsel aan het comprimeren.
Door de grote hitte neemt de kans op pingelen toe.


Kee, bedankt voor de uitleg!Menno schreef: Of je std motor die 4 graden vervroeging kan hebben is afhankelijk van een aantal dingen, waaronder de staat van de motor. Meestal zal 't wel goed gaan. Een subtiele rijder zal het verschil ook wel merken (nee, hij gaat niet in ene 2x zo hard).
De reden dat 't niet standaard al zo vroeg staat is dat de fabrikant nogal wat veiligheidsmarge aanhoudt. (Zelfde geldt voor de turbodruk).
Op een motor met hogere turbdruk heb je uiteraard meer kans dat die 4 graden vroeger net ff te vroeg wordt, en ie gaat pingelen.