Cursus AutoTechniek.......???

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik wil heel erg graag (veel) meer leren over autotechniek.

Nou vind ik het voor mezelf ietwat overdreven om dan maar Naar de HTS te gaan ofzo aan gezien ik eigenlijk al een andere studie wil gaan doen.

Maar nou zag ik via google dat er ook vrij veel cursussen zijn die je kan volgen.
Bv van de 'NTI'.( http://www.nti.nl/hobby/autot.htm
Maar er zijn er nog veel meer.

Nou vroeg ik me af...

-Heeft iemand hier enige ervaring mee??
-IS dit zinvol??
-Of geld- en tijdverspilling?!
-Zijn er cursussen aan of af te raden??

Ik zoek dus iets voor maximaal 1 jaar.
En het liefst iets met veel praktijk.
Alleen maar theorie schiet volgens mij ook niet echt op... (kan ik net zo goed mn Haynes uit mn kop leren :p )

Als iemand iets van info voor me heeft....

Let me know!

Tenks.
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Als je veel praktijk ervaring wilt hebben, moet je zeer zeker niet naar de HTS gaan. Daar krijg je juist alleen maar theorie voorgelepeld en mag je in die vier jaar één keer wat aan een motorblok sleutelen.
Met die cursussen opver autotechniek heb ik verder geen ervaring.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

TimTurbo schreef:bij de HTS mag je in die vier jaar één keer wat aan een motorblok sleutelen.
dat ligt aan jezelf.
bv: rallyteam, dragrace team, SOS racer, HTS-RTC crew..
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Dat klopt inderdaad. En als je naast school ook nog in een GTT rijdt. Kun je helemaal veel sleutelen. :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

maar verder niets over cursussen??

hmmm....

En eeeehhhh....

Kan 1 van jullie "RTC-mensen-die-er-errug-veel-vanaf-weten" me niets bij leren tegen vergoeding??? :)
Gewoon....een avondje per week ofzo....
Voor een kratje per avond... :p

Dan kan je het namenlijk vooral over de gtt hebben!! :D

IEMAND INFO????
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb ook nog eens gekeken naar zo'n cursus autotechniek van NTI of zo'n soort instelling, maar het is schrikbarend duur! Ik weet het niet precies meer, maar het duurt een maand of negen, en daar moet je dan heeeel veel geld voor betalen. Niet iets wat je er even bij doet wat mij betreft... Ik dacht dat dat een piekie of honderdvijftig zou kosten, hooguit, en dat je dan in een week of zes een boekie door zou werken. Niet dus, die gasten doen net of het een echte opleiding is. Okee, ik betaal me op de universiteit ook helemaal gek en ik leer niks nuttigs, maar dan krijg ik in ieder geval aan het eind een diploma waar je wat aan hebt...
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

NTI.-> 15 mnd. 4 lessen p/mnd.
Als je het NU(!!) doet... 50% (!??!!?) korting!
dus: 22,50EURO p/mnd.
=dus: 22,50x15=337,5Euro voor 15 mnd.(oftewel 60 lessen)

Dat is best wat geld ja....maar als je daar ook echt wat van leert dan vind ik dat niet erg.

Maar volgens mij is dit ook alleen theorie MEt plaatjes EN video...
Want je kan contact hebben met een "corrector" via e-mail.


Nog meer sugesties/adviesen/etc.etc.etc.??
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Kijk je heb interesse in techniek wel of niet.

In het geval van wel dan zit je op je 15e al aan brommers te prutsen en op te voeren.
Dus dan heb je al een soort basis kennis.

Als je dat niet hebt gedaan (dus je had geen interesse), dan heb je geen basiskennis.

Als je basis kennis hebt kan je bij een garage beetje auto's poetsen, en evt laten eenvoudige klusjes doen. Dan koopje een ouwe gtt. Kan je gelijk'savonds wat leren lassen en je sleutel ervaring en autokennis uitbreiden. En dan gaat het vanzelf.

Als je geen basiskennis hebt, dan kom je niet eens de garage binnen. Dat geeft ook niet want je had geen interesse. (tenminste niet in techniek)
Maar je kan wel een gtt kopen, maar das lastig zonder basiskennis want daar moet aan gesleuteld worden. Die interesse kan je niet in 1 keer aanzetten, je had het al of niet.


zo en nu wat meer constructief: ;)

Je kan het beste bij de slechte (=winkelnaam) boeken kopen over "de werking van"
de auto en
de 4-takt motor

als je die boeken doorleest en je weet je het wel dan zit je blijkbaar goed. Als je het "uit je kop" moet stampen; na een paar blz weet je niet meer wat daarvoor stond; dan kan je het wel shaken.

Als dit lukt dan weet je een beetje waar de diverse onderdelen voor zijn.

Dan kijk je eens een werkplaathandboek door van een simpele auto. Bv een ouwe opel of een taunus (15m?) want daar lijken de onderdelen nog op die in de "de werking van" boekjes.

Dan pak je het werkplaatshandboek van een gtt. He het ziet er toch anders uit (de onderdelen zitten op een andere plek) en vooral is het veel ingewikkelder want er zitten meer systemen op.
dan pas ga je een beetje prutsen aan je gtt.
kleppen stellen ofzo, rembokjes verwisselen, das nog wel te doen. en there U go.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kijk duidelijk verhaal Robert!

Je moet er een soort aanleg voor hebben.... En als je die niet hebt wordt het stukken moeilijker om dingen te begrijpen.
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Als ik het goed begrijp is het dus foutgegaan op het moment dat ik voor m'n 16e verjaardag een fiets kreeg...:p
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hmmm...

oke, duidelijke taal.
Hier kan ik wat mee denk ik.

En dat je die interesse altijd al moet hebben is ook zo.
En dat je het niet in 1 keer kunt "aanzetten" snap ik.
Maar wat nou als ik de interesse wel altijd heb gehad, maar dat het gewoon nooit naar boven is gekomen op een dergelijke manier als nu. Misschien aangewakkerd door het (eerste) brok techniek dat ik nu voor de deur heb staan in de vorm van een gtt! :)

Kan toch?

Maar eigenlijk gaat het me daar nu niet om.

Kijk, ik besef me maar al te goed dat ik NIET in de wieg ben gelegd om later auto-monteur(o.i.d.!) te worden.(just not my piece of cake.... Is ook niet mn "jongens-droom" ofzo.)
Maar ik merk WEL dat ik het mateloos interessant vind!
Ik krijg steeds meer drang om ZELF aan die auto te gaan sleutelen.
Maar ik merk gewoon dat ik steeds in vrij onbekend gebied terecht kom.
En daar wil ik dus verandering in brengen.

En of ik "het nou in me heb" of niet, als iets MIJ erg interesseerd dan kan ik (ineens :) ) errug goed leren!!

Als ik de Haynes doorlees en internet pagina's bekijk over de "wondere wereld van de autotechniek", dan is dat niet complete abacadabra voor me.
Het is best te begrijpen voor me.

ANNYHOE....

om even op het "constructieve" deel terecht te komen... ;)

Beter mn geld in mn gtt steken ipv een (te) dure 'cursus'.
En onderstussen veel lezen, lezen, lezen....
Kennis vergaren. (ben ik dus mee bezig! :) )
DAn werkplaatshandboek van oude auto.
En die dan min of meer "vergelijken" met die van een gtt.
En dan....beetje praktijk 'oefenen' op de gtt.
rustig beginnen....

Zoiets bedoel je Robert?


Klinkt logisch.

Ik dank je vriendelijk Robert voor je duidelijke words of wisdom! :)

mazzl.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

we roken nog wel eens een pijpje samen ;)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

KIJK! Daaaaar komen meestal de beste ideeen uit voort!! :p :lol:

Nou weet ik ook meteen weer waar je al die wijsheid vandaan haalt..... :D
"The magic pipe.....Enlight it, and it will enlight YOU!" ;)

mazzl.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

[mode= compleet offtopic en onzinnig]
Geloof het of niet, maar ik kan nog altijd niet la0ssen.
[/mode]

erg he
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

het lassen wordt een stuk eenvoudiger als je dit leest:

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 33#1112533
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

spir@l schreef:hmmm...

oke, duidelijke taal.
Hier kan ik wat mee denk ik.

En dat je die interesse altijd al moet hebben is ook zo.
En dat je het niet in 1 keer kunt "aanzetten" snap ik.
Maar wat nou als ik de interesse wel altijd heb gehad, maar dat het gewoon nooit naar boven is gekomen op een dergelijke manier als nu. Misschien aangewakkerd door het (eerste) brok techniek dat ik nu voor de deur heb staan in de vorm van een gtt! :)

Kan toch?

Maar eigenlijk gaat het me daar nu niet om.

Kijk, ik besef me maar al te goed dat ik NIET in de wieg ben gelegd om later auto-monteur(o.i.d.!) te worden.(just not my piece of cake.... Is ook niet mn "jongens-droom" ofzo.)
Maar ik merk WEL dat ik het mateloos interessant vind!
Ik krijg steeds meer drang om ZELF aan die auto te gaan sleutelen.
Maar ik merk gewoon dat ik steeds in vrij onbekend gebied terecht kom.
En daar wil ik dus verandering in brengen.

En of ik "het nou in me heb" of niet, als iets MIJ erg interesseerd dan kan ik (ineens :) ) errug goed leren!!

Als ik de Haynes doorlees en internet pagina's bekijk over de "wondere wereld van de autotechniek", dan is dat niet complete abacadabra voor me.
Het is best te begrijpen voor me.

ANNYHOE....

om even op het "constructieve" deel terecht te komen... ;)

Beter mn geld in mn gtt steken ipv een (te) dure 'cursus'.
En onderstussen veel lezen, lezen, lezen....
Kennis vergaren. (ben ik dus mee bezig! :) )
DAn werkplaatshandboek van oude auto.
En die dan min of meer "vergelijken" met die van een gtt.
En dan....beetje praktijk 'oefenen' op de gtt.
rustig beginnen....

Zoiets bedoel je Robert?


Klinkt logisch.

Ik dank je vriendelijk Robert voor je duidelijke words of wisdom! :)

mazzl.
Benk op zich wel met je eens. Ik vond techniek en auto's helemaal altijd al kei leuk en interessant, alleen is het er nooit echt van gekomen om te gaan sleutelen. Een brommer of scooter heb ik nooit gehad...waarom weet ik eigenlijk niet. maar nu ik HTS doe en veel van mijn vrienden uit mijn klas zelf sleutelen, vink t best interessant en van hun leer ik altijd wat...
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

misschien ook wel intresant om eens bij de bibliotheek een paar simple autotechniek boekken te huren en zo een betje de bazis princiepes teleren van hoe ofwat iets werkt en warom het werkt en als je dat ongeveer weet kun je haast elekke auto repareren :D :D :D
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanx mensen.

Ik ga gewoon de boeken induiken en lezen totdat ik erbij neerval! Of totdat ik ergens anders van neerval... ;) :lol:

Annyhoe....

I know what to do.

mazzel!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Maarten GTT schreef:misschien ook wel intresant om eens bij de bibliotheek een paar simple autotechniek boekken te huren en zo een betje de bazis princiepes teleren van hoe ofwat iets werkt en warom het werkt en als je dat ongeveer weet kun je haast elekke auto repareren :D :D :D
staat naast de boekjes "nederlandse grammatica voor beginners" (helaas niet in strip te verkrijgen) :lol:
Anonymous

Of je koopt een vraagbaak, die zijn lekker vaag en je begint zelf te klussen.
Begin eerst met de kleine dingen, bougies vervangen enzo.

Ik heb vroeger ook nooit een brommer gehad, ook niet op gereden. Fietsen is goed voor je :lol:

Sleutelen is vooral oefenen, na een tijdje "prutsen", ken je je auto van haver tot gort. Telkens je grenzen verleggen (met zweet in je handen kleppen stellen :D , been there, done that )
En vooral niet haasten.....
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Willem S schreef:Of je koopt een vraagbaak, die zijn lekker vaag en je begint zelf te klussen.
Begin eerst met de kleine dingen, bougies vervangen enzo.

Ik heb vroeger ook nooit een brommer gehad, ook niet op gereden. Fietsen is goed voor je :lol:

Sleutelen is vooral oefenen, na een tijdje "prutsen", ken je je auto van haver tot gort. Telkens je grenzen verleggen (met zweet in je handen kleppen stellen :D , been there, done that )
En vooral niet haasten.....
met zweet in je handen??? Bedoel je niet met bloed aan je handen?? Want het is en blijft een Renault
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

ik heb al mijn boeken voor MBO autotechniek nog wel.
al je wil zou je die ook wel kunnen lenen.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

als je echt een opleiding wilt met veel praktijk dan moet je MBO autotechniek BBL gaan doen. vier dagen werken bij een autoberijf 1 dag naar achool.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah waarvan bijna 50% met de opleiding stopt omdat het werken toch leuker vind....
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

dat ligt aan je zelf natuurlijk. Maar op de informatica opleiding waar ik zit. komt ook maar 25% in het 4de jaar terecht.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

He mensen, nog heel erg bedankt voor alle replies!

Ik ga eerst zelf eens kijken wat ik aan boeken kan vinden.

En Jacco16v-> Thanx voor het aanbod! :) Misschien kom ik daar nog een keertje op terug.Kan altijd nog van pas komen. Ik laat het wel weten als ik ze wil lenen.

Een volledige opleiding volgen is dus wat ik NIET wil.
Ik ga gewoon zelf aan de slag.
En als ik ooit met iets vast kom te zitten dan heb ik altijd jullie nog. :D

mazzl.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb wel een cursus autotechniek gedaan.
Iedere za van sept tot nu ongeveer.
Leer je ontzettend veel (Ik kan nu wel lassen michel!)
Het is wel in Tongeren, Belgie!
En kostte ongeveer 175 Guldens.
Is naast veel teorie ook veel praktijk, oa kleppen stellen problemen opzoeken etc, en je kan soms aan je eigen wagen sleutelen!

Misschien heb je er wat aan
Gr
Rob
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

he das wel leuk die cursus in belgie nou nog zo iets in nederland
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

tja...klinkt wel erg goed!
Maar Tongeren..... :(

Liever iets meer in de buurt dan BElgie.

Maar toch bedankt.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ach, techniek kun je ook later nog leren. Ik kan eerlijk zeggen dat ik niks met brommers of auto's deed vroeger. Ik kreeg mijn eerste wagen op mijn 18e, nooit naar gekeken. Toen kocht ik precies twee jaar geleden de integrale en een wereld ging voor mij open.
Ik begon te sleutelen en vond het wat leuk. Maar al dat hocuspocus, zo ingewikkeld zijn wagens niet. Misschien komt het omdat ik werktuigbouwkunde aan de Tu Delft studeer, maar ik klus meestal 'op verkenning'. Gewoon een beetje proberen, haal het uit elkaar, kijk wat er mis is, verbeter het en zet het in elkaar. Zo leer je vanzelf sleutelen.
Ik merk gewoon dat je bijna alles zo kunt doen, gewoon af en toe een boekje erbij. Het enige wat ik mis zijn die typische monteurstruukjes, maar ook die leer je gaandeweg. Inmiddels heb ik deze winter een een ClioRS met veel schade tot een rallybak weten op te bouwen (met zijn tweeen), alles zelf gedaan, lassen, spuiten, noem maar op, dus je leert snel...

Mijn tip, gewoon zelf klussen, ook als je het nog nooit gedaan hebt, van je fouten ga je ook leren... :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Anonymous

Gewoon DOEN idd,
thats the only way

m'n 2e auto, n GTT, nieuwe motor ingezet.
Vraagbaakie en gaan
(en ik was n stropdas)
De handjes zijn na zulke klussen iets
minder representatief!

'n Renault-0-fiel
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

pl4y3r
je "moet" je ff voorstellen in "Wie is wie"....

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 22#1119922


ff de mod uithangen >-) :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Jah waarvan bijna 50% met de opleiding stopt omdat het werken toch leuker vind....
eeeeeh steef hoe kom je aan de wijheid?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik ken een hele zooi MBO-AT'ers die ermee kapten na een stage.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik zit nu in het 4e en laatste jaar mbo ict en wat ik hierna wil gaan doen weet ik nog niet.

- werken (zoek ik eignelijk nog niet ben nog maar 19)
- Doorleren hbo ict (zoek ik eigenlijk ook niet, weet ook niet echt of ik met computers door zoek te leren)
- andere opleiding kiezen (ja eventueel, maar wat)

Nu zit ik er aan te denken om iets met auto's te gaan doen omdat dit me toch eigenlijk wel interesseert.

Alleen ik wil dit wel op mbo niveau gaan doen dan.

Het liefst zou ik dit doen een paar dagen per week weet niet of er zoiets is.

en dan kan ik die overige dagen werken (eventueel toch ict, maar weet niet of dat kan ivm opleiding)

Ik weet het allemaal dus niet echt zeker alleen ben benieuwd wat ik aan mogelijkheden heb.

Weet iemand iets?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Plaats reactie