Ik heb eigenlijk geen zin om het hele verhaal nog een keer te doen maar ok. Mijn mening:
Meer lucht is niet meer vuil
Een conefilter zuigt meer lucht aan omdat hij vaak ook meer oppervlakte heeft. Daarbij blijkt uit heel veel onafhankelijk test, dat de meeste merken goede fitleren in vergelijking met de standaard filter. De k&n filter komt er soms zelfs beter uit. Maar zoals ik al zei, conefilters hebben het nadeel dat het vuil erop blijft liggen. Dit vuil wordt er uiteindelijk door heen gezogen. Dit vormt het voornaamste probleem.
Minder vermogen door warme lucht
Ja, duh, maar zoals sommige mensen hebben aangetoond, een beetje slim persoon klust met minimale middelen in een uurtje een leuke afscherming waardoor de warme luchtstromen van het filter afgehouden worden. Probleem verholpen.
Sportfilters zijn niet veel duurder
Ik weet niet hoe het bij reno's zit, maar een vervanginsfilter voor mijn delta van k&n is 10% duurder dan een standaard filter. Een k&n gaat echter meer dan drie keer langer mee.
Kijk, hier wordt eeuwig over geluld

, maar volgens mij is het niet zo ingewikkeld. Persoonlijk heb ik op de grale gekozen voor het zelf aanpassen van mijn filterhuis icm een K&N vervangingsfilter. Levert mij een iets kleiner turbolag op en iets meer druk bij het schakelen. Dit is volgens mij een veilge optie (want vuil valt naar beneden en K&N vervangings filter is minstens zo goed als filter als standaard), een nuttige (minder drukval, betere turborespons, meer koude lucht) en een goedkope (moest een nieuw filter in, dit kostte al met al iets van 10 euro meer)...
Gijs