Nm onderin?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stylo

Ik zou graag wat meer trekkracht onderin willen
hebben. Ik had hiervoor een 57i kitje erop gezet, maar die heb ik er naar 2 dagen weer vanaf gesloopt
meer kabaal dan vermogen :evil:
Dure filtertje, heeft iemand een andere oplossing?
Ander merk filter ofzo?
Ik heb er al een Sebring en katvervanger onder zitten. 8)
Jasper16v

probeer eerst de search even, is laatst nog een topic over geweest. Clio (als het daarom gaat) heeft gewoon weinig trekkracht onderin, is met een filterje oid niet aan te passen (voor zover mijn kennis reikt :p ).
Bart V

Stylo, stel je even voor in het wie is wie topic. (staat onder chat)

Wat voor auto gaat het trouwens om??

Greetz
Steven
Car: M536

Beste manier voor serieus meer koppel is gewoon een grotere motor :)

En je kan je hier even voorstellen: Klik hier
Menno

met een chipje kan je wel wat winnen.

Volgende stap is mechanisch tunen van je motor.

Uiteindelijk 't meest effectief: meer cc's of drukvulling.
rev it like a rental
RonaldClio16v
Contacteer:

Na het installeren van een 57i kit is het noodzakelijk het chippie aan te passen, door de groote hoeveelheid lucht krijg je een verkeerde verhouding in de wervelkamer dus onvoledige verbranding dus nog minder koppel onderin. Ik heb dit vorige week ook laten doen bij Veban in rijswijk nu merk ik echt verschil.
cliomaniac

1. devil spruitstuk jezus wat scheelt dat zeg in combinatie met sneelle nokkenas trouwens ik vindt dat k en n filters geboycot moeten worden zeg wat een zooi zeg vergeleken met green en sprint filter
if it isn't possible it is not impossible
rasit..

nooit problemen gehad met een k&n filter, lekker mooi race geluid..
RonaldClio16v
Contacteer:

RaSiT schreef:nooit problemen gehad met een k&n filter, lekker mooi race geluid..
Ik heb wel een race geluidje maar ik kreeg een vezuip geluidje. da's nie goe. Heb jij het nu ook over een Clio16v phase I met een K&N 57i kit.
rasit..

fase 1 inderdaad
Menno

dat slurp geluid hoort gewoon bij een open filter.

Een andere chip er in laten zetten is zowiezo gunstig, maar de noodzakelijkheid bij een open filter durf ik enigszins te betwijfelen.
rev it like a rental
RonaldClio16v
Contacteer:

Menno schreef:dat slurp geluid hoort gewoon bij een open filter.

Een andere chip er in laten zetten is zowiezo gunstig, maar de noodzakelijkheid bij een open filter durf ik enigszins te betwijfelen.
Ik heb hem voor en na het chippen (let op gewoon kleine aanpassingen in chip) laten meten scheelde echt (105-101.6=3.4kW) en het koppel ging van 155Nm naar 164Nm en het slurp geluid was weg. er kwam nog wel veel herrie uit maar mooie herrie.
Bart V

Tja over open luchtfilters zijn meningen nogal verschillend geloof ik. De 1 zegt dat het slecht is, de ander zegt juist van niet. Heeft het nou echt zin behalve een mooi geluidje???
RonaldClio16v
Contacteer:

Bart V schreef:Tja over open luchtfilters zijn meningen nogal verschillend geloof ik. De 1 zegt dat het slecht is, de ander zegt juist van niet. Heeft het nou echt zin behalve een mooi geluidje???
In theorie is het goed dat de motor meer lucht krijgt met een openlucht filter heb je kans dat je warme lucht bij je motor en uitlaatspruitstuk vandaan trekt (bij somige VW VR6 jes daalt het vermogen met 20PK)gebeurt dit niet staat niks je in de weg een open filter te instaleeren. Je hoort trouwens ook wel eens dat zo'n filter meer vuil doorlaat lijkt mij stug maar k'steek er mijn hand niet in het vuur voor..
clio_rally
Contacteer:

Over dat vuil doorlaten heb ik al eerder een stukje geplaatst. Het doorlaten van meer vuil is vooral een probleem bij de zgn. cone-filters. Bij deze filters wordt de lucht van alle kanten aangezogen, ook van boven. De lucht die van boven erin gezogen wordt, laat het vuil ook boven op de filter liggen. Dit vuil wordt uiteindelijk door de filter heengezogen. Een standaardfilter zuigt niet voor niks de lucht van onder naar boven. Hierdoor valt het vuil naar beneden als de motor het niet meer aanzuigt...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
RonaldClio16v
Contacteer:

clio_rally schreef:Over dat vuil doorlaten heb ik al eerder een stukje geplaatst. Het doorlaten van meer vuil is vooral een probleem bij de zgn. cone-filters. Bij deze filters wordt de lucht van alle kanten aangezogen, ook van boven. De lucht die van boven erin gezogen wordt, laat het vuil ook boven op de filter liggen. Dit vuil wordt uiteindelijk door de filter heengezogen. Een standaardfilter zuigt niet voor niks de lucht van onder naar boven. Hierdoor valt het vuil naar beneden als de motor het niet meer aanzuigt...

Gijs
Een orgineel filter van een clio zuigt ook aan de bovenkant en als je ziet hoeveel vuil in de filterbox zit dat van de straat wortd af gezogen.Zo'n papieren fabrieks filter is meer om de kosten te besparen de filterbox om geforceerd koude lucht binnen te krijgen.
At your service.
Robert dB.

hmmmm....het zoveelste luchtfilter verhaal....
clio_rally
Contacteer:

RonaldClio16v schreef:
clio_rally schreef:Over dat vuil doorlaten heb ik al eerder een stukje geplaatst. Het doorlaten van meer vuil is vooral een probleem bij de zgn. cone-filters. Bij deze filters wordt de lucht van alle kanten aangezogen, ook van boven. De lucht die van boven erin gezogen wordt, laat het vuil ook boven op de filter liggen. Dit vuil wordt uiteindelijk door de filter heengezogen. Een standaardfilter zuigt niet voor niks de lucht van onder naar boven. Hierdoor valt het vuil naar beneden als de motor het niet meer aanzuigt...

Gijs
Een orgineel filter van een clio zuigt ook aan de bovenkant en als je ziet hoeveel vuil in de filterbox zit dat van de straat wortd af gezogen.Zo'n papieren fabrieks filter is meer om de kosten te besparen de filterbox om geforceerd koude lucht binnen te krijgen.
At your service.
Mmm, vreemd. Meeste filterboxen hebben onderin de lucht inlaat zitten, waarna de lucht van onder naar boven door het filter gezogen wordt. De lucht verlaat de box dus aan de bovenkant. Zou een erg vreemde constructie zijn, als hij de lucht van boven naar beneden zoog, dan blijft ook al het vuil op je filter liggen. Maar ok, het zal wel weer een uitzondering zijn. Ik kan je alleen vertellen dat het meestal zo is, blijkbaar bij de clio niet...Oh, en bij een standaard filter (dus die van onder naar boven zuigt) ligt er idd veel vuil in de box, daarom is hij ook zo gemaakt...

Gijs

PS: En idd, misschien een beetje overbodige topic, dit verhaal staat al in 30 topics ofzo...
Bezemer Rally Team

Bart V

Ja, en vergeet niet het silstaande lucht verhaal. In een originele filter box heb je stilstaande lucht, in de motorruimte waar je openluchtfilter zit heb je stromende lucht. Ik denk dat een vervangingsfilter met verwijderde lucht verwarming en eventueel vergrote inlaat het meeste resultaat heeft.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Robert dB. schreef:hmmmm....het zoveelste luchtfilter verhaal....
inderdaad, effe zoeken eerst mannen en vrouwen
speedline

Voor meer koppel onderin zijn er twee oplossingen:
* koop een turbogeladen Renault en ervaar de mythe... :lol:
* monteer een F7R 2.0liter motor en ontdek een heel andere wereld, nl. die van trekken "onderin" :D

Bij Clio wordt wel degelijk de aangezogen lucht van onder naar boven door de filterdoos geleidt. Het werkt ook min of meer als een cycloon filter (zware delen worden tegen wand aan geslingerd en blijven achter). De aanzuigmond zit origineel in de linker wielkast maar kan met een weinig moeite verplaatst worden naar het linker remkoelingsgat in de bumper. Dan heb je tenminste nog druk van de rijwind :D

Nog ff dit: meer lucht is niet verkeerd. Warme lucht echter wel !!! Bij 99,9% is de plaatsing van het "open" luchtfilter zo beroerd, daar heb ik bijna geen woorden voor :evil: . En een Clio heeft een temperatuursensor voor de aangezogen lucht. GROF GESTELD 30°C temp. stijging = ca. 10% minder vulling = 10% minder power. Dus rijden de "open filter" figuren lekker door en discussieer later maar waarom je door jan en alleman "losgereden" wordt :lol:

O ja, meer lucht betekent meer vuil = meer slijtage en frequenter schoonmaken ondanks triljoen km garantie blahblahyadahyadah... :-* Voor de prijs moet je het ook laten... Voor het geld van een K&N koop je wel een aantal jaren voorraad aan originele luchtfilters...

(AAN)Zuig ze... :D
clio_rally
Contacteer:

Ik heb eigenlijk geen zin om het hele verhaal nog een keer te doen maar ok. Mijn mening:

Meer lucht is niet meer vuil

Een conefilter zuigt meer lucht aan omdat hij vaak ook meer oppervlakte heeft. Daarbij blijkt uit heel veel onafhankelijk test, dat de meeste merken goede fitleren in vergelijking met de standaard filter. De k&n filter komt er soms zelfs beter uit. Maar zoals ik al zei, conefilters hebben het nadeel dat het vuil erop blijft liggen. Dit vuil wordt er uiteindelijk door heen gezogen. Dit vormt het voornaamste probleem.

Minder vermogen door warme lucht

Ja, duh, maar zoals sommige mensen hebben aangetoond, een beetje slim persoon klust met minimale middelen in een uurtje een leuke afscherming waardoor de warme luchtstromen van het filter afgehouden worden. Probleem verholpen.

Sportfilters zijn niet veel duurder

Ik weet niet hoe het bij reno's zit, maar een vervanginsfilter voor mijn delta van k&n is 10% duurder dan een standaard filter. Een k&n gaat echter meer dan drie keer langer mee.

Kijk, hier wordt eeuwig over geluld :wink: , maar volgens mij is het niet zo ingewikkeld. Persoonlijk heb ik op de grale gekozen voor het zelf aanpassen van mijn filterhuis icm een K&N vervangingsfilter. Levert mij een iets kleiner turbolag op en iets meer druk bij het schakelen. Dit is volgens mij een veilge optie (want vuil valt naar beneden en K&N vervangings filter is minstens zo goed als filter als standaard), een nuttige (minder drukval, betere turborespons, meer koude lucht) en een goedkope (moest een nieuw filter in, dit kostte al met al iets van 10 euro meer)...

Gijs
Bezemer Rally Team

Plaats reactie