Onderschat aub de effecten niet van dergelijke aerodynamische hulpmiddelen. Ze zijn er om de opwaartse druk en luchtweerstand te verminderen. Dit zorgt primair voor een hogere topsnelheid (en lager verbruik) en voor een beter stuurgedrag op hoge snelheid (door vermindering opwaartse druk).
Het spoilerpakket is er in eerste instantie voor bedoeld om de extra opwaartse druk en luchtweerstand veroorzaakt door de bredere banden en velgen te compenseren. Ook de verlaging van de rijhoogte en de onderste afscherming van de motorruimte dragen bij aan een verlaagde luchtweerstand en opwaartse druk.
Deze maatregelen zijn volgens het principe: alle beetjes helpen
Die spoilers zijn nl. geen versieringen. Waarom zouden ze bij Lancia, Porsche en bij Volkswagen een dergelijke prijzige constructie toepassen denken jullie ? Niet om Knight-Rider te imiteren hoor

In dat opzicht is de Mitsubishi 3000GT VR4 wel de topper !
Verwijder de rubber strip onder de voorbumper van een 19 16v of Clio 16v/ Williams maar eens en boven 180km/h wordt het effect op het stuurgedrag duidelijk. Omdat er meer opwaarste druk ontstaat wordt het stuur(gevoel) "lichter".
Ook de complete bumperconstructie, skirts en achterbumper moeten in dit licht bekeken worden. Het ultieme moderne voorbeeld is toch wel de upgrade voor de Audi TT; Een achterspoiler moet de opwaarste druk van de achteras verminderen en zo de heftigheid vd overstuurneiging verminderen.
Ferrari is op het gebied van produktie autoŽs voor op de openbare weg al bijna zover dat ze de opwaartse druk kunnen elimineren. Dit oa door de volledig vlakke bodemplaat bij bijvoorbeeld de achtcilinder modellen. Eerst de F355, nu de 360 Modena.
Het mooiste voorbeeld met concrete cijfers wat ik kon vinden is het aerodynamica pakket van de Mercedes 190E 2.3-16. De luchtweerstand wordt door de combinatie voorbumperspoiler + zijskirts + achterbumper + kofferklepspoiler 9% verminderd (daarom ook populair op een 190D :-* ). De combinatie verlaagt ook de opwaartse druk aan de vooras met 61% !!! Het pakket minus de kofferklepspoiler verhoogt de opwaartse druk van de achteras met 22%, en de kofferklepspoiler compenseert dit weer met een reductie van 42%, resteert 20% reductie !
O ja, alleen in de windtunnel geteste spoilers leveren resultaat. Maar dat spreekt vanzelf.
Groeten...
