"Actieve spoiler"...ideetje???

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hey.

Kzat me laatst weer te verbazen over een Porsche 911 turbo(2000).
Hij vloog zo mooi langs....
die lijnen....
die luchthappers...
die stroomlijn...
die SPOILER!!

http://www.porsche.com/english/911/turb ... _foto3.jpg

die spoiler....
Dat lijkt me nou nog wel-es wat.
Gewoon een "actieve spoiler" op je gtt.
Ik hou namenlijk niet zo van die grote "vleugels" op een gtt.
Vind ik vaak te veel uit proportie en de vorm van de gtt gaat vaak verloren door zo'n 'gevaarte'.
Dus als je nou zo'n actieve spoiler hebt ipv je normale dakspoiler...
En dat-ie pas bij zo'n 80-100km/u een extra stukkie omhoog komt.... :)

Dat zou ik wel cool vinden!

Die Corrado's hebben t ook trouwens!
http://www.corrado-club.nl/spoiler.php3

Zou dit uberhaupt mogelijk zijn om te monteren op een gtt????
Je hebt volgens mij wel wat ruimte nodig om zo'n mechaniek te installeren...

Is t een ideetje?? :)
Of volslagen onzin?! :p

Of heeft iemand dit toevallig al??
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

mja hij wordt bij ook zo lichtjes boven de 240...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ai, wat zijn we weer cynisch vandaag...

Maar het lijkt me inderdaad dat mensen grote spoilers op hun GT Turbo zetten omdat ze dat mooi vinden, niet omdat het nou echt nodig is. De standaard spoiler van de GTT heeft volgens mij ook geen enkele aerodynamische functie, staat gewoon leuk.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HA....HA....HA....

Vergeten te melden...

HET GAAT ME HIER VOORAL OM T STYLING EFFECT! NIET ZOZEER OM DE AERODYNAMISCHE/DOWNFORCE-BEVORDERENDE DOELEINDEN
(al zou t toch wel iets verbeteren met zo'n spoiler??
Net als een grotere spoiler dat doet???)

En buiten dat...

Bij een corrado zit het er toch ook op?
En daar komt-ie toch ook niet pas bij 240 naar boven??
Heb je er weinig aan volgens mij met een top van zo'n 200-230km/u :)
Dus complete onzin lijkt t me ook niet.

Weet je wat?...
Ik ga t gewoon doen.
Ik sloop even de spoiler van mn buurmans 911 turbo...
Eeehhmm....okeee...ik sloop de spoiler van een sloop-corrado en knal hem gewoon op mn gtt!!
En dan zullen jullie zien hoe vet het is!
( ;) )

Maar serieus niemand die dat net zo mooi vind als ik??
Oke...jammer.

mazzl.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee, begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van die technische snufjes! Die luchtinlaten van de Lamborghini Murcielago die vind ik ook zo mooi. Maar op een GT Turbo, kweenie, dat is toch een heel ander soort auto. En ik ben niet bekend met die spoiler van een corrado, dus ik zou het zo ff niet weten.
Maar als jij het gaaf vind moet je het natuurlijk doen!
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Je kunt ook kijken naar de lancia thema 8.32, die heeft er ook eentje die uit de kofferbak komt. Kun je ook meteen de hele wagen kopen, kwijl....Ferrari v8 32-klepper... :p

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

vind 't wel een geinig idee. De spoiler van een porsche 911 c2 of c4 krijg je volgens mij wel in 't kentekenvak van je 5gtt geklust. Zorg dat ie iets verder uitklapt, omdat de klep wat steiler staat, en je bent helemaal de man.
rev it like a rental
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Gewoon proberen! Lijkt me echt wel stoer!
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Menno schreef:vind 't wel een geinig idee. De spoiler van een porsche 911 c2 of c4 krijg je volgens mij wel in 't kentekenvak van je 5gtt geklust. Zorg dat ie iets verder uitklapt, omdat de klep wat steiler staat, en je bent helemaal de man.
Kweenie, ziet er toch meer uit alsof je gaat BBQen :D

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTTcarreraSpoiler.jpg[/img]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

nee nee nee.....

CHECK DE LINKJES DIE IN DE EERSTE POST ZITTEN!!!

T gaat niet om de spoiler van een Carrera!

Maar om die spoiler die zeg maar omhoog gaat.
Zo'n tweedelig ding.
waarbij t bovenste deel omhoog komt bij een bepaalde snelheid!
Die wil ik dan gewoon ipv de originele dakspoiler.

linkjes...

porsche 911 turbo:
http://www.porsche.com/english/911/turb ... _foto3.jpg

Corrado:
http://www.corrado-club.nl/spoiler.php3

Matijs>> VEt cool dat plaatje!! :lol:
Kun je dat ook doen met de spoiler die IK bedoel???
Gewoon ipv de dakspoiler...

mazzl.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Bij een Colorado zorgt de spoiler voor iets van 80 kg extra wieldruk bij ???160???? kilometer/uur is me ooit verteld door een eigenaar.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Gaan we nu ook al VW eigenaren vertrouwen?! :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

spir@l schreef:nee nee nee.....

CHECK DE LINKJES DIE IN DE EERSTE POST ZITTEN!!!

T gaat niet om de spoiler van een Carrera!
Haha, weten we toch... Ik vroeg me alleen af hoe dat idee van Menno er uit zou zien... niet dus :lol:
spir@l schreef: Corrado:
http://www.corrado-club.nl/spoiler.php3

Matijs>> VEt cool dat plaatje!! :lol:
Kun je dat ook doen met de spoiler die IK bedoel???
Gewoon ipv de dakspoiler...

mazzl.
Ik zal ff kijken...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Matijs->> Jij bent de man! :)
EDIT: JE BENT "DA KING"!!!! :D

Nu weet ik het zeker...
DIT WIL IK!!!!!

Echt heel erg cool!
Precies zoals ik gehoopt had!

Denk je dat dit te realiseren is??

Lijkt me echt superstrak!

Gewoon van de sloop zo'n ding uit een corrado rammen.
DAn een beetje op maat maken voor de achterkant van een gtt.
En dan een beetje knutselen dat t mooi erop zit.
Moet toch kunnen??
Maar ja...dan ook nog laten werken...Zodat-ie ook daadwerkelijk bij 100km/u omhoog gaat.
Hoe werkt dat eigenlijk??

Matijs...nogmaals bedankt man!
Je laat mn fantasie tot leven komen man! :lol:
(heb je dat in PhotoShop gedaan?)

mazzl.

EDIT2: Matijs....Kun je die auto toevallig ook nog zwart maken?? Ik mag misschien niet zeuren, maar t is net dat kleine detail....
Dan lijkt t meer op mijn autootje.... :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als je zoiets zou doen zou het tenminste nog leuk zijn als je er echt iets aan had.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

spir@l schreef:Matijs->> Jij bent de man! :)
EDIT: JE BENT "DA KING"!!!! :D

Matijs...nogmaals bedankt man!
Je laat mn fantasie tot leven komen man! :lol:
(heb je dat in PhotoShop gedaan?)

mazzl.

EDIT2: Matijs....Kun je die auto toevallig ook nog zwart maken?? Ik mag misschien niet zeuren, maar t is net dat kleine detail....
Dan lijkt t meer op mijn autootje.... :)
Photoshop 6...
Hmm zwart maken... is meer werk dan je denkt. Ik ga het even proberen. Hangt er een beetje vanaf hoe ik hem heb opgeslagen. Ik zal het even proberen, maar als het met te lang gaat duren stop ik er mee.
Check back later :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nouja, hij is niet geel meer zullen we zeggen...
Deze auto was eerst grijs moet je weten, dus van grijs naar geel en dan weer naar zwart, dat werkt niet zo goed :(

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTTcorradoSpoiler2.jpg[/img][/quote]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanx man! :)

Ik vind t echt cool.

Is dit te maken denken jullie??!?


mazzl.

ps. Steven->> JE hebt hier toch ook wel wat aan?!?!
[quote cannonballman]Bij een Colorado zorgt de spoiler voor iets van 80 kg extra wieldruk bij ???160???? kilometer/uur is me ooit verteld door een eigenaar.
[/quotecannonballman] :p
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

vast wel, maar als je er nou een paar vleugels bij plakt, heb je een JSF... :lol: :D
Anonymous

he dacht toch dat die 2delige vleugel van die GT gewoon een vaste vleugel was waarvan nix bewoog..dus wel?

anyway is wel een vet idee...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou of je er echt iets aan hebt is maar de vraag, als je het goed doet werkt ie tegen :p

Maar ok om ff de windtunnel in te duiken voor zoiets is ook weer net iets teveel van het goed ;)
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ik weet niet of mensen hier de originele spoiler van de integrale evo's kennen. Een kleine dakspoilertje, dat naar achteren loopt. Deze kun je echter ook helemaal omhoog zetten (standje rally), bijna verticaal. Testje tonen dat een integrale zonder deze spoiler iets minder zuinig rijdt, een iets lagere top heeft en iets langzamer naar de 100 gaat. Deze spoiler heeft dus wel degelijk nut, hij zorgt ervoor dat de turbulentie net achter het dak gebroken wordt. Zet je echter je spoiler helemaal omhoog, dan weet je niet wat je meemaakt. Je top gaat van ongeveer 230 naar iets boven de 200 en benzine verbruik gaat ook lekker mee. Maar ja, het zal vast wel wat meer wieldruk achter veroorzaken, maar wie boeit dat nou met z'n 4wd...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Onderschat aub de effecten niet van dergelijke aerodynamische hulpmiddelen. Ze zijn er om de opwaartse druk en luchtweerstand te verminderen. Dit zorgt primair voor een hogere topsnelheid (en lager verbruik) en voor een beter stuurgedrag op hoge snelheid (door vermindering opwaartse druk).

Het spoilerpakket is er in eerste instantie voor bedoeld om de extra opwaartse druk en luchtweerstand veroorzaakt door de bredere banden en velgen te compenseren. Ook de verlaging van de rijhoogte en de onderste afscherming van de motorruimte dragen bij aan een verlaagde luchtweerstand en opwaartse druk.

Deze maatregelen zijn volgens het principe: alle beetjes helpen 8)

Die spoilers zijn nl. geen versieringen. Waarom zouden ze bij Lancia, Porsche en bij Volkswagen een dergelijke prijzige constructie toepassen denken jullie ? Niet om Knight-Rider te imiteren hoor :lol: In dat opzicht is de Mitsubishi 3000GT VR4 wel de topper !

Verwijder de rubber strip onder de voorbumper van een 19 16v of Clio 16v/ Williams maar eens en boven 180km/h wordt het effect op het stuurgedrag duidelijk. Omdat er meer opwaarste druk ontstaat wordt het stuur(gevoel) "lichter".

Ook de complete bumperconstructie, skirts en achterbumper moeten in dit licht bekeken worden. Het ultieme moderne voorbeeld is toch wel de upgrade voor de Audi TT; Een achterspoiler moet de opwaarste druk van de achteras verminderen en zo de heftigheid vd overstuurneiging verminderen.

Ferrari is op het gebied van produktie autoŽs voor op de openbare weg al bijna zover dat ze de opwaartse druk kunnen elimineren. Dit oa door de volledig vlakke bodemplaat bij bijvoorbeeld de achtcilinder modellen. Eerst de F355, nu de 360 Modena.

Het mooiste voorbeeld met concrete cijfers wat ik kon vinden is het aerodynamica pakket van de Mercedes 190E 2.3-16. De luchtweerstand wordt door de combinatie voorbumperspoiler + zijskirts + achterbumper + kofferklepspoiler 9% verminderd (daarom ook populair op een 190D :-* ). De combinatie verlaagt ook de opwaartse druk aan de vooras met 61% !!! Het pakket minus de kofferklepspoiler verhoogt de opwaartse druk van de achteras met 22%, en de kofferklepspoiler compenseert dit weer met een reductie van 42%, resteert 20% reductie !

O ja, alleen in de windtunnel geteste spoilers leveren resultaat. Maar dat spreekt vanzelf.

Groeten... :D
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

slaap jij wel eens?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Verwijder de rubber strip onder de voorbumper van een 19 16v of Clio 16v/ Williams maar eens en boven 180km/h wordt het effect op het stuurgedrag duidelijk. Omdat er meer opwaarste druk ontstaat wordt het stuur(gevoel) "lichter".



kijk daar zijn we dan ik mis dus op mijn rt die rubber lip en heb wel de rest van het 16v pakket (van fabriek af)en nee geen luchthapper ben geen wannabee))
maar dat merk je dus op de echt hogere snelheid dus wel
ook de foute instelling van mijn achter schokbrekers doen mee maar ik weet weer wat om te hobbyen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Mark
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 17 sep 2001 0:00
Locatie: Valkenswaard (NL)
Contacteer:

Is toevallig dat jullie hierover beginnen want ik zit dus te denken over z'n spoiler op mijn megane coupe.

Denken jullie da dat gaat en dat het er ook nog goed uitziet??

Greetz
Renault Clio 2.0 16v Reanult Sport
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

thanx voor alle replies mensen. (serieus en non-serieus... ;) )

Het lijkt mij dat een spoiler, hoe groot of klein dan ook, ALTIJD wel een mate van werking heeft.(tenzij hij aan de binnenkant zit natuurlijk! :lol: )
Maar dat valt natuurlijk alleen maar te zien/bewijzen in een windtunnel.

En laat ik dat nou net effies te ver gaan voor iets waar ik gewoon een beetje over zat te fantaseren.

Het lijkt me nog steeds erg cool om zoiets te fixen op een gtt, maar ik realiseer me ook dat het erg veel geknutsel, problemen, tijd, gedoe, frustratie, etc met zich mee gaat brengen. :(
En ik heb dat er, op dit moment iig, niet voor over.

Misschien dat ik dit ooit later nog een keertje wil proberen, of misschien dat iemand anders dit ook wel cool vind en dat wel wil uitvoeren...
we zullen zien....

Of misschien moet ik toch wel gewoon gaan overwegen om de gtt te verkopen en dan een 911 turbo te kopen... :)

mazzl.
Plaats reactie