zuigers en cil. bussen GT turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
catrinus

dat zou ik maar wel doen dat natrekken. Ik had 2 bouten die ik nog een klein stukje aandraaide voordat de momentsleutel klikte. Ik las ook ergens dat je de kop met 70n/m moest aantrekken. Dat was beter alleen ik weet niet meer waar dat stond. Ik heb mijn kop met 65n/m aangetrokken.
There will be plenty of time to rest when your dead
Marius

Ah je hebt gelijk, ik lees het nu ook.

Hmm, dat wordt dus een moment-sleutel mee naar de Nurburgring.
Michiel

Ik heb van oude kopbouten de kop erafgezaagd en er vervolgens een klein sneetje ingemaakt. Deze bouten (zes) draai ik een stukje erin. Vervolgens koppakking erop, kop erop, zit tie meteen goed. Met een schroevendraaier oude bouten eruit en vervolgens nieuwe bouten erin. Zit tie meteen goed. Ik geloof wel dat nieuwe bouten behoorlijk duur zijn, maar je mag de mijne wel lenen!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
catrinus

De prijs van nieuwe bouten valt best mee. Ik heb er ook nieuwe bouten in gezet en voor mijn gevoel is het beter om nieuwe bouten met ringen te bestellen en die erin te zetten.
There will be plenty of time to rest when your dead
Marius

Ik denk dat ik er ook maar nieuwe bouten inzet.

Bedankt voor de tip over die bouten met sleuf.
jacco 16v

van welk merk zijn de stamdaard zuigers van een gtt dan.
of maakt reno de zuigers zelf.
heb zelf geen gtt maar een maar in een zuiger van een 16v staat AE met een heleboel cijfer en letter combinaties.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
canonballman

Je ne c`est pas. Ze zullen neem ik aan geen rotzooi monteren. Lijkt me ook niet dat de zuigers eigen fabrikaat zijn. Zullen wel van toeleverancier afkomen. Mahle, SK????
robert

canonballman schreef:Hee Robert, ik heb hier suckers zat liggen. Maar kheb geen digi camera :(
Hoe ziet een AT zuiger eruit, ongeveer?

-diameter?
-vorm van zuigerbodem(de bovenkant iig)?
-diameter pistonpen?
-pistonpen geperst in smallend, draaiend in zuiger?
-afstand bovenkant pistonpen tot zuigerbodem?
-hoogte?
-zuigerveren?
kep effe geen schuifmaat maar tis ongeveer:

-dia: 76 mm (= hetzelfde natuurlijk)
-vorm: 2 traps dakvorm: 2 vlakke ronde plateau's, met een lineaire overgang, alles symmetrisch. (makkelijk he, fototje- eehh een soort spiegelei, van boven gezien.)
Hoogtes boven de zuigerpen: 25mm en 30.5 mm. het '30.5mm plateau' heeft een dia van 44 mm.
het '25 mm plateau' is natuurlijk ringvormig buiten 76 mm, binnen plm 64 mm.
De ring hiertussen (buiten 64 mm, binnen 44mm) verloopt van 25 tot 30.5 mm booven de zuigerpen.

moelijker kon ik het niet maken...:lol:
-dia zuigerpen 21 mm, geperst in drijfstang.
- veren 2, 2 en 4 mm

- afstand zuigerpen tot zuigerbodem (??) heeeel discutabel gemeten: 14 mm.

totale hoogte incl hemd enzo: 65.5 mm
canonballman

Hee, thanks!

Maar ik denk dat ik al klaar ben........ gaat niet lukken......

Als jij zegt dat een Alpine zuiger een dakvorm heeft, dan gaat het al niet. Had dat ook wel verwacht, want een Alpine motor heeft de kleppen tegenover elkaar (crossflow) in de kop. Door die dakvorm van de verbr.kamer kunnen ze natuurlijk wat grotere kleppen toepassen als bij een GTT :( Bij een GT blok zitten de kleppen naast elkaar (spruitstukken alletwee aan de achterkant van de kop).

Als ik dus een setje Alpine Turbo zuigers bestel, en deze afdraai (bovenkant natuurlijk) dan zal ik wel een HELE lage compr.verhouding krijgen :wink:

Ik neem aan dat jij ook nog graag de maten van een GT zuiger hebt, of hebbie die al???

groeten, Reinier
canonballman

Een GT zuiger is nagenoeg vlak aan de bovenkant.....
canonballman

Wacht deze week nog effe het mailtje af van Onze Man bij Mahle, maar als dit negatief is, dan spring ik maar in het diepe. Ga dan standaard 1397cc zuigers /bussen bestellen en deze afdraaien totdat ze op een GT zuiger lijken.
Iemand interesse om te investeren in dit onderzoekproject, zodat ik niet alleen op mn bek ga?? :wink:

Misschien, nee waarschijnlijk is het mogelijk om 1 losse zuiger en 1 losse bus te bestellen, zodat ik hiermee kan gaan experimenteren.......
robert

eeh met dak bedoel ik een plat dak. :D
geen puntdak.

noem het dan maar hoed-vormig.
plat met een ring eraf gedraaid.

jajaja graag ook wat maten en vorm v/d gtt zuiger.

edit: hoezo bestellen: de bussen zijn hetzelfde, de zuigers kan je vergelijken. Als je niet uit mijn omschrijving komt (who can) geef ik die zuiger wel een keer mee, kan je lekker meten. (en tot de zelfde maten komen als hierboven)
Laatst gewijzigd door robert op di 21 mei 2002 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Menno

canonballman schreef:Wacht deze week nog effe het mailtje af van Onze Man bij Mahle, maar als dit negatief is, dan spring ik maar in het diepe. Ga dan standaard 1397cc zuigers /bussen bestellen en deze afdraaien totdat ze op een GT zuiger lijken.
Iemand interesse om te investeren in dit onderzoekproject, zodat ik niet alleen op mn bek ga?? :wink:

Misschien, nee waarschijnlijk is het mogelijk om 1 losse zuiger en 1 losse bus te bestellen, zodat ik hiermee kan gaan experimenteren.......
heb je een idee over de minimaal toelaatbare zuigerbodemdikte?
rev it like a rental
canonballman

O, verkeerd begrepen/gelezen.

Als ik het goed begrijp is het hoogteverschil tussen de rand van de hoed en de bovenkant van de hoed ongeveer 5 mm????

Dan zal het ook niet gaan, zoals ik al zei is een GT zuiger nagenoeg vlak van boven. Zit ook wel zon soort hoedvorm in, maar hoogteverschil is hooguit 1 mm.

Eerst eten :p :p dan meet ik een GT zuiger op en plaats ik de info hier.
canonballman

Hee Menno....goeie vraag.......!!!
Diezelfde vraag heb ik vandaag ook aan een monteur gesteld. Ivm smelten van de zuigerbodem enzo. Hij zei: Maakt niks uit, is meestal maar enkele tienden wat er af gaat.
Om van compr.verhouding 9,25 (stdrd 1397) op 8,25 (GT) te komen hoeft er natuurlijk ook maar een beetje af. Dan is er misschien/waarschijnlijk ook nog verschil van verbr.kamer inhoud.
Als ik een stdrd zuiger heb kan ik kijken hoeveel vlees ik over houd.

En Robert: Ik zie het meer zitten om standaard C1J zuigers te modificeren dan AT zuigers. Ivm de toch iets meer verschillen in de rest vd motor (kop).
AT zuigers zullen misschien wel meer gemaakt zijn voor hogere temp., maar net zoveel kans van niet. Stdrd spul van een AT zal ook niet gesmeed zijn ofzo.
robert

nou eet smakelijk dan maar.

nog een interessante info:
de bovenste zuigerveergroef begint 19 mm boven de zuigerpen. Dus er is nog 6 mm zuigerwand tussen boverste zuigerveergroef en de 'onderste' bovenkant. (pfft)

een een correctie: ruimte tussen pen en zuigerdak is plm 23 mm. (stomme meetfout)
Dus het dak is in het midden plm 7 mm dik.
Aaan de randen loopt het dak naar beneden, ondanks dat de zaak aan de bovenkant afgedraaid is wordt het dak daar dikker. (zo te voelen)
robert

standaart mahle spul is wel gesmeed. Dat is ook het zuigertje dat ik hier los voor me heb.
In de motor zit nu een ander budmerk, niet gesmeed.
Menno

tja, da's een antwoord waar ik niet zoveel mee kan. Kijk, de volgende getallen zouden zomaar reeel kunnen zijn: (niet speciaal voor een GTT hoor)

stel je wilt er 1.5 mm afhalen, en de bodem is 7 mm dik, dan is 't toch een serieuse afslanking, en lijkt me wat kennis wel op z'n plaats.
rev it like a rental
canonballman

Hier effe wat info:

diameter 76mm
tot hoogte 63mm
pistonpen 20 mm
zuigerveren 1,6mm / 2,0 mm / 4,0 mm

Ook 2 `plateaus` op de bovenkant, hoogteverschil ong. 1 mm
diameters plateaus:
binnenste 51mm
buitenste ring natuurlijk 76
deze gaan in elkaar over met een schuine rand van ong. 2 mm breed.

hoogte boven bovenkant pistonpen 28 mm

Aan de binnenkant staat nog een driehoekje met daarin een ouderwetse E of een M...... MAHLE?????????
Menno

willen beide heren ook ff zuigerbodemdikte meten? TIA
rev it like a rental
canonballman

Bodemdikte van een GT zuiger is ongeveer 7 a 8 mm minimaal (in het midden)

Ik zal als ik tijd heb eens even uitrekenen hoeveel dat er ongeveer af moet. Met de compressieverhoudingen en de boringmaat moet dat zo te doen zijn. Ik denk dat het best mee zal vallen...... 1 mm???????????????

Als jullie zin hebben om te rekenen................. Be my guest!!!!! :)

Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe dik de zuigerbodem van een standaard C1Jer is.
robert

ik dacht (please checken) dat het verschil in compressieverhouding tussen een gtt en een gewone super 5 in de dikte van de koppakking zat.
Dus dan zou de zuiger wellis hetzelfde kunnen zijn.
Menno

dat denk ik niet, meestal gebruikt Renault zo'n verhoogd of verlaagd plateau, om de compressieverhouding op de gewenste waarde te brengen. 't is wel van belang om de dikte van de koppakking van een gewone 5 en een GTT te weten, anders valt er ook nix te rekenen. Als je die hebt, wil ik wel ff een mooie nieuwe maat voor je zuigers verzinnen.
rev it like a rental
robert

waar ik nu het meest van opkijk is het verschil in pendikte.
AT heeft echt 21 mm, gtt 20mm (?!?)

En even uit mijn hoofd: het verschil in koppakking tussen gtt en gewone 5 is ongeveer 0.4 mm.
Dan gaatie daarvan van 9.25 naar 8.9. Ok, dat is nog niet genoeg. Om 8.25 te krijgen moet er nog eens 0.9 mm vanaf, of 4.1 cm3 van de zuiger af.
Menno

robert schreef:
En even uit mijn hoofd: het verschil in koppakking tussen gtt en gewone 5 is ongeveer 0.4 mm.
Dan gaatie daarvan van 9.25 naar 8.9. Ok, dat is nog niet genoeg. Om 8.25 te krijgen moet er nog eens 0.9 mm vanaf, of 4.1 cm3 van de zuiger af.
Ik zou dan dat 51mm plateau aanhouden, wat dan dus voor die 4.1cm3 een diepte van 2mm vereist.
rev it like a rental
Michiel

standaard dikte koppakking GTT is 1.9 mm. Weet niet of je daar wat mee kan??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
canonballman

Ik dacht ook dat een koppakking van een GT iets van 0,5 mm dikker was als een gewone.
En een kleine mm van een zuiger afdraaien durf ik wel aan. Smelt ie dan smelt ie, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Oja, zuigerpen is toch echt 20 mm bij een GT.

Heb trouwens nog steeds niks van die Mahle man gehoord, wat is dat daar voor organisatie zeg!!??? :wink:

Hij heeft nog tot maandag, dan ga ik aan de gang...........
robert

ik zou in dat geval de 2.4 mm dikke koppakking bij mecaparts bestellen, dan hoef je nog maar heel weinig van de zuiger af te halen. (cv word al 8.5) En waarschijnlijk is de compressie al zowiezo wat lager, doordat de kleppen na een paar km wat dieper in de zittingen zullen liggen.
Als je die gewone zuigers hebt moet je nog wel alles eens goed vergelijken hoor, een klein foutje is zo gemaakt.
Menno

Zijn er niet nog veel meer verschillen tussen de normale en de turbo zuigers?

bv dikte zuigerpen, materiaal zuigerveren, positie van de zuigerveren.
rev it like a rental
robert

ik heb een tijdje geleden over dit onderwerp wat gemailed met marcel gentink. Das degene met die oranje R4AT.
Hij had nog een slimme opmerking die ik hier wil filen. Als je bij AT/GTT enzo gaat expirimenteren met gebruikte zuigers moet je altijd ook de drijfstangen omzetten. Dit omdat er een grote kans zou zijn de pen en de zuiger te beschadigen bij het uit elkaar persen.
canonballman

Nondeju, ik ben een beetje aan het gapen. Heb vorige week al enkele paginas van het Mahle zuigerboek gekopieerd, heb die thuis liggen. Daar staan de exacte maten van standaard C1J zuigers beschreven. Zal die kopietjes eens gaan bekijken.........
canonballman

Informatie die ik uit het Mahle boek haal:

bussen van een gewone C1J en die van een AT zijn hetzelfde. Dan neem ik aan dat die van een GT ook hetzelfde zijn.

AT heeft toch OOK (net als GT en gewone C1J) een zuigerpen van 20 bij 64lang. Verkeerd gemeten Robert?

Als ik meer tijd heb volgt er nog meer........
robert

canonballman schreef: AT heeft toch OOK (net als GT en gewone C1J) een zuigerpen van 20 bij 64lang. Verkeerd gemeten Robert?
ja ik vond het al zo vreemd. In horizontale richting is het pengat in de zuiger 21 mm, in verticale richting 20 mm. Die verwijding is voor olieaanvoer, had ik effe zo snel niet gezien. (ouwe donkere zuiger en "meten" met een plastic lineaaltje.)
domdomdom perignon :p:p
canonballman

Nou, ik weet weer wat meer.......

De KH (Kompressionshohe, compressiehoogte, de afstand tussen het hart van de zuigerpen en de bovenkant van de zuiger) is bij een GT zuiger 37,3 mm en bij een gewone zuiger 37,6 mm. Dat scheelt dus maar 0,3 mm. Dat durf IK er gerust af te draaien!

Maar nou komt het:

De gewone zuiger is helemaal vlak aan de bovenkant (volgens het Mahle boek dan). De zuiger heeft dus geen `plateau` wat hoger gelegen is. Een GT zuiger heeft dit wel. Bij een GT zuiger ligt dit plateau 0,9 mm hoger als de rand waar de KH ligt. Dit plateau heeft een diameter van 53 mm. Volgens mijn berekeningen (dit had ik nou altijd al willen zeggen :wink: ) zorgt een GT zuiger voor MEER COMPRESSIE dan een gewone. Een GT zuiger is namelijk 6 cc `hoger` als een gewone. Dit komt door het plateau wat de GT zuiger heeft.

De gewone zuigers hoeven waarschijnlijk dus niet eens afgedraaid te worden.
Het verschil van de lagere compressie zal in de koppakking en de verbrandingskamer zitten.
Marius

Beter.

En als je anders nog te weinigd druk mocht hebben: This is were the turbo-actuator comes in!
Plaats reactie